De crash van 2017
TIP
Re: De crash van 2017
Thx Pisa.
Ik loop ook al enkele dagen rond met hetzelfde idee, maar had nog geen tijd om een ETF te zoeken. Ik begrijp dat de ETF die jij hebt gekozen double short gaat op de BTP. Maar ik vind nergens wat er precies in deze BTP-index zit. Ik heb gevonden dat BTP een bepaald type van obligatie is in Italië, maar ik vraag me af wat de looptijden hiervan zijn?
Ik loop ook al enkele dagen rond met hetzelfde idee, maar had nog geen tijd om een ETF te zoeken. Ik begrijp dat de ETF die jij hebt gekozen double short gaat op de BTP. Maar ik vind nergens wat er precies in deze BTP-index zit. Ik heb gevonden dat BTP een bepaald type van obligatie is in Italië, maar ik vraag me af wat de looptijden hiervan zijn?
-
pisa
http://www.investinginbondseurope.org/p ... px?id=6274Naick schreef:Thx Pisa.
Edit: ik stap misschien nu donderdag al uit, na de speech van Mario Draghi. Dit zijn zeer risicovolle producten voor de KT, niet om lang bij te houden.BTPs are Italian Treasury bonds, issued with maturities of three, five, ten, fifteen and thirty years. These are straight bonds with semi-annual coupon interest payments with principal repaid on maturity. BTPs have a minimum denomination of Euro 1000.
Thx, had ik ook al gevonden, maar ik werd er niet wijzer uit wat dan de verdeling is van de onderliggende waardes die getrackt worden. Blijft beetje vaag vind ik. Bij TBT (double short op LT yield van US overheidspapier) is dit bijvoorbeeld veel transparanter.
Als het om veel langlopende (>10j) overheidsobligaties gaat zou ik wel willen instappen. Ik zou dit overigens voor een langere termijn doen, als verzekering tegen de nakende overheidsschuldencrisis in Europa. Maar ik ben ermee akkoord dat je de onderliggende instrumenten goed moet begrijpen en er niet vanuit gaan dat als BTP op de lange termijn -30% gaat je geen +60% winst zal hebben, omdat deze ETF de dagelijkse schommelingen trackt.
Als het om veel langlopende (>10j) overheidsobligaties gaat zou ik wel willen instappen. Ik zou dit overigens voor een langere termijn doen, als verzekering tegen de nakende overheidsschuldencrisis in Europa. Maar ik ben ermee akkoord dat je de onderliggende instrumenten goed moet begrijpen en er niet vanuit gaan dat als BTP op de lange termijn -30% gaat je geen +60% winst zal hebben, omdat deze ETF de dagelijkse schommelingen trackt.
-
pisa
Artikeltje waarin het einde van de EU voorspeld wordt, al in 2019
http://www.marketwatch.com/story/europe ... =rss&rss=1Yet 2017 may not see the nadir of Europe’s fortunes. Assuming the European Union and in particular the economic and monetary union (eurozone) survives the next 12 months without further ravages, 2019 might be the year when Europe’s run of bad news becomes terminal.
-
pisa
Even doorgeklikt op het vorige artikeltje, de crash komt al in februari
http://www.marketwatch.com/story/a-big- ... 2017-01-30
Als ik nog wat doorklik, kom ik er vast ook wel eentje tegen dat februari juist het begin zal zijn van een enorme hausse.
Al die would-be beursgoeroe's doen toch zo hun best om hun plaats in de geschiedenisboeken te verwerven. Als ik de crashes bekijk die ik al heb meegemaakt, kwamen die steeds als een donderslag bij heldere hemel. Niemand had het zien aankomen.
De uitzondering is wel 1987: daar zat iedereen al maandenlang te wachten op de crash. Een verkeerd woord tijdens het weekend van 17 en 18 oktober '87 van een mannetjes van de FED, en de crash werd direct een selffulfilling prophecy. Twee jaar later stonden we al terug 50% hoger. Daar begon de politiek van het gratis geld, ingezet door Alan Greenspan.
http://www.marketwatch.com/story/a-big- ... 2017-01-30
Als ik nog wat doorklik, kom ik er vast ook wel eentje tegen dat februari juist het begin zal zijn van een enorme hausse.
Al die would-be beursgoeroe's doen toch zo hun best om hun plaats in de geschiedenisboeken te verwerven. Als ik de crashes bekijk die ik al heb meegemaakt, kwamen die steeds als een donderslag bij heldere hemel. Niemand had het zien aankomen.
De uitzondering is wel 1987: daar zat iedereen al maandenlang te wachten op de crash. Een verkeerd woord tijdens het weekend van 17 en 18 oktober '87 van een mannetjes van de FED, en de crash werd direct een selffulfilling prophecy. Twee jaar later stonden we al terug 50% hoger. Daar begon de politiek van het gratis geld, ingezet door Alan Greenspan.
Die politiek maakt de aandelenmarkten eigenlijk sinds die tijd altijd te duur.pisa schreef:
Als er eens een crash kwam, vielen we altijd terug op Shiller P/E's van 7-10. In '99 zaten we aan een record voor de (US) markt van 44 en we vielen na die overdrijving terug op... 21. Terwijl na 68 de markt crashte met een waardering van 22. Sinds de jaren '90 (en eigenlijk al '80 met Cooreman-Declercq) drijft men de mensen naar de aandelenmarkten met hun spaarcenten. Wie belegde er voorheen? Wij niet alleszins, mijn vader was de eerste generatie die in aandelen handelde in de jaren '90 en daar duchtig gepluimd werd.
Als ik nu al die newbies hier hoor dat hun spaarcenten niets meer op brengen, heb ik een wee gevoel.
Ik hoor het graag zeggen.Kevva schreef:Als de ECB de geldkraan dicht draait gaan we een correctie krijgen. Dus volgend jaar gaan we een slechter jaar tegemoet.
Indertijd werd hetzelfde gezegd van de huizenmarkt met de afschaffing van de oude woonbonus. Ik denk dat we nauwelijks een correctie hebben gezien.
-
pisa
Dit is wel lichtelijk een andere situatie, hoorVilpu schreef:Ik hoor het graag zeggen.Kevva schreef:Als de ECB de geldkraan dicht draait gaan we een correctie krijgen. Dus volgend jaar gaan we een slechter jaar tegemoet.
Indertijd werd hetzelfde gezegd van de huizenmarkt met de afschaffing van de oude woonbonus. Ik denk dat we nauwelijks een correctie hebben gezien.
De woonbonus in een Lilliputter-land als België, is in niets te vergelijken met de wereldwijde gevolgen van de ECB beslissingen
pisa schreef:Dit is wel lichtelijk een andere situatie, hoorVilpu schreef:
Ik hoor het graag zeggen.
Indertijd werd hetzelfde gezegd van de huizenmarkt met de afschaffing van de oude woonbonus. Ik denk dat we nauwelijks een correctie hebben gezien.![]()
De woonbonus in een Lilliputter-land als België, is in niets te vergelijken met de wereldwijde gevolgen van de ECB beslissingen
Ik denk dat hij een correctie bedoeld enkel in de huizenmarkt van België niet over wereldwijde aandelen
En hij wordt daar nog algemeen voor bejubeld ook. Als ik de reacties op de nieuwsartikels over Trump lees dan kan hij niets verkeerd doen. Hij is doortastend, doet wat hij beloofd heeft, gaat met de grove borstel door de mesthoop en Amerikanen die kritiek op hem hebben kunnen niet tegen het verlies van Clinton en zijn bang voor hun postje. Kortom, de redder van Amerika en de wereld. Het lijkt wel of HLN het lijfblad is van de Trumpisten.Kevva schreef:Als Trump een scheet laat staat het op HLN.
-
pisa
Vandaar dat het dan ook een onzinnige vergelijking is ....Nairo schreef:
Ik denk dat hij een correctie bedoeld enkel in de huizenmarkt van België niet over wereldwijde aandelen
HLN, altijd goed voor een lach na een stressvolle dagYaris schreef:En hij wordt daar nog algemeen voor bejubeld ook. Als ik de reacties op de nieuwsartikels over Trump lees dan kan hij niets verkeerd doen. Hij is doortastend, doet wat hij beloofd heeft, gaat met de grove borstel door de mesthoop en Amerikanen die kritiek op hem hebben kunnen niet tegen het verlies van Clinton en zijn bang voor hun postje. Kortom, de redder van Amerika en de wereld. Het lijkt wel of HLN het lijfblad is van de Trumpisten.Kevva schreef:Als Trump een scheet laat staat het op HLN.
Wie neemt die bende marginalen die daar hun frustraties uitkotsen nog ernstig. Dat is de digitale versie van de toog.
In zeker zin wel ja. De parallel die ik wilde trekken is dat niet elke beleidsmaatregel die wordt voorspeld een correctie in te luiden dat ook daadwerkelijk doet.pisa schreef:Vandaar dat het dan ook een onzinnige vergelijking is ....Nairo schreef:
Natuurlijk bevinden de beide maatregelen zich op een totaal ander niveau en gaat de vlieger niet helemaal op maar het punt blijft dat de stelligheid waarmee stellingen zoals "Als die maatregel dan zeker dat gevolg" geponeerd worden niet altijd terecht is.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Het is inderdaad grappig om te merken dat het commentariat bij HLN zowat lijnrecht ingaat tegen de teneur van de artikelen. Praktisch elke dag schreeuwt HLN het uit bij deze of gene beslissing van Trump waarop de lezers (wars van alle grammatica-, spelling- en interpunctieregels) massaal loos gaan.Yaris schreef:Het lijkt wel of HLN het lijfblad is van de Trumpisten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik kots de laatste tijd nog meer van onze Europese/Belgische politici dan van Trump.
Laatst ook Van Rompuy/Michel/Verhofstadt/Merkel ... allemaal op de kap van Trump, samengevat '... het is een dwaas'.
Nee, Hier in Europa zijn we de dwazen.
Economisch kunnen we niet zonder het Oosten, Poetin durven (kunnen) we niet aan militair op reageren. Nee, we bannen het West-Vlaamse buikspek en de Limburgse peren. China... kunnen we niet tegenop, quasi al onze productie zit al in het Verre Oosten, wij drijven hier enkel nog wat handel met hun producten. En de VS, dat zijn nu plots de boemannen.
We lachen allemaal met de conferences van Geert Hoste: de militairen hebben nog VIER kogeltjes (poef-poef-poef-poef- ... gedaan) We lachen -uit domheid- met onze eigen armoede/ellende.
Als er iets gebeurt en er moeten en paar militairen voor wat gebouwen gaan staan dan moeten we bij de Amerikanen, daar zijn weer die Amerikanen, gaan smeken op ons blote knieën om wat kogelvrije vesten in bruikleen te hebben. Onze militairen zijn er immers al 2-3 jaar niet uit welke ze nu juist willen. Intussen moet er natuurlijk niets uitgegeven worden.
7 decennia na onze bevrijding in WOII zijn we nog steeds niet in staat ons grondgebied te verdedigen. Amerikanen liggen nog overal in Europa gestationeerd net als hun kernbommen. recentelijk stuurde Obama nog militairen naar Polen, we kunnen nog niet eens onze eigen grenzen controleren.
Economisch kakken we in ons broek zonder de Amerikanen, militair staan we onszelf te bepissen zonder de Amerikanen.
Maar ze de les spellen, ... dat lukt vrij aardig.
Laatst ook Van Rompuy/Michel/Verhofstadt/Merkel ... allemaal op de kap van Trump, samengevat '... het is een dwaas'.
Nee, Hier in Europa zijn we de dwazen.
Economisch kunnen we niet zonder het Oosten, Poetin durven (kunnen) we niet aan militair op reageren. Nee, we bannen het West-Vlaamse buikspek en de Limburgse peren. China... kunnen we niet tegenop, quasi al onze productie zit al in het Verre Oosten, wij drijven hier enkel nog wat handel met hun producten. En de VS, dat zijn nu plots de boemannen.
We lachen allemaal met de conferences van Geert Hoste: de militairen hebben nog VIER kogeltjes (poef-poef-poef-poef- ... gedaan) We lachen -uit domheid- met onze eigen armoede/ellende.
Als er iets gebeurt en er moeten en paar militairen voor wat gebouwen gaan staan dan moeten we bij de Amerikanen, daar zijn weer die Amerikanen, gaan smeken op ons blote knieën om wat kogelvrije vesten in bruikleen te hebben. Onze militairen zijn er immers al 2-3 jaar niet uit welke ze nu juist willen. Intussen moet er natuurlijk niets uitgegeven worden.
7 decennia na onze bevrijding in WOII zijn we nog steeds niet in staat ons grondgebied te verdedigen. Amerikanen liggen nog overal in Europa gestationeerd net als hun kernbommen. recentelijk stuurde Obama nog militairen naar Polen, we kunnen nog niet eens onze eigen grenzen controleren.
Economisch kakken we in ons broek zonder de Amerikanen, militair staan we onszelf te bepissen zonder de Amerikanen.
Maar ze de les spellen, ... dat lukt vrij aardig.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!