Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Ha, maar 60€ is echt niet veel. Jij en je vriendin moeten toch per week 28 keer eten smiddags en savonds?
Ben daarstraks trouwens om eten geweest voor deze middag, vnvnd én morgen, 25euro
gewone cordon blue's en wat potjes met prepare vleessla en zalmsla
ohja, twas bij een slager.

Het is zeker niet veel, maar ik oordeel niet over een ander zijn eetpatroon. Al eet Kevva elke dag maar twee patatjes met een boerenworst en een versnipperde ui, als men daarmee content is, dan is dat maar zo
Ikzelf geef ook meer uit dan dat (voor mij alleen dan nog!), maar ik denk gewoon niet dat de situatie onmogelijk is.

Zo gaat het er inderdaad aan toe bij ons.Poldermol schreef: ↑12 augustus 2017, 11:32 Ik volg Kevva wel. Als je de reclamefoldertjes wat volgt hoeft leven niet duur te zijn. Neem nu de melk in de Colruyt. Wittemerksmelk gebruik ik niet (bah), Campina wel. De normale Campina-prijs is iets van 85-90 cent, maar staat deze week aan -20% vanaf je er 12 koopt. Die blijft nog 3 maanden goed dus natuurlijk ben ik 32 flessen gaan halen. Kostprijs per fles? 68 cent ofzo. Dus nauwelijks meer dan wittemerksmelk.
idem met bvb gehakt of een hamburgertje. Als ze met hun rode prijs een concurrent volgen, en het gehakt staat aan 3,9 euro de kilo, dan koop ik me er rap 5 kilo, en gaat er 4,5 de diepvries in. Dat terwijl iemand bvb 0,5 kilo koopt aan 3,9 euro, en de week erop weer 0,5 kilo aan 8 euro.
Natuurlijk, niet iedereen heeft tijd en zin om de folderkes door te nemen, dat begrijp ik wel, maar de situatie die Kevva schetst is niet onmogelijk voor twee personen. Met op de kleintjes letten komt ge al ver.
En zo evolueert 'spaargids' stilaan naar 'dag allemaal' en de 'libelle'.... 

Wat had ge dan verwacht, met de groep boven Het Laagste Nieuws als eigenaar? 

ik heb ooit eens gehoord (weet wel niet meer van waar) dat de everydaymelk eigenlijk portugese melkpoeier is die hier terug aangelengd wordt... soit (ik drink toch geen melk).
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Wij geven per maand minder uit aan variabele kosten, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geteld.
Vaste kosten heb ik wel eens geteld:
182€ verkeersbelasting auto 1
300€ verzekering auto 1
268€ verkeersbelasting auto 2
532€ verzekering auto 2
523€ brandverzekering + familiale
850€ grondlasten
150€ gemeentebelasting
685€ Telenet (digitale tv, basic internet en huur 2 digicorders)
200€ water
840€ elektriciteit
700€ onderhoud auto 2
300€ onderhoud auto 1
1200€ aardgas
70€ huisvuil
480€ gsm-abonnement 2x
6.084€ hypotheek
157€ CM-lidmaatschap
300€ ACV-lidmaatschap
279€ krant
348€ CM-Mediko x2
100€ zorgkas
33€ provinciebelasting
Komt op +-1.215€/maand.
Vaste kosten heb ik wel eens geteld:
182€ verkeersbelasting auto 1
300€ verzekering auto 1
268€ verkeersbelasting auto 2
532€ verzekering auto 2
523€ brandverzekering + familiale
850€ grondlasten
150€ gemeentebelasting
685€ Telenet (digitale tv, basic internet en huur 2 digicorders)
200€ water
840€ elektriciteit
700€ onderhoud auto 2
300€ onderhoud auto 1
1200€ aardgas
70€ huisvuil
480€ gsm-abonnement 2x
6.084€ hypotheek
157€ CM-lidmaatschap
300€ ACV-lidmaatschap
279€ krant
348€ CM-Mediko x2
100€ zorgkas
33€ provinciebelasting
Komt op +-1.215€/maand.
uw krant kan al goedkoper
kortingsactie hln :overschrijving per 12 maanden € 239,40
kortingsactie hln :overschrijving per 12 maanden € 239,40
- primeminister16
- Newbie
- Contacteer:
Het zal wel zijn dat hij niet rondkomt. Efkes ieder festival aandoen kost een bom geld. Nogmaals ge kunt niet alles willen als ge maar een beperkt budget hebt. Ik verdien als starter met maaltijdcheques bij iets meer dan 1800 per maand (bonus en winstdeling niet inbegrepen) ik blijf gewoon thuiswonen omdat ik dat geld wil sparen en beleggen. Dure festivals doe ik niet omdat ik het geldverspilling vind. Ik koop ook graag eens wat dure kleren of een nieuwe iphone maar dat is allemaal ondergeschikt aan mijn pensioenopbouw en beleggingen.Kevva schreef: ↑12 augustus 2017, 11:20 Is toch ook allemaal afhankelijk van hoeveel je verdient. Een vriend (alleenstaand) van mij is leerkracht en ICT-coördinator. Zijn loon is 1800 euro/maand en komt daar niet mee rond.
Zijn huishuur is 550 euro
Verder heeft hij een grote passie voor muziek en dus doet hij bijna elk festival aan. Hij is zelf ook muzikant en spendeert veel aan gitaren en piano's.
We hadden het er onlangs over en schoorvoetend gaf hij toe dat hij eigenlijk niet toekomt met zijn geld en de verloning uit zijn optredens. Hij leent soms geld bij zijn ouders en pensioensparen is hij moeten stoppen omdat er gewoon niets over is. Qua eten krijgt hij veel van zijn ouders die wat meer kopen, maar als hij het zelf moet betalen is het Everyday en het bier dat we daar krijgen is Cara Pils. Hij schaamt zich soms wel.
Ik ga eerlijk zijn, maar ik heb zelfs geen 1800 euro/maand, mijn vriendin werkt 80% en verdient dit ook niet. Iedereen zet toch de tering naar de nering? Mocht ik politieker zijn die 6500 euro/maand verdien zal ik misschien wekelijks naar Colruyt gaan en 300 euro spenderen.
Voor €60 heb je toch iets (vooral rode prijs), de week er op ga je al terug.
Berekening is van 2 jaar terug. Had enkel de prijs van onze lening aangepast omdat deze van 750€ naar 507€/maand is gegaan.
Prijs voor krant was een jaarabonnement op Het Nieuwsblad in 2015. HLN kan idd goedkoper zijn, maar die lees ik niet graag.
Enkel online is ook goedkoper, maar ik heb nog graag de krant op papier. Ik weet het, ben een moeilijke mens...

Ik dacht vroeger ook dat witte merken evenwaardig waren aan A-merken (de speculoospasta van de Aldi komt bvb ook van Vermeiren Speculoos). Maar ik merk toch een serieus verschil met bvb Campina-melk (blind geproefd voor 3 getuigen, die me ook niet geloofden), en als ik afwas met Dreft gaat dat toch vlotter dan met afwasmiddel van de Lidl.
Ik betwist NIET dat de wittermerksmelk van Belgische melkveehouders komt. Maar ik ben er wel 100% zeker van dat de procedure die doorlopen wordt tussen het ophalen van de melk en de eindverpakking anders is. 100%.
Ik woon alleen en mijn uitgaven voor boodschappen zitten tussen de 160 en 180 per maand.
Eet genoeg. Vers fruit, diepvriesgroenten maar ook verse zeker in de zomer komkommer of sla.
Buiten dat koop ik altijd vlees in promo zodat ik elke dag maar een 2-3 euro aan vlees moet kopen.
Brood koop ik vers.
Ik ga niet oordelen over iemand anders maar ik kom ruimschoots toe met mijn inkomsten van een 1700 euro netto. Maar werk tijdelijk dus nog geen zicht op vast. Ik denk dat mijn uitgavenpatroon dan wel zal wijzigen.
Eet genoeg. Vers fruit, diepvriesgroenten maar ook verse zeker in de zomer komkommer of sla.
Buiten dat koop ik altijd vlees in promo zodat ik elke dag maar een 2-3 euro aan vlees moet kopen.
Brood koop ik vers.
Ik ga niet oordelen over iemand anders maar ik kom ruimschoots toe met mijn inkomsten van een 1700 euro netto. Maar werk tijdelijk dus nog geen zicht op vast. Ik denk dat mijn uitgavenpatroon dan wel zal wijzigen.
Ik ben een fan van budgetten aanleggen. Intern afbetalen voor de rekening komt.
Mijn loon komt op een zichtrekening. Vandaar spijs ik diverse rekeningen. Ik heb een domicilierekening. Voor al mijn automatische betalingen. Die spijs ik direct met een vast bedrag. Een beetje hoger dan de normale maandelijkse uitgaven. Zo bouw ik een buffer op op die rekening. Vanaf een bepaald saldo gaat de rest automatisch naar een betaal-zichtrekening.
Ik heb een spaarrekening 'reservefonds'. Voor alle uitgaven van belang leg ik een fonds aan. De hoofdbrok is de onroerende voorheffing. Ook jaarlijks te betalen verzekeringen, budget voor onderhoud auto, budget voor andere uitgaven zoals vakantie. Van zodra ik weet dat ik tegen een bepaalde datum een specifiek bedrag ga nodig hebben start ik een fonds op.
Ik stel dan een doorlopende opdracht op voor een maandelijks bedrag over te schrijven naar de reservefonds-spaarrekening met einddatum tegen dat ik het nodig heb. Tegen wanneer de rekening komt is het budget beschikbaar. Ik schrijf dat dan over van het reservefonds naar de betaal-zichtrekening.
Op die wijze voorkom ik zoveel als mogelijk pieken in mijn uitgavepatroon. Alles dat overblijft na het betalen van de vaste kosten, interne fondsen en huishoudelijke uitgaven is budget beschikbaar om te sparen of te investeren.
Ik ben alleenstaande, heb een 1500 euro per maand aan inkomsten en heb geen geldzorgen. Ik volg mijn uitgaven wel zeer strikt op.
Mijn loon komt op een zichtrekening. Vandaar spijs ik diverse rekeningen. Ik heb een domicilierekening. Voor al mijn automatische betalingen. Die spijs ik direct met een vast bedrag. Een beetje hoger dan de normale maandelijkse uitgaven. Zo bouw ik een buffer op op die rekening. Vanaf een bepaald saldo gaat de rest automatisch naar een betaal-zichtrekening.
Ik heb een spaarrekening 'reservefonds'. Voor alle uitgaven van belang leg ik een fonds aan. De hoofdbrok is de onroerende voorheffing. Ook jaarlijks te betalen verzekeringen, budget voor onderhoud auto, budget voor andere uitgaven zoals vakantie. Van zodra ik weet dat ik tegen een bepaalde datum een specifiek bedrag ga nodig hebben start ik een fonds op.
Ik stel dan een doorlopende opdracht op voor een maandelijks bedrag over te schrijven naar de reservefonds-spaarrekening met einddatum tegen dat ik het nodig heb. Tegen wanneer de rekening komt is het budget beschikbaar. Ik schrijf dat dan over van het reservefonds naar de betaal-zichtrekening.
Op die wijze voorkom ik zoveel als mogelijk pieken in mijn uitgavepatroon. Alles dat overblijft na het betalen van de vaste kosten, interne fondsen en huishoudelijke uitgaven is budget beschikbaar om te sparen of te investeren.
Ik ben alleenstaande, heb een 1500 euro per maand aan inkomsten en heb geen geldzorgen. Ik volg mijn uitgaven wel zeer strikt op.
Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Ik vraag me vaak af hoe andere gezinnen het doen en of wij spaarzaam leven of niet.
Wij zetten maandelijks elk 950€ op gezamelijke zichtrekening. Hier wordt ook het kindergeld op gestort (1 kindje = 92,.€)
Hiervan betalen wij maandelijks:
Hypotheek (net geen 700€)
Gas + elektriciteit (107,..€)
Telenet (90€)
Pensioensparen (2x87,..€)
Brandstof auto (variabel)
Autoverzekering + brandverzekering (ca 150€)
Sparen kindje (50€)
Crêche (ca 200€)
Rest gaat op aan voeding en ontspanning.
We hebben ook voor een 100€ maaltijdcheques per maand.
Zeker tijdens de zomermaanden komt dit niet toe.
Wij zetten maandelijks elk 950€ op gezamelijke zichtrekening. Hier wordt ook het kindergeld op gestort (1 kindje = 92,.€)
Hiervan betalen wij maandelijks:
Hypotheek (net geen 700€)
Gas + elektriciteit (107,..€)
Telenet (90€)
Pensioensparen (2x87,..€)
Brandstof auto (variabel)
Autoverzekering + brandverzekering (ca 150€)
Sparen kindje (50€)
Crêche (ca 200€)
Rest gaat op aan voeding en ontspanning.
We hebben ook voor een 100€ maaltijdcheques per maand.
Zeker tijdens de zomermaanden komt dit niet toe.