Met vennootschap beleggen in ETFs
TIP
Re: Met vennootschap beleggen in ETFs
Ik zit met de vinger aan de verkoopknop voor enkele aandelen (<1j in port) die de faire waarde benaderen.
Als ik het goed begrijp ben ik nu nog "goed" af met een meerwaardebelasting van 25,75%.
Vanaf 1 januari wordt dit belast aan vennootschapsbelasting, maw 29,58%.
Als het belastbaar resultaat van de vennootschap lager is dan €100.000, betaal je slechts 20,4% vennootschapsbelasting, dus in dit geval wel best vasthouden tot na nieuwjaar.
Klopt deze redenering?
Als ik het goed begrijp ben ik nu nog "goed" af met een meerwaardebelasting van 25,75%.
Vanaf 1 januari wordt dit belast aan vennootschapsbelasting, maw 29,58%.
Als het belastbaar resultaat van de vennootschap lager is dan €100.000, betaal je slechts 20,4% vennootschapsbelasting, dus in dit geval wel best vasthouden tot na nieuwjaar.
Klopt deze redenering?
Ondertussen zitten we in 2018.
Iedereen heeft blijkbaar andere ideeën. Stockzombie had het eerst over inc ETF's.
Vandaag kom ik deze mening van fiscaal advocaat Anton van Zantbeek tegen:
Wat is jullie plan om toch nog wat meerwaarde te realiseren via beleggingen met een vennootschap?
Iedereen heeft blijkbaar andere ideeën. Stockzombie had het eerst over inc ETF's.
Vandaag kom ik deze mening van fiscaal advocaat Anton van Zantbeek tegen:
Bron: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 38799.htmlIk zou geen individuele aandelen meer kopen met een vennootschap. Je kunt wel nog obligaties aanhouden, kapitaliserende beleggingsfondsen (die de intresten en dividenden herinvesteren, nvdr) of speciale DBI-fondsen waarvan de inkomsten voor vennootschappen vrijgesteld zijn van belastingen.
Wat is jullie plan om toch nog wat meerwaarde te realiseren via beleggingen met een vennootschap?
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Is het al gepubliceerd in het staatsblad? Heb gehoord dat er loby bezig is om het belastingsvrij te houden na bv 4j. Ik wacht voorlopig af. Alle winst genomen op aandelen +1j.
Beste allen,
Drie vaststellingen:
1) Sinds 2018 heb je een LEI - certificaat nodig als je via een vennootschap wil beleggen in aandelen. Ook turbo's, opties en ETF's vallen daaronder. Fondsen, obligaties en termijnrekeningen niet. Een LEI kost geld en moet jaarlijks vernieuwd worden.
2) meerwaarden op aandelen en dividenden worden in de vennootschap sinds 2018 allemaal belast als inkomen (= vennootschapsbelasting). Op dividenden wordt wel roerende voorheffing ingehouden, doch dat wordt verrekend met de uiteindelijke vennootschapsbelasting (ik simplifieer even)
3) Sinds 2018 is in KMO's de vennootschapsbelasting (20% als je aan de voorwaarden voldoet) lager dan de roerende voorheffing (30%).
Kloppen deze vaststellingen? En zo ja, ben ik dan correct om te concluderen dat je met een (kleine) vennootschap best belegt in fondsen, en dan vooral obligatiefondsen? Niet alleen heb je daar geen LEI voor nodig, de opbrengsten worden zelfs minder belast dan mocht je als een natuurlijk persoon deze fondsen aanhouden (20% vs 30%). En mocht het misgaan, zijn je verliezen aftrekbaar, in tegenstelling tot bij natuurlijke personen.
Drie vaststellingen:
1) Sinds 2018 heb je een LEI - certificaat nodig als je via een vennootschap wil beleggen in aandelen. Ook turbo's, opties en ETF's vallen daaronder. Fondsen, obligaties en termijnrekeningen niet. Een LEI kost geld en moet jaarlijks vernieuwd worden.
2) meerwaarden op aandelen en dividenden worden in de vennootschap sinds 2018 allemaal belast als inkomen (= vennootschapsbelasting). Op dividenden wordt wel roerende voorheffing ingehouden, doch dat wordt verrekend met de uiteindelijke vennootschapsbelasting (ik simplifieer even)
3) Sinds 2018 is in KMO's de vennootschapsbelasting (20% als je aan de voorwaarden voldoet) lager dan de roerende voorheffing (30%).
Kloppen deze vaststellingen? En zo ja, ben ik dan correct om te concluderen dat je met een (kleine) vennootschap best belegt in fondsen, en dan vooral obligatiefondsen? Niet alleen heb je daar geen LEI voor nodig, de opbrengsten worden zelfs minder belast dan mocht je als een natuurlijk persoon deze fondsen aanhouden (20% vs 30%). En mocht het misgaan, zijn je verliezen aftrekbaar, in tegenstelling tot bij natuurlijke personen.
Misschien is dit interessant om wat up-to-date te geraken: https://www.kortrijkbusinessschool.be/n ... ap-309.htm
Iemand ervaring met dergelijke opleidingen?
Volgens mij kloppen je 3 vaststellingen. Waar je met een vennootschap nu best in belegd ben ik zelf ook nog niet uit. Wat me in ieder geval niet gaat tegenhouden is de LEI. Verlening van €49 (als dit zo blijft) is nu ook niet zo veel.
Iemand ervaring met dergelijke opleidingen?
Volgens mij kloppen je 3 vaststellingen. Waar je met een vennootschap nu best in belegd ben ik zelf ook nog niet uit. Wat me in ieder geval niet gaat tegenhouden is de LEI. Verlening van €49 (als dit zo blijft) is nu ook niet zo veel.
Via verzekeringsmaatschappijen kan u ook in tak 23 beleggen, heeft iemand een idee hoe dit belast wordt op de vennootschap? Is dit gewoon de meerwaarde die men ieder jaar belast aan het toepasselijk vennootschapstarief (basis 29% of verlaagd 20% voor 2018)?
Of is dit dan afhankelijk of het een fonds met rechtspersoonlijkheid is of niet?
Volgens mij heeft belegging in tak 23 wel geen impact op eventueel verlaagd tarief of notionele intrestaftrek?
Op een verzekeringsproduct is 4,4% taks van toepassing voor vennootschap, zou deze aftrekbaar zijn als beroepskost?
Alvast dank bij voorbaat voor jullie opinie.
Mvg,
Bas
Of is dit dan afhankelijk of het een fonds met rechtspersoonlijkheid is of niet?
Volgens mij heeft belegging in tak 23 wel geen impact op eventueel verlaagd tarief of notionele intrestaftrek?
Op een verzekeringsproduct is 4,4% taks van toepassing voor vennootschap, zou deze aftrekbaar zijn als beroepskost?
Alvast dank bij voorbaat voor jullie opinie.
Mvg,
Bas
KBC Ancora - Tubize - ASML - Exor - GIMV - Recticel - EVS - Melexis - Prosus - Alphabet - META
Even terug oppikken...
Beleggen via vennootschap wordt dus blijkbaar meer en meer geduwd in de richting van DBI-Bevek's.
Dit is inderdaad het beste alternatief? Hoe doen de 'anderen' het?
In geval van beleggen in DBI-fondsen ; welke zijn dan interessant? Via welke broker? Gewoon rekening openen via Binck bvb.?
Gr.
Beleggen via vennootschap wordt dus blijkbaar meer en meer geduwd in de richting van DBI-Bevek's.
Dit is inderdaad het beste alternatief? Hoe doen de 'anderen' het?
In geval van beleggen in DBI-fondsen ; welke zijn dan interessant? Via welke broker? Gewoon rekening openen via Binck bvb.?
Gr.
Even dit topic naar boven plaatsen.
Iemand interessante DBI-beveks?
Een lijstje?
Zou wat willen aankopen via DE GIRO....
Iemand interessante DBI-beveks?
Een lijstje?
Zou wat willen aankopen via DE GIRO....
Ik heb hieromtrent contact opgenomen met Binck met de vraag welke zij aanbieding.
Deze kan je (telefonisch) aankopen via Binck:
- BNP Paribas B Invest Global Equity D (ISIN: BE0164272511)
- DPAM DBI-RDT B Equities EMU R (ISIN: BE6270332586)
- Candriam Business Equities EMU C (ISIN: BE0165341539)
- DPAM DBI-RDT B Equities US R (ISIN: BE0945859123)
Ik heb nog geen tijd gehad om ze verder te bestuderen.
Deze kan je (telefonisch) aankopen via Binck:
- BNP Paribas B Invest Global Equity D (ISIN: BE0164272511)
- DPAM DBI-RDT B Equities EMU R (ISIN: BE6270332586)
- Candriam Business Equities EMU C (ISIN: BE0165341539)
- DPAM DBI-RDT B Equities US R (ISIN: BE0945859123)
Ik heb nog geen tijd gehad om ze verder te bestuderen.
Niemand die nog belegt met aandelen? Ok, je betaalt de (verlaagde) vennootschapsbelasting op de meerwaarde. Maar tov geld uit de vennootschap te halen en dan prive te beleggen, ben je toch nog altijd beter af?
De meerwaardebelasting is enkel op de gerealiseerde meerwaarde, dus na verkoop?
De meerwaardebelasting is enkel op de gerealiseerde meerwaarde, dus na verkoop?
Niemand meer hiermee bezig? Waar zijn de mannen zoals poldemol?
In principe beter om de gelden te onttrekken indien mogelijk. Sommigen kunnen dividenden uit vennootschap halen tegen 15%. Dan betaal je beter de 15% en beleg je privé dan om de vennootschapsbelasting te betalen.
Vennootschapsbelasting moet je sowieso altijd eerst op het geld betalen.
Vennootschapsbelasting moet je sowieso altijd eerst op het geld betalen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Iemand DBI-beveks aangekocht? Ik vind hier zeer weinig info over terug. Welke banken, welke kosten, waar grafieken terug te vinden?..
beleggen in etf is een beetje veiliger dan in aandelen, maar het brengt bijna niets op. Goed om dood kapitaal enkele jaren opzij te zetten.
Vandaag het rendement na vennootschapsbelasting eens uitgeteld.
Ongeveer 19 maanden geleden gestart met een zakelijke beleggingsrekening. Portefeuille bevat aandelen & holdings.
Moest ik vandaag alles verkopen is dit de situatie:
Brutowinst: €6332
Winst na vennootschapsbelasting: €1987
Pijnlijke conclusie dus!
Moest ik een fonds of ETF gekocht hebben met een brutowinst van €4000 zou er €2800 van overschieten.
Ongeveer 19 maanden geleden gestart met een zakelijke beleggingsrekening. Portefeuille bevat aandelen & holdings.
Moest ik vandaag alles verkopen is dit de situatie:
Brutowinst: €6332
Winst na vennootschapsbelasting: €1987
Pijnlijke conclusie dus!
Moest ik een fonds of ETF gekocht hebben met een brutowinst van €4000 zou er €2800 van overschieten.