aandelen als alternatief voor obligaties
TIP
aandelen als alternatief voor obligaties
Ik zit met een (luxe-) probleem: door het overlijden van mijn oma komt er binnenkort een pak geld (en een huis) mijn richting uit.
Geld dat ik dus niet direct nodig heb. Momenteel zit er van mijn volledige portefeuille:
7,5% in een kasbon
3,5% in obligaties
6% in goud en zilver
13,5% in mixfondsen
De overige 70% in aandelen en cash.
Ik ben nogal fan van (individuele) aandelen, maar volgens de experts zou ik meer in obligaties en (aandelen van) vastgoed moeten steken.
Zijn hier mensen die ook weinig voor obligaties voelen? Hoe compenseren jullie dat? Zijn er alternatieven voor die obligaties? Steek ik toch een aardig bedrag in obligaties of een obligatie-etf? Graag jullie mening.
Ben 21 jaar en studeer nog (Ik weet het, ik ben met mijn gat in de boter gevallen)
Geld dat ik dus niet direct nodig heb. Momenteel zit er van mijn volledige portefeuille:
7,5% in een kasbon
3,5% in obligaties
6% in goud en zilver
13,5% in mixfondsen
De overige 70% in aandelen en cash.
Ik ben nogal fan van (individuele) aandelen, maar volgens de experts zou ik meer in obligaties en (aandelen van) vastgoed moeten steken.
Zijn hier mensen die ook weinig voor obligaties voelen? Hoe compenseren jullie dat? Zijn er alternatieven voor die obligaties? Steek ik toch een aardig bedrag in obligaties of een obligatie-etf? Graag jullie mening.
Ben 21 jaar en studeer nog (Ik weet het, ik ben met mijn gat in de boter gevallen)
Re: aandelen als alternatief voor obligaties
> maar volgens de experts zou ik meer in obligaties en (aandelen van) vastgoed moeten steken.
waar heb je dat gelezen/gehoord?
waar heb je dat gelezen/gehoord?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
o.a. hier: https://www.beursduivel.be/Column/25444 ... nlijk.aspx
en er is een makelaar in bank- en beleggingsdiensten langsgeweest die me dit ook aanraadde.
en er is een makelaar in bank- en beleggingsdiensten langsgeweest die me dit ook aanraadde.
Uiteraard moet je spreiden, maar Ik weet één ding: als de rente stijgt ( en dat komt eraan) gaan de obligaties de dieperik in.
-
Girugameshu
- Newbie

Toch maar heel goed opletten met die makelaars in bank- en beleggingsdiensten.
Zoek maar eens op hoe Warren Buffett spreidt en vooral hoe hij overal van af blijft dat hij niet begrijpt. Daar zou iedereen zich aan moeten houden en dan zouden we geen ARCO, L&H, etc., etc. drama's hebben.
Dit gezegd zijnde, het is niet het moment voor obligaties.
Beleggen doe je voor jezelf en vooral door jezelf, dus informeer je goed, zorg dat je begrijpt waar je instapt. Het laatste wat je nodig hebt is iemand die je komt vertellen dat je zoveel % van dit of van dat in je portefeuille zou moeten hebben.
Zoek maar eens op hoe Warren Buffett spreidt en vooral hoe hij overal van af blijft dat hij niet begrijpt. Daar zou iedereen zich aan moeten houden en dan zouden we geen ARCO, L&H, etc., etc. drama's hebben.
Dit gezegd zijnde, het is niet het moment voor obligaties.
Beleggen doe je voor jezelf en vooral door jezelf, dus informeer je goed, zorg dat je begrijpt waar je instapt. Het laatste wat je nodig hebt is iemand die je komt vertellen dat je zoveel % van dit of van dat in je portefeuille zou moeten hebben.
Er zijn zelf obligatiefondsen met een (lichtjes) negatieve duration, bijvoorbeeld: LU0152980495
Die zouden dus moeten stijgen bij een stijgende rente ....
Die zouden dus moeten stijgen bij een stijgende rente ....
Zou je dit voor ons even in perspektief kunnen zetten?
En misschien ook de "dieperik" van de obligaties vergelijken met een "dieperik" in de aandelenmarkt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hoeveel verlies heb je als je een obligatie bijhoudt tot maturity en de rente schiet omhoog?
Kort antwoord: Geen.
Kort antwoord: Geen.
Hangt er van af hoe je het bekijkt maar gemist rendement is in dit geval ook verlies. Stel bv dat je een of ander rente papier hebt met 2% rente opbrengst, de rente voor vergelijkbaar papier stijgt vervolgens naar 4% terwijl je nog 10 jaar looptijd hebt. Ofwel incasseer je ong. 20% verlies op de verkoopwaarde ofwel mis je 20% rendement door de 10 jaar uit te zitten. Of je nu verkoopt en herinvesteert in 4% papier of de 2% blijft uitzitten, over 10 jaar ga je in beide gevallen ong. evenveel hebben.
Door te investeren in papier op middellange termijn (5 jaar) beperk je dat risico al enigzins.
Daar ben ik persoonlijk eigenlijk niet mee akkoord, gemist rendement is gewoon gemist rendement en geen verlies voor mij.
-
Incremental
- Full Member

Complete onzin.
Short dan obligaties en laat ons binnen enkele maanden weten hoe dat liep voor je?
Ja, de rente gaat stijgen.
Gaat de markt wachten tot het echtelijke moment dat de rente stijgt om dit in de prijs van obligaties mee te rekenen?
Nee.
Lange termijn denken noemt men dat.
Veel slimmere mensen dan jij houden zich bezig met dat soort zaken.
https://www.reuters.com/article/eurozon ... SL8N1P72AE
-
anonymous9
'gemist rendement' is een opportuniteitsKOST maar inderdaad geen verlies.
Even omkeren: welke aandelen kunnen juist profiteren van een stijgende rente? Banken, verzekeraars (levensverzekeringen), bedrijven zonder schulden, of met toekomstige (pensioen)verplichtingen die bij stijgende rente sterker verdisconteerd worden, bv. Agfa Gevaert.