Tax on web 2018
Re: Tax on web 2018
De simulatietools op de sites van KBC, Belfius en ACV hebben allemaal dezelfde layout. Ik veronderstel dan ook dat het om software gaat van dezelfde softwareleverancier. Zinloos om drie keer dezelfde gegevens in te voeren voor hetzelfde resultaat.
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Tax on web 2018
Allemaal dezelfde ja, deze: http://www.sofisk.be/nl/content.html
Re: Tax on web 2018
Een vraagje:
In 2010 sloot ik een groene lening af voor de plaatsing van zonnepanelen. Als ik het goed voor heb, betrof dit een wederopname binnen mijn hypothecair krediet die ik toen lopen had voor mijn woning (die oude lening werd afgesloten in 1996). Die oude lening voor mijn woning liep vorig jaar (2017) op 1 maart af. Begin 2017 deed ik in laatste instantie nog een wederopname binnen deze 'oude' lening (aangegaan in 1996) voor verbouwingen, dit met een looptijd van 10 jaar, zodat de fiscale korf van de geïntegreerde woonbonus voor 10 jaar net terug volledig gevuld is.
Dit jaar dien ik in mijn belastingaangifte (inkomsten 2017) uiteraard te kiezen voor mijn nieuwe lening en dien ik de codes van de geïntegreerde woonbonus voor de eerste maal in te vullen. Mag ik hiernaast ook nog de intresten van de groene lening die ik in 2017 betaalde (code 1143) en eventueel kapitaalsaflossingen van mijn groene lening (gezien ik in dit eerste jaar niet aan het maximum van de geïntegreerde woonbonus kom omdat ik vorig jaar nog geen volledig jaar de nieuwe lening heb afbetaald) inbrengen? Tax Calculator en Tax on web laat bij de berekening het invullen van code 1143 tesamen met de codes van de geïntegreerde woonbonus blijkbaar toe... Ik dacht echter dat - gezien mijn groene lening een wederopname binnen mijn oude lening (1996) betrof - ik geen cumulatieve aftrek van het oude systeem (en dus ook groene lening) en de nieuwe geïntegreerde woonbonus kon genieten? Kan iemand uitsluitsel geven? Waarvoor dank alvast.
In 2010 sloot ik een groene lening af voor de plaatsing van zonnepanelen. Als ik het goed voor heb, betrof dit een wederopname binnen mijn hypothecair krediet die ik toen lopen had voor mijn woning (die oude lening werd afgesloten in 1996). Die oude lening voor mijn woning liep vorig jaar (2017) op 1 maart af. Begin 2017 deed ik in laatste instantie nog een wederopname binnen deze 'oude' lening (aangegaan in 1996) voor verbouwingen, dit met een looptijd van 10 jaar, zodat de fiscale korf van de geïntegreerde woonbonus voor 10 jaar net terug volledig gevuld is.
Dit jaar dien ik in mijn belastingaangifte (inkomsten 2017) uiteraard te kiezen voor mijn nieuwe lening en dien ik de codes van de geïntegreerde woonbonus voor de eerste maal in te vullen. Mag ik hiernaast ook nog de intresten van de groene lening die ik in 2017 betaalde (code 1143) en eventueel kapitaalsaflossingen van mijn groene lening (gezien ik in dit eerste jaar niet aan het maximum van de geïntegreerde woonbonus kom omdat ik vorig jaar nog geen volledig jaar de nieuwe lening heb afbetaald) inbrengen? Tax Calculator en Tax on web laat bij de berekening het invullen van code 1143 tesamen met de codes van de geïntegreerde woonbonus blijkbaar toe... Ik dacht echter dat - gezien mijn groene lening een wederopname binnen mijn oude lening (1996) betrof - ik geen cumulatieve aftrek van het oude systeem (en dus ook groene lening) en de nieuwe geïntegreerde woonbonus kon genieten? Kan iemand uitsluitsel geven? Waarvoor dank alvast.
Re: Tax on web 2018
Juist het boeltje ingevuld zonder problemen tegen te komen.
Ook leuk vond ik (nieuw?) dat op de eerste bladzijden de rubrieken staan weergegeven die je bij je vorige aangifte gebruikt had zodat je je niet suf moet gaan zoeken onder welke code ze dit jaar staan.
Was wel vlug afgewerkt gezien de bedrijfskosten (WW) niet meer boven het forfaitaire uitkwamen.
Anderzijds moet ik dan ook niet meer "wakker liggen" dat ik in die rubriek wat te creatief geweest ben
.
Ook leuk vond ik (nieuw?) dat op de eerste bladzijden de rubrieken staan weergegeven die je bij je vorige aangifte gebruikt had zodat je je niet suf moet gaan zoeken onder welke code ze dit jaar staan.
Was wel vlug afgewerkt gezien de bedrijfskosten (WW) niet meer boven het forfaitaire uitkwamen.
Re: Tax on web 2018
moet je de inkomsten uit arcopar aandelen, excuseer spaarboekje, ook invullen of zijn deze vrijgesteld?
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Re: Tax on web 2018
Ik heb een paar vraagjes ivm mijn aangifte en die van mijn partner.
Mijn partner:
29 maart 2017 :aanvraag gedaan voor gezinshereniging-bijnakijken stond hij al in het bevolkingsregister zelfs al was de aanvraag niet definitief positief. finaal positief antwoord gekregen 20 sept 2017.
We wonen samen, maar niet wettelijk. Hij heeft uit vorig huwelijk een dochter, die nog niet ingeschreven staat in België. Samen hebben we 1 kind. ( Dit kind is fiscaal tenlaste bij mij). Op de loonfiche van mijn partner staat zijn dochter als fiscaal ten laste. We werken beiden in het buitenland. Hij heeft zijn dochter van het thuisfront laten overkomen naar het land waar we nu als expat werken. Mijn partner zorgt de volle 100% financieel voor zijn dochter.
1. Wat wordt er nu eigenlijk onder fiscaal ten laste verstaan. de belastingstekst is niet duidelijk hierover. " Het kind moet deel uitmaken van het gezin". Er wordt niet gespecifieerd dat het in Belgie gedomicilieerd moet zijn.
2. Op de website tax calc wordt er gesproken over nieuwe rijksinwoner. Valt mijn partner daaronder? Moeten we beginnen tellen vannaf de aanvraag in maart of vanaf het definitieve antwoord dat we gekregen hebben voor zijn status. ( code 1199).
Diezelfde code blijkt als ik een simulatie doorstuur nog niet actief te zijn, zal pas zo zijn vanaf 15 juni... Laat ik het dan blanco voorlopig?
3. Mijn partner zijn scheiding was vorig jaar nog niet rond, zijn ex -vrouw woont in zijn land van herkomst. Moet hij in de aangifte aanduiden dan dat hij getrouwd is? Het huwelijk is niet geregistreerd in België. Hij is in niets financieel verantwoordlijk voor haar.
4. Zijn "belgisch" contract begon in mei, maar hij kreeg de verblijfskaart pas in septmeber. Geven we alle inkomsten vanaf mei aan of enkel diegenen vanaf September. ( dit is gelinkt aan code 1199 waar je moet aanduiden hoeveel maanden je reeds rijksinwoner bent). Daarvoor had hij dezelfde werkgever, maar geen belgisch contract onderworpen aan de sociale wetgeving.
------------------------------------------------
mijn aangifte:
1.Ik ben in de loop van het jaar 81 dagen werkloos geweest, verpsreid over een periode van 10 maanden. Ik heb een vakbondsbijdrage betaald voor een periode van 11 maanden. Op het attest van het syndicaat is maar een gedeelte van het bedrag afgetrokken. Volgens de vakbond kan alleen het bedrag dat de coeeficient is van de periode van de werkloosheid ingebracht worden. ( €72, 35 terwijl ik €175, 45 netto heb betaald). Bij mijn inschrijving als werkloze werd me meegedeeld dat ik de bijdrage kon inbrengen. Er werd me niet meegedeeld dat het maar een beperkt % zou zijn. Toch heb ik, om mijn bijdrages te verkrijgen elke keer de volle pot betaald. Kan ik weigeren om het bedrag aangeduid door het syndicaat in te geven en ervoor kiezen om het volledige bedrag in te geven onder code 1258.
Als ik navraag krijg ik verschillende meningen.
2. Ik heb als gastprofessor les gegeven. Ik had geen contract, geen inhouding SOC bijdrage.
De som die ik gekregen heb bedroeg 2100 €- transport kosten waren 309,40 €.
Hoe en waar geef ik dit het beste in.
Ik word helemaal tureluut van die aangiftes...
Alvast bedankt!!
Mijn partner:
29 maart 2017 :aanvraag gedaan voor gezinshereniging-bijnakijken stond hij al in het bevolkingsregister zelfs al was de aanvraag niet definitief positief. finaal positief antwoord gekregen 20 sept 2017.
We wonen samen, maar niet wettelijk. Hij heeft uit vorig huwelijk een dochter, die nog niet ingeschreven staat in België. Samen hebben we 1 kind. ( Dit kind is fiscaal tenlaste bij mij). Op de loonfiche van mijn partner staat zijn dochter als fiscaal ten laste. We werken beiden in het buitenland. Hij heeft zijn dochter van het thuisfront laten overkomen naar het land waar we nu als expat werken. Mijn partner zorgt de volle 100% financieel voor zijn dochter.
1. Wat wordt er nu eigenlijk onder fiscaal ten laste verstaan. de belastingstekst is niet duidelijk hierover. " Het kind moet deel uitmaken van het gezin". Er wordt niet gespecifieerd dat het in Belgie gedomicilieerd moet zijn.
2. Op de website tax calc wordt er gesproken over nieuwe rijksinwoner. Valt mijn partner daaronder? Moeten we beginnen tellen vannaf de aanvraag in maart of vanaf het definitieve antwoord dat we gekregen hebben voor zijn status. ( code 1199).
Diezelfde code blijkt als ik een simulatie doorstuur nog niet actief te zijn, zal pas zo zijn vanaf 15 juni... Laat ik het dan blanco voorlopig?
3. Mijn partner zijn scheiding was vorig jaar nog niet rond, zijn ex -vrouw woont in zijn land van herkomst. Moet hij in de aangifte aanduiden dan dat hij getrouwd is? Het huwelijk is niet geregistreerd in België. Hij is in niets financieel verantwoordlijk voor haar.
4. Zijn "belgisch" contract begon in mei, maar hij kreeg de verblijfskaart pas in septmeber. Geven we alle inkomsten vanaf mei aan of enkel diegenen vanaf September. ( dit is gelinkt aan code 1199 waar je moet aanduiden hoeveel maanden je reeds rijksinwoner bent). Daarvoor had hij dezelfde werkgever, maar geen belgisch contract onderworpen aan de sociale wetgeving.
------------------------------------------------
mijn aangifte:
1.Ik ben in de loop van het jaar 81 dagen werkloos geweest, verpsreid over een periode van 10 maanden. Ik heb een vakbondsbijdrage betaald voor een periode van 11 maanden. Op het attest van het syndicaat is maar een gedeelte van het bedrag afgetrokken. Volgens de vakbond kan alleen het bedrag dat de coeeficient is van de periode van de werkloosheid ingebracht worden. ( €72, 35 terwijl ik €175, 45 netto heb betaald). Bij mijn inschrijving als werkloze werd me meegedeeld dat ik de bijdrage kon inbrengen. Er werd me niet meegedeeld dat het maar een beperkt % zou zijn. Toch heb ik, om mijn bijdrages te verkrijgen elke keer de volle pot betaald. Kan ik weigeren om het bedrag aangeduid door het syndicaat in te geven en ervoor kiezen om het volledige bedrag in te geven onder code 1258.
Als ik navraag krijg ik verschillende meningen.
2. Ik heb als gastprofessor les gegeven. Ik had geen contract, geen inhouding SOC bijdrage.
De som die ik gekregen heb bedroeg 2100 €- transport kosten waren 309,40 €.
Hoe en waar geef ik dit het beste in.
Ik word helemaal tureluut van die aangiftes...
Alvast bedankt!!
Re: Tax on web 2018
Ik denk dat je met vragen over zo een bijzondere situatie best naar het belastingkantoor zelf gaat. Hier zullen niet veel mensen zijn die je uit eigen ervaring kunnen helpen.
Re: Tax on web 2018
Ik ben even de berekening aan het maken forfait vs werkelijke beroepsonkosten. Kijken jullie even mee?
Wat ik heb van beroepsonkosten:
-> Elke dag trein 97 km x2 (Werkgever betaalt het abonnement, dus die moet er dan weer vanaf)
-> Elke dag fiets 3 km x2 (maar ik krijg al fietsvergoeding, mag ik die nogmaals ingooien?)
-> Betaling vakbond
-> Thuiswerk (1 à 2x per week - we krijgen de dagen op een fiche, ik krijg hier geen vergoeding voor):
- > Oppervlakte bureau/totale bewoonbare oppervlakte * % dagen thuiswerk
- > Water
- > Electriciteit & gas
- > Interesten lening?
- > Onroerende voorheffing & brandverzekering?
- > Afschrijving bureaumateriaal x % gebruik voor werk (hoeveel wordt hiervoor genomen?)
- > Internet wordt betaald door het werk, ik krijg ook een laptop & gsm ter beschikking dus daar kan ik niks mee. Ik heb wel zelf 2 schermen en een docking station aangekocht om vlotter te kunnen werken. Ik veronderstel dat ik die ook gedeeltelijk mag inbrengen?
Kan ik hier nog iets bij ingooien? In hoeverre mag je bv. boeken enz aftrekken (als die werkgerelateerd zijn, natuurlijk).
Een collega van me had het ook over een forfait voor thuiswerk(?) dat eventueel voordeliger kan zijn dat alle losse kosten. Ik heb al even gezocht op Google, maar de info is vaag. Klopt dit: 10% van het brutobedrag = 10% van je jaarwedde * de ratio waarop je thuiswerkt. Een simpel voorbeeld: Jaarwedde van € 30.000 = 3.000 * 20% als je 1 dag in de week thuiswerkt = € 600? Of zie ik het te simplistisch?
Wat ik heb van beroepsonkosten:
-> Elke dag trein 97 km x2 (Werkgever betaalt het abonnement, dus die moet er dan weer vanaf)
-> Elke dag fiets 3 km x2 (maar ik krijg al fietsvergoeding, mag ik die nogmaals ingooien?)
-> Betaling vakbond
-> Thuiswerk (1 à 2x per week - we krijgen de dagen op een fiche, ik krijg hier geen vergoeding voor):
- > Oppervlakte bureau/totale bewoonbare oppervlakte * % dagen thuiswerk
- > Water
- > Electriciteit & gas
- > Interesten lening?
- > Onroerende voorheffing & brandverzekering?
- > Afschrijving bureaumateriaal x % gebruik voor werk (hoeveel wordt hiervoor genomen?)
- > Internet wordt betaald door het werk, ik krijg ook een laptop & gsm ter beschikking dus daar kan ik niks mee. Ik heb wel zelf 2 schermen en een docking station aangekocht om vlotter te kunnen werken. Ik veronderstel dat ik die ook gedeeltelijk mag inbrengen?
Kan ik hier nog iets bij ingooien? In hoeverre mag je bv. boeken enz aftrekken (als die werkgerelateerd zijn, natuurlijk).
Een collega van me had het ook over een forfait voor thuiswerk(?) dat eventueel voordeliger kan zijn dat alle losse kosten. Ik heb al even gezocht op Google, maar de info is vaag. Klopt dit: 10% van het brutobedrag = 10% van je jaarwedde * de ratio waarop je thuiswerkt. Een simpel voorbeeld: Jaarwedde van € 30.000 = 3.000 * 20% als je 1 dag in de week thuiswerkt = € 600? Of zie ik het te simplistisch?
Re: Tax on web 2018
Beroepskosten ingeven heeft alleen maar zin als die kosten hoger zijn dan het forfait dat automatisch wordt toegekend.
Best spring je eens binnen bij een boekhouder,die kan je alle cijfers geven. Het jaar nadien kan je alles zelf doen. Op minder dan een uurtje moet hij dan zeker uitklaren.
Tarief van een ervaren senior boekhouder ligt tussen de € 50,- en € 75,- per uur, exclusief de btw
Standaard boekhoudkundige medewerkers kosten rond de € 30,- tot € 45,- per uur, exclusief de btw.
Voor aanvullende werkzaamheden van accountants moet u denken aan tarieven die liggen tussen de € 60,- en € 95,- per uur, exclusief de btw
Best spring je eens binnen bij een boekhouder,die kan je alle cijfers geven. Het jaar nadien kan je alles zelf doen. Op minder dan een uurtje moet hij dan zeker uitklaren.
Tarief van een ervaren senior boekhouder ligt tussen de € 50,- en € 75,- per uur, exclusief de btw
Standaard boekhoudkundige medewerkers kosten rond de € 30,- tot € 45,- per uur, exclusief de btw.
Voor aanvullende werkzaamheden van accountants moet u denken aan tarieven die liggen tussen de € 60,- en € 95,- per uur, exclusief de btw
Re: Tax on web 2018
Zonder je forfait te kennen kan daar niets zinnigs over gezegd worden.
Je zal al een heel groot bureel met een tamelijk hoog KI moeten hebben en al heel belezen moeten zijn en daar heel weinig voor betaald voor moeten worden (= laag forfait) om, wat jij hier opgeeft, boven je forfait te laten uitstijgen.
Een boekhouder heb je daar niet voor nodig. Je forfait kan je, indien je al niet aan de max. van 4320 € zit, gemakkelijk berekenen tov je inkomen.
www.netto.be/beroepskosten
https://www.tijd.be/dossier/belastinggi ... 13431.html
https://www.tijd.be/dossier/belastinggi ... &utm_term=
Laatst gewijzigd door Cronos op 6 juni 2018, 20:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Tax on web 2018
Net wat TOW simulaties gemaakt met wat cijfers* en kom tot de verrassende vaststelling dat:
- Maximaal fiscaal pensioensparen je het meest oplevert (54% recuperatie op 940€)
- LTS daar al gevoelig onderzit (41% recuperatie op 2260€)
- Pensioensparen + LTS nauwelijks meer oplevert dan LTS alleen (32% op 3200 € of nog geen 100 € netto meer dan LTS alleen)
- Je beroepskosten bewijzen (na een paar jaar) theoretisch bijna meer kost aan uren dan dat je er voor terugkrijgt.
(dan nog in de hoop dat je geen herziening krijgt hierop en er nog meer tijd in moet steken).
aanslagvoet gemeentebelasting 7.5%
edit: zie verder
- Maximaal fiscaal pensioensparen je het meest oplevert (54% recuperatie op 940€)
- LTS daar al gevoelig onderzit (41% recuperatie op 2260€)
- Pensioensparen + LTS nauwelijks meer oplevert dan LTS alleen (32% op 3200 € of nog geen 100 € netto meer dan LTS alleen)
- Je beroepskosten bewijzen (na een paar jaar) theoretisch bijna meer kost aan uren dan dat je er voor terugkrijgt.
(dan nog in de hoop dat je geen herziening krijgt hierop en er nog meer tijd in moet steken).
aanslagvoet gemeentebelasting 7.5%
edit: zie verder
Laatst gewijzigd door Cronos op 6 juni 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tax on web 2018
Doe die berekening nog maar eens opnieuw, want ze klopt niet.
Voor pensioensparen krijg je bijv 30% belastingvermindering. Inclusief jouw tarief van gemeentebelasting is het 32,25% vermindering.
Voor een bedrag van 940€ geeft dit 303,15€.
(Heb je wel de juiste code gebruikt voor pensioensparen, code 1361?)
LTS geeft hetzelfde tarief van belastingvermindering trouwens.
LTS gebruikt dezelfde fiscale korf als de lening. Pensioensparen is een andere korf.
Re: Tax on web 2018
Pensioensparen wordt al jaar en dag door de fiscus zelf in TOW ingevuld.
Van LTS worden de fiscale fiches nu ook rechtstreeks naar de fiscus doorgestuurd maar het bedrag moet je wel nog zelf in de code toevoegen.
Ik vond het trouwens ook een verrassend verschijnsel (ben op de hoogte van de regels die je hierboven weergeeft) en heb de simulatie een aantal keer herhaald. TOW gaf steeds hetzelfde resultaat.
Uiteraard telt uiteindelijk het werkelijk ingezonden bedrag -PS(1361) + LTS(1353) + beroepskosten(1258) + BIOR (1130)-. Maar ik vond het wel een leuke denkoefening met een verrassend resultaat (dat volgens mij ook niet correct is maar het is, tot nu toe, wat het was.
Ik zal het nog eens herhalen:
Verwijder ik de rubrieken 1361/1353/1258 is het resultaat: terugtrekken 2,57 €
voeg ik de rubriek 1361 (940€) toe is het resultaat nu: 305,72 € (-2,57 = 303,15)
voeg ik de rubriek 1353 (2260€) toe is het resultaat nu: 731,42 € (-2,57 = 728,85)
Voeg ik de rubriek 1361+1353 (940+2260) toe is het resultaat nu: 1034,57 € (zoals voorheen 1034,57-2,57 = 1032, exact de som van voorgaande rubrieken)
voeg ik de rubriek 1361+1353+1258 toe is het resultaat nu: 1240,77 € (zoals voorheen)
Nu blijken de verhoudingen wel correct.
Er zijn nog wel meer eigenaardigheden verbonden aan TOW:
- In de browser Firefox krijg je regelmatig blokkades als je wil herberekenen omdat hij popups van TOW blokkeert. Je kan dan wel toestemming geven tot opheffing van de blokkade.
- Op hetzelfde ogenblik is TOW via Google Chrome onbereikbaar. Je kan wel inloggen via ID maar dan krijg je de melding dat de site TOW onbereikbaar is (maar via Firefox wel?).
Oef. Kan ik met een gerust hart nog enkele jaren doorgaan met PS en LTS belastingvrij bij te storten.
We zullen er maar vanuit gaan dat ik een (herhaald) dipje had.
Van LTS worden de fiscale fiches nu ook rechtstreeks naar de fiscus doorgestuurd maar het bedrag moet je wel nog zelf in de code toevoegen.
Ik vond het trouwens ook een verrassend verschijnsel (ben op de hoogte van de regels die je hierboven weergeeft) en heb de simulatie een aantal keer herhaald. TOW gaf steeds hetzelfde resultaat.
Uiteraard telt uiteindelijk het werkelijk ingezonden bedrag -PS(1361) + LTS(1353) + beroepskosten(1258) + BIOR (1130)-. Maar ik vond het wel een leuke denkoefening met een verrassend resultaat (dat volgens mij ook niet correct is maar het is, tot nu toe, wat het was.
Ik zal het nog eens herhalen:
Verwijder ik de rubrieken 1361/1353/1258 is het resultaat: terugtrekken 2,57 €
voeg ik de rubriek 1361 (940€) toe is het resultaat nu: 305,72 € (-2,57 = 303,15)
voeg ik de rubriek 1353 (2260€) toe is het resultaat nu: 731,42 € (-2,57 = 728,85)
Voeg ik de rubriek 1361+1353 (940+2260) toe is het resultaat nu: 1034,57 € (zoals voorheen 1034,57-2,57 = 1032, exact de som van voorgaande rubrieken)
voeg ik de rubriek 1361+1353+1258 toe is het resultaat nu: 1240,77 € (zoals voorheen)
Nu blijken de verhoudingen wel correct.
Er zijn nog wel meer eigenaardigheden verbonden aan TOW:
- In de browser Firefox krijg je regelmatig blokkades als je wil herberekenen omdat hij popups van TOW blokkeert. Je kan dan wel toestemming geven tot opheffing van de blokkade.
- Op hetzelfde ogenblik is TOW via Google Chrome onbereikbaar. Je kan wel inloggen via ID maar dan krijg je de melding dat de site TOW onbereikbaar is (maar via Firefox wel?).
Oef. Kan ik met een gerust hart nog enkele jaren doorgaan met PS en LTS belastingvrij bij te storten.
We zullen er maar vanuit gaan dat ik een (herhaald) dipje had.
Laatst gewijzigd door Cronos op 6 juni 2018, 21:30, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Tax on web 2018
@Cronos
Dan zou er wel een fameuze bug in TOW moeten zitten...
Ik heb de simulatie net gedaan via tax calc en daar wordt de belastingsvermindering voor pensioensparen volledig correct berekend.
Dan zou er wel een fameuze bug in TOW moeten zitten...
Ik heb de simulatie net gedaan via tax calc en daar wordt de belastingsvermindering voor pensioensparen volledig correct berekend.
Re: Tax on web 2018
Bij mij nu ook (zie voorgaande).
Was nog druk aan het herberekenen toen je je respons al gaf.
Was nog druk aan het herberekenen toen je je respons al gaf.


