Wat doen met spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat doen met spaargeld?
@ criticus: Ze hebben eerst 5 jaar hun geld gestoken in de renovatie van een klein huisje. Nu zijn ze hun huidige woning aan het renoveren, maar er kunnen nog voor 150k euro kosten aan gemaakt worden.
Dan gaan ze mss 10 jaar in de verbouwingen gezeten hebben. Pfff heavy.

Wij zitten uiteraard in een totaal andere situatie -maar met dezelfde vraag- maar ik zie eigenlijk ook niet veel andere opties dan het spaargeld in vastgoed te steken gezien het rendement op spaarboekjes bijna nul is en we zeker niet (meer) naar de beurs willen.
Wij zoeken het dan eerder in het iets beter vastgoed (loft, penthouse) in een buurt met veel groeipotentieel. Dan trek je betere (en meer solvabele?) huurders aan en kan je later (als de buurt volledig opgewaardeerd is) nog altijd verkopen met een gevoelige meerwaarde (de huuropbrengsten zouden dan alleen dienen voor kosten en inflatie in te dekken) of het zelf gaan bewonen.
Van de verhuur van garages - op één locatie- heb ik ook mijn bekomst. Gezien je maar een beperkt aantal duizenden bezit van het gebouw waar ze in gelegen zijn kunnen de syndicus en wat mede-eigenaren van de woonunits gemakkelijk de overeenkomsten wijzigen en de garage eigenaars laten meebetalen voor de kosten van alle gemene delen, ook die van de woon units.
Om die reden zou ik dan ook alleen nog maar beleggen in vastgoed van een kleine unit en niet van een grote blok waar een deel van de mede-eigenaars onder invloed van een gehaaide syndicus alles naar zijn hand kan zetten en je zelfs geen invloed meer kan hebben op de herstelkosten en de firma's die ze toegewezen krijgen.
Wij zoeken het dan eerder in het iets beter vastgoed (loft, penthouse) in een buurt met veel groeipotentieel. Dan trek je betere (en meer solvabele?) huurders aan en kan je later (als de buurt volledig opgewaardeerd is) nog altijd verkopen met een gevoelige meerwaarde (de huuropbrengsten zouden dan alleen dienen voor kosten en inflatie in te dekken) of het zelf gaan bewonen.
Van de verhuur van garages - op één locatie- heb ik ook mijn bekomst. Gezien je maar een beperkt aantal duizenden bezit van het gebouw waar ze in gelegen zijn kunnen de syndicus en wat mede-eigenaren van de woonunits gemakkelijk de overeenkomsten wijzigen en de garage eigenaars laten meebetalen voor de kosten van alle gemene delen, ook die van de woon units.
Om die reden zou ik dan ook alleen nog maar beleggen in vastgoed van een kleine unit en niet van een grote blok waar een deel van de mede-eigenaars onder invloed van een gehaaide syndicus alles naar zijn hand kan zetten en je zelfs geen invloed meer kan hebben op de herstelkosten en de firma's die ze toegewezen krijgen.
Als je garages/staanplaatsen hebt in een groot complex met woning units wordt elk kavel aangeduid als zoveel 10.000 ste.Mahmud schreef: ↑14 augustus 2018, 12:35 Wij zitten uiteraard in een totaal andere situatie -maar met dezelfde vraag- maar ik zie eigenlijk ook niet veel andere opties dan het spaargeld in vastgoed te steken gezien het rendement op spaarboekjes bijna nul is en we zeker niet (meer) naar de beurs willen.
Je gaat dus nooit mee betalen voor woning units en of voor delen die niets met betreffende kavels ( garages/staanplaatsen te maken hebben.
Als ze dit willen wijzigen in de statuten moet er een bijzondere vergadering van alle eigenaars plaatsvinden, en moeten de statuten bij de notaris gewijzigd worden.Daarvoor zijn 2/3 stemmen nodig.
Heb in het verleden meerdere garage boxen ( 25 ) gehad in groot complex met woning units.
Laatst gewijzigd door ludo op 14 augustus 2018, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt niet helemaal wat je zegt.Wil niet zeggen dat als je een btw nummer hebt, je een professionele verhuurder bent.criticus schreef: ↑14 augustus 2018, 11:00 Verhuren van meer dan 5 garages ? Dan wordt je volgens de fiscus een professionele verhuurder en zou je een btw-nummer moeten aanvragen en btw aanrekenen aan de huurders.
Van 3800 euro inkomen met lening van nog geen 1200 euro, zijnde een maandsaldo van 2600 euro nauwelijks iets kunnen sparen? Ik zou dan toch eens bijhouden aan wat je al dat geld dan wel opsoupeert, want je gaat niet op resto,.... Mogelijks kan je je woning beter isoleren, zonnepanelen plaatsen, drievoudige beglazing plaatsen,... Dat zorgt dan voor minder nutteloze uitgaven en verhoogt de waarde en het comfort van je woning.
Elke "private verhuur " wordt enkel belast op het KI, en niet bij je gewone inkomsten geteld.Je wordt dan ook niet aanzien als zelfstandige, en moet dan ook daar geen bijdragen voor betalen. Enkel de aangerekende en ontvangen btw doorstorten naar vadertje staat. Thats it.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... laatsen#q1
Ik ook Ludo.ludo schreef: ↑14 augustus 2018, 12:57 Als ze dit willen wijzigen in de statuten moet er een bijzondere vergadering van alle eigenaars plaatsvinden, en moeten de statuten bij de notaris gewijzigd worden.Daarvoor zijn 2/3 stemmen nodig.
Heb in het verleden meerdere garage boxen ( 25 ) gehad in groot complex met woning units.
Op de eerste vergadering van mede-eigenaars kwam nooit 2/3 opdagen.
Op de volgende vergadering was dus slechts maar de helft van de stemgerechtigden meer nodig.
Dat was de syndicus en een paar eigenaars die tezamen de rest hadden uitgekocht voor een appel en ei -na eerste de blok te hebben laten verloederen- zodat ze de helft van de stemmen bezaten in 10.000den- en zo vrij beslisten welke en door wie de renovatiewerken uitgevoerd mochten worden.
Na een tijd -zijn jaren over gegaan- kregen ze het voor elkaar om ook de garage eigenaren te laten opdraaien voor de kosten van de blok door de statuten te laten aanpassen. Dit gezien de meeste mede eigenaren het voor bekeken hielden en gewoon niet meer kwamen opdagen op de vergaderingen.
De wet is zelfs nu al versoepeld met betrekking tot die 2/3 meerderheid. In elk geval is er een voorstel voor, heb niet meer opgevolgd of er al uitvoeringsbesluiten van zijn.
Ik heb een garage aan zee, voor persoonlijk (ouders) gebruik is dit.
Kosten schoonmaak, lift, renovatie gevel, zijn allemaal ten laste van iedereen, dus ook voor de garage's.
Ok het gaat om 72/10.000 geloof ik. En ja ik wist dat voor in deze garage kocht.
Gewoon opletten is de boodschap! Bij ons 90 garage's geloof ik en 6 appartementen, dus het valt nog wel allemaal mee.
Kosten schoonmaak, lift, renovatie gevel, zijn allemaal ten laste van iedereen, dus ook voor de garage's.
Ok het gaat om 72/10.000 geloof ik. En ja ik wist dat voor in deze garage kocht.
Gewoon opletten is de boodschap! Bij ons 90 garage's geloof ik en 6 appartementen, dus het valt nog wel allemaal mee.
Iedere situatie is uiteraard anders.
Wij hebben een garage in een blok in de centrumrand van Antwerpen. Gekocht voor 20.000 € en verhuurd aan 90€/maand.
Dit in een blok van 6 appartementen (één per verdieping) met op het gelijkvloers drie inpandige individuele garages en een winkelruimte met aparte toegangspoort aan de straatkant. Alle kosten (elektriciteit verlichting gaat naar eigen individuele meter) zijn individueel.
Gewoon verhuurd aan één van de andere bewoners die gaan garagebox meer kon vastkrijgen. Redelijk zeker dus want er is een wachtrij aan gegadigden gezien in de omgeving parkeerplaatsen schaars zijn en steeds betalend.
Ik zou dus ook niet meer beleggen in vastgoed gelegen in een stad als er geen garage of minstens autostaanplaats en fietsenstalling inbegrepen is.
Wij hebben een garage in een blok in de centrumrand van Antwerpen. Gekocht voor 20.000 € en verhuurd aan 90€/maand.
Dit in een blok van 6 appartementen (één per verdieping) met op het gelijkvloers drie inpandige individuele garages en een winkelruimte met aparte toegangspoort aan de straatkant. Alle kosten (elektriciteit verlichting gaat naar eigen individuele meter) zijn individueel.
Gewoon verhuurd aan één van de andere bewoners die gaan garagebox meer kon vastkrijgen. Redelijk zeker dus want er is een wachtrij aan gegadigden gezien in de omgeving parkeerplaatsen schaars zijn en steeds betalend.

Ik zou dus ook niet meer beleggen in vastgoed gelegen in een stad als er geen garage of minstens autostaanplaats en fietsenstalling inbegrepen is.
Ook die situatie is anders voor iedereen.
Kan mij voorstellen dat er in Antwerpen Centrum veel mensen wonen die geen auto hebben...
Dan kan je natuurlijk wel nog altijd je garage apart gaan verhuren, maar dan zit je weer met dat btw-nummer.
Als ik een btw-nr aanvraag ga ik miserie hebben op mijn werk en moet ik een cumul-aanvraag indienen. Dat houdt me nog wat tegen eigenlijk...
Wij verhuren die garage van particulier tot particulier. Dan heb ik toch geen BTW nummer nodig?
Als we de OV betalen en het KI inbrengen in de personenbelasting is toch alles -als particulier- in orde?
De garage werd idd tezamen te koop aangeboden met een appartement in de blok. Eén van onze kinderen, zonder auto, heeft het appartement gekocht en wij afzonderlijk de garage. Dit voor de opbrengsten (zonder grote investering) en de mogelijkheid open te laten beiden later terug te koop aan te bieden om meer potentiële kopers aan te trekken.
Kortom: buiten die garage hebben wij in deze blok dus geen andere eigendommen op onze naam.
Als we de OV betalen en het KI inbrengen in de personenbelasting is toch alles -als particulier- in orde?
De garage werd idd tezamen te koop aangeboden met een appartement in de blok. Eén van onze kinderen, zonder auto, heeft het appartement gekocht en wij afzonderlijk de garage. Dit voor de opbrengsten (zonder grote investering) en de mogelijkheid open te laten beiden later terug te koop aan te bieden om meer potentiële kopers aan te trekken.
Kortom: buiten die garage hebben wij in deze blok dus geen andere eigendommen op onze naam.
Nee Mahmud, het terbeschikkingstellen van opslagruimtes voor het stallen van rijtuigen is een aan de btw onderworpen handeling.
Je hebt dan dus een btwnummer. Echter, bij inkomsten onder de 25.000 euro kan je een vrijstelling aanvragen en krijgen. Doch je hebt die nummer wel op je naam..
Je hebt dan dus een btwnummer. Echter, bij inkomsten onder de 25.000 euro kan je een vrijstelling aanvragen en krijgen. Doch je hebt die nummer wel op je naam..
Lijkt me een hele admin. rompslomp om niets.
Zal dan maar handelen als goede Belg.
Zal dan maar handelen als goede Belg.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... aan-de-btw
Vrijgestelde btw-plichtige
Btw-plichtig zijn kan gepaard gaan met een hele rompslomp. Gelukkig heeft de wetgever bepaalde categorieën belastingplichtigen vrijgesteld van de verplichtingen rond btw.
Zo zal je géén rekening moeten houden met de btw-verplichtingen indien de omzet die je haalt uit het verhuren van de garage(s) minder dan 25.000 euro bedraagt per jaar. Heel vaak zal iemand die investeert in een paar garages met oog op het verhuren ervan niet aan dit grensbedrag komen.
Wel nog steeds een btw-nummer vragen!
Indien je onder het grensbedrag valt, zal je als verhuurder bijgevolg geen btw moeten aanrekenen aan je huurder(s) en zal je evenmin aangiften moeten doen. Dit neemt echter niet weg dat je nog steeds een btw-plichtige bent in de zin van de wet. Een btw-nummer aanvragen zal dus nog verplicht zijn!
Inderdaar Ludo. Je moet de nummer hebben en net dat moeten wij elk jaar doorgeven. Hebben we een ondernemingsnummer of btw-nummer of ander mandaat in vereniging / onderneming of wat dan ook, dan moeten we een belangenconflict melden en dat is voor mij teveel gezever en gedoe.
Om maar te zwijgen als je dan vermindering arbeidsduur vraagt, dan gaan ze toch ook over je nummer vallen vrees ik...
Of stel dat je je job verliest, gaan ze dan bij de rva ook niet vallen over die btw-nummer? Ik vraag me liever nu af vooraleer ik aan zoiets begin...
Om maar te zwijgen als je dan vermindering arbeidsduur vraagt, dan gaan ze toch ook over je nummer vallen vrees ik...
Of stel dat je je job verliest, gaan ze dan bij de rva ook niet vallen over die btw-nummer? Ik vraag me liever nu af vooraleer ik aan zoiets begin...
Zoals ik zei een hele admin. molen om niets.
Zeg dan toch gewoon dat je vanaf x euro inkomsten een BTW nummer moet hebben en daaronder niet.
Iemand met 1 garage met 50€ bruto inkomen/maand moet een btw nummer aanvragen en vervolgens nog een vrijstelling en daarop niets aangeven. Wat is het praktische doel dan? Of is het gewoon om de kosten van een ondernemingsnummer/BTW nummer te kunnen innen zonder er iets voor te moeten doen (want het kan blijkbaar online).
Iemand met 5 huizen met 4000€ bruto inkomen/maand moet daarentegen niets doen?
Wie is weer die excellentie van administratieve vereenvoudiging?
In elk geval weer iets bijgeleerd.
Zeg dan toch gewoon dat je vanaf x euro inkomsten een BTW nummer moet hebben en daaronder niet.
Iemand met 1 garage met 50€ bruto inkomen/maand moet een btw nummer aanvragen en vervolgens nog een vrijstelling en daarop niets aangeven. Wat is het praktische doel dan? Of is het gewoon om de kosten van een ondernemingsnummer/BTW nummer te kunnen innen zonder er iets voor te moeten doen (want het kan blijkbaar online).
Iemand met 5 huizen met 4000€ bruto inkomen/maand moet daarentegen niets doen?
Wie is weer die excellentie van administratieve vereenvoudiging?

In elk geval weer iets bijgeleerd.