Beginnen in beleggingen (etf)
TIP
Beginnen in beleggingen (etf)
Hoi,
Ik las al enkele beleggingsboeken en een aantal blogs online over beleggen. Graag had ik mijn instap gedaan op de beurs en begonnen met ETF's. Deze zijn 'veilige' beleggingen volgens wat ik lees en merk. Uiteraard zijn er goeie etf's en slechte.
Echter zit ik met wat vragen waarop ervaren mensen antwoord kunnen geven:
* Is er een bepaalde tijd in het jaar dat het aankopen van ETF's het meest rendabel is? Of moet je gewoon afwachten tot het de ETF op een mooie kortingprijs staat? (Als die al zakken?)
* Hoe en waar begin je best met je onderzoek naar goede ETF's om in te beleggen?
* Wat zijn de voorwaarden bij het zoeken van een deftige broker voor deze aan te kopen en heb je ook een effectenrekening bij die broker of is je effectenrekening bij een bank en is de broker nog een 2de partij?
Enkele onduidelijkheden en directe vragen, hiermee ben ik weer wat meer op de hoogte van het praktische van zulke zaken. In boeken leerde ik enkel oppervlakkig over de verschillende instrumenten van de beurs tot nu toe en over enkele basisbegrippen. Uiteraard wil ik graag meer bijleren en dank ik jullie bij voorbaat!
Ik las al enkele beleggingsboeken en een aantal blogs online over beleggen. Graag had ik mijn instap gedaan op de beurs en begonnen met ETF's. Deze zijn 'veilige' beleggingen volgens wat ik lees en merk. Uiteraard zijn er goeie etf's en slechte.
* Is er een bepaalde tijd in het jaar dat het aankopen van ETF's het meest rendabel is? Of moet je gewoon afwachten tot het de ETF op een mooie kortingprijs staat? (Als die al zakken?)
* Hoe en waar begin je best met je onderzoek naar goede ETF's om in te beleggen?
* Wat zijn de voorwaarden bij het zoeken van een deftige broker voor deze aan te kopen en heb je ook een effectenrekening bij die broker of is je effectenrekening bij een bank en is de broker nog een 2de partij?
Enkele onduidelijkheden en directe vragen, hiermee ben ik weer wat meer op de hoogte van het praktische van zulke zaken. In boeken leerde ik enkel oppervlakkig over de verschillende instrumenten van de beurs tot nu toe en over enkele basisbegrippen. Uiteraard wil ik graag meer bijleren en dank ik jullie bij voorbaat!
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Re: Beginnen in beleggingen (etf)
Koetsverlopen zijn grillig, niemand kan dus een geschikt moment bepalen om te kopen. Wacht je op een dip, kan het zijn dat je heel wat rendement aan je neus voorbij laat gaan.
Onderzoek naar ETF's? Enigste wat je moet bepalen is in welke index ze beleggen, of ze fysiek of synthetisch zijn en hoe het zit met de belastingen. O.a. interessant is Morningstar.be en etfdb.com
Welke broker bij je past is moeilijk te zeggen, te weinig info.
Onderzoek naar ETF's? Enigste wat je moet bepalen is in welke index ze beleggen, of ze fysiek of synthetisch zijn en hoe het zit met de belastingen. O.a. interessant is Morningstar.be en etfdb.com
Welke broker bij je past is moeilijk te zeggen, te weinig info.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En off the record: weeral één newbie die na 8 jaar stijging er zal aan beginnen, weeral in ETF's. Ontwaar ik hier een zeepbel in wording?
Hallo Crusty,
De vragen die je stelt zijn eigelijk onafhankelijk van de manier van beleggen die je kiest. De Keuze van een ETF is de laatste vraag die moet beantwrrode worden,
De vragen die je stelt zijn eigelijk onafhankelijk van de manier van beleggen die je kiest. De Keuze van een ETF is de laatste vraag die moet beantwrrode worden,
Crusty schreef: ↑18 september 2017, 07:43 Hoi,
Ik las al enkele beleggingsboeken en een aantal blogs online over beleggen.
Graag had ik mijn instap gedaan op de beurs en begonnen met ETF's.
Waarom de Beurs? Waarom ETFs? Wat zijn jouw redenen om hiervoor te kiezen?
Wat is jouw doel van deze beleggingen? wat is je tijdslijn?
Hoeveel wens je te beleggen? en hoeveel zal je er later aan toevoegen?
Deze zijn 'veilige' beleggingen volgens wat ik lees en merk.
Er zijn geen veilige beleggingen op de beurs. Individuele aandelen, fondsen (inbegrepen ETF) zullen volatiliteit hebben. Voor fondsen moet je er rekening mee houden dat je tot 50% in een jaar kan verliezen en dat het vele jaren kan duren voordat ze terug op hun oorspronkilijk niveau komen. Volatilieit van individuele aandelen kan hoger liggen.
Uiteraard zijn er goeie etf's en slechte.
Eens dat je gekozen hebt welke aandelenklassen je wenst, moet je inderdaad kijken naar de karakteristieken van de fondsen/ETF om jouw keuze het best te implementeren.
ETFs zijn hier gelijkaardig aan aandelen. Sommige beleggers denken dat ze de markt kunnen timen en goede instapmomenten kunnen bepalen, andere beslissen dat ze dit niet kunnen doen.
voor je beslist in welke ETFS te beleggen, moet je beslissen in welke aandelenklassen je wilt beleggen.
bvb In de hele wereld, of in Europese aandelen of in US aandelen?
In alle sectoren of heb je favorieten?
Als je via je bank kan beleggen dan hoef je geen extra borker te hebben. Vergelijk wel de kosten!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7H4long schreef: ↑18 september 2017, 09:49 Hallo Crusty,
Crusty schreef: ↑18 september 2017, 07:43 Hoi,
Ik las al enkele beleggingsboeken en een aantal blogs online over beleggen.
Graag had ik mijn instap gedaan op de beurs en begonnen met ETF's.
Waarom de Beurs? Waarom ETFs? Wat zijn jouw redenen om hiervoor te kiezen?
Wat is jouw doel van deze beleggingen? wat is je tijdslijn?
Hoeveel wens je te beleggen? en hoeveel zal je er later aan toevoegen?
De beurst omdat ik men geld voor me wil laten werken en omdat investeren, hoewel de hoge taxatie, nog steeds een goede manier daarvoor is. De reden waarom ik etf's vertrouw ook al hebben ze volatiliteit is omdat ze sterke bedrijven volgen en ik vertrouwen erin heb dat het economische systeem, hoewel met dalingen, het in de toekomst nog erg goed gaat doen. Mijn interesse ligt in duurzame ETF's, technologische, beveiliging en robotica bedrijven. Maar hoeveel in welke juist moet ik allemaal nog onderzoeken.
Mijn belegging mogelijkheid is nog klein omdat ik dus nu aan het sparen ben maar ik kan dus een goeie 10K beleggen en de volgende 2 jaar zo'n 500 per maand (of meer, 500 is minimum, max is wrs 750). Daarna is het opnieuw afwegen en kijken, misschien kan ik dan nog meer sparen.
Deze zijn 'veilige' beleggingen volgens wat ik lees en merk.
Er zijn geen veilige beleggingen op de beurs. Individuele aandelen, fondsen (inbegrepen ETF) zullen volatiliteit hebben. Voor fondsen moet je er rekening mee houden dat je tot 50% in een jaar kan verliezen en dat het vele jaren kan duren voordat ze terug op hun oorspronkilijk niveau komen. Volatilieit van individuele aandelen kan hoger liggen.
Er zijn idd geen veilige belegging vandaar de aanhalingstekens
Uiteraard zijn er goeie etf's en slechte.
Eens dat je gekozen hebt welke aandelenklassen je wenst, moet je inderdaad kijken naar de karakteristieken van de fondsen/ETF om jouw keuze het best te implementeren.
Qua aandelensklasse ben ik opzoek naar wereldmarkt en europese denk ik op deze moment. Misschien is het verstandig om te beginnen met ETF's 70% en 30 individuele aandelen in onze eigen valuta en later dan weer te kijken naar andere. Ik dacht bij die 30% naar hoog dividend uitkerende bedrijven te kijken met een goede dividend historiek en deftige jaarrapporten. Ik ga mij ook nog uitgebreid onderwijzen in het begrijpen van boekhoudingen. Stap voor stap uiteraard. Ik bekijk het als een 25+ jarige renderende hobby.
ETFs zijn hier gelijkaardig aan aandelen. Sommige beleggers denken dat ze de markt kunnen timen en goede instapmomenten kunnen bepalen, andere beslissen dat ze dit niet kunnen doen.
voor je beslist in welke ETFS te beleggen, moet je beslissen in welke aandelenklassen je wilt beleggen.
bvb In de hele wereld, of in Europese aandelen of in US aandelen?
In alle sectoren of heb je favorieten?
Als je via je bank kan beleggen dan hoef je geen extra borker te hebben. Vergelijk wel de kosten!
Bedankt voor de input! Ik ga qua broker, bank kijken naar wat het kosten vriendelijkst. Enige aanraders? Kun je trouwens ook een broker in het buitenland nemen? Of hoe werkt dat juist?
Ja voor de crash was der toch ook een stijging die langer dan 8 jaar is. Ik ben gewoon eindelijk eens mezelf serieus met geld en financiën gaan bezig houden. Dit omdat ik zorgen voor men familie en mezelf elk jaar des te meer belangrijker vind! Vind het al goed dat ik het doe!
Als dat nu op een ongepaste tijd is... tja er zullen vast nog goeie kansjes liggen. ETF's worden trouwens vaak aangeprijst en deze zijn volgens wat ik lees en begrijp wel goede beginner opties en vrij defensieve wegen. Is toch goed om zo te beginnen en bij meer kennis je te wagen aan individuele stocks?
Het is zeker niet op een ongepaste tijd. Als je horizon tientallen jaren is en je periodiek bijkoopt, zal je lachen met de komende crash die gerust 1 maand, maar ook 5 jaar verder kan plaats vinden.
Ik zie echter mezelf die in 2001 alles (te laat) verkocht in volle paniek als jonge snaak. En ik zie mezelf terug in 2008, alles buiten, te laat. Ik bedoel daarmee dat het voor newbies moeilijk is om gedisciplineerd vol te houden. Ik kan het weten dus...
Ik zie echter mezelf die in 2001 alles (te laat) verkocht in volle paniek als jonge snaak. En ik zie mezelf terug in 2008, alles buiten, te laat. Ik bedoel daarmee dat het voor newbies moeilijk is om gedisciplineerd vol te houden. Ik kan het weten dus...
Hallo Crusty,
Hetgeen inversor hierboven aangeeft is heel belangrijk.
Je moet beslissen wat je zal doen op de momenten dat de aandelenmarkt naar beneden gaat:
1- Ge je proberen de markt te timen en te verkopen voordat de markt daalt?
2- of heb je een split aandelen/stabiele-beleggingen die je kan aanhouden tijdens een marktdaling. En dus eigelijk aandelen bijkopen als ze dalen om deze split aan te houden? Een mogelijke split om mee te beginnen kan 66/33 zijn, en daarmee je standvastheid te testen.
Wat je zeker niet mag doen is verkopen als de aandelen al gezakt zijn.
Je moet beslissen wat je zal doen op de momenten dat de aandelenmarkt naar beneden gaat:
2- of heb je een split aandelen/stabiele-beleggingen die je kan aanhouden tijdens een marktdaling. En dus eigelijk aandelen bijkopen als ze dalen om deze split aan te houden? Een mogelijke split om mee te beginnen kan 66/33 zijn, en daarmee je standvastheid te testen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wil je indexbeleggen of beleggen in een thema/sector naar keuze met ETFs? Deze zijn namelijk zeer geschikt voor een lazy portfolio.
Ja die informatie had ik al gelezen. Ik ga uiteraard opzoek naar mogelijkheden met kans op groei, weinig volatiliteit. Bij daling slik wel even maar dan zie ik het als tijdelijke onderwaardering en dan koop ik wellicht bij. Ik ga natuurlijk niet instappen als iets overgewaardeerd is. Wat de indicaties voor onder of overgewaardeerd zijn moet ik ook nog uitpluizen. Enige artikels die je kan aanraden?B7H4long schreef: ↑18 september 2017, 17:23 Hallo Crusty,
In ieder geval ga ik wel een split nemen. Diversificeren maar bij wereldwijde, Europese etf's kunnen volgens mij makkelijk een groter aandeel van het portfolio innemen? Of heb ik het daar mis? Met 66 bedoel je daarmee 66% kopen oorspronkelijk en bij zaking nog 33% bijkopen?
Voor te beginnen lijkt me dat idd geschikt. Zo kan ik in tussentijd rendement pakken, zien hoe het een beetje in zijn werk gaat en wat bijleren, lezen. Ga wellicht nog enkele 10 talle boeken lezen.
Mijn interesse gaat naar indexbeleggen, wat mij in het begin ook veiliger lijkt dan een individuele thema of sector te kiezen. Als ik thema of sectors kies ga ik wel differentiëren en me bezighouden met het zoeken naar cijfers over de verschillende markten hoe die het op deze moment doen in het dat land. Of heb je voor sectors ook Europese, wereldwijde trackers?
Nog aan het bijleren, maar alvast blij dat jullie de discussie willen aangaan om dat uit te klaren aan een nieuwe belegger.
Het is verstandig om de kern van je portfolio te laten bestaan uit een wereldwijde indextracker en een Europese obligatietracker daarnaast kan je dan nog zelf je eigen accenten leggen.
Crusty schreef: ↑19 september 2017, 07:28 Mijn interesse gaat naar indexbeleggen, wat mij in het begin ook veiliger lijkt dan een individuele thema of sector te kiezen.
>>> indexbeleggen is niet tegenstrijdig met sector beleggen - er zijn indexen op de sectors
Als ik thema of sectors kies ga ik wel differentiëren en me bezighouden met het zoeken naar cijfers over de verschillende markten hoe die het op deze moment doen in het dat land. Of heb je voor sectors ook Europese, wereldwijde trackers? Persoonlijk beschouw ik wereldwijde indexenals maximaal gediversifeerd. Als je meer beperkte (sector, regionale, .. ) indexen gaat volgen ga je je meer concentreren
Dit is heel goed advies.
1- wereldwijde aandelen zodat je profiteert van de groei van de aandelen waar ook ter wereld.
2- EUROpese obligaties om bescherming in te bouwen in de munt en de regio waar je leeft en geld uitgeeft.
Die obligatietracker, is dat nodig?
Bij mij zorgt cash voor de stabiliserende factor in de portefeuille. Als de rente aantrekt, zal die tracker een niet zo plezante hellende beweging maken. Als je risicoprofiel dat natuurlijk vereist, moet je die zeker aanschaffen... Maar ik heb zo mijn twijfels over het nut ervan.
Bij mij zorgt cash voor de stabiliserende factor in de portefeuille. Als de rente aantrekt, zal die tracker een niet zo plezante hellende beweging maken. Als je risicoprofiel dat natuurlijk vereist, moet je die zeker aanschaffen... Maar ik heb zo mijn twijfels over het nut ervan.
Je kan deze in het huidig renteklimaat ook vervangen door cash instrumenten in functie van rendement vind ik. Maar het is wel leuk om je obligaties te zien stijgen als je aandelen dalen, zoals vandaag het geval is voorlopig.
Over het de invloed van de rente op de koersen van obligaties heb je een punt daarom dat men aanraad van een obligatietracker te zoeken met een korte tot middellange duration, dat had ik wel niet vermeld, bij deze.
Over het de invloed van de rente op de koersen van obligaties heb je een punt daarom dat men aanraad van een obligatietracker te zoeken met een korte tot middellange duration, dat had ik wel niet vermeld, bij deze.