Greenyard Foods
TIP
Re: Greenyard Foods
Ik denk dat de koers vooral reageert op 'doden' en niet op een recall van producten.
Ik vergis mij lichtelijk hierboven: er was toen ook al sprake van E&B. De Tijd berichtte hierover in termen van hoofdpijn en misselijkheid.
Amai, 37% eraf. Nieuwe koers is bijna een historisch laagtepunt.
Wat betreft het terugroepen, vernietigen van voedsel, het stilleggen van de fabriek(en), schadeclaims etc zal het bedrijf wel verzekerd zijn. Het grote probleem is natuurlijk de imago schade: die is niet in te schatten en wordt pas op veel langere termijn zichtbaar. Het bedrijf zal een slechtere onderhandelingspositie hebben en de gevolgen kunnen dus nog jaren wegen op de winstgevendheid.
Sterkte aan de aandeelhouders. Ik zal de koers wat helpen ondersteunen :-)
Wat betreft het terugroepen, vernietigen van voedsel, het stilleggen van de fabriek(en), schadeclaims etc zal het bedrijf wel verzekerd zijn. Het grote probleem is natuurlijk de imago schade: die is niet in te schatten en wordt pas op veel langere termijn zichtbaar. Het bedrijf zal een slechtere onderhandelingspositie hebben en de gevolgen kunnen dus nog jaren wegen op de winstgevendheid.
Sterkte aan de aandeelhouders. Ik zal de koers wat helpen ondersteunen :-)
Laatst gewijzigd door sintorama op 16 juli 2018, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De impact van zo'n woord op het imago van een bedrijf is niet te overzien. Een bedrijf dat voedsel verwerkt zou maniakaal moeten bezig zijn met voedselveiligheid. Zowel voor klanten als voor aandeelhouders ontstaat de indruk dat dit bedrijf zijn kernactiviteit niet naar behoren uitvoert.
Klopt. Dus dit is vooral een PR-probleem. Wat na verloop van tijd zichzelf oplost.
EFSA vermeldt dat de betrokken Listeria-stam resistent is tegen de gangbare desinfectiepraktijken en kan dus kan voorkomen in een fabriek waar alle hygeïnenormen tot de letter worden gevolgd. Daarnaast merkt EFSA ook op dat de Hongaarse competente authoriteiten niet altijd gebruik maken van whole genome sequencing en daardoor niet-standaard ziektekiemen moeilijk oppikken. En tot slot kan men zelfs naar de consument zelf wijzen: Listeria overleeft niet in groenten die voor consumptie grondig werden verhit, zoals op de verpakking aangegeven.
Het zou me overigens geenszins verbazen mocht dezelfde bacterie de komende maanden bij andere Europese groenteverwerkers worden vastgesteld. Listeria moncoytogenes is bijzonder taai, bijzonder wijdverspreid en niet altijd eenvoudig te detecteren.
Pas op, de hoofdverantwoordelijke (zowel juridisch als moreel) is en blijft uiteraard Greenyard. Zij hadden maar een grondiger kwaliteitsbeheer moeten implementeren. Maar ik denk dat de grote klanten van Greenyard wel zullen beseffen dat dit elke toeleverancier had kunnen overkomen - en wees maar zeker dat Greenyard in de toekomst strenger zal controleren op Listeria dan wie ook in de branche

On topic: instapmomentje?
Natuurlijk! Maar grote klanten zullen het wel aangrijpen om druk te zetten op de prijs.
Ik apprecieer jouw volledige uitleg rond de essentie van de besmetting, de vraag is of de publieke opinie met evenveel deskundigheid oordeelt. Dit komt m.i. in hetzelfde mentale laatje als gekke koeien, dioxinekippen en Vetsmelter Verkest terecht.
Ik denk het, maar wie ben ik? Feit blijft dat er de laatse tijd redelijk wat aandelen op te pikken zijn met schijnbaar meer op- dan neerwaarts potentieel (AB Inbev, Balta, Bpost, Bekaert, Econocom,...).
Had zelf een mini-positie aan 12.2 ingeslagen en die een paar seconden geleden verdubbeld (tot een nog steeds minipositie). Blijft fundamenteel een heel sterk bedrijf. Gelet op de moordende prijsdruk en de, euhm, pechgevoeligheid van Greenyard durf ik er echter geen grote positie van te maken.
Apart gevoel wel, zo de aasgier uithangen. Zeker omdat ik normaal ellendig lang zit te wikken en te wegen vooraleer ik durf kopen.
Apart gevoel wel, zo de aasgier uithangen. Zeker omdat ik normaal ellendig lang zit te wikken en te wegen vooraleer ik durf kopen.
Hier ook ingestapt deze morgend, ik deel bovenstaande redeneringen.
eerste aankoop aan 8 was net iets te hoog, gemiddeld aan 7,50. Zo'n 5% vd port.
eerste aankoop aan 8 was net iets te hoog, gemiddeld aan 7,50. Zo'n 5% vd port.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eveneens ingestapt deze ochtend, was al even op zoek om het vrijgekomen bedrag van verkoop Colruyt te investeren - bij deze is dat probleem opgelost.
Qua omzet zijn Total Produce en Greenyard foods vergelijkbaar (~1 miljard)
Winst eruit puren is kleine marge business.
Beurswaarde Greenyard is nu maar zo'n 330 miljoen meer terwijl die van Total Produce 830 miljoen is.
Als het stof gaat liggen zou Greenyard toch wel snel terug 30 à 40% hoger moeten noteren.
Winst eruit puren is kleine marge business.
Beurswaarde Greenyard is nu maar zo'n 330 miljoen meer terwijl die van Total Produce 830 miljoen is.
Als het stof gaat liggen zou Greenyard toch wel snel terug 30 à 40% hoger moeten noteren.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik vermoed dat je naar de kwartaalomzet kijkt dan? Want Greenyard heeft een omzet van 4,25 miljard.
reteiP, kijk ook eens naar de CF's. Gecorrigeerd voor restructuring expenses en maintenance + efficiency capex (en uitgezonderd growth capex), kom je op een FCF/share waarvan je ogen uit de kassen zullen rollen. PM me anders even.
reteiP, kijk ook eens naar de CF's. Gecorrigeerd voor restructuring expenses en maintenance + efficiency capex (en uitgezonderd growth capex), kom je op een FCF/share waarvan je ogen uit de kassen zullen rollen. PM me anders even.
grote of kleine FCF ?