Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Het is door het bijkopen dat het een beetje in het groen staat nu. Anders zou het nog rood geweest zijn.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Wat weet jij nu... je gaat uit van assumpties. Voor mij was dit de eerste keer een dip en dat is altijd vreselijk. Je begint met te gaan oordelen vanuit je eigen positie en dan ga je conclusies stellen over mijn houding tov koersrisico's... vind ik op weinig slagen eigenlijk.
Niet verkeerd bedoeld hoor maar ik denk dat je je houding ff mag bijsturen en zoniet dan doe je maar... maar niet met mij.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
In het verleden hadden we gemiddeld 1X per jaar een dip, om de twee jaar of zo een bearmarkt van -20% en zakte de aandelenbeurs geregeld met meer dat zelfs na jaren niet terug goed gemaakt is.
Er is geen reden om te twijfelen dat dit in de toekomst ook zo zal zijn.
In het beleggen is het belangrijk om een portefeuille aan te maken die oveereenkomt met je eigen persoonlijke risiocprofiel. Het ergste wat je kan doen is verkopen bij de volgende grote daling.
Als je ook maar de enigste twijfel hebt over je gedrag bij de volgende dip, bearmarkt of erger. Dan heb je wwaarschijnlijk een portefeuille met meer risico dan je kan dragen.
@Crusty, over de laatste 3 maand heb je verschillende berichten gepost met woorden als "Vreselijke dip".
Het is niet onwaarschijnlijk at we spoedig een nieuwe dip krijgen, die zich verder kan uitdiepen tot een bearmarkt en erger.
Het is belangrijk dat je portefeuille overeenkomt met je risicoprofiel. Een portefeuille met 80% aandelen is heel agressief en risicovol en alleen gegeven aan enkelen. Uit je posts lijkt telkens dat je momenteel te veel risico neemt en dat je een volgende daling niet zal kunnen verdragen. Misschien is het moment gekomen om je beleggingen aan te passen aan het risicoprofiel dat je wel aan kan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Excuses, dat was helemaal niet kwaad bedoeld. Ik vond je uitspraak gewoon erg opvallend. Heb trouwens zelf ook nog maar weinig ervaring op de beurs.
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Neem die woorden maar met een korreltje zout. Zo vreselijk is het niet maar het is gewoon voor mij een ongewoon momentje geweest.
Naar B7 toe: Als ik mijn gedacht mag toelichten dan meen ik dit wel een risicoprofiel is dat ik aankan en daarom gekozen heb. Ik ga gewoon niet passief zijn als er iets op de markt gebeurt. Ik geef mijn mening daarom als het me ff verschrikkelijk was om aan te zien maar dat wilt niets zeggen over het feit dat het risicoprofiel niks voor mij is. Ik heb al mijn gekocht stukken toch nog altijd dus dat zou voor zich mogen spreken.
Ik denk dat mijn enthousiasme te serieus genomen werd toen ik vreselijk zei. Elke minus is voor mij vreselijk... al is dat 0.1%... ik hou van mezelf en van de centjes... waarom zou je niet, het kan zoveeeeeeel voor je betalen.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Ik zou je ook aanraden om je risicoprofiel te herzien, die "vreselijke" dip is nog snel weggewerkt geweest, toen ik pas begon heb ik redelijk lang min gestaan (-15%) in 2015 pak toch zeker tot ergens in 2016 of begin 2017. Natuurlijk niet leuk om te zien maar jij reageert hier toch wel anders op als ik toen denk ik.
En dan zeg je nog dat dat voor zich spreekt dat je al je gekochte stukken nog hebt, mja als ge die nu al verkocht zou hebben hebt ge niks te zoeken op de beurs.
Je weet toch dat het omhoog en omlaag gaat, 0,1 procent omlaag is toch niet erg? Als het even omlaag gaat dan kan het daarna weer verder stijgen, ik bedoel dit niet slecht curry maar ik weet niet of 80/20 de juiste AA is voor u.
En dan zeg je nog dat dat voor zich spreekt dat je al je gekochte stukken nog hebt, mja als ge die nu al verkocht zou hebben hebt ge niks te zoeken op de beurs.
Je weet toch dat het omhoog en omlaag gaat, 0,1 procent omlaag is toch niet erg? Als het even omlaag gaat dan kan het daarna weer verder stijgen, ik bedoel dit niet slecht curry maar ik weet niet of 80/20 de juiste AA is voor u.
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Jawel hoor. Ik heb gewoon nogal de aarde om meer 'te overdrijven' met alles. Wat je zegt klopt wel... je weet het niet... bedoeling is om de centjes aan de kant te zetten voor een oude dag en rendement daarvan te gebruiken voor iets prettigs. Wie zal het zeggen wat.. kinderen, wereldreis, een zelfrijdende wagen, een jaartje in een ander land, ...
Voor jullie zijn zulke reacties die ik had namelijk ongewoon... voor mij is het nieuw. Denk dat ik bij volgende dip minder wakker lig. Bij -30% zal ik wel weer ff wakker schieten ook al weet ik dat herstel er vaak in zit.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Crusty is een tijdje geleden van het forum gedonderd zonder dat er een goede reden is gegeven. Ik ben zijn broer, hij zit nu naast me.
Die vind het vrij verdacht.
-
pietpiraat
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
jammer Crusty had veel potentieel. een mogelijke toekomstige kevva (waar is die eigenlijk)
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Zijn portfolio doet het goed. 5.7% vanaf vorig jaar in november gezien. Stukje beter dan in februari uiteraard. Volgende dip wil die zen port in balans brengen dan heeft die terug wat gespaard. Tenzij die gaat trouwen ofzo... schijnt duur te zijn. Maar ook dan weer... wie zegt dat die niet met een miljardesse trouwt. 


