Brokers met minste kosten?
TIP
Re: Brokers met minste kosten?
Ze kunnen uiteraard wel failliet gaan of stoppen met dividend uitkeren?
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
op een bepaald ogenblik staat de prijs van een aandeel te hoog, waardoor het niet te betalen is voor de gewone belegger. Het bedrijf kan dan besluiten het aandeel te splitsen waardoor de prijs daalt maar er meer aandelen on omloop zijn. De 5 voor 1 betekent dan dat men 5 nieuwe aandelen krijgt voor 1 oud.
Stel dat een aandeel €1000 kost en men doet een dergelijke split, dan krijgt men 5 aandelen van elk €200 in de plaats. Men is er niet rijker of armer van geworden maar het aandeel is nu vlotter te verhandelen.
Aah dus eigenlijk heeft dat aandeel al jaren lang een goede groei. Mooi is dat. Lijkt een blijvertje met goeie geschiedenis. Hoe kun je nagaan of een aandeel, fonds, of wat dan ook ethisch handelt? Want dat is vaak een dooddoener ergens in de carrière van een fonds.Belca2 schreef: ↑21 oktober 2017, 10:57op een bepaald ogenblik staat de prijs van een aandeel te hoog, waardoor het niet te betalen is voor de gewone belegger. Het bedrijf kan dan besluiten het aandeel te splitsen waardoor de prijs daalt maar er meer aandelen on omloop zijn. De 5 voor 1 betekent dan dat men 5 nieuwe aandelen krijgt voor 1 oud.
Stel dat een aandeel €1000 kost en men doet een dergelijke split, dan krijgt men 5 aandelen van elk €200 in de plaats. Men is er niet rijker of armer van geworden maar het aandeel is nu vlotter te verhandelen.
Wat bedoel je met ethisch? Is een rekbaar begrip dat daarenboven tijdsafhankelijk is.
Is bv. Facebook ethisch?
Is bv. Facebook ethisch?
In mijn opinie is Facebook alles behalve Ethisch... het doet zich heel anders voor dan het werkelijk is tegenover een naïeve meerderheid. Ik noem zoiets misbruik maken van. Dus nee, facebook is niet ethisch.
En ja, het is idd tijdsafhankelijk. Maar toch, ook al slaan ze de bal ernaast, als ze zich vrij snel herpakken dan wilt het al wel wat zeggen.
Bv. bij de slavernij in de verenigde staten... er waren ooit bedrijven die de afschaffing tegenwerkte er waren ook partijen die zeiden... als het afgeschaft, tjah, consensus heerst. Daar heb ik natuurlijk meer voeling mee.
Ze maakte vaak gebruik van slaven omdat andere bedrijven dat ook deden en ze zo ook konden concurreren. Hoe een slaaf binnen een bedrijf behandeld werd was ook verschillend. Net zoals nu werknemers gebruikt of misbruikt worden.
Er zijn natuurlijk verschillende gradaties.. ik zou investeren in Facebook toch anders bekijken dan investeren in bijvoorbeeld Raytheon.
Ik vroeg me af of het mss niet beter is om TAK 21 te sparen. Hoe zit dat met het minimumpensioen als je zelf een pensioen hebt opgebouwd... wordt daar rekening mee gehouden en dan in mindering gebracht of komt je eigen sparen daar dan gewoon bovenop. Ik heb eerlijk gezegd nog niets pensioen opgebouwd. Jammer genoeg. Wou al 10 jaar aan de slag kunnen maar het lijkt er vooral op dat die 10 jaar naar studie is gegaan. Ben nu echter wel klaar voor het werkveld lijkt me.
Kan je dat uiteenzetten? Ik ken Raytheon niet.
Volgens mij ben je helemaal niet klaar: uit je reacties blijkt een fundamenteel wantrouwen tov de Beurs, de bedrijven, de managers. Je vreest faillissementen, malfide praktijken, bedrog, ...Het is juist dat sommige bedrijven het spel niet eerlijk gespeeld hebben - die blijven een grote minderheid maar met grote zichtbaarheid. Negatief nieuws is interessanter dan positief nieuws. Zolang je die vrees niet kunt afzetten is de beurs en alle daarrond hangende producten niets voor u.
Sorry als dit cru overkomt. Dit was niet de bedoeling.
Mijn persoonlijk opvatting hebben niets met mijn professionele carrière te maken zo dunk ich.Belca2 schreef: ↑21 oktober 2017, 13:56Volgens mij ben je helemaal niet klaar: uit je reacties blijkt een fundamenteel wantrouwen tov de Beurs, de bedrijven, de managers. Je vreest faillissementen, malfide praktijken, bedrog, ...Het is juist dat sommige bedrijven het spel niet eerlijk gespeeld hebben - die blijven een grote minderheid maar met grote zichtbaarheid. Negatief nieuws is interessanter dan positief nieuws. Zolang je die vrees niet kunt afzetten is de beurs en alle daarrond hangende producten niets voor u.
Sorry als dit cru overkomt. Dit was niet de bedoeling.
Ivm facebook ook al vind ik die persoonlijk onethisch ze slagen er toch nog steeds in om de meerderheid van naïeve mensen elke dag meermaals langs te laten komen. Dat vind ik onethisch maar als de klanten niets onethische vinden aan dit bedrijf en dit bedrijf geld oplevert... tjah... moet je dan je eigen kansen laten schieten op vlak van financiën als je eigen waarden daar niet mee stroken? Ik heb ook nog een familie om voor te zorgen en als er zich rampen voordoen of ik moet andere papieren kopen tijdens een oorlog dan wil ik daar wel toe in staat zijn om te kunnen vluchten met hulp van het geld dat ik verdient heb. Mijn persoonlijke voorkeuren komen na de veiligheid en zekerheid over mijn eigen leven en dat van mijn familie. Lijkt me wel vaak zo te zijn.
Ps: Ik vind je niet cru, je hebt gelijk, maar ik denk dus dat er een verschil is in persoonlijke voorkeuren en kunnen omgaan met het opzij schuiven van die voorkeuren.
Ik zag trouwens net dat SMT facebook in zijn top 10 heeft staan. Omdat dit bedrijf rendabel is. Ik vind SMT interessant maar er zijn wellicht nog genoeg interessante bedrijven. Mij is het belangrijker dat mijn fonds ethische met mij en mijn waarden omgaat. De bedrijven die het in zijn portfolio heeft kunnen minder ethische zijn. Maar zo is de wereld nu, 5% ethisch en de rest daartussenin. Dat hoeft dus niet mij te overkomen omdat ik zelf zo niet ben. Ik verwacht van mezelf evenveel dan van andere en als dat helaas niet kan ga ik daar ook niet de ongelukkige van willen worden. Net zo min wil ik dat mijn vrienden en familie hetzelfde ongeluk overkomen. Ben nu al zo sinds zolang ik mij herinner. Als kind dacht ik al zo: "jij moet zorgen dat jij en je familie nooit met oorlog te maken heeft". Direct en indirect. Hoewel dat laatste moeilijker te realiseren is.
Hoeveel fondsen zijn er in de flexer? Wat zijn de regels om je geld te verdelen over deze fondsen? is dit "makkelijker" dan een passieve portefeuille?
Er zijn veel mensen die al jaren aan de zijlijn staan. Elk jaar zijn er wel elementen die de aandelenmarkt naar beneden kunnen brengen. Een daling van 50% in korte periode is mogelijk op aandelen en moet je inrekenen in je strategie en het % dat je in aandelen wil beleggen.
Zowel op 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar heeft een gediversifieerde aandelen portefeuille gebaseerd op MSCI world jaarlijks 13% opgebracht. Als je ook small caps belegd dan is het rendement hoger (en natuurlijk ook je risico). Nee ik ga niet aan de zijlijn staan. ik neem het risico en blijf mijn gediversifeerde portefeuille aanhouden.
Je beleggingen concentreren op vastgoed zou ik niet veilig noemen.
1/ het is niet gediversifeerd want enkel een sector.
2/ wat zal volgens jou het effekt zijn van een algemene daling van de wereld-aandelen-markt op de vastgoedaandelen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja dat dacht ik dus ook al.B7H4long schreef: ↑21 oktober 2017, 14:13Hoeveel fondsen zijn er in de flexer? Wat zijn de regels om je geld te verdelen over deze fondsen? is dit "makkelijker" dan een passieve portefeuille?
Er zijn veel mensen die al jaren aan de zijlijn staan. Elk jaar zijn er wel elementen die de aandelenmarkt naar beneden kunnen brengen. Een daling van 50% in korte periode is mogelijk op aandelen en moet je inrekenen in je strategie en het % dat je in aandelen wil beleggen.
Zowel op 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar heeft een gediversifieerde aandelen portefeuille gebaseerd op MSCI world jaarlijks 13% opgebracht. Als je ook small caps belegd dan is het rendement hoger (en natuurlijk ook je risico). Nee ik ga niet aan de zijlijn staan. ik neem het risico en blijf mijn gediversifeerde portefeuille aanhouden.
Je beleggingen concentreren op vastgoed zou ik niet veilig noemen.
1/ het is niet gediversifeerd want enkel een sector.
2/ wat zal volgens jou het effekt zijn van een algemene daling van de wereld-aandelen-markt op de vastgoedaandelen?

Het is wel zo, lijkt me B7H4long dat het nu niet echt de moment is zou ik toch niet even wachten op een dipje... trouwens duurt het nog zo'n 2 tal maanden eer mijn geld van medirect vrijkomt.
1/ Als jullie een discussie willen hebben over "duur" zullen jullie wel eerst moeten overeenkomen hoe je "duur" berekend in de beleggingswereld: is het K/W, CAPE10, prijs van het aandeel, .... :-)
2/@Belca2, dit "noteren met een korting" is een argument dat ik dikwijls zie ivm holding ik begrijp het niet.
Als ik de keuze heb uit:
a/ de individuele posities kopen aan marktprijs.
b/ een holding kopen die meer waard is dan de som van de delen; i.e. het management van de holding brengt extra waarde aan de posities ; i.e. 1+1=3
c/ een holding kopen die minder waard is dan de som van de delen; i.e. het management van de holding heeft een negatieve invloed: i.e. 1+1=1,5
Dan zou ik c toch op de laatste plaats zetten. waarom jij niet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.