"alles in aandelen investeren" Goed plan?
TIP
Re: "alles in aandelen investeren" Goed plan?
Ik zou optie 3 nemen maar niet in goud en kunst investeren. Dus mijn geld verdelen over:
- ETF`s
- Huis eerder afbetalen
- Obligaties
- REITS`s
- Fondsen (bv keyplan)
- pensioensparen
- Individuele aandelen
- ETF`s
- Huis eerder afbetalen
- Obligaties
- REITS`s
- Fondsen (bv keyplan)
- pensioensparen
- Individuele aandelen
Ik blijf met de vraag zitten hoe je dat doet zonder dat je meerwaarden wegbelast worden?
Inversor, kun je "groot risico" even verder verklaren.Inversor schreef: ↑24 augustus 2017, 08:49Ik zie dat anders. Je neemt eerder een groot risico door als jonge persoon te beleggen in obligaties. Ja, het kan zijn dat je volgend jaar nog maar de helft over hebt, maar dan nog is dat na enige jaren volledig weggewerkt. Obligaties zijn naar mijn bescheiden mening ook zeer risicovol: ze zijn duur en wanneer de rente stijgt (dalen kan die al bijna niet meer) verminderen die in waarde. En wat de kredietcrisis ons geleerd heeft is dat triple A ratings en kredietbeoordelaars even betrouwbaar zijn als de officiële geschiedschrijving in Noord-Korea over het leven van Kim Il Sung.
- spreek je over individuele obligaties of obligatiefondsen?
- risico word meestal gelinkt naar volatiliteit en some ook aan maximun drawdown - voor deze beide definities zou ik zeggen dat het "risico" van obligatiefondsen vergeleken met het "risico" aandelen vele malen kleiner is. De keuzes van de obligatie(fondsen) is ook key: individuele obligaties in USD in low-rated bedrijven uit emerging landen tov van een gediversifeerd EURO obligatiefonds in overheidsaandelen met intermediate of korte termijn hebben een totaal verschillend risicoprofiel. Het zijn vooral deze laatste die aangeraden worden voor Lazy-Portfolios.
Dit is een afzonderlijke discussie en vergelijkingen met andere aandelen en de verschillende soorten van olbigaties liggen allemaal op de risico-opbrengst curve.
Inderdaad, veel "jonge" beleggers overschatten hun standvastigheid bij risico. Zij zullen hun gedrag pas echt kennen indien ze echt XX% verliezen.Inversor schreef: ↑24 augustus 2017, 08:49 Het enige probleem is, en ik spreek uit ervaring van in 2001 en 2008, is dat wanneer de boel gaat crashen, je als newbie over te weinig discipline en kl*ten beschikt om je beleggingsstrategie aan te houden. Ja, je leest dit goed, ik heb zelf nog geen enkele crisis zonder kleerscheuren doorgebracht en teveel in paniek gehandeld. Maar deze keer is het andersIk betwijfel dan ook sterk dat deze newbies hier allemaal zo'n supermensen zijn dat ze op 1-2 jaar méér discipline kunnen kweken dan ik op 18 jaar.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 augustus 2017, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt Quizzical, dat je ons ook laat meedenken, wat jij te doen staat.
en bedankt aldus voor het vertrouwen, dat je ons iet of wat geeft, om onze mening te ventileren.
Zelf heb ik een master diploma in de scheikunde, en ivm andere alternatieven voor batterijen, electrische wagens : Die gaan er beslist komen, maar nog niet productierijp de eerstkomende 6 tot 8 jaren.
Zelf had ik AMG (van 2011) , en heb heel veel bij geinvesteerd iets voor Pasen 2016.
Was erg eenvoudig aldus , eerst was er het bericht ivm succes Tesla model 3 (die goedkope) met 400.000 bestellingen de eerste dagen.
Tegelijkertijd was er het bericht dat AMG , als bijproduct van Ferrovandium een berg spudumeen liggen had, van 11,2 miljoen ton. Blijkt nu juist dat hieruit de zuiverste Lithium kan uitgehaald worden, en ... als goedkoopste producent.
(En de eenvoudige redenering die ik maakte was : Het zou me verbazen dat volgend jaar tegen deze tijd dit bedrijf geen 5 % hoger zou noteren dan nu. - ; - 5% op een jaar - geef toch toe , dit is een mooi rendement.)
Dus veel gekocht aan koersen van rond de 8 euro , tot pakweg 12 euro (wel een 10 / 15 tal maal bij gekocht, toch telkens voor best grote bedragen ;
Vervolgens in augustus gans mijn pensioenspaarplan afgekocht en 165.000 euro geinvesteerd (neen, niet gokken) in AMG aan een koers van 17,4 euro.
Momenteel staan we op 29,7 euro (gisteren) , en kan ik eigenlijk wel een correctie van 20 % verdragen.
Geeft eigenlijk ook aan dat elk mogelijk plan individueel moet bekeken worden.
Laat ons hopen op een correctie , en dat je AMG zou kunnen kopen aan 22 of 23 euro - Zou erg mooi zijn, maar zie ik spijtig genoeg niet gebeuren.
AMG noteert op de small cap beurs in Amsterdam (ASCX) en is echt nog niet zo gekend.
Ik zelf ken Nederland vrij goed (heb 2 broers die er wonen) , en de gewone man in de straat in Nederland is beslist niet te vangen voor eender ander aandeel dan Ahold, Philips, Royal Dutch, ING en/ of ABN Amro, (en wat andere)
Koopt hij 50 aandelen Ahold en 50 aandelen Philips , dan gaat hij er al vanuit dat hij groot risico loopt, met verminderde nachtrust.
AMG is nog niet zo gekend, ze leveren momenteel ook nog geen Lithium, pas tegen de zomer van 2018 , eerste leveringen.
Wanneer AMG bij wat grotere profesionele partijen en of wat institutionelen wat beter gekend is, gaan we beslist hoger, en staat de koers hoger.
Raar is dat Goldman sachs een belang heeft van 3,08 % ; Morgan Stanley een belang van 4,88 % en ... KBC een belang van 3,1 % - maar van hunnen kant geen enkel koopadvies.
KBC volgt zovele kleinere en midcap aandelen (hier in Belgie haast allemaal) , wanneer van hun een koopadvies komt, staan we zo flink wat hoger.
Nu genoeg over dit bedrijf.
Maar je gaf ons hier de gelegenheid om te schrijven wat wij dachten van je vraag.
Hier was mijn antwoord.
(En heb nog even tijd, want ben aan het wachten op mijn echtgenote ; momenteel toch niets te doen)
Graag las ik nog wel iets van Karine, en van die andere, Frotzkoppel die mij niet erg serieus nam, en dacht dat ik minderjarig was.
en bedankt aldus voor het vertrouwen, dat je ons iet of wat geeft, om onze mening te ventileren.
Zelf heb ik een master diploma in de scheikunde, en ivm andere alternatieven voor batterijen, electrische wagens : Die gaan er beslist komen, maar nog niet productierijp de eerstkomende 6 tot 8 jaren.
Zelf had ik AMG (van 2011) , en heb heel veel bij geinvesteerd iets voor Pasen 2016.
Was erg eenvoudig aldus , eerst was er het bericht ivm succes Tesla model 3 (die goedkope) met 400.000 bestellingen de eerste dagen.
Tegelijkertijd was er het bericht dat AMG , als bijproduct van Ferrovandium een berg spudumeen liggen had, van 11,2 miljoen ton. Blijkt nu juist dat hieruit de zuiverste Lithium kan uitgehaald worden, en ... als goedkoopste producent.
(En de eenvoudige redenering die ik maakte was : Het zou me verbazen dat volgend jaar tegen deze tijd dit bedrijf geen 5 % hoger zou noteren dan nu. - ; - 5% op een jaar - geef toch toe , dit is een mooi rendement.)
Dus veel gekocht aan koersen van rond de 8 euro , tot pakweg 12 euro (wel een 10 / 15 tal maal bij gekocht, toch telkens voor best grote bedragen ;
Vervolgens in augustus gans mijn pensioenspaarplan afgekocht en 165.000 euro geinvesteerd (neen, niet gokken) in AMG aan een koers van 17,4 euro.
Momenteel staan we op 29,7 euro (gisteren) , en kan ik eigenlijk wel een correctie van 20 % verdragen.
Geeft eigenlijk ook aan dat elk mogelijk plan individueel moet bekeken worden.
Laat ons hopen op een correctie , en dat je AMG zou kunnen kopen aan 22 of 23 euro - Zou erg mooi zijn, maar zie ik spijtig genoeg niet gebeuren.
AMG noteert op de small cap beurs in Amsterdam (ASCX) en is echt nog niet zo gekend.
Ik zelf ken Nederland vrij goed (heb 2 broers die er wonen) , en de gewone man in de straat in Nederland is beslist niet te vangen voor eender ander aandeel dan Ahold, Philips, Royal Dutch, ING en/ of ABN Amro, (en wat andere)
Koopt hij 50 aandelen Ahold en 50 aandelen Philips , dan gaat hij er al vanuit dat hij groot risico loopt, met verminderde nachtrust.
AMG is nog niet zo gekend, ze leveren momenteel ook nog geen Lithium, pas tegen de zomer van 2018 , eerste leveringen.
Wanneer AMG bij wat grotere profesionele partijen en of wat institutionelen wat beter gekend is, gaan we beslist hoger, en staat de koers hoger.
Raar is dat Goldman sachs een belang heeft van 3,08 % ; Morgan Stanley een belang van 4,88 % en ... KBC een belang van 3,1 % - maar van hunnen kant geen enkel koopadvies.
KBC volgt zovele kleinere en midcap aandelen (hier in Belgie haast allemaal) , wanneer van hun een koopadvies komt, staan we zo flink wat hoger.
Nu genoeg over dit bedrijf.
Maar je gaf ons hier de gelegenheid om te schrijven wat wij dachten van je vraag.
Hier was mijn antwoord.
(En heb nog even tijd, want ben aan het wachten op mijn echtgenote ; momenteel toch niets te doen)
Graag las ik nog wel iets van Karine, en van die andere, Frotzkoppel die mij niet erg serieus nam, en dacht dat ik minderjarig was.
Amai Lanciared, straffe investeringen. Aan de andere kant heb je er ook veel kennis van blijkbaar, wat is uw leeftijd als ik vragen mag?
o jawel hoor laatste was Walibi vorige eeuw.
indien risico premie aandelen vs obligatie negatief wordt zal ik obligaties kopen, dat spreekt vanzelf.
Maar iets kopen om schommelingen tegen te gaan , no way, schommelingen horen er gewoon bij, zonder schommelingen geen risico premie. net zoals bij zeilers er golven nodig zijn, en nu en dan gaat er eens een bootje onder, maar s een zeiler met de ingesteldheid oei golven misschien ga ik overboord, misschien zit er wel een haai,... gaat ie niet winnen, hij gaat risico's goed afwegen, en indien nodig koers aanpassen, maar schrik van de golven no way.
een tip voor dividend(groei) beleggers, hou bij hoeveel dividend je per jaar ontvangt (- eventuele te betalen interest als je geld leent) Dat is veel standvastiger dan koersen, op 25Y is dat één keertje gedaald bij mij.
ga mijn portefe
uille waarschijnlijk toch nooit verkopen, gewoon leven van de opbrengsten, dus als de opbrengsten hoog genoeg zijn wat maken de koersen dan nog uit.
zeil je voor het eerst ...
zz
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Ik had de kennis maar niet de testiculos

Knappe prestatie van Lanciared, absoluut
-
- Hero Member
- Contacteer:
U vraagt, wij draaien.
Wat jij hebt gedaan was gokken. Iets of wat beredeneerd gokken weliswaar, terwijl je tegen een stootje kon, maar desalniettemin gokken. Ik misgun je de winst zeker niet, en ik ben blij voor jou dat het (zeer) goed uitgedraaid is. Ik heb ook al berekende gokjes gedaan, in lijn met mijn risicoprofiel weliswaar en dus niet met mijn volledige kapitaal.
Wat mij stoort is dat je mensen aanzet een behoorlijk risicovolle zet te doen terwijl je de risico's onder de mat veegt. Ja, iedereen moet zijn eigen huiswerk maken. Alleen mag je toch ook een klein beetje aan je medemens denken, ook en vooral aan de intellectueel minder begiftigde of de minder ervaren medemens...
Nog effe hier teruggekomen.
Met heel veel dank BertVW , en natuurlijk Toffegast. Streelt mijn ego natuurlijk. Met veel dank.
Mijn hart is veel te groot en veel te goed , zou iedereen hier rijk willen maken. Ook Karine, en nog vele anderen.
Maar gaat natuurlijk niet goed, maar wil wel.
@ BertVW , Ik moest mijn pensioenplan afkopen (kostte me nog veel geld) , dus nog niet op pensioen , wel oud , rond de 60.
@ Quizzical - AMG mag je niet vergelijken met lernhout en Hauspie.
Alsof er s'nachts bij jouw ingebroken is, en dan denken dat alle mensen inbrekers / dieven zijn. Neen, toch.
AMG is een serieus bedrijf , levert o.a. metaallegeringen aan alle vliegtuigmotoren- bouwers ter wereld.
Maakt winst, en had tot enkele maanden terug geen schulden. (nu wel wat investeringen, nodig om Lithium leverings-rijp te krijgen); (gaan het momenteel verkopen als Lithium-Oxide . Materiaal nodig voor batterijen is Lithiumcarbonaat en / of Lithiumhydroxide) - (of ze dit gaan doen, beslissing valt in Q3). - (Umicore kan dit dus ook wel doen, maar ze moeten wel hun Lithium inkopen !)
Wat AMG ook zo speciaal maakte was de intentie van hun, verleden jaar (2016) in het voorjaar , om 3 of 4 bedrijven , (mijnbouwbedrijven) over te nemen. Verleden jaar, voorjaar alle grondstoffen noteerden haast op hun dieptepunt, en vele bedrijven hadden het erg lastig, konden gewoon niet rondkomen.
AMG kon geen bedrijf overnemen. Vonden ze niet verstandig , omdat .... om 1 specifiek geval te vermelden het "bankroet bedrijf) was nog 3x meer gewaardeerd dan hun zelf. (en zij maakten winst, en hadden geen enkele schuld uitstaan)
Kon dus niet, en ze deden het aldus ook niet.
Ik werkzaam in de sector ?
Niet echt , heel wat jaren gewerkt bij Esso , raffinaderij, vervolgens op hoofdkwartier van hun.
AMG is dus van pakweg 8 naar nu bijna 30 euro gegaan.
Maakt alles heel moeilijk.
Duimen voor een correctie, en dan vol instappen op 22/23 euro.
Zou de moeite zijn, maar zie ik niet gebeuren.
Vele grondstoffen zijn de laatste maand fel omhooggegaan.
Nog niet in de koers van AMG terug te vinden.
Gaat mooie vooruitzichten opleveren bij Q3 resultaten.
En alle artikels, te vinden over "het witte goud" , waar zo lovend geschreven wordt , wat vooruitzichten en vraag betreft (o.a. ook door Deutsche Bank , zijn erg optimistisch over vraag naar lithium de eerstkomende 3 jaren ; maar spijtig ze kennen AMG nog niet) - gaat dus vermoedelijk een hogere koers opleveren.
Ik voorzie hogere koersen tegen eind december , en zeker binnen 2 jaren , of 3 jaren.
Bij stijgende populariteit van Lithium (dat je er nu nog gratis bijkrijgt, want hun "normale bussines draait nu al goed, met winst) zie ik dit aandeel zeker hoger noteren, maar de zaak is natuurlijk nu te wachten op misschien een correctie ?
Komt ze er ? Ik weet dat nog anderen hier zitten op te wachten.
Met dank, dat ik deze mogelijkheid tot investeren voor o.a. Quizzicall mocht aanhalen.
En ga ..... nu echt erover zwijgen. Niets meer erover.
Maar moest het toch even vermeldden, als ik berichten las van anderen die adviseerden om een stukje obligaties te kopen.
Obligaties ? Kon me nooit boeien.
LR
Met heel veel dank BertVW , en natuurlijk Toffegast. Streelt mijn ego natuurlijk. Met veel dank.
Mijn hart is veel te groot en veel te goed , zou iedereen hier rijk willen maken. Ook Karine, en nog vele anderen.
Maar gaat natuurlijk niet goed, maar wil wel.
@ BertVW , Ik moest mijn pensioenplan afkopen (kostte me nog veel geld) , dus nog niet op pensioen , wel oud , rond de 60.
@ Quizzical - AMG mag je niet vergelijken met lernhout en Hauspie.
Alsof er s'nachts bij jouw ingebroken is, en dan denken dat alle mensen inbrekers / dieven zijn. Neen, toch.
AMG is een serieus bedrijf , levert o.a. metaallegeringen aan alle vliegtuigmotoren- bouwers ter wereld.
Maakt winst, en had tot enkele maanden terug geen schulden. (nu wel wat investeringen, nodig om Lithium leverings-rijp te krijgen); (gaan het momenteel verkopen als Lithium-Oxide . Materiaal nodig voor batterijen is Lithiumcarbonaat en / of Lithiumhydroxide) - (of ze dit gaan doen, beslissing valt in Q3). - (Umicore kan dit dus ook wel doen, maar ze moeten wel hun Lithium inkopen !)
Wat AMG ook zo speciaal maakte was de intentie van hun, verleden jaar (2016) in het voorjaar , om 3 of 4 bedrijven , (mijnbouwbedrijven) over te nemen. Verleden jaar, voorjaar alle grondstoffen noteerden haast op hun dieptepunt, en vele bedrijven hadden het erg lastig, konden gewoon niet rondkomen.
AMG kon geen bedrijf overnemen. Vonden ze niet verstandig , omdat .... om 1 specifiek geval te vermelden het "bankroet bedrijf) was nog 3x meer gewaardeerd dan hun zelf. (en zij maakten winst, en hadden geen enkele schuld uitstaan)
Kon dus niet, en ze deden het aldus ook niet.
Ik werkzaam in de sector ?
Niet echt , heel wat jaren gewerkt bij Esso , raffinaderij, vervolgens op hoofdkwartier van hun.
AMG is dus van pakweg 8 naar nu bijna 30 euro gegaan.
Maakt alles heel moeilijk.
Duimen voor een correctie, en dan vol instappen op 22/23 euro.
Zou de moeite zijn, maar zie ik niet gebeuren.
Vele grondstoffen zijn de laatste maand fel omhooggegaan.
Nog niet in de koers van AMG terug te vinden.
Gaat mooie vooruitzichten opleveren bij Q3 resultaten.
En alle artikels, te vinden over "het witte goud" , waar zo lovend geschreven wordt , wat vooruitzichten en vraag betreft (o.a. ook door Deutsche Bank , zijn erg optimistisch over vraag naar lithium de eerstkomende 3 jaren ; maar spijtig ze kennen AMG nog niet) - gaat dus vermoedelijk een hogere koers opleveren.
Ik voorzie hogere koersen tegen eind december , en zeker binnen 2 jaren , of 3 jaren.
Bij stijgende populariteit van Lithium (dat je er nu nog gratis bijkrijgt, want hun "normale bussines draait nu al goed, met winst) zie ik dit aandeel zeker hoger noteren, maar de zaak is natuurlijk nu te wachten op misschien een correctie ?
Komt ze er ? Ik weet dat nog anderen hier zitten op te wachten.
Met dank, dat ik deze mogelijkheid tot investeren voor o.a. Quizzicall mocht aanhalen.
En ga ..... nu echt erover zwijgen. Niets meer erover.
Maar moest het toch even vermeldden, als ik berichten las van anderen die adviseerden om een stukje obligaties te kopen.
Obligaties ? Kon me nooit boeien.
LR
@Frotzkoppel, U ook, met dank.
Ik vermeld het er wel bij, bij mijn laatste bericht dat na deze stijging dit jaar , alles het heel moeilijk maakt.
En natuurlijk, eigenlijk ook geen gratis geld meer.
Want nu precies de aandelen die er een hele klim opzitten hebben, zijn uiterst gevoelig bij een mogelijke daling / correctie van de beurzen.
En ook ik weet heel goed, - en dan mag de economie hier in het Westen nog zo goed draaien , - als Amerika niest moeten wij hier met zijn allen mee, en nog harder naar omlaag.
vb. Afzetting van Trump, beurzen in Amerika met 10 % naar omlaag , en wij gaan harder mee naar omlaag.
Maakt dus alles heel moeilijk. Ik vermeld het hier nogmaals.
(Maar zie wel hogere koersen als wereldwijd, wanneer we op reis zijn, we wat meer elecrische voertuigen zien rondrijden)
Ik vermeld het er wel bij, bij mijn laatste bericht dat na deze stijging dit jaar , alles het heel moeilijk maakt.
En natuurlijk, eigenlijk ook geen gratis geld meer.
Want nu precies de aandelen die er een hele klim opzitten hebben, zijn uiterst gevoelig bij een mogelijke daling / correctie van de beurzen.
En ook ik weet heel goed, - en dan mag de economie hier in het Westen nog zo goed draaien , - als Amerika niest moeten wij hier met zijn allen mee, en nog harder naar omlaag.
vb. Afzetting van Trump, beurzen in Amerika met 10 % naar omlaag , en wij gaan harder mee naar omlaag.
Maakt dus alles heel moeilijk. Ik vermeld het hier nogmaals.
(Maar zie wel hogere koersen als wereldwijd, wanneer we op reis zijn, we wat meer elecrische voertuigen zien rondrijden)
Bedankt Lanciared,
Ik zeg niet dat het bedrijf dat AMG een Lernout & Houspie is. Het enige punt dat ik wil maken is dat 96% in 1 bedrijf steken zeer riskant is. Je loopt zeer veel risico's die specifiek aan dat bedrijf zijn.
Volgens de gangbare theorien kan jij je verhouding rendement/risico optimaliseren door meer te spreiden.
Je hebt knappe resultaten gehaald (proficiat!) maar ik durf dat niet aan .
Maar laten we het in dit topic inderdaad niet meer over AMG hebben, daar kan desnoods een apart topic voor gestart worden.
Hier ging het erover of ik behalve mijn investering in mijn woning de rest in aandelen moest steken
Velen raden toch wat meer spreiding aan (efficient frontier enz) en ik kan dat wel begrijpen maar ik kan dat moeilijk verzoenen met de kosten en fiscaliteit van de alternatieven.
Als ik in Ierse kapitaliserende ETF's investeer, niet geregistreerd in Belgie en met onderliggend 100% aandelen is het mij duidelijk:
- Goeie verdragen tussen Ierland en de landen waar de individuele aandelen vandaan komen zodat die landen niet veel opeisen
- Ierland zelf eist niks op
- Belgie rekent geen meerwaardebelasting enz aan, enkel de 0.27% Beurstaks (binnenkort 0.35%) bij het in en uitstappen.
- De beheerders van de trackers rekenen zelf zeer weinig kosten aan (vaak <0.5%)
- er zijn brokers die zeer weinig tot niets aanreken voor de transactie & het bewaren.
De alternatieven lijken daar niet tegenop te kunnen (behalve het spaarboekje).
Mijnkapitaal toont een indrukwekkende curve van hun Mixerfonds t.o.v. de MSCI World index (waarin je bijvoorbeeld via de fiscaal interessante IWDA tracker kan beleggen). Maar wat zou die vergelijking geven na rekening te houden met alle kosten?

Ik zeg niet dat het bedrijf dat AMG een Lernout & Houspie is. Het enige punt dat ik wil maken is dat 96% in 1 bedrijf steken zeer riskant is. Je loopt zeer veel risico's die specifiek aan dat bedrijf zijn.
Volgens de gangbare theorien kan jij je verhouding rendement/risico optimaliseren door meer te spreiden.
Je hebt knappe resultaten gehaald (proficiat!) maar ik durf dat niet aan .
Maar laten we het in dit topic inderdaad niet meer over AMG hebben, daar kan desnoods een apart topic voor gestart worden.
Hier ging het erover of ik behalve mijn investering in mijn woning de rest in aandelen moest steken

Velen raden toch wat meer spreiding aan (efficient frontier enz) en ik kan dat wel begrijpen maar ik kan dat moeilijk verzoenen met de kosten en fiscaliteit van de alternatieven.
Als ik in Ierse kapitaliserende ETF's investeer, niet geregistreerd in Belgie en met onderliggend 100% aandelen is het mij duidelijk:
- Goeie verdragen tussen Ierland en de landen waar de individuele aandelen vandaan komen zodat die landen niet veel opeisen
- Ierland zelf eist niks op
- Belgie rekent geen meerwaardebelasting enz aan, enkel de 0.27% Beurstaks (binnenkort 0.35%) bij het in en uitstappen.
- De beheerders van de trackers rekenen zelf zeer weinig kosten aan (vaak <0.5%)
- er zijn brokers die zeer weinig tot niets aanreken voor de transactie & het bewaren.
De alternatieven lijken daar niet tegenop te kunnen (behalve het spaarboekje).
Mijnkapitaal toont een indrukwekkende curve van hun Mixerfonds t.o.v. de MSCI World index (waarin je bijvoorbeeld via de fiscaal interessante IWDA tracker kan beleggen). Maar wat zou die vergelijking geven na rekening te houden met alle kosten?

²
Ik zou graag uw erfgenaam zijn.gewoon leven van de opbrengsten, dus als de opbrengsten hoog genoeg zijn wat maken de koersen dan nog uit.

Niet zeker dat dit een indrukwekkende curve is. Het is vooral een misleidende grafiek (zoals vele grafieken zijn):
* De grootste misleiding is dat deze twee beleggingen niet vergelijkbaar zijn, het is een appelen en peren vergelijking:
een fonds dat 100% in aandelen belegd kan je niet vergelijken met een reeks fondsen die een evenwichtige belegging met risico beperking willen zijn. Om een correcte vergelijking te maken zou je de mixerfonds moeten vergelijken met een pportefeuille die hetzelfde risicoprofiel (ttz volatiliteit nastreven. Typisch een combinatie met een stabiel obligatiefonds.
Andere kritiek op grafieken zijn;
* startdatum: andere startdatums geven totaal andere resultaten: wat met een startdatum op 1/1/2009?
* einddatum: zou interessant zijn om de grafiek te zien vandaag; met ook de meest recente 3 jaren
* wie belegd enkel op een specifieke datum?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
hallo Lanciared,
- ontploffing van een olieplatform dat maanden olie blijft spuien
- wetverandering
- fraude
- verandering in technologie
- 2 vliegtuig crashen in een paar maand
- verlopen van een patent
- een rechtszaak met negatieve uitkomst
- ....
Voorbeelden:
Kodak, Xerox, Gevaert, Enron, Dexia, Sun Microcomputers, IBM, AT&T, Polaroid, Sony, General Moters, verschillend luchtvaartmaatschapijen, Lehman Brothers, Fortis, ...
Veel mensen hebben lange tijd gedacht dat er niets kon gebeuren met deze bedrijven.
Ik raad je aan om je winst veilig te stellen en een groot deel van deze stock te verkopen en te herinvesteren in een gediversifieerde portfolio; en best ook niet 100% aandelen voor alle goede redenen vermeld in deze thread.
Investeren is niet iets dat boeiend moet zijn, daar zijn vele alternatieven voor.
Investeren in een enkel bedrijf is altijd heel risicovol, er zijn altijd risico's dat een individueel bedrijf zelf niet onder controle heeft hoe goed ze ook zijn en hoe goed management ze ook hebben:
- ontploffing van een olieplatform dat maanden olie blijft spuien
- wetverandering
- fraude
- verandering in technologie
- 2 vliegtuig crashen in een paar maand
- verlopen van een patent
- een rechtszaak met negatieve uitkomst
- ....
Voorbeelden:
Kodak, Xerox, Gevaert, Enron, Dexia, Sun Microcomputers, IBM, AT&T, Polaroid, Sony, General Moters, verschillend luchtvaartmaatschapijen, Lehman Brothers, Fortis, ...
Veel mensen hebben lange tijd gedacht dat er niets kon gebeuren met deze bedrijven.
Ik raad je aan om je winst veilig te stellen en een groot deel van deze stock te verkopen en te herinvesteren in een gediversifieerde portfolio; en best ook niet 100% aandelen voor alle goede redenen vermeld in deze thread.
Investeren is niet iets dat boeiend moet zijn, daar zijn vele alternatieven voor.
Hallo quizzical,
Het verleden bekijken kan inspiratie geven.
Voor europese beleggers heb ik geen referenties, op de volgende US sites kan je wel experimenteren met verschillende allocaties.
https://www.portfoliovisualizer.com/efficient-frontier
https://portfoliocharts.com/calculators/
Er is een portefeuille die de beste zal zijn voor de volgende 40 jaar, maar we zullen dit pas binnen 40 jaar weten.quizzical schreef: ↑24 augustus 2017, 10:22Interessant! Wat ik me afvraag: Is het in de praktijk mogelijk voor mij om uit te vogelen welke verhoudingen van welke producten ik moet aanhouden om op de efficient frontier te zitten (en ik zal al geld hebben in mijn Huis en op een spaarrekening)? Of is het een theoretisch concept dat in de praktijk niet te berekenen valt?zoek op "efficiënt frontier"
Het verleden bekijken kan inspiratie geven.
Voor europese beleggers heb ik geen referenties, op de volgende US sites kan je wel experimenteren met verschillende allocaties.
https://www.portfoliovisualizer.com/efficient-frontier
https://portfoliocharts.com/calculators/