Hoogtevrees
TIP
Re: Hoogtevrees
Stel je verkoopt en je hebt je 50% winst, wat ga je dan doen met het vrijgekomen bedrag? Als je een andere interessant aandeel is waarvan je overtuigd bent: doen! Indien dat niet zo is, gewoon blijven zitten.geebee schreef:Niet overdrijven héé (het is toch bij ieder aandeel dat je aankoopt ooit de bedoeling het te verkopen met winst neem ik aan ...) ... als ik naar de lijstjes voor 2017 kijk hier op een andere thread dan is er daar bij heel wat van die aandelen eerder sprake van speculeren denk iksintorama schreef: Eigenlijk ben jij niet aan het beleggen, maar aan het speculeren.
Je kan je geld natuurlijk ook op een hoogrentend spaarboekje zetten.
Wel, ooit gaat elk bedrijf failliet natuurlijk. Maar ik werk zelf voor een bedrijf dat meer dan 100 jaar oud is, en de meeste aandelen die ik bezit zijn ook van bedrijven die 100 jaar bestaan, of voortkomen uit acquisities van eeuwelingen.wlievens schreef:Je gaat er dus vanuit dat je bedrijven koopt die decennia lang voor zich hebben. In een sneller veranderende wereld is dat misschien niet altijd de beste keuze?
Uiteraard, je hebt gelijk dat je regelmatig een peilstok in het water moet steken en evalueren of er geen andere bedrijven zijn die beter geplaatst zijn voor de toekomst. De wereld verandert ook, en steed sneller. Als het bedrijf waarvan je aandeelhouder bent niet in staat blijkt zich aan te passen aan de veranderende wereld moet je zonder pardon verkopen. Maar op het moment dat je KOOPT moet de outlook er goed uitzien voor zover je kan vooruitzien. Vind ik. Maar wie ben ik he.
Redenering klopt alleen weet je vandaag niet of er nog eens zo een opportuniteit voor het KBC aandeel gaat voorvallen. Zelfs al zakt de koers van KBC tot Brexit niveau of lager, dan kan het best zijn dat het op dat moment geen opportuniteit is, bv niet koopwaardig omdat KBC zelf in de problemen geraakt is. Er is eenvoudigweg geen beste keuze of strategie, veel hangt af van je eigen doelstelling, risico aversie en markt evolutie. Bij grote twijfel kan je bv fifty-fifty doen (de helft verkopen), stijgt het verder dan maak je met de helft van de aandelen nog altijd winst. Zakt het echter, dan heb je maar verlies op de helft en kan je op een gegeven moment, wanneer het weer koopwaardig wordt, terug instappen.geebee schreef: Het gaat ook over KBC ... waarom ik het kocht ? Omdat ik dacht dat een daling van 20 % een meer dan overdreven reactie was op de brexit ... en inderdaad in korte tijd ging het weer richting de koers van voor de brexit om nadien verder door te stijgen. Als ik echter nu mijn 50 % winst neem dan heb ik die binnen en kan ik later bij een tweede brexit-achtige (vb. één of andere Italiaanse bank die failliet gaat) daling weer instappen. Als ik nu in het aandeel blijf en het zakt bijvoorbeeld weer zwaar dan moet het aandeel weer een hele weg afleggen vooraleer het weer op het punt staat waar het nu ook al staat en mis ik een tweede opportuniteit om weer winst binnen te halen ...
Klopt mijn redenering of niet en indien zo, waarom niet ?
-
Groeiaandelenfavoriet2014
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb Barrick Gold als goudmijn omwille van de betere fundamentals en sterkere free cashflows. Noteert tegen 12 keer vrije kasstroom, dus niet echt overdreven duur. Iemand een idee (gvp_1?) hoeveel Barrick zou waard zijn op dit moment qua free cashflow theorie? Bedankt!reteiP schreef:We zullen even zien hoe de Nico zijn tips het er YTD vanaf brachten:sintorama schreef: Aah! Nico Pantelis. Dat doet mij eraan denken dat we binnenkort het topic (ervaring-met-slimbeleggen-t19442-60.html) moeten opgraven waarin we evalueren hoe het met zijn kooplijstje van 2016 afgelopen is.
http://www.belegger.nl/Column/169360/Ko ... telis.aspx
Newmont mining
Kon profiteren van de gestegen goudprijs en ging 70% hoger over een jaar tijd. Met veel hogere pieken gedurende het jaar.
Binnen de sector deden ze het ook veel beter dan de meeste andere miners. Barrick Gold deed weliswaar nog beter.
= Goede tip
Royal Dutch Shell
RDS ging ongeveer 29% hoger dit jaar, wat een betere performance is dan de indices.
Al was Chevron in de sector een betere keuze.
= Goede tip
Microsoft
Microsoft deed het goed, vooral vanaf juli.
Op een jaar tijd ging het ongeveer 15% hoger.
S&P500 ging +14,5% het afgelopen jaar.
= OK tip
Goud
Ging ongeveer +7% tov een jaar geleden. Verraste wel positief zoals Nico 'voorspelde' maar verraste daarna opnieuw negatief.
= veel risico, veel rollercoaster, matige performance
Overall goeie tips van de Nico deze keer!
Elke waardering is er een foute. Die ontstaat uit een bepaalde overtuiging. Zelfs als je binnen een bepaald waarderingsmodel blijft, kan je spelen met je parameters.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef:Ik heb Barrick Gold als goudmijn omwille van de betere fundamentals en sterkere free cashflows. Noteert tegen 12 keer vrije kasstroom, dus niet echt overdreven duur. Iemand een idee (gvp_1?) hoeveel Barrick zou waard zijn op dit moment qua free cashflow theorie? Bedankt!
De gemiddelde VKS voor de voorbije 7 jaar is $1,79 per aandeel. Ga je hiervoor een multiple gebruiken? Of ga je DCF doen? Wat is beter? Welke multiple? Het historische gemiddelde 15? 18? 21? Welke discontovoet? 12%? 15%, wegens hoog risico? Welke groei? Het vijfjaarsgemiddelde van de CAGR's is -19%. Verwachtingen voor de toekomst gaan naar -12% Zelfs al ga je uit van nulgroei, zit je nog met je discontovoet. Neem je deze tussen 7% en 15% heb je een waardering na aftrek van nettoschuld tussen 7$ en 20$. En wat is de aankoopprijs? Juist ja... Er recht middenin...
Je hebt me per pb gevraagd om een vks-tabel op te stellen. Ik ga dat niet doen. Goudmijnaandelen zijn hyperspeculatief. Mijn waarderingsmodel heeft geen enkele zin voor dergelijke aandelen.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: Ik heb Barrick Gold als goudmijn omwille van de betere fundamentals en sterkere free cashflows. Noteert tegen 12 keer vrije kasstroom, dus niet echt overdreven duur. Iemand een idee (gvp_1?) hoeveel Barrick zou waard zijn op dit moment qua free cashflow theorie? Bedankt!
Niets belet u om zelf zo eens een tabel op te stellen. Er staan er hier meer dan 10 op het forum, dus je kan zelf op onderzoek gaan hoe ik aan die cijfers kom.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Groeiaandelenfavoriet2014
- Hero Member

- Contacteer:
Heb ze gelukkig aan een lage prijsgpv1 schreef:Je hebt me per pb gevraagd om een vks-tabel op te stellen. Ik ga dat niet doen. Goudmijnaandelen zijn hyperspeculatief. Mijn waarderingsmodel heeft geen enkele zin voor dergelijke aandelen.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: Ik heb Barrick Gold als goudmijn omwille van de betere fundamentals en sterkere free cashflows. Noteert tegen 12 keer vrije kasstroom, dus niet echt overdreven duur. Iemand een idee (gvp_1?) hoeveel Barrick zou waard zijn op dit moment qua free cashflow theorie? Bedankt!
Niets belet u om zelf zo eens een tabel op te stellen. Er staan er hier meer dan 10 op het forum, dus je kan zelf op onderzoek gaan hoe ik aan die cijfers kom.
Een multiple is eigenlijk ook maar een vorm van DCF met een aantal impliciete assumpties. Een multiple van 18 is bv hetzelfde als een DCF waarbij je uitgaat van een 0-groei en een discontovoet toepast van 5,5%.Inversor schreef:De gemiddelde VKS voor de voorbije 7 jaar is $1,79 per aandeel. Ga je hiervoor een multiple gebruiken? Of ga je DCF doen? Wat is beter? Welke multiple? Het historische gemiddelde 15? 18? 21? Welke discontovoet? 12%? 15%, wegens hoog risico? Welke groei? Het vijfjaarsgemiddelde van de CAGR's is -19%. Verwachtingen voor de toekomst gaan naar -12% Zelfs al ga je uit van nulgroei, zit je nog met je discontovoet. Neem je deze tussen 7% en 15% heb je een waardering na aftrek van nettoschuld tussen 7$ en 20$. En wat is de aankoopprijs? Juist ja... Er recht middenin...
Mee eens, afwachten (=buy and hold) is voor lange termijn een verstandige keus.sintorama schreef:Je kunt tal van adviezen schrijven en lezen. Hier of op tal van andere sites. Van amateurs, en van professionals. De ene beweert exact het tegenovergestelde van de andere. Dat helpt je dus allemaal geen stap verder.
De enige echte zekerheid die je vandaag hebt, denk ik, is dat je gegarandeerd geld verliest op een spaarboekje. voor wie hoogtevrees heeft: kies eerder defensieve aandelen, liefst met een goed dividend, en/of werelwijde mixfondsen van goede kwaliteit.
En afwachten.
Of misschien een beetje winst nemen op goede momenten. Wat is goed?
Ik ben een amateur, maar zo doe ik het de laatste jaren: http://www.vanwent.nl/Info/HoogLaag_Beleggen.html
Op dit moment heb ik daarom ca. 13% cash (opgebouwd in december 2014 - april 2015).
Ik ben ook van het principe om een stukje winst te verzilveren in momenten als deze.
Een mogelijk toekomstbeeld is dat mensen van de VS afwachten tot nieuwjaar passeert alvorens hun winsten te nemen. Want die nieuwe winsten zouden minder getaxeerd worden.
Hoe dan ook komen er nieuwe rotaties, al dan niet gebonden aan de nieuwe kwartaalcijfers.
Een mogelijk toekomstbeeld is dat mensen van de VS afwachten tot nieuwjaar passeert alvorens hun winsten te nemen. Want die nieuwe winsten zouden minder getaxeerd worden.
Hoe dan ook komen er nieuwe rotaties, al dan niet gebonden aan de nieuwe kwartaalcijfers.
Ik heb het eens bekeken, en probeer het te doorgronden, maar enkele dingen zijn me niet duidelijk.JosTM schreef:Ik ben een amateur, maar zo doe ik het de laatste jaren: http://www.vanwent.nl/Info/HoogLaag_Beleggen.html
Op dit moment heb ik daarom ca. 13% cash (opgebouwd in december 2014 - april 2015).
- Hoe kom je aan een KP van 76 ?
- Hoe kom je aan 15,5 en 23,4 euro ?
Verder schrijf je "Indien ik vol bent belegd zou zijn (100% aandelen): zou ik nu ca. 3% verkopen."
Momenteel ben je dus voor 87% belegd. Zou je dan nu een deel verkopen of niet ?
Het opzet van je systeem begrijp ik, maar met de praktische uitwerking ben ik helaas nog niet mee.
De KP en de waarden van €15,50 4n €23,40 komen allen uit het model. Dat is behoorlijk complex en niet in een paar zinnen uit te leggen.annetje schreef:Ik heb het eens bekeken, en probeer het te doorgronden, maar enkele dingen zijn me niet duidelijk.JosTM schreef:Ik ben een amateur, maar zo doe ik het de laatste jaren: http://www.vanwent.nl/Info/HoogLaag_Beleggen.html
- Hoe kom je aan een KP van 76 ?
- Hoe kom je aan 15,5 en 23,4 euro ?
Verder schrijf je "Indien ik vol bent belegd zou zijn (100% aandelen): zou ik nu ca. 3% verkopen."
Momenteel ben je dus voor 87% belegd. Zou je dan nu een deel verkopen of niet ?
Het opzet van je systeem begrijp ik, maar met de praktische uitwerking ben ik helaas nog niet mee.
De KP is een indicatie voor de "hoogte" van de aandelenbeurzen. Dus past goed bij "Hoogtevrees"
Ik volg al een tijdje mijn eigen model, en daardoor ben ik nu voor 87% belegd. Voorlopig doe ik dus niets.
Pas als de koers in de nabije toekomst boven de €23,40 uitkomt, ga ik volgens het model verkopen.
Als voorbeeld heb ik aangegeven dat, als ik mijn model nog niet gevolgd zou hebben en voor 100% belegd zou zijn, ik dan nu ca. 3% zou verkopen om een nieuwe cashpositie op te bouwen.
Hoop dat het hiermee iets duidelijker wordt.
Een simpele manier van werken zou zijn met Bollinger Bands. Dan kan je (de koers - onderste band)/ range(= bovenste band - onderste band) of gewoon de %BB gebruiken.
Dan bekom je zoiets voor IWDA:
https://s.tradingview.com/x/umyRN8eo/
Jost z'n formules zullen wel anders zijn dan deze van een BB, maar je kan dit evengoed gebruiken als indicatie en de periode aanpassen, of je grenzen. Gewoon in je achterhoofd houden dat dit slechts een signaal/indicatie is, je doet best nog wat extra denkwerk voor je handelt.
Jost z'n formules zullen wel anders zijn dan deze van een BB, maar je kan dit evengoed gebruiken als indicatie en de periode aanpassen, of je grenzen. Gewoon in je achterhoofd houden dat dit slechts een signaal/indicatie is, je doet best nog wat extra denkwerk voor je handelt.
Nee, mijn methode lijkt geheel niet op Bollinger Bands.Cydox schreef:Een simpele manier van werken zou zijn met Bollinger Bands. Dan kan je (de koers - onderste band)/ range(= bovenste band - onderste band) of gewoon de %BB gebruiken.
Sterker nog: in mijn methode is de koers van het fonds geen invoervariabele.
De belangrijkste invoervariabelen zijn het belegd vermogen in aandelen en het vermogen op een spaarrekening ("cash").
Om een idee te geven: als het belegd vermogen boven een bepaalde grens uitkomt (in Euro's), wordt het bedrag boven die grens verkocht. De koers spelt daarbij geen rol.
Die grens is niet constant, maar varieert in de tijd.
Daar heeft u gelijk in.Naick schreef:Een multiple is eigenlijk ook maar een vorm van DCF met een aantal impliciete assumpties. Een multiple van 18 is bv hetzelfde als een DCF waarbij je uitgaat van een 0-groei en een discontovoet toepast van 5,5%.Inversor schreef:De gemiddelde VKS voor de voorbije 7 jaar is $1,79 per aandeel. Ga je hiervoor een multiple gebruiken? Of ga je DCF doen? Wat is beter? Welke multiple? Het historische gemiddelde 15? 18? 21? Welke discontovoet? 12%? 15%, wegens hoog risico? Welke groei? Het vijfjaarsgemiddelde van de CAGR's is -19%. Verwachtingen voor de toekomst gaan naar -12% Zelfs al ga je uit van nulgroei, zit je nog met je discontovoet. Neem je deze tussen 7% en 15% heb je een waardering na aftrek van nettoschuld tussen 7$ en 20$. En wat is de aankoopprijs? Juist ja... Er recht middenin...