Brokers met minste kosten?
TIP
Re: Brokers met minste kosten?
Hi Crusty,
Niet zeker of ik alle aspecten volg.
Persoonlijk ga ik ervan uit dat de aandelenmarkt op lange termijn stijgend is, zoals gebeurde over de laatste eeuw.
Omdat mijn beleggingshorizon verschillende decennia is ben ik hiermee ok, en blijf ik verder beleggen volgens mijn asset allocation.
Persoonlijk ga ik ervan uit dat de aandelenmarkt op lange termijn stijgend is, zoals gebeurde over de laatste eeuw.
Omdat mijn beleggingshorizon verschillende decennia is ben ik hiermee ok, en blijf ik verder beleggen volgens mijn asset allocation.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In Morningstar.be kan je per gebruiker 5 portefeuilles aanmaken.
Best direct beginnen met wat ze "transactieportefeuille" noemen.
En dit kan je dan vergelijken met standaardportefeuilles.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Over het algemeen waar kan je naar toe met een diversificatie in etf's over 20 jaar? Kunnen etf's fondsen bankroet gaan?B7H4long schreef: ↑20 oktober 2017, 13:51 Hi Crusty,
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Okay morningstar.be maar hoe kom ik erachter welke etf's iet's voor mij zijn of niet. Er is een aanbod van over de duizenden.

Ik dacht om enkel in EUR valuta te werken om zo het wisselkoersrisico uit te schakelen? Ook had ik interesse in zowel commodities(mixed), bonds(eu governmental), emerging market, eu en internationaal.
Hoe kom ik eigenlijk achter de pro's & con's van verschillende etf fondsen en hun management?
Kijk bvb hier: http://www.etf.com/sections/features/54 ... nopaging=1
Ik beschouw ze minstens zo veilig als bank-fondsen.The collateralised nature of ETFs means that they remain relatively safe by comparison with many other investment vehicles, where investors retain full counterparty exposure to a bank or other issuer
Je post is goed. Je maakt een duidelijk onderscheid tussen 1/ de "assetclass=beleggingcategorie" (commodities(mixed), bonds(eu governmental), emerging market, eu en internationaal.) en 2/ de ETF'sCrusty schreef: ↑20 oktober 2017, 14:12 Okay morningstar.be maar hoe kom ik erachter welke etf's iet's voor mij zijn of niet. Er is een aanbod van over de duizenden.![]()
Ik dacht om enkel in EUR valuta te werken om zo het wisselkoersrisico uit te schakelen? Ook had ik interesse in zowel commodities(mixed), bonds(eu governmental), emerging market, eu en internationaal.
Hoe kom ik eigenlijk achter de pro's & con's van verschillende etf fondsen en hun management?
Voordat we keuzes beginnen maken in de beleggingen , moet je eerst beslissen waar je naartoe wil:
A/ wat is het doel van je beleggingen, welke tijdshorizon heb je.
B/ wat is je risico tolerantie. Wat zou je doen als 1 ven je beleggingscategoeiren met 50% daalt op korte termijn.
C/ wat is je beleggingsstrategie?
- actief beleggen: proberen zelf keuzes te maken, zelf te beslissen wanneer aan te kopen en wanneer te verkopen.
proberen beter to doen dan de markt, met het risico van ook serieus verkeerd te zijn, en misshie hoge kosten te hebben,
- passief beleggen: gewoon meegaan met de consensus van de markt en tevreden zijn met het gemiddelde rendemente van de markt.
D/ Gebasseerd hierop kan je beslissen welek assetclassen ok zijn voor jou.
E/ En gebaseerd daarop kan je dan fondsen kiezen.
referentie: https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... art-up_kit
A/ Nu heb ik zo'n 10K euro die ik wil beleggen wanneer de moment er lijkt te zijn om aan te kopen. Tijdhorizon is +/- 30 jaa. Voor mij zou deze belegging een soort van pensioenspaarpot zijn. Verder heb ik maandelijks 700-800 euro(ik lees blogs zoals frugelwoods en andere frugal blogs) spaargeld maar dit resterende bedrag spaargeld zou een klompje moeten vormen voor mijn eigen aandeel in de aankoop van een app./huis samen met een lening in de toekomst. Dus qua beleggen dacht ik bij dit spaargeld aan korte termijn obligaties omdat deze veiliger zijn. Of zou ik dit op een spaarrekening houden?B7H4long schreef: ↑20 oktober 2017, 14:50Je post is goed. Je maakt een duidelijk onderscheid tussen 1/ de "assetclass=beleggingcategorie" (commodities(mixed), bonds(eu governmental), emerging market, eu en internationaal.) en 2/ de ETF'sCrusty schreef: ↑20 oktober 2017, 14:12 Okay morningstar.be maar hoe kom ik erachter welke etf's iet's voor mij zijn of niet. Er is een aanbod van over de duizenden.![]()
Voordat we keuzes beginnen maken in de beleggingen , moet je eerst beslissen waar je naartoe wil:
A/ wat is het doel van je beleggingen, welke tijdshorizon heb je.
B/ wat is je risico tolerantie. Wat zou je doen als 1 ven je beleggingscategoeiren met 50% daalt op korte termijn.
C/ wat is je beleggingsstrategie?
- actief beleggen: proberen zelf keuzes te maken, zelf te beslissen wanneer aan te kopen en wanneer te verkopen.
proberen beter to doen dan de markt, met het risico van ook serieus verkeerd te zijn, en misshie hoge kosten te hebben,
- passief beleggen: gewoon meegaan met de consensus van de markt en tevreden zijn met het gemiddelde rendemente van de markt.
D/ Gebasseerd hierop kan je beslissen welek assetclassen ok zijn voor jou.
E/ En gebaseerd daarop kan je dan fondsen kiezen.
referentie: https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... art-up_kit
B/ De termijn is 30 jaar... tegen een daling kan ik tegen als er want dit herstelt zich vaak in 5-10 jaar na de daling... toch? Zo ik heb gekeken is veel van 2008 nu min of meer herstelt of doet het beter. Naarmate ik ouder word ga ik uiteraard minder risico nemen maar ik dacht dat 80% etf in aandelen nu wel kan. Zeker met die 10K of zou ik die 10K volledig in aandelen stoppen en het andere deel spaargeld in bonds?
C/ Passief beleggen ligt mij meer, ik ben niet zo te vinden voor zelf onderzoek doen, noch niet. Vaak zijn artikelen bias en bedrijven doorgronden en jaarverslagen lezen is nog niet aan mij besteed. Voorlopig. Ik denk er wel aan me wat bij te scholen in economische studies.
D/ en E/ hangt nog erg af van het leerproces dat ik nu aan het doorgaan ben, samen met adviezen en tips.

Ik heb bogleheads al gelezen btw.

Laatst gewijzigd door Crusty op 20 oktober 2017, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fysische dus als ik je goed begrijp. Ik hou me van synthetische weg. Ik heb er van het begin al geen vertrouwen in toen ik er voor het eerst over hoorde. Als dit rendement kost maakt het niet uit. Zoals je hierboven kan lezen blijf ik liever de lange run erin en wil ik zsm gebruik maken van het compound effect. Ik ben al wat laat met mijn leeftijd. Maar niemand heeft me dus ooit gebacked in dit gedrag. Thuis kreeg ik nooit financieel advies. >< helaas.
Kan je me hier meer informatie over geven?
Ik zoek voornamelijk eerlijke, lange termijn mogelijkheden met redelijk rendement. Ik ben van mening dat niemand recht heeft op geld verdienen zonder ervoor te werken. Maar je kan je geld voor je laten werken en dan ben ik van mening dat je hiervoor een redelijk rendement terug verdient. Geen speculaties en hoge risico's en beleggingen in oneerlijke bedrijven en dat soort dingen. Ik wil mijn (ookal is het nu mager) kapitaal beschikbaar stellen voor anderen en mij vooral beveiligen tegen inflatie etc.
Ik kan heel veel risico aan maar dan moet ik ook helemaal vat hebben op dat risico en als het zich voordoet er wat aan kunnen doen. En dat kan een magere garnaal niet met een klein kapitaal als het mijne. Moest ik nu ettelijke miljoenen kunne beleggen zou ik actiever aan het werk gaan en zakelijke contacten aangaan met de bedrijven waarvan ik aandelen heb. Uiteraard zou ik zelfs medezeggenschap willen en ze nauwer opvolgen. Vooraleer ik dit ooit misschien kan doen speel ik het voorlopig veilig met mijn kleine kapitaal. Misschien groeit mijn expertise ooit aan zodat ik fund manager kan worden. Iets waar ik mijn carriere wel naartoe wil sturen. Maar goed... het zijn nog wilde dromen.
Een begrijpbare inleiding (althans dat hoop ik) vind je in Oud, Rijk en Brits blz 3-6. De rest gaat over enkele specifieke Britse Holdings. Document werd bijgewerkt met recente resultaten.
Informatie over bekende Belgische Holdings (van ~twee jaar terug) vind je in Belgische gediversifieerde holdings onder de loep
Ga ik eens doorlezen, maar hier dus alvast een vraag op wat ik leesde.Belca2 schreef: ↑20 oktober 2017, 16:28Een begrijpbare inleiding (althans dat hoop ik) vind je in Oud, Rijk en Brits blz 3-6. De rest gaat over enkele specifieke Britse Holdings. Document werd bijgewerkt met recente resultaten.
Informatie over bekende Belgische Holdings (van ~twee jaar terug) vind je in Belgische gediversifieerde holdings onder de loep
"Die prestaties worden afgetoetst aan een benchmark, die meestal een algemeen aanvaarde beursindex is (of een combinatie van verschillende hiervan)."
Wat weerhoud een fondsbeheerder zijn fond naar de haaien te laten gaan door te beleggen in beursverliezend aandelen van bedrijven die hun ceo's belachelijke lonen geven in ruil voor een zitje op het raad van bestuur bij een bedrijf wat later waar die ook zwaar betaald zal worden? Ik erger me dus nu al aan deze mogelijkheden en heb wel wat wantrouwen in zulke zaken. Zijn er fondsen die garanties bieden, die de beheerder verantwoordelijk kunnen stellen bij financieel onethische handelingen?
Zoals je ziet doe ik meer dan mijn huiswerk! Ik begin nu misschien met een klein kapitaal maar ik benader het alsof het om miljoenen gaat want daar wil ik ook naartoe in de zakenwereld en dan kan ik best nu al de kennis opdoen. Kennis die een stel aardige lezers hier misschien al wat hebben.
Een holdingbeheerder kan op de jaarlijkse algemene vergadering op het matje geroepen worden door de aandeelhouders. Voor fondsen, laat staan ETFs, ligt dat moeilijker.
Kom je te weten bij het instappen in een Holdingfonds wie de mede aandeelhouders zijn? Als belegger lijkt het me aangewezen te weten te komen wat uw medeaandeelhouders hun verwachtingen en verlangens zijn. Dit stuurt volgens mij de holding tezamen met de raad van bestuur? Zoverre ik nu aan het lezen ben lijken holdings interessant. Maar ze zijn een stukje duurder dan ETF's?
Wat is er trouwens met SMT gebeurt in JUNE 2014? Die drop. Wat was dat?

Een combinatie van SMT en MYI funds lijkt me interessant? Nou dat is mijn idee toch. Er is nog zoveel keuze en inzicht op te doen voor ik een keuze maak.