Bpost
TIP
Re: Bpost
Als je ze nu koopt OK, alhoewel, morgen staan ze misschien weer 5 % goedkoper...
Maar wie ze kocht aan 25 euro of meer kijkt tegen een kolossaal verlies aan dat in geen jaaaaaaaaaaaaaaaaren opgehaald wordt door een dividendje.
Nog maar eens: als je een aandeel koopt dan vermoed je dat de koers zal gaan stijgen, anders hapert er daar vanboven toch iets. Welk risico loop je dan om onmiddellijk na de aankoop een stop-loss te zetten op bv. -15%
Krijg je gelijk (het aandeel stijgt) dan loop je geen enkel risico dat je het ongewenst kwijt bent, màààààr als het de afgrond ingaat dan beperk je je verlies. Je moet dan wel bereid zijn te aanvaarden dat je je kan vergissen en dat ligt bij de meeste beleggers uiterst moeilijk zo te zien.
Ik zit in 2 beleggingsclubs. Bij de ene hebben we o.a. een portefeuille gericht op dividenden (die ook jaarlijks uitgekeerd worden). Op een investering van 13000 euro boeken we nu een verlies van meer dan 5000 euro omdat we in die portefeuille geen stop-loss geplaatst hebben. We mogen die investering als verloren beschouwen, we hebben al minstens 10 jaar dividenden nodig om misschien dat verlies min of meer weg te werken.
In de andere club hebben we ze een maand geleden aangekocht en zijn ze vanmorgen met een verlies van een goeie 300 euro (op een investering van een dikke 3000 euro onverbiddelijk buitengevlogen. Want wie durft hier zijn hand in het vuur steken dat Bpost bij het volgende slecht rapport (kan bijna niet anders dan slecht zijn) niet eindigt bij een koers tussen 5 en 10 euro ?
Akkoord, wie aan 25 euro instapte kijkt aan tegen een serieus verlies.
Dat betekent echter niet dat je daarom zou moeten verkopen. Op dit moment kan je twee dingen doen: verkopen en je virtueel verlies omzetten in een - pijnlijk - reëel verlies, of wachten en hopen dat een gedeeltelijk koersherstel en dividenden je verlies op zijn minst beperken.
Mocht bpost een verlieslatende startup zijn, zou ik mijn verlies misschien slikken en verkopen. Zo'n bedrijf loopt immers een heel reëel risico op een faillisement of een vijandige overname voor een prikje. Voor bpost schat ik de situatie heel anders in: het bedrijf is en blijft winstgevend en zal hoe dan ook een dividend blijven uitkeren. Radial heeft een voorlopig einde gemaakt aan dividendgroei, maar niet aan het dividend.
Ik verkoop bpost dus niet. Hoeveel de koers ook daalt, een structureel gezond bedrijf smijt ik niet buiten tenzij als ik ooit dringend geld nodig zou hebben.
EDIT: niet dat ik er belang aan hecht, maar analisten geven voorlopig ook uitsluitend koop- en houdadviezen (https://www.guruwatch.nl/aandeel/600102 ... iezen.aspx ).
Dat betekent echter niet dat je daarom zou moeten verkopen. Op dit moment kan je twee dingen doen: verkopen en je virtueel verlies omzetten in een - pijnlijk - reëel verlies, of wachten en hopen dat een gedeeltelijk koersherstel en dividenden je verlies op zijn minst beperken.
Mocht bpost een verlieslatende startup zijn, zou ik mijn verlies misschien slikken en verkopen. Zo'n bedrijf loopt immers een heel reëel risico op een faillisement of een vijandige overname voor een prikje. Voor bpost schat ik de situatie heel anders in: het bedrijf is en blijft winstgevend en zal hoe dan ook een dividend blijven uitkeren. Radial heeft een voorlopig einde gemaakt aan dividendgroei, maar niet aan het dividend.
Ik verkoop bpost dus niet. Hoeveel de koers ook daalt, een structureel gezond bedrijf smijt ik niet buiten tenzij als ik ooit dringend geld nodig zou hebben.
EDIT: niet dat ik er belang aan hecht, maar analisten geven voorlopig ook uitsluitend koop- en houdadviezen (https://www.guruwatch.nl/aandeel/600102 ... iezen.aspx ).
Natuurlijk verwacht je dat het aandeel stijgt, alleen verwacht ik dat niet noodzakelijk de volgende dag al. Ik realiseer mij dat er geduld nodig is en dat tijdelijke dalingen gegarandeerd zullen plaatsvinden.
Wel.
1. Er moet ook een koper zijn aan die -15%. Het aandeel kan bvb veel verder doorzakken, en dan gaat uw effectieve verkoop niet aan -15% plaatsvinden. Misschien niet direct van toepasing op bpost.
2. Het risico dat je loopt is dat die -15% slechts een zeer tijdelijk fenomeen is, en de koers weer snel herstelt. In dat geval ben jij je aandelen kwijt en riskeer je dat je ze nadien aan een hogere prijs moet gaan terugkopen, waarna hetzelfde scenario zich opnieuw kan afspelen. Als je dan ook nog eens rekening houdt met de kosten die aan elke transactie gekoppeld zijn...
Heb dezelfde ervaring opgedaan en volg nu de koersen elke dag. Stop loss is m.i. dan niet nodig.sintorama schreef: ↑3 mei 2018, 14:37 2. Het risico dat je loopt is dat die -15% slechts een zeer tijdelijk fenomeen is, en de koers weer snel herstelt. In dat geval ben jij je aandelen kwijt en riskeer je dat je ze nadien aan een hogere prijs moet gaan terugkopen, waarna hetzelfde scenario zich opnieuw kan afspelen. Als je dan ook nog eens rekening houdt met de kosten die aan elke transactie gekoppeld zijn...
Jullie hebben allemaal grotendeels gelijk hoor.
Behalve bij crashes zoals IBA, Bpost: als je die aandelen gekocht hebt toen ze nog "floreerden", in zo'n geval zit je zonder stop-losses algauw met vele duizenden euro's verlies, wat dan jaaaaaaren uw ganse portefeuille min of meer onderuit haalt. Dan liever nu en dan eens een aandeel kwijt geraken met een beperkt verlies (of met een pak winst, want we volgen de koers op en de stop-loss wordt regelmatig aangepast aan hetzelfde percentage onder de topkoers). Zo is vandaag het oerdegelijke Berkshire verkocht met 900 dollar winst op 35 aandelen, omdat het door de stop-loss is gegaan. Liever dat dan binnen enkele weken misschien alle winst opgesoupeerd te hebben als de huidige malaise aanhoudt. Als de beurs ooit nog eens opveert zullen we ongetwijfeld terug instappen in dat aandeel.
Ik hoor jullie al zeggen: zo diep kan Berkshire niet zakken, dat beweerden jullie een paar maanden terug ook wel voor Bpost en IBA vermoed ik.
Ik zie bpost nog ergens eindigen tussen 5 en 10 euro na een volgende negatieve winstwaarschuwing (en die is denk ik quasi onvermijdelijk)
Behalve bij crashes zoals IBA, Bpost: als je die aandelen gekocht hebt toen ze nog "floreerden", in zo'n geval zit je zonder stop-losses algauw met vele duizenden euro's verlies, wat dan jaaaaaaren uw ganse portefeuille min of meer onderuit haalt. Dan liever nu en dan eens een aandeel kwijt geraken met een beperkt verlies (of met een pak winst, want we volgen de koers op en de stop-loss wordt regelmatig aangepast aan hetzelfde percentage onder de topkoers). Zo is vandaag het oerdegelijke Berkshire verkocht met 900 dollar winst op 35 aandelen, omdat het door de stop-loss is gegaan. Liever dat dan binnen enkele weken misschien alle winst opgesoupeerd te hebben als de huidige malaise aanhoudt. Als de beurs ooit nog eens opveert zullen we ongetwijfeld terug instappen in dat aandeel.
Ik hoor jullie al zeggen: zo diep kan Berkshire niet zakken, dat beweerden jullie een paar maanden terug ook wel voor Bpost en IBA vermoed ik.
Ik zie bpost nog ergens eindigen tussen 5 en 10 euro na een volgende negatieve winstwaarschuwing (en die is denk ik quasi onvermijdelijk)
5 tot 10 euro? Nu ook niet overdrijven hé! Wat is er dan anders dan pakweg eind vorig jaar?
Is best mogelijk dat Bpost nog eens kopje onder gaat richting 10€. Een bedrijf actief in een sterk krimpende markt(brievenpost) en daardoor op de markt van de pakketjes moet gaan strijden waar de concurrentie moordend is, heeft geen al te mooie vooruitzichten.Neem daarbij het feit dat de overheid én de vakbonden elk hervorming die tot meer efficientie zouden moeten leiden zullen verhinderen of vertragen en ziedaar de ideale mix om dit bedrijf in achteruit te zetten.Bovendien zal de overheid het dividend blijven 'eisen' wat in de huidige omstandigheden eigenlijk niet verantwoord is.De overheid als aandeelhouder is in deze eerder een blok aan het been dan een zegen .Nete schreef: ↑3 mei 2018, 22:28 Jullie hebben allemaal grotendeels gelijk hoor.
In een eerdere post sprak je over -15% tov de topkoers.
Werken jullie altijd met vaste percentages ? Of hoe bepalen jullie het % ?
'k Heb het gebruik ervan ook al vaak overwogen, maar nog nooit gedurfd.
Bij Binck bestaat de mogelijkheid om een flexibele stop-loss in te schakelen. Bijvoorbeeld € 5 onder de hoogste koers, procentueel is niet mogelijk maar dat kan je zelf wel wat berekenen.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb al diverse keren gevraagd aan BinckBank wat het VOORDEEL kan zijn om een vast bedrag te hanteren en NIET de mogelijkheid te bieden om met het vééééééééééééééél logischere Percentage te werken. Geen antwoord en hun IT afdeling geeft gewoon te kennen: kost ons te veel moeite...
Bij Lynx heb je WEL de keuze tussen een vast bedrag of een %.
Een voorbeeld: een flexibele stop-loss heeft dus toch wel de bedoeling dat je geen verder omkijken hebt naar dat order ?
Stel, je kocht indertijd Lotus Bakeries aan bv. 500 euro. Je wil je investering beveiligen op -15%, in dit geval moest je dan bij BinckBank een order plaatsen op 425 euro, dus 75 euro onder de topkoers.
Lotus stijgt naar 2500 euro en uw flexibele stop-loss staat dan op 2425 euro. Te gek voor woorden, uw aandeel wordt dan afgestraft door dat "automatische" order, want het wordt verkocht bij een daling die nog amper 0.97% bedraagt.
Maar de IT diensten van BinckBank zitten ergens in een ivoren toren denk ik en willen vooral gerust gelaten worden.
Bij Keytrade wordt er ook gewerkt met een vast bedrag ipv een percentage.
Dat de belegger het aandeel (o.a. door de kapriolen van Van Gerven) blijkbaar kotsbeu is...
En de belegger (= de beurskoers) heeft altijd gelijk.
Overdrijven ? Toen Fortis indertijd naar 15 euro gezakt was (gehalveerd) kon het voor velen ook niet meer lager....
Bpost is nu ook bijna gehalveerd.