Niet-fiscaal sparen bij grootbanken
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Niet-fiscaal sparen bij grootbanken
Ik keek nog wat verder en als ik het goed voor heb, moét je bij MeDirect wel meteen een bedrag van min. 2.500,- EUR beleggen als je voor één van de fondsen wilt gaan (bijv. MixerFonds van MijnKapitaal). Of kijk ik ergens over?
Bij Keytrade is het mogelijk om met een bedrag van 0,- EUR te starten, en bijvoorbeeld een maandelijks bedrag van 100,- EUR bij te storten. Zoals Annetje aangaf, moet je echter wel 10,- EUR per fonds ophoesten als je stopt voordat de vijf jaar voorbij zijn. Wat ik me nu afvroeg; bijv. de "evenwichtige portefeuille" bestaat uit 5 individuele fondsen; betekent dit 50,- EUR indien je voortijdig stopt?
Heeft MeDirect of Keytrade de betere reputatie? Met name de voorgeprogrammeerde portefeuilles door Keytrade zelf, zijn deze aan te raden? Gaan velen onder jullie voor het MixerFonds van MijnKapitaal via MeDirect?
Bij Keytrade is het mogelijk om met een bedrag van 0,- EUR te starten, en bijvoorbeeld een maandelijks bedrag van 100,- EUR bij te storten. Zoals Annetje aangaf, moet je echter wel 10,- EUR per fonds ophoesten als je stopt voordat de vijf jaar voorbij zijn. Wat ik me nu afvroeg; bijv. de "evenwichtige portefeuille" bestaat uit 5 individuele fondsen; betekent dit 50,- EUR indien je voortijdig stopt?
Heeft MeDirect of Keytrade de betere reputatie? Met name de voorgeprogrammeerde portefeuilles door Keytrade zelf, zijn deze aan te raden? Gaan velen onder jullie voor het MixerFonds van MijnKapitaal via MeDirect?
- KapiteinHaak
- Newbie

- Contacteer:
Nee, maar je kan de fondsen wel apart aankopen aan je eigen tempo.
InderdaadVincentGT schreef: ↑1 september 2017, 14:23 Bij Keytrade is het mogelijk om met een bedrag van 0,- EUR te starten, en bijvoorbeeld een maandelijks bedrag van 100,- EUR bij te storten. Zoals Annetje aangaf, moet je echter wel 10,- EUR per fonds ophoesten als je stopt voordat de vijf jaar voorbij zijn. Wat ik me nu afvroeg; bijv. de "evenwichtige portefeuille" bestaat uit 5 individuele fondsen; betekent dit 50,- EUR indien je voortijdig stopt?
Ik heb zelf het mixerfonds via medirect gekocht. Ik heb ook een keyplan waar alleen maar aandelenfondsen in zitten.
De mixer is niet 1 fonds, het is een portefeuille met (ik dacht) 13 fondsen.
Zelf heb ik een Keyplan met 10 fondsen die ik via de a-la-carte gekozen heb.
Zelf heb ik een Keyplan met 10 fondsen die ik via de a-la-carte gekozen heb.
Als je dus via MeDirect zelf fondsen selecteert, kan je dan starten met 0,- EUR en bijv. maandelijks een paar honderd euro storten? Dus zonder de 2.500,- EUR te moeten storten vanaf het begin?KapiteinHaak schreef: ↑1 september 2017, 14:56Nee, maar je kan de fondsen wel apart aankopen aan je eigen tempo.
Als je voor de a-la-carte optie kiest bij Keyplan, geldt de 10,- EUR per stopgezet fonds voordat er 5 jaren verstreken zijn dan niet?
- KapiteinHaak
- Newbie

- Contacteer:
Je kan bij MeDirect inderdaad apart fondsen aankopen (vanaf 100 EUR per order denk ik).
Dan moet je niet met 2.500 EUR beginnen.
De uitstapkosten gelden altijd bij een keyplan per fonds als je het plan korter dan 5 jaar hebt.
Na 5 jaar is het gratis. Het maakt dus niet uit of je à la carte een plan hebt of niet.
De uitstapkosten gelden altijd bij een keyplan per fonds als je het plan korter dan 5 jaar hebt.
Na 5 jaar is het gratis. Het maakt dus niet uit of je à la carte een plan hebt of niet.
Top. Dan kies ik er denk ik bij MeDirect enkele leuke fondsen uit.(Wat belet je overigens om dan exact dezelfde fondsen apart te nemen, zoals deze voorkomen in de samengestelde portefeuilles om zo te 'ontsnappen' aan de verplichting van een startbedrag van 2.500,- EUR?)KapiteinHaak schreef: ↑1 september 2017, 15:25 Je kan bij MeDirect inderdaad apart fondsen aankopen (vanaf 100 EUR per order denk ik).
Is het overigens per se altijd het interessants om een fonds meerdere jaren te behouden? Stél nu dat een aantal fondsen het bijzonder goed gedaan hebben na één of twee jaar waarbij je bijv. een rendement van 8% hebt behaald en waarbij je niet meteen vermoedt dat deze nog verder de hoogte zullen ingaan. Wat belet je dan om te verkopen, zelfs al is dit na 1 of 2 jaar?
Is het altijd aangeraden om meteen in meerdere fondsen te beleggen? Als ik inteken op het Focus Plan van ING of op het FlexInvest fonds van BNP, dan is dit in se toch ook maar één fonds?
Niets. Dat is perfect mogelijk.VincentGT schreef: ↑1 september 2017, 17:36 Top. Dan kies ik er denk ik bij MeDirect enkele leuke fondsen uit.(Wat belet je overigens om dan exact dezelfde fondsen apart te nemen, zoals deze voorkomen in de samengestelde portefeuilles om zo te 'ontsnappen' aan de verplichting van een startbedrag van 2.500,- EUR?)
Andermaal: niets. Maar vergeet niet dat je bij verkoop 1,32% taksen betaalt. Als je fondsen met een instapkost koopt, betaal je die nog eens wanneer je x jaar later terug zou instappen. Fondsen koop je in mijn ogen voor een langere termijn, al kunnen er altijd redenen zijn om vroeger dan gepland uit te stappen.VincentGT schreef: ↑1 september 2017, 17:36 Is het overigens per se altijd het interessants om een fonds meerdere jaren te behouden? Stél nu dat een aantal fondsen het bijzonder goed gedaan hebben na één of twee jaar waarbij je bijv. een rendement van 8% hebt behaald en waarbij je niet meteen vermoedt dat deze nog verder de hoogte zullen ingaan. Wat belet je dan om te verkopen, zelfs al is dit na 1 of 2 jaar?
Ja, en wel om verschillende redenen. Je eieren in één mandje droppen is nooit een goed idee. Begrijp: risicospreiding. Iedere fondsenbeheerder maakt zijn huiswerk en kiest een korf van aandelen waarin belegd wordt. Hoe groter die korf in totaal is, hoe minder gevoelig jouw portefeuille zal zijn voor schommelingen in de aandelenkoers van individuele bedrijven (vooral van belang bij faillissementen). Een andere reden: een fondsenbeheerder kan er met z'n pet naar gooien, met alle gevolgen voor het rendement. Wel heeft het bijzonder weinig zin om te investeren in twee fondsen met nagenoeg dezelfde samenstelling. Je moet dus kijken naar de onderliggende waarden. Een tool daarvoor is de X-Ray van Morningstar.
Die 13 fondsen van mijn kapitaal is sowieso spreiding.
Spreiding sectoren
Spreiding risico
Zonder die samenstelling loopt men een groot risico bij beurs chrashes.
Daarom het geleidelijk instappen. ( risico spreiding )
Het verschil tussen de portefeuilles is als ge bij Me vervroegd uitstapt hebt ge die 9.95 € niet aan uw broek.
Binnen de 5 jaar bij een keyplan wel te betalen.
En centjes beleggen is voor de langere termijn.
Iets verkopen als hoog kan , maar op dat moment zal alles hoger zijn.
En die 13 fondsen bij Me zouden er eigenlijk 14 moeten zijn.
Namelijk Rouvier Patrimoine ontbreekt
Minimum instap bij Me 1500 €.
Carmignaq Patrimoine is als ge apart portefeuille samen stelt minimum 800 € bij aankoop.
De andere fondsen is instap 100 €.
Wel nog iets alle fondsen binnen portefeuille hebben dan nog een verschillende %
De 2 Dnca is elk ongeveer 4,5 %
Deutse invest + dws ook ongeveer 4,5 %
Flosbach is 9 %.
de rest ook.
Dus als flosbach 100 € is de 4 Bovenstaande elk 50 € aan aankoop.
De me portefeuille auto aankoop maakt ook deze spreiding.
Risico spreiding
Spreiding sectoren
Spreiding risico
Zonder die samenstelling loopt men een groot risico bij beurs chrashes.
Daarom het geleidelijk instappen. ( risico spreiding )
Het verschil tussen de portefeuilles is als ge bij Me vervroegd uitstapt hebt ge die 9.95 € niet aan uw broek.
Binnen de 5 jaar bij een keyplan wel te betalen.
En centjes beleggen is voor de langere termijn.
Iets verkopen als hoog kan , maar op dat moment zal alles hoger zijn.
En die 13 fondsen bij Me zouden er eigenlijk 14 moeten zijn.
Namelijk Rouvier Patrimoine ontbreekt
Minimum instap bij Me 1500 €.
Carmignaq Patrimoine is als ge apart portefeuille samen stelt minimum 800 € bij aankoop.
De andere fondsen is instap 100 €.
Wel nog iets alle fondsen binnen portefeuille hebben dan nog een verschillende %
De 2 Dnca is elk ongeveer 4,5 %
Deutse invest + dws ook ongeveer 4,5 %
Flosbach is 9 %.
de rest ook.
Dus als flosbach 100 € is de 4 Bovenstaande elk 50 € aan aankoop.
De me portefeuille auto aankoop maakt ook deze spreiding.
Risico spreiding
Estate Guru believer.
Ik merk dat de meeste fondsen een minimum instapprijs van 100,- EUR kennen bij MeDirect.
Stel nu dat ik graag een bescheiden sommetje maandelijks wil beleggen, zonder startkapitaal. Dus bijv. vanaf oktober 2017, 100,- EUR maandelijks beleggen. Is het dan wijs om bijvoorbeeld de modelportefeuille van het Mixerfonds voor me te nemen en van die pakweg 13 fondsen die er in zitten in oktober voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 1, in november voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 2, december 100,- EUR op fonds 3, etc.?
Wat zijn de meningen overigens over de Modelportefeuille Kapitalisatie en de Modelportefeuille Inkomen met Morningstar die MeDirect eveneens aanbiedt? En Mixerfonds vs. Flexerfonds?
Stel nu dat ik graag een bescheiden sommetje maandelijks wil beleggen, zonder startkapitaal. Dus bijv. vanaf oktober 2017, 100,- EUR maandelijks beleggen. Is het dan wijs om bijvoorbeeld de modelportefeuille van het Mixerfonds voor me te nemen en van die pakweg 13 fondsen die er in zitten in oktober voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 1, in november voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 2, december 100,- EUR op fonds 3, etc.?
Wat zijn de meningen overigens over de Modelportefeuille Kapitalisatie en de Modelportefeuille Inkomen met Morningstar die MeDirect eveneens aanbiedt? En Mixerfonds vs. Flexerfonds?
Mixer = stabilerVincentGT schreef: ↑5 september 2017, 09:33 Ik merk dat de meeste fondsen een minimum instapprijs van 100,- EUR kennen bij MeDirect.
Ja kan perfect.
Maar hou wel verdeling aan van risico. 100 € in dws wil zeggen volgende keer dws overslaan is zo voor 4 verschillende fondsen.
flexer = schommelen
dynamic = op en neer.
dit enkel bij chrashes = risico .
model portefeuille inkomen , elke bank biedt zo iets aan. ( is eigenlijk vermogens beheer)
Estate Guru believer.
Is de modelportefeuille Inkomen interessanter dan de modelportefeuille Kapitalisatie?
En quid met vastgoedbevaks? Bijv. DPAM INVEST B Real Estate Europe B Capitalisation (van Degroof Petercam Asset Management S.A.), zijn deze niet populair? Lijkt me een 'eenvoudigere' manier om in vastgoed te investeren zonder daarom meteen gigantische kapitalen ter beschikking te moeten hebben.
En wat bovenstaande vraag betreft? Of is dit, om één of meerdere redenen, af te raden?Stel nu dat ik graag een bescheiden sommetje maandelijks wil beleggen, zonder startkapitaal. Dus bijv. vanaf oktober 2017, 100,- EUR maandelijks beleggen. Is het dan wijs om bijvoorbeeld de modelportefeuille van het Mixerfonds voor me te nemen en van die pakweg 13 fondsen die er in zitten in oktober voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 1, in november voor 100,- EUR in te tekenen op fonds 2, december 100,- EUR op fonds 3, etc.?
En quid met vastgoedbevaks? Bijv. DPAM INVEST B Real Estate Europe B Capitalisation (van Degroof Petercam Asset Management S.A.), zijn deze niet populair? Lijkt me een 'eenvoudigere' manier om in vastgoed te investeren zonder daarom meteen gigantische kapitalen ter beschikking te moeten hebben.
Iemand een antwoord op onderstaande vraag?
Als je kiest voor een van de modelportefeuilles bij MeDirect, dan wordt die 100 euro (of het bedrag dat je die maand wilt investeren) verdeeld over alle fondsen uit de portefeuille volgens de verdeling die je op de site kan vinden.
Niet alle fondsen kan je kopen vanaf 100 euro per maand. Dus om dat zelf te gaan doen is vrij omslachtig.
Niet alle fondsen kan je kopen vanaf 100 euro per maand. Dus om dat zelf te gaan doen is vrij omslachtig.
- KapiteinHaak
- Newbie

- Contacteer:
Er zitten ook dertien (veertien?) fondsen in de modelportefeuille.
Als je dan elke maand maar een fonds koopt is je gespreide instap per fonds wel zeer verspreidt.
Als je dan elke maand maar een fonds koopt is je gespreide instap per fonds wel zeer verspreidt.
Bedoelt ge met vrij omslachtig , luie mensen doen het niet.annetje schreef: ↑6 september 2017, 11:33 Als je kiest voor een van de modelportefeuilles bij MeDirect, dan wordt die 100 euro (of het bedrag dat je die maand wilt investeren) verdeeld over alle fondsen uit de portefeuille volgens de verdeling die je op de site kan vinden.
Een keer de watchlist aanmaken de fondsen toevoegen.
Elke maand naar de watchlist , het desbetreffende aankopen
Een exell sheet met de isin codes en aanduiden wat te kopen .
Is echt wel vrij omslachtig , men wil hoge opbrengst , geen kosten en dan nog graag kostenloos.
Elke maand 5 minuutjes is blijkbaar al te veel.
De enige 2 fondsen van meer dan 100 € zijn Carmignac + Rouvier.
Laatst gewijzigd door platin op 6 september 2017, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.