welke fondsen heb jij in portefeuille
TIP
welke fondsen heb jij in portefeuille
Ik kan stellig bevestigen dat J. Bogle de Bogleheads en de Boglehead's investment principes aktief steunde; zelfs al staat er nergens een exclusiviteit naar het uitsluitend beleggen in de USA.sortino schreef: ↑22 januari 2019, 12:22Snap jou toch niet goed. Tijdje terug vroeg ik iets over fundamentele ratio's zoals ROCE en je wist daar goed op te antwoorden. Waarom gebruik je die kennis niet om beter te beleggen ipv van de bogleheads achter na te lopen.
En als je Bogle eer wil aandoen, doe het dan tenminste correct dus 50% S&P500 en 50% Amerikaanse bonds of andere verhouding en laat IWDA aka MSCI World daar buiten. Bogle's visie was gebaseerd op zijn geloof in de duurzaamheid van de Amerikaanse economie, niet de wereld. Ben geen voorstander van Bogle maar toch schande hoe jullie zijn visie hier steeds opnieuw verkrachten.
Dus ik denk dat je dat verkeerd inschat.
We wachten nog altijd op de beschrijving van jouw beleggings strategie en implementatie; kritiek geven is makkelijk, maar heb je een alternatief.
----Deze draad is een afsplitsing van een andere draad, de topic title is gekozen door webmaster ----
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Als jij dat stellig kan bevesigen, bewijs mij dan eens waar Bogle ooit de MSCI World heeft aangeraden?
Hier wat Bogle nog zei in een interview in 2018:
"John C. Bogle: I'm just a great believer in a U.S. portfolio because we're the most entrepreneurial nation, we've got the soundest institutions, financial and otherwise, or have had in the past, governance is pretty solid, in the past at least, and a well-diversified economy."
bron: https://www.morningstar.com/videos/8857 ... tocks.html
Wat ik dus schreef, Bogle's eigen visie was gebaseerd op zijn geloof in de sterkte van Amerikaanse bedrijven, niet de wereld.
Daarnaast is het zo dat de S&P500 en US bonds een economische relatie met mekaar hebben. Momenteel bvb stroomt er veel geld vanuit de S&P500 naar (2Y) US treasuries. Die interactie heb je niet met IWDA en IEAG die economisch niet die cohesie hebben met mekaar. Als bvb Amerikaanse of pakweg Japanse aandelen zakken, beide zitten in IWDA, wil dat niet zeggen dat geld naar Europese bonds (IEAG) gaat stromen.
IWDA/IEAG houdt dus economisch bekeken weinig steek.
Quality growth investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb geen zin om individuele aandelen te volgen en te analyseren.
Volgens mij is het beter om gespreid over de hele wereld te beleggen en niet enkel in de US (zeker aan de huidige waarderingen). Het is niet omdat ik een boglehead ben dat ik Bogle blindelings volg.sortino schreef: ↑22 januari 2019, 12:22 En als je Bogle eer wil aandoen, doe het dan tenminste correct dus 50% S&P500 en 50% Amerikaanse bonds of andere verhouding en laat IWDA aka MSCI World daar buiten. Bogle's visie was gebaseerd op zijn geloof in de duurzaamheid van de Amerikaanse economie, niet de wereld. Ben geen voorstander van Bogle maar toch schande hoe jullie zijn visie hier steeds opnieuw verkrachten.
Trouwens Bogle's adviezen zijn vooral bedoeld voor Amerikaanse beleggers. Het zou dom zijn om Amerikaanse bonds aan te raden aan Europeanen voor het stabiele deel van de portefeuille.
US only portfolio; Japan jaren 90... Nee dank u
Als je in IWDA belegt neem je wel dat Japan mee aan boord. Gewoon nutteloze balast dat je return naar beneden haalt.
Als je daarnaast de GDP growth rate en PMI index van de VS met Europa vergelijkt, zou je zien dat Europa er niet goed voor staat de komende jaren, dus ook balast.
Nu goed, ik beleg zelf vooral in individuele aandelen en heb naast grotendeels VS bedrijven ook bvb L'Oreal en Unilever in port. Dat wil niet zeggen dat ik daarom Europa in zijn geheel goed vindt, eerder het tegendeel.
Quality growth investor
Komende jaren maken mij niet zoveel uit. Ik heb nog een beleggingstermijn voor mij van 50-60 jaar als alles goed gaat.
Waarop baseer je je om te denken dat IWDA het de komende 50 jaar beter zal doen dan SPY?
Quality growth investor
Stel morgen 100.000 € op uw rekening , echter een voorwaarde ge moet het beleggen.
Dan nog steeds dezelfde mening ?
Of wordt het een ander verhaal ?
Estate Guru believer.
Maakt toch niet uit of je 10K, 100K of 200K hebt om te beleggen?
Platin, waarom blijf jij zo vasthouden aan die mixfondsen van mijnkapitaal? Heb je nu nog altijd niet door dat die fondsbeheerders er niks van terechtbrengen en dat je het beter zelf in handen kan nemen.
Doe gewoon het volgende:
1. maak een allocatie naar gelang hoeveel risico je wil nemen, dus defensief is maximum 30-40% belegd in aandelen en de rest op spaarrekening
2. beslis in wat je die 30-40% gaat beleggen. Ik doe dat in individuele aandelen op basis van fundamentele analyse waarbij ik kijk naar fair value en moat van een bedrijf. Heb abbo op morningstar.com die daar veel nuttige info over geven en doe ook eigen berekeningen. Anders maak je een allocatie met ETFs.
Quality growth investor
Men moet ook toegeven dat het een slechte tijd is voor fondsen want de gemiddelde opbrengst (3 % ?) vreet de beheerskosten te zeer aan.
Was er zelf jarenlang in belegd, met zeer goede resultaten (jaarlijkse stijgingen van > 10 % zoals de voorloper van DPAM INVEST B - Equities Belgium B Cap, het vlaggeschip van Petercam; Johan Van Geeteruyen zette toen prima prestaties neer). Ook landenfondsen deden het prima.
Was er zelf jarenlang in belegd, met zeer goede resultaten (jaarlijkse stijgingen van > 10 % zoals de voorloper van DPAM INVEST B - Equities Belgium B Cap, het vlaggeschip van Petercam; Johan Van Geeteruyen zette toen prima prestaties neer). Ook landenfondsen deden het prima.
jammer dat omega niet meer post,
denk dat sortino en omega goed overeen zouden komen
denk dat sortino en omega goed overeen zouden komen

luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Als de fondsbeheerders in slechte tijden hun meerwaarde niet tonen, wat is dan hun nut?
Wat je zegt geeft vooral aan dat in goede tijden je nog meer winst had kunnen maken door zelf te beleggen in aandelen of ETFs zonder die kost van fondsbeheerders.
Zoals gezegd, doe gewoon het volgende:
1. maak een allocatie naar gelang hoeveel risico je wil nemen, dus defensief is maximum 30-40% belegd in aandelen en de rest op spaarrekening
2. beslis in wat je die 30-40% gaat beleggen. Ik doe dat in individuele aandelen op basis van fundamentele analyse waarbij ik kijk naar fair value en moat van een bedrijf. Heb abbo op morningstar.com die daar veel nuttige info over geven en doe ook eigen berekeningen. Anders maak je een allocatie met ETFs.
Quality growth investor
Ik denk niet dat IWDA het beter gaat doen. Ik heb geen idee wat beter gaat doen, vandaar de brede spreiding. In mijn eigen portefuille heb ik ook nog wat EMIM voor emerging markets.
Waarom niet? Ik heb nu al meer dan 100K op mijn rekening en dat is allemaal belegd in IWDA en EMIM.