Vakbond
Re: Vakbond
Kunnen staken staat los van aangesloten zijn bij een vakbond. Het stakingsrecht is ... een recht. Wanneer er een stakingsaanzegging gedaan is door een erkende 'vakorganisatie' , een vakbond, heeft een werknemer het recht om te staken.
Een stakingsaanzegging moet slechts gedaan zijn door een enkele vakbond. Iedereen mag dan staken. Tenminste als die stakingsaanzegging geldig is voor uw sector. Die kan zijn gewoon voor iedereen, een nationale actie. Maar soms is die enkel voor werknemers in een bepaalde sector. Iets om mee op te passen.
De werkgever verwittigen is zelfs niet eens verplicht. (zou ik persoonlijk wel aanraden om te doen)
'staken' is trouwens ook gaan betoging in Brussel. Een vakbond kan oproepen om deel te nemen aan een actie maar het is en blijft de keuze van de individuele werknemer om effectief deel te nemen.
Enkel leden van een vakbond kunnen van hun vakbond een stakingsvergoeding krijgen. Bij LBC-NVK is dat een 30 euro + meestal een lunchvergoeding en verplaatsingskosten.
Opgepast, in theorie heeft men enkel recht op als men effectief loonverlies heeft geleden. Bij mijn groep krijgen mensen die gaan 'staken' maar dan niet de moeite doen om naar de actie te komen zonder zeer goede reden geen vergoeding maar dat is zeker niet overal zo. Misbruik komt voor.
Dus eigenlijk is er geen directe relatie tussen aangesloten zijn een vakbond en staken. Wie niet bij een vakbond is krijgt natuurlijk geen vergoeding maar men is wel wettig afwezig.
Een stakingsaanzegging moet slechts gedaan zijn door een enkele vakbond. Iedereen mag dan staken. Tenminste als die stakingsaanzegging geldig is voor uw sector. Die kan zijn gewoon voor iedereen, een nationale actie. Maar soms is die enkel voor werknemers in een bepaalde sector. Iets om mee op te passen.
De werkgever verwittigen is zelfs niet eens verplicht. (zou ik persoonlijk wel aanraden om te doen)
'staken' is trouwens ook gaan betoging in Brussel. Een vakbond kan oproepen om deel te nemen aan een actie maar het is en blijft de keuze van de individuele werknemer om effectief deel te nemen.
Enkel leden van een vakbond kunnen van hun vakbond een stakingsvergoeding krijgen. Bij LBC-NVK is dat een 30 euro + meestal een lunchvergoeding en verplaatsingskosten.
Opgepast, in theorie heeft men enkel recht op als men effectief loonverlies heeft geleden. Bij mijn groep krijgen mensen die gaan 'staken' maar dan niet de moeite doen om naar de actie te komen zonder zeer goede reden geen vergoeding maar dat is zeker niet overal zo. Misbruik komt voor.
Dus eigenlijk is er geen directe relatie tussen aangesloten zijn een vakbond en staken. Wie niet bij een vakbond is krijgt natuurlijk geen vergoeding maar men is wel wettig afwezig.
Ik bedoelde: waarom zou je later lid worden?boonpwnz schreef:Waarom?Roo schreef:
Waarom?
Omdat ik gewoon niet graag staak om wat voor reden...
Ik respecteer wel waarom mensen staken en ik haat evenzeer de regering maar ik heb geen zin om thuis te zitten terwijl je zou moeten werken... Zeker omdat ik nog maar tijdelijk aan de slag ben.
Dat is puur principieel.
Ik ben bijna mijn hele beroepscarrière lang aangesloten geweest bij een vakbond en heb nog nooit 1 dag gestaakt; gewoon omdat dit nooit aan de orde kwam in de sector(en) waar ik gewerkt heb.TNTim schreef:Een vakbond dient niet enkel om een stakingsvergoeding te kunnen trekken.boonpwnz schreef:Waarom?
Omdat ik gewoon niet graag staak om wat voor reden...
... ik heb geen zin om thuis te zitten terwijl je zou moeten werken... Zeker omdat ik nog maar tijdelijk aan de slag ben...![]()
Ze regelen ook praktisch al uw paperassen, staan je juridisch/praktisch bij als je een conflict hebt met uw werkgever, ...
Daarentegen heb ik wél meerdere keren beroep kunnen doen op de hulp van mijn vakbond, en zéker ook toen ik (tussen 2 "vaste" banen in) werkzoekende was, en daartussen in, tijdens interim jobs.
Ok ik zal er eens goed over nadenken. Ik werk in de social profit sector dus vaak stakingen laatste tijd...Nefertari schreef:Ik ben bijna mijn hele beroepscarrière lang aangesloten geweest bij een vakbond en heb nog nooit 1 dag gestaakt; gewoon omdat dit nooit aan de orde kwam in de sector(en) waar ik gewerkt heb.TNTim schreef: Een vakbond dient niet enkel om een stakingsvergoeding te kunnen trekken.![]()
Ze regelen ook praktisch al uw paperassen, staan je juridisch/praktisch bij als je een conflict hebt met uw werkgever, ...
Daarentegen heb ik wél meerdere keren beroep kunnen doen op de hulp van mijn vakbond, en zéker ook toen ik (tussen 2 "vaste" banen in) werkzoekende was, en daartussen in, tijdens interim jobs.
Ik hoorde gewoon dat het niet nodig was

Wat een non-argument, en tevens een grijsgespeelde plaat. Als dit de redenering is die je volgt, dan kan niemand ooit iets verkeerd doen zolang hij in het verleden maar iets goed gedaan heeft. Niemand miskent deze belangrijke overwinningen van het verleden, maar het zijn andere tijden nu en vakbonden denken zelden aan het grote geheel (incl toekomstvisie). Ze proberen elke vorm van verandering tegen te gaan en bij ieder topic het onderste uit de kan te halen hoewel ze hier vaak nog niet het minste recht op hebben, en iedere geste van de werkgever/overheid als een verplichting beschouwen waar zij dan ook nog eens mee moeten beslissen. Ken uw plaats zeg ik dan, als je mee het beleid wil bepalen dan moet je in de politiek gaan of in het bedrijdsmanagement.Giskart schreef: Wie tegen de vakbond is;
- gelieve uw betaalde vakantiedagen af te staan
- uw loon indicatie
- uw opslag op niveau van het paritair comité -> door op dit niveau te onderhandelen en afspraken te maken krijgen ook mensen in kleine bedrijfjes opslag , ook zonder lokale vakbond
- uw extrale legale voordelen ...
- preventiemaatregelen, welzijn op het werkt, opvolging brandpreventie ...EHBO, opleiding voor werknemers ...
- etc ..