Put opties om portefeuille af te dekken
TIP
Re: Put opties om portefeuille af te dekken
Opties op aandelen, of dit nu Europese, Belgische of Amerikaanse zijn zijn van het Amerikaanse type, steeds uitoefenbaar.
Opties op indices zijn van het Europese type omdat men een index niet kan uitoefenen = cash settlement.
Opties op indices zijn van het Europese type omdat men een index niet kan uitoefenen = cash settlement.
20/20 cum laude
een mens kan het allemaal gaan opzoeken, maar men versmost er dikwijls zoveel tijd aan, en het is enkel in specifieke situaties nuttig.
Ja, zelf lezen kost moeite

Ooit echter genoeg ervaringen opgedaan in de praktijk om dit nog te weten

Ooit echter genoeg ervaringen opgedaan in de praktijk om dit nog te weten

Dat is zo, je leest soms 50 bladzijden om het dan met wat geluk te kunnen vinden
Ervaring kunnen ze nooit genoeg betalen
Ervaring kunnen ze nooit genoeg betalen
de ervaren mensen van plus 60 op ons werk, zijn volgens de werkgever te duur, ze doen niet veel, bovengemiddeld ziek en kunnen niet altijd op een "welverdiend" brugpensioen op kosten van de belastingbetaler nog
maar als de boel misloopt zijn ze blij dat ze die nog hebben
maar als de boel misloopt zijn ze blij dat ze die nog hebben
Hoe worden die index opties dan afgehandeld? Moet je daar dan net niks voor doen en worden die op expiratie datum automatisch afgehandeld zoals futures. Een future contract kan je gewoon laten verlopen en dan krijg je winst of verlies.
Is het daarnaast dus zo dat put opties ter afdekking van je port in de praktijk niet nuttig zijn vanwege te hoge kost zoals die 6% in mijn voorbeeld hierboven.
"omdat men een index niet kan uitoefenen = cash settlement."
CASH
CASH
Een future contract kan je gewoon laten verlopen en dan krijg je winst of verlies.
Is het daarnaast dus zo dat put opties ter afdekking van je port in de praktijk niet nuttig zijn vanwege te hoge kost zoals die 6% in mijn voorbeeld hierboven.
[/quote]
ALS de beurs binnen 9 maanden 50% lager staat : gefeliciteerd, uwe 6% kost is +......%
ALS je je opties eerder verkoopt is het geen 6% maar minder
ALS je een future contract niet laat verlopen kan je het terugkopen indien short
ALS morgen de lucht valt zijn alle mussen dood
Begrijp alleen nog niet of je een index optie kan uitoefenen vóór expiratie datum? Uiteraard in cash.
Of verschilt dit naargelang beurs/optie type..
Of verschilt dit naargelang beurs/optie type..
https://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AE ... 201812_AEX
Afdekken met puts lijkt me in de praktijk niet zo voordelig, echter calls kopen zit misschien meer in. Hierboven kan je de AEX met strike 530 momenteel kopen voor €16,73. Redeneer ik dan juist dat je maar 3,16% rendement op die AEX opoffert voor niks risico als de markt crasht. Lijkt me best redelijke deal.
Vraag mij wel af hoe dat zit met tegenpartij risico, zowel bij calls op aandelen als op een index? Wat als de tegenpartij dat aandeel niet kan leveren of het verschil op die index niet kan uitbetalen? Bij futures wordt er onderpand gevraagd maar hoe zit dat bij opties? Ik handel overigens via Keytrade en Binck als dat uitmaakt.
Afdekken met puts lijkt me in de praktijk niet zo voordelig, echter calls kopen zit misschien meer in. Hierboven kan je de AEX met strike 530 momenteel kopen voor €16,73. Redeneer ik dan juist dat je maar 3,16% rendement op die AEX opoffert voor niks risico als de markt crasht. Lijkt me best redelijke deal.
Vraag mij wel af hoe dat zit met tegenpartij risico, zowel bij calls op aandelen als op een index? Wat als de tegenpartij dat aandeel niet kan leveren of het verschil op die index niet kan uitbetalen? Bij futures wordt er onderpand gevraagd maar hoe zit dat bij opties? Ik handel overigens via Keytrade en Binck als dat uitmaakt.
Met calls te kopen maak je het alleen maar erger bij een daling, wellicht bedoelt u calls schrijven....hiervoor ontvang je premie (hoe kom je in godsnaam aan 3,16%??) maar je moet zoals id bij futures dan onderpand hebben, of dat zijn je aandelen en die ben je kwijt bij verdere stijging of op margin en dan zal de broker uw posities liquideren. De broker van de tegenpartij (of van u indien je verliest)omega6 schreef: ↑2 april 2018, 17:30 https://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AE ... 201812_AEX
Vraag mij wel af hoe dat zit met tegenpartij risico, zowel bij calls op aandelen als op een index? Wat als de tegenpartij dat aandeel niet kan leveren of het verschil op die index niet kan uitbuetalen? Bij futures wordt er onderpand gevraagd maar hoe zit dat bij opties? Ik handel overigens via Keytrade en Binck als dat uitmaakt.
zal het geld van de verliezer afpakken wees maar zeker, die legt alle risico bij u

oa bij geschreven opties kan elke seconde de margin verhoogd of verlaagd worden, en dan moet je minstens een keer per dag bijdokken om die margin te stotren indien je niet voldoende geld op de rekening zou hebben
zo een tekortenprocedure is heel strikt
zo een tekortenprocedure is heel strikt