Wat doen met spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat doen met spaargeld?
Als ikzelf maar 1 of 2 of 3 garages aan privaat personen zou verhuren, zou ik ook niets melden of btw Nr. aanvragen.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:13 Inderdaar Ludo. Je moet de nummer hebben en net dat moeten wij elk jaar doorgeven. Hebben we een ondernemingsnummer of btw-nummer of ander mandaat in vereniging / onderneming of wat dan ook, dan moeten we een belangenconflict melden en dat is voor mij teveel gezever en gedoe.
Om maar te zwijgen als je dan vermindering arbeidsduur vraagt, dan gaan ze toch ook over je nummer vallen vrees ik...
Of stel dat je je job verliest, gaan ze dan bij de rva ook niet vallen over die btw-nummer? Ik vraag me liever nu af vooraleer ik aan zoiets begin...
Als je verhuurt aan een ondernemer/ zelfstandige zou ik toch oppassen.
Komen ze er ooit toch eens achter, zal je daarvan geen boete krijgen, omdat je toch geen BTW moet doorstorten of aanrekenen. Het enige dat ze je dan kunnen vragen is dat je je in regel stelt met de( onnozele) wet, en je een BTW nummer moet hebben. Thats it.
Nee toch niet.ludo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:32Als ikzelf maar 1 of 2 of 3 garages aan privaat personen zou verhuren, zou ik ook niets melden of btw Nr. aanvragen.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:13 Inderdaar Ludo. Je moet de nummer hebben en net dat moeten wij elk jaar doorgeven. Hebben we een ondernemingsnummer of btw-nummer of ander mandaat in vereniging / onderneming of wat dan ook, dan moeten we een belangenconflict melden en dat is voor mij teveel gezever en gedoe.
Om maar te zwijgen als je dan vermindering arbeidsduur vraagt, dan gaan ze toch ook over je nummer vallen vrees ik...
Of stel dat je je job verliest, gaan ze dan bij de rva ook niet vallen over die btw-nummer? Ik vraag me liever nu af vooraleer ik aan zoiets begin...
Komen ze er ooit toch eens achter, zal je daarvan geen boete krijgen, omdat je toch geen BTW moet doorstorten of aanrekenen. Het enige dat ze je dan kunnen vragen is dat je je in regel stelt met de( onnozele) wet, en je een BTW nummer moet hebben. Thats it.
Om onder de vrijstellingsregel te vallen moet je ze eerst op voorhand aangevraagd hebben.
Wat je riskeert in het slechtste geval:
Boete voor niet aanvragen btwnummer: 1.000 euro
De verschuldigde btw van de afgelopen jaren.
Een boete van 200 procent die in principe verlaagt wordt naar 20 procent als het niet om fraude gaat.
Nalatigheidsintreste' van 0,8pct per maand!
Dat zou inderdaad wel is kunnen wat je hierboven zegt.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:41Nee toch niet.ludo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:32
Als ikzelf maar 1 of 2 of 3 garages aan privaat personen zou verhuren, zou ik ook niets melden of btw Nr. aanvragen.
Om onder de vrijstellingsregel te vallen moet je ze eerst op voorhand aangevraagd hebben.
Een boete van 200 procent die in principe verlaagt wordt naar 20 procent als het niet om fraude gaat.
Komt er dus op neer, dat ze er vanuit gaan dat de meeste dit toch niet aanvragen, waardoor ze je enkele jaren later de rekening presenteren...

voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:41Nee toch niet.ludo schreef: ↑14 augustus 2018, 15:32
Als ikzelf maar 1 of 2 of 3 garages aan privaat personen zou verhuren, zou ik ook niets melden of btw Nr. aanvragen.
klopt en de kleine garnalen durven ze wel aanpakken, maar de haaien kunnen ze niet aan
Voor zover ik weet zijn er nog geen controleacties voor garages. Gaat eerder bij toeval zijn of door registratie huurcontract.
Of iemand die u overschrijft.
Of uw huurder die de kost wil inbrengen in zijn personen belasting.
Of iemand die u overschrijft.
Of uw huurder die de kost wil inbrengen in zijn personen belasting.
Klopt. Het is hier echter geen bouwwerf, daar zou ik stress van krijgen. Het huis is van 1985 en er is sindsdien amper iets gemoderniseerd. Het is dus perfect bewoonbaar maar we willen het graag wat duurzaam vernieuwen. We doen dat kamer per kamer zodat het hier toch gezellig blijft.pukkie007 schreef: ↑14 augustus 2018, 11:57 @ criticus: Ze hebben eerst 5 jaar hun geld gestoken in de renovatie van een klein huisje. Nu zijn ze hun huidige woning aan het renoveren, maar er kunnen nog voor 150k euro kosten aan gemaakt worden.Dan gaan ze mss 10 jaar in de verbouwingen gezeten hebben. Pfff heavy.
Heel het huis werd elektrisch verwarmd. Ondertussen heb ik gas binnen getrokken en in 70% van het huis leidingen voorzien voor CV.
Zonnepanelen hebben we en we bekijken inderdaad hoe we ons huis energiezuiniger te maken.
Zonder de discussie te willen heropenen rest er ons
Inderdaad weinig budget om te sparen. Twee auto’s zijn sowieso een grote kost (rijden elk een kleine 300km per week voor ons werk).
Bedankt voor jullie advies allemaal. Ik kan verder!
Graag vbMahmud schreef: ↑14 augustus 2018, 12:35
Om die reden zou ik dan ook alleen nog maar beleggen in vastgoed van een kleine unit en niet van een grote blok waar een deel van de mede-eigenaars onder invloed van een gehaaide syndicus alles naar zijn hand kan zetten en je zelfs geen invloed meer kan hebben op de herstelkosten en de firma's die ze toegewezen krijgen.
Er is nog een A.V en of een paar eigenaars alles naar hun hand kunnen zetten ?
Natuurlijk wat soms gebeurt is per eigenaar ipv per 10000 ste , het eerste is onwettig , het 2 is de legale manier.(stemmen)
Gewoon syndicus vragen de wet toe te passen , of anders de syndic eens uitnodigen bij een wrede rechter.
Ja , als ge elk jaar uw kat stuurt naar de A.V kan het.
Anders is het maar van horen zeggen zeker.
Estate Guru believer.
Er zijn ook veel syndics die danig misbruik maken van de onwetendheid van de eigenaars in verband met stemmen en dergelijke,en daardoor beetje vrij spel hebben,,,, en de eigenaars van een grote blok zouden zich beter bij belangrijke beslissingen laten vertegenwoordigen door één advokaat die van dergelijke materie op de hoogte is. Ze zouden minder in het zak gezet worden. Er is dan ook geen belangenvermenging meer.
Zo zou je bv. een rechtsbijstand polis bij DAS kunnen afsluiten op naam van een op te richten VME, welke niets te maken heeft met de werken/mandaten van de syndicus, en waar elke eigenaar een deeltje van de polis betaald.
Er zou minder maleure gebeuren met die syndicussen.
Zo zou je bv. een rechtsbijstand polis bij DAS kunnen afsluiten op naam van een op te richten VME, welke niets te maken heeft met de werken/mandaten van de syndicus, en waar elke eigenaar een deeltje van de polis betaald.
Onwetendheid in 2018 ja dat is zeker.ludo schreef: ↑14 augustus 2018, 17:36 Er zijn ook veel syndics die danig misbruik maken van de onwetendheid van de eigenaars in verband met stemmen en dergelijke,en daardoor beetje vrij spel hebben,,,, en de eigenaars van een grote blok zouden zich beter bij belangrijke beslissingen laten vertegenwoordigen door één advokaat die van dergelijke materie op de hoogte is. Ze zouden minder in het zak gezet worden. Er is dan ook geen belangenvermenging meer.
Ze verkopen hun woning , kopen een duur flatje.
Op de eerste A.v begint men voor een stemming over iets kabaal te maken.
Bij de stemming beginnen ze dan te tellen wie voor wie tegen , bvb 14 voor , 16 tegen en dan komt de syndicus op de proppen met stemming aanvaard met X 10000.
Als ze op dat moment een geweer moesten hebben ......
Snappen niet dat het voor de toekomst is , maar ja zijn al rond de 70 en dan is enkel van de tel de centen.
De kinderen natuurlijk ja die denken aan de centjes die ze minder gaan erven.
OF dat dan alles de schuld is van de syndicus ?
In hun ogen wel , het korte termijn denken.
Precies of een huis heeft nooit kosten , dan wetende dat die stemming over +- 10O € gaat gemiddeld.
Ja ............
Liever een kerstboom van gemeenschappelijke verlichting en dito energie kost.
Dan een ledlamp die aangaat wanneer men ergens passeert , wat een zever ....
Jaar nadien de elek kost wordt steeds duurder , hebben ze weer een reden om raad en syndic aan te vallen.
Na jaren bewoning dan plots de vraag waar de blokpolis voor nodig is , och ja betalen al jaren blokpolis , inboedel en eigen gebouw verzekering. ' dit alles niet kosteloos , onwetendheid zeker.
Estate Guru believer.
Bij de sindics is het meestal de onduidelijke en dubieuze eindafrekening gem. kosten die dan meestal nog maanden en maanden op zich laat wachten, als ze die al krijgen. En die mannen laten niet graag op voorhand in hun kaarten kijken, want dan verliezen ze macht om te doen wat ze willen doen.
Het kan ook anders.
Ik heb 1 appartement en daar kunnen we echt niet klagen over sindicus. Lijkt me correct en alle facturen zijn ter inzage. Is ook eerlijk naar ons toe. Zegt ook gewoon van ik werk meestal met die persoon is OOK naar jullie toe de beste keuze. Laat uitschijnen dat zij er ook aan verdienen. Dat apprecieer ik wel. Die eerlijkheid. En ja als er een lamp vervangen wordt en dat kost 17euro dan heb ik daar ook vragen bij... Maarja laat thuis eens een lamp vervangen... Gelukkig zijn er nu bewoners die lampen gekregen hebben en deze voor de bouw vervangen
Heb dan ook een garage en daar staat elke factuur online. Iedereen heeft inlogcode en je kan dan de facturen bekijken. Is wel sjiek systeem.
Ik heb 1 appartement en daar kunnen we echt niet klagen over sindicus. Lijkt me correct en alle facturen zijn ter inzage. Is ook eerlijk naar ons toe. Zegt ook gewoon van ik werk meestal met die persoon is OOK naar jullie toe de beste keuze. Laat uitschijnen dat zij er ook aan verdienen. Dat apprecieer ik wel. Die eerlijkheid. En ja als er een lamp vervangen wordt en dat kost 17euro dan heb ik daar ook vragen bij... Maarja laat thuis eens een lamp vervangen... Gelukkig zijn er nu bewoners die lampen gekregen hebben en deze voor de bouw vervangen
Heb dan ook een garage en daar staat elke factuur online. Iedereen heeft inlogcode en je kan dan de facturen bekijken. Is wel sjiek systeem.
Open en clear meer moet het niet zijn.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 21:36 Het kan ook anders.
Bij cowboys is er zo een systeem niet.
Estate Guru believer.
Stotor,
Deze thread geeft je veel info ivm beleggen in vastgoed - appartement en garagboxen.
Indien je geintresseerd bent in het opstarten van een beleggingsportefeuille met aandelen en andere dan start je best een nieuwe thread op.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Spijtig genoeg voor mij niet van horen zeggen.
Maar geen nood. Ik heb er indertijd mijn leergeld voor betaald en nu mijn conclusies uit getrokken.
Ik geef mijn ervaring maar weer. Aan de lezer om ze te evalueren en er mee te doen zoals het hem uitkomt.
Net zoals met beleggen op de beurs. In de jaren 90 grote winsten mee gemaakt. Maar ook grote verliezen.
Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die - met welk soort belegging dan ook- regelmatig de twee kanten van het verhaal heeft meegemaakt en niet tot de grote groep behoort die alleen winsten heeft gemaakt met zijn beleggingen.