Ecopower dividend
TIP
Re: Ecopower dividend
Géén idee waarom dit zo beslist werd!JulusCesar schreef:...En vanwaar komt dit bedrag van maximaal 190 euro nu juist vandaan ; waarom hebben de politiekers dit zo beslist.....breek dar maar eens je arco over.
In die zin is het onrechtvaardig ; net zoals de vrijstelling op de spaar te goeden. De banken zijn hiervan de winnaars.
Ik weet alleen dat ik van die mogelijkheid graag gebruik maak.
Goed dat je aan dit maximaal bedrag herinnert. Moet ik eens nakijken. Hoewel voor 2 huwelijkspartners samen mag ik toch op 380 € vrijstelling rekenen?
En wat de vrijstelling op spaarrekeningen betreft: daar maak ik zo goed als geen gebruik (meer) van. Het grootste deel van mijn spaargeld staat op termijnrekeningen en op ME3 van MeDirect, waar geen vrijstelling voor is.
- JulusCesar
- VIP member

- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 07 jan 2012
- Contacteer:
Re: Ecopower dividend
Samen 380
? ja als volgens mij de aandelen van de coöperatieven verdeeld zijn over de 2 personen of als ze op beide namen staan.
Re: Ecopower dividend
Ik weet het niet; maar ik dacht dat dit misschien bij getrouwde koppels samengevoegd kan worden via de belastingaangifte om aan de RV te ontsnappen?JulusCesar schreef:Samen 380? ja als volgens mij de aandelen van de coöperatieven verdeeld zijn over de 2 personen of als ze op beide namen staan.
Re: Ecopower dividend
dit is het laatste dat ik erover zal schrijven want eigenlijk of topic, het is ook niet tegen iemand hier persoonlijk gericht:Nefertari schreef:Die vrijstelling geldt ook voor andere coöperatieve aandelen.nickname schreef:die vrijstelling van Rv is fiscale onrechtvaardigheid
Ik zie dus niet waarom dit fiscaal onrechtvaardig zou zijn. Iedereen krijgt de mogelijkheid om daarvan te profiteren.
wie roept om belasting op inkomsten uit kapitaal moet beseffen dat dividenden van cooperatieven daar ook onder vallen.
-
quixoticme81
- Full Member

- Berichten: 150
- Lid geworden op: 01 apr 2014
- Contacteer:
Re: Ecopower dividend
Het is inderdaad een ander topic, maar er zijn meer verschillen tussen coöperatieve aandelen en gewone aandelen.
1) een coöperatief aandeel heeft geen beurskoers, enkel een vooraf bepaalde waarde. Bij Ecopower kan men enkel aandelen aankopen en verkopen tegen 250 euro. Bij een transactie is het steeds een actie tussen een persoon en de vennootschap, en de vennootschap heeft ooit de waarde van een aandeel bepaalt. Zelfs indien de waarde per aandeel een veelvoud is, kan men hier niet van profiteren.
2) het maximale dividendrendement van een coöperatief aandeel is 6 %. Op zich niet slecht, maar een gewoon aandeel heeft geen maximum.
3) verkoop van een aandeel. Men kan in veel gevallen het aandeel enkel tijdens een bepaalde periode verkopen.
Nu zou ik er geen enkel probleem mee hebben indien een dividend van een coöperatieve vennootschap tegen eenzelfde tarief belast wordt als een dividend van een ander aandeel. Maar dan zijn er ook andere verschillen die ook weggewerkt mogen worden.
(Vooral ook omdat een coöperatief aandeel wordt gekocht vanwege een bepaalde overtuiging, en niet vanwege het pure winstbejag. Men zou bijgevolg de aandeelhouders in coöperatieven een plezier doen moest men zelfs een hogere RV hanteren dan bij andere aandelen.)
1) een coöperatief aandeel heeft geen beurskoers, enkel een vooraf bepaalde waarde. Bij Ecopower kan men enkel aandelen aankopen en verkopen tegen 250 euro. Bij een transactie is het steeds een actie tussen een persoon en de vennootschap, en de vennootschap heeft ooit de waarde van een aandeel bepaalt. Zelfs indien de waarde per aandeel een veelvoud is, kan men hier niet van profiteren.
2) het maximale dividendrendement van een coöperatief aandeel is 6 %. Op zich niet slecht, maar een gewoon aandeel heeft geen maximum.
3) verkoop van een aandeel. Men kan in veel gevallen het aandeel enkel tijdens een bepaalde periode verkopen.
Nu zou ik er geen enkel probleem mee hebben indien een dividend van een coöperatieve vennootschap tegen eenzelfde tarief belast wordt als een dividend van een ander aandeel. Maar dan zijn er ook andere verschillen die ook weggewerkt mogen worden.
(Vooral ook omdat een coöperatief aandeel wordt gekocht vanwege een bepaalde overtuiging, en niet vanwege het pure winstbejag. Men zou bijgevolg de aandeelhouders in coöperatieven een plezier doen moest men zelfs een hogere RV hanteren dan bij andere aandelen.)
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Re: Ecopower dividend
Dat laatste is er wat over, maar voor een gelijkschakeling van de RV ben ik zeker te vinden.
Toch een paar aanvullingen:
- Een coöperatieve hoeft zich niet te houden aan het maximum van 6% dividend. Dat geldt alleen voor de zogenaamde erkende coöperatieven. Daarnaast zijn er andere cvba's, die uiteraard even 'wettelijk' zijn als de zogenaamde 'erkende', maar die gerust meer dan 6% divivdend mogen uitkeren. Uiteraard worden die dividenden vanaf de eerste euro belast. De coöperatieve Energie 2030 Gen.mbH uit de Oostkantons achter de energieleverancier Energie 2030 SA is er zo eentje.
(Gen.mbH = cvba, niet te verwarren met een GmbH = bvba)
- Heel veel coöperatieven voorzien überhaupt niet in een dividend, maar aandeelhouders hebben bijvoorbeeld recht op korting bij de aankoop van producten die door de coöperatieve worden geproduceerd of verhandeld. De Leuvense boekhandel Acco is een mooi voorbeeld. Aandelen fungeren in dat geval eerder als een soort betalende kortingkaart, zoals in de Brico, met als verschil uiteraard dat het wel degelijk gaat om een aandeel.
- Dat coöperatieve aandelen een vaste prijs hebben is maar ten dele juist. Het scheidingsaandeel van een erkende coöperatieve kan weliswaar nooit hoger liggen dan de inleg, maar wel degelijk lager - bij een faillissement zelfs 0,00. Je draagt als aandeelhouder dus een even groot of klein risico als bij een aandeel van een nv of bvba (waar een cvba eigenlijk nog het meest op lijkt). Zoveel verschillen zijn er de jure dus niet, al worden coöperatieve aandelen doorgaans om andere redenen gekocht dan aandelen van een beursgenoteerd bedrijf. In dat opzicht is ook de beperkte verhandelbaarheid in essentie geen issue voor het merendeel van de investeerders in een coöperatieve.
Toch een paar aanvullingen:
- Een coöperatieve hoeft zich niet te houden aan het maximum van 6% dividend. Dat geldt alleen voor de zogenaamde erkende coöperatieven. Daarnaast zijn er andere cvba's, die uiteraard even 'wettelijk' zijn als de zogenaamde 'erkende', maar die gerust meer dan 6% divivdend mogen uitkeren. Uiteraard worden die dividenden vanaf de eerste euro belast. De coöperatieve Energie 2030 Gen.mbH uit de Oostkantons achter de energieleverancier Energie 2030 SA is er zo eentje.
(Gen.mbH = cvba, niet te verwarren met een GmbH = bvba)
- Heel veel coöperatieven voorzien überhaupt niet in een dividend, maar aandeelhouders hebben bijvoorbeeld recht op korting bij de aankoop van producten die door de coöperatieve worden geproduceerd of verhandeld. De Leuvense boekhandel Acco is een mooi voorbeeld. Aandelen fungeren in dat geval eerder als een soort betalende kortingkaart, zoals in de Brico, met als verschil uiteraard dat het wel degelijk gaat om een aandeel.
- Dat coöperatieve aandelen een vaste prijs hebben is maar ten dele juist. Het scheidingsaandeel van een erkende coöperatieve kan weliswaar nooit hoger liggen dan de inleg, maar wel degelijk lager - bij een faillissement zelfs 0,00. Je draagt als aandeelhouder dus een even groot of klein risico als bij een aandeel van een nv of bvba (waar een cvba eigenlijk nog het meest op lijkt). Zoveel verschillen zijn er de jure dus niet, al worden coöperatieve aandelen doorgaans om andere redenen gekocht dan aandelen van een beursgenoteerd bedrijf. In dat opzicht is ook de beperkte verhandelbaarheid in essentie geen issue voor het merendeel van de investeerders in een coöperatieve.
Re: Ecopower dividend
dat het niet verhandelbaar is vergroot het risico;
dit in tegenstelling tot wat sommige krachten de mensen proberen wijs maken.
dit in tegenstelling tot wat sommige krachten de mensen proberen wijs maken.
Re: Ecopower dividend
- Een aandeel Ecopower kost 250 euro; één aandeel is voldoende om klant te worden.
- Een aandeel Acco kost 31 euro; één aandeel is voldoende om levenslang korting op boeken te krijgen.
Volgens mij zijn er grotere risico's dan dat. Uiteraard zijn er mensen die voor grotere bedragen willen investeren. Zij weten waar ze aan beginnen. De spelregels zijn klaar en duidelijk. Winstbejag en coöperatieven gaan in mijn ogen niet samen. Van wie er anders over denkt, verwacht ik dat hij/zij niet over één nacht ijs gaat. Klagen over de beperkte uitstapmogelijkheden is dan ook niet aan de orde.
- Een aandeel Acco kost 31 euro; één aandeel is voldoende om levenslang korting op boeken te krijgen.
Volgens mij zijn er grotere risico's dan dat. Uiteraard zijn er mensen die voor grotere bedragen willen investeren. Zij weten waar ze aan beginnen. De spelregels zijn klaar en duidelijk. Winstbejag en coöperatieven gaan in mijn ogen niet samen. Van wie er anders over denkt, verwacht ik dat hij/zij niet over één nacht ijs gaat. Klagen over de beperkte uitstapmogelijkheden is dan ook niet aan de orde.
Re: Ecopower dividend
Cvba
wat houdt die "beperkte aansprakelijkheid" eigenlijk in ?
wat houdt die "beperkte aansprakelijkheid" eigenlijk in ?
Re: Ecopower dividend
Vennoten zijn slechts aansprakelijk voor het bedrag van hun inbreng in de vennootschap. Je kan dus nooit méér verliezen dan je in de vennootschap hebt ingebracht. Bij een onbeperkte aansprakelijkheid zou je in geval van een faillissement ook uit je privévermogen moeten bijpassen. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij een commanditaire vennootschap op aandelen (afgekort cva of cvoa).
Re: Ecopower dividend
't Is goed dat je het niet tegen iemand persoonlijk richtnickname schreef: ..., het is ook niet tegen iemand hier persoonlijk gericht:
wie roept om belasting op inkomsten uit kapitaal moet beseffen dat dividenden van cooperatieven daar ook onder vallen.
Alleen vind ik het meegenomen dat ik, en alle andere geïnteresseerden, soms al eens kunnen profiteren van RV vrijstellingen.
Re: Ecopower dividend
Iemand die hier meer kan over vertellenNefertari schreef:Ik weet het niet; maar ik dacht dat dit misschien bij getrouwde koppels samengevoegd kan worden via de belastingaangifte om aan de RV te ontsnappen?JulusCesar schreef:Samen 380? ja als volgens mij de aandelen van de coöperatieven verdeeld zijn over de 2 personen of als ze op beide namen staan.
Bij koppels die getrouwd zijn onder het wettelijk stelsel, is alles gemeenschappelijk. Dus heeft het geen belang of spaarrekeningen op naam van 1 partner staan en/of er gemeenschappelijke rekeningen zijn. Voor de berekening van de RV vrijstelling geldt dus dat alle rekeningen van het koppel samengevoegd mogen worden.
Mag ik aannemen dat dit ook voor de RV vrijstelling op coöperatieve aandelen kan
- JulusCesar
- VIP member

- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 07 jan 2012
- Contacteer:
Re: Ecopower dividend
Bij de FAQ van ecopower:
"Dividenden van erkende coöperaties zoals Ecopower cvba zijn vrijgesteld van roerende voorheffing, tot een bedrag van 190 euro. In de tekst van de Nationale Raad voor de Coöperatie (NRC) staat dat dit geldt per aandeelhouder en per vennootschap. De interpretatie van de NRC is dat dit geldt voor de som van alle dividenden die u krijgt van alle erkende coöperaties waarvan u lid bent."
Ze doen daar trouwens niet moeilijk om je aandelen te gaan (her)spreiden over meerder namen; opgelet termeijn van 6 jaar start dan blijkbaar opnieuw.
Op deze site het gehele verhaal:
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... ijstelling
"De vrijstelling geldt enkel voor natuurlijke personen en is beperkt tot de eerste schijf vrijgestelde dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen per aangifte (en niet per aandeelhouder en per coöperatieve vennootschap).
De vrijstelling blijft bijgevolg beperkt tot de eerste schijf van vrijgestelde dividenden per persoon en dit plafond geldt voor alle gecumuleerde dividenden die deze persoon ontvangt vanwege de coöperatieve vennootschappen waarvan ze lid is."
"Dividenden van erkende coöperaties zoals Ecopower cvba zijn vrijgesteld van roerende voorheffing, tot een bedrag van 190 euro. In de tekst van de Nationale Raad voor de Coöperatie (NRC) staat dat dit geldt per aandeelhouder en per vennootschap. De interpretatie van de NRC is dat dit geldt voor de som van alle dividenden die u krijgt van alle erkende coöperaties waarvan u lid bent."
Ze doen daar trouwens niet moeilijk om je aandelen te gaan (her)spreiden over meerder namen; opgelet termeijn van 6 jaar start dan blijkbaar opnieuw.
Op deze site het gehele verhaal:
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... ijstelling
"De vrijstelling geldt enkel voor natuurlijke personen en is beperkt tot de eerste schijf vrijgestelde dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen per aangifte (en niet per aandeelhouder en per coöperatieve vennootschap).
De vrijstelling blijft bijgevolg beperkt tot de eerste schijf van vrijgestelde dividenden per persoon en dit plafond geldt voor alle gecumuleerde dividenden die deze persoon ontvangt vanwege de coöperatieve vennootschappen waarvan ze lid is."
Re: Ecopower dividend
Om geld te verdienen moet je niet naar Ecopower kijken: sinds een paar jaar is er een beperking tot 20 aandelen per vennoot (was vroeger 50).
Het maximum dat je individueel per jaar kunt verdienen is dus 20 aandelen x €250/aandeel x 6% dividend = €300. Ik zie dat als een variabele korting op mijn elektriciteit. Variabel, omdat het dividend jaarlijks alles kan zijn tussen 0 en 6%. Ervan leven kun je niet. Toch niet lang
En qua prijs van de elektriciteit: tot eind vorig jaar was er 1 kWh-prijs voor heel Vlaanderen. In sommige gebieden had je daardoor een prijs die veel lager lag dan de concurrentie (bij netbeheerder Gaselwest), in de andere ca. gelijk of ietsje duurder. Vanaf 2017 is die situatie rechtgetrokken: er is nu een prijs per distributienetgebied, waardoor op veel plaatsen de prijs gezakt is en Ecopower aantrekkelijker geworden.
Het maximum dat je individueel per jaar kunt verdienen is dus 20 aandelen x €250/aandeel x 6% dividend = €300. Ik zie dat als een variabele korting op mijn elektriciteit. Variabel, omdat het dividend jaarlijks alles kan zijn tussen 0 en 6%. Ervan leven kun je niet. Toch niet lang
En qua prijs van de elektriciteit: tot eind vorig jaar was er 1 kWh-prijs voor heel Vlaanderen. In sommige gebieden had je daardoor een prijs die veel lager lag dan de concurrentie (bij netbeheerder Gaselwest), in de andere ca. gelijk of ietsje duurder. Vanaf 2017 is die situatie rechtgetrokken: er is nu een prijs per distributienetgebied, waardoor op veel plaatsen de prijs gezakt is en Ecopower aantrekkelijker geworden.


