Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)
Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)
"Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190131_04144283
(je moet hiervoor NB abonnee zijn, maar de afbeelding kan normaal iedereen zien):
https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Ima ... c_site.jpg
1. 20.000 euro : dak + dakvensters
2. 30.000 euro : buitenmuur
3. 33.000 euro : vensters
4. 13.750 euro : (gemiddelde) condenserende ketel
------
96.750 euro : TOTAAL
( 5. 5.000 euro : zonneboiler of -panelen )
Je bespaart 941 euro ( 2.352-1.411 ) per jaar...
96.750 / 941 = pas na 103 jaar maak je winst ... ??
Ontgaat mij iets ?
Ok, gezien de prijzen zullen stijgen zal je besparing met de jaren wel wat groter worden, maar toch ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190131_04144283
(je moet hiervoor NB abonnee zijn, maar de afbeelding kan normaal iedereen zien):
https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Ima ... c_site.jpg
1. 20.000 euro : dak + dakvensters
2. 30.000 euro : buitenmuur
3. 33.000 euro : vensters
4. 13.750 euro : (gemiddelde) condenserende ketel
------
96.750 euro : TOTAAL
( 5. 5.000 euro : zonneboiler of -panelen )
Je bespaart 941 euro ( 2.352-1.411 ) per jaar...
96.750 / 941 = pas na 103 jaar maak je winst ... ??
Ontgaat mij iets ?
Ok, gezien de prijzen zullen stijgen zal je besparing met de jaren wel wat groter worden, maar toch ...
Re: Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)
Ik betwist elk bedrag in de afbeelding.
Te beginnen met verbruik van 20.000 kWh.
Dat komt overeen met pakweg 2.500 liter mazout bij een ketel met 80pct rendement.
PS. Ketel onder de 90 pct wordt in principe afgekeurd.
2.500 liter mazout kost vandaag officieel een stuk minder dan wat ze opgeven, ik denk eerder 1.400 euro ipv 2.000+.
Dan dan isoleren 16.000 euro. Dat is een extreem geval mss wel zo, maar veel huizen heb je daarvoor en nieuw dak en geïsoleerd.
Nieuwe ramen 33.000 EUR. Voor de helft kan het ook als je witte PVC neemt denk ik wel.
Condensatieketel tussen 6.5 en 22.000 tja.
Een Vaillant heb je goedkoper, een Vriesman of buderus kost je max. 12.500 met boiler.
Te beginnen met verbruik van 20.000 kWh.
Dat komt overeen met pakweg 2.500 liter mazout bij een ketel met 80pct rendement.
PS. Ketel onder de 90 pct wordt in principe afgekeurd.
2.500 liter mazout kost vandaag officieel een stuk minder dan wat ze opgeven, ik denk eerder 1.400 euro ipv 2.000+.
Dan dan isoleren 16.000 euro. Dat is een extreem geval mss wel zo, maar veel huizen heb je daarvoor en nieuw dak en geïsoleerd.
Nieuwe ramen 33.000 EUR. Voor de helft kan het ook als je witte PVC neemt denk ik wel.
Een Vaillant heb je goedkoper, een Vriesman of buderus kost je max. 12.500 met boiler.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wel, het zijn allemaal gemiddelden natuurlijk, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en ook de nodige hoeveelheid (dus de grootte van uw woning in feite) maar 1 ding staat wel vast: een reeds bestaande halfopen laat staan een open bebouwing écht energiezuinig maken is een ideologisch en/of een prestigeproject voor welstellende groene jongens want je verdient het op een mensenleven in de verste verte niet terug.
Al helemaal niet als je ook nog eens de kapitaalkost meerekent zoals je eigenlijk zou moeten doen.
(uitgegeven geld aan renovatie brengt dan wel een leuke energiebesparing op, maar levert helaas geen rente meer op: de echte 'netto winst' is dus miniem... reken maar op veel meer dan 100 jaar in dat geval!)
De Groenen zullen het niet graag horen, maar het is helaas de ecologisch/economische realiteit.
Al helemaal niet als je ook nog eens de kapitaalkost meerekent zoals je eigenlijk zou moeten doen.
(uitgegeven geld aan renovatie brengt dan wel een leuke energiebesparing op, maar levert helaas geen rente meer op: de echte 'netto winst' is dus miniem... reken maar op veel meer dan 100 jaar in dat geval!)
De Groenen zullen het niet graag horen, maar het is helaas de ecologisch/economische realiteit.
Als je die bedragen ziet begin je er niet aan. Dakisolatie voor die prijs ... dan moet je wel een heeeeeeeeel groot dak hebben. Je hoeft niet noodzakelijk het dak te vernieuwen om te gaan isoleren.
Ook voor de ramen hebben wij een pak minder betaald, inclusief voor en achterdeur, garagepoort en alles uitgevoerd in aluminium met een kleurtje. Voor de prijs van die ketel is ons volledige waterleiding en verwarming gelegd.
Wonen wij dan zo klein in een rijhuis met garage en veranda ? Bewoonbare oppervlakte kleine 200 vierkante meter.
Ook voor de ramen hebben wij een pak minder betaald, inclusief voor en achterdeur, garagepoort en alles uitgevoerd in aluminium met een kleurtje. Voor de prijs van die ketel is ons volledige waterleiding en verwarming gelegd.
Wonen wij dan zo klein in een rijhuis met garage en veranda ? Bewoonbare oppervlakte kleine 200 vierkante meter.
28.000 kWh
Deel die 96.750 door 2, dan blijft het nog zo'n 52 jaar ...Dan dan isoleren 16.000 euro. Dat is een extreem geval mss wel zo, maar veel huizen heb je daarvoor en nieuw dak en geïsoleerd.
Zelf huur ik, ik heb geen idee van de bedragen, maar in het verleden liet men toch hard uitschijnen dat je "geld verdiende" met je eigen huis te isoleren.
Wanneer men renovatie plant is het isoleren een kleine meerkost.
Zelf de handen uit de mouwen steken kan aardige som opbrengen.
Bovenstaande kost is weer zo een typisch iets waar met de klak naar is gegooid.
En zo hebben de tegenstanders van isoleren E peil norm weer iets om het maar weer uit te stellen.
Terug verdien tijd als argument.
Dat de fossiele voorraad uitgeput raakt , ja is mijn zorg niet.
Woon in flat gebouw.
Op AV 1000 € voor nieuwe isolatie en nieuwe dakbedekking kon of wilde men niet betalen.
Een maand later nen nieuwe dikke auto van 60000 € was dan weer geen probleem.
Terug verdien duur van een auto
???
Zelf de handen uit de mouwen steken kan aardige som opbrengen.
Bovenstaande kost is weer zo een typisch iets waar met de klak naar is gegooid.
En zo hebben de tegenstanders van isoleren E peil norm weer iets om het maar weer uit te stellen.
Terug verdien tijd als argument.
Dat de fossiele voorraad uitgeput raakt , ja is mijn zorg niet.
Woon in flat gebouw.
Op AV 1000 € voor nieuwe isolatie en nieuwe dakbedekking kon of wilde men niet betalen.
Een maand later nen nieuwe dikke auto van 60000 € was dan weer geen probleem.
Terug verdien duur van een auto

Estate Guru believer.
OK, je krijgt 40 m2 extra, maar ons rijhuis is aan beide kanten vrijstaand en dateert begin jaren 50. Ik kan je verzekeren dat het een serieuze verliespost is.
Aangezien de binnenkant afgewerkt is, kan enkel buitengevel-isolatie helpen, maar ik krijg geen duidelijk antwoord van de eigenaars van de grond naast ons om te weten wat hun plannen zijn. Ik heb geen zit er een paar duizend euro tegenaan te gooien als ze 6 maand later een bouwvergunning komen plaatsen om tegen onze woning te gaan bouwen.
Had ik bij de renovatie geweten wat ik nu weet, dan hadden we aan de binnenkant wel isolatie voorzien met een gyproc wandje. Nu zie ik het niet zitten om alle stopcontacten naar voor te halen, en ook alle plinten op die wanden te moeten herdoen (wellicht zijn dezelfde tegels ook niet meer verkrijgbaar).
De eigenaars hebben geen voordeel aan die 1000 euro isolatie, jij betaalt de extra kosten voor verwarming. Hun veel te dure auto is wel hun aanzien en prestige. En dat mag wel wat kosten.
Probeer een regeling te treffen waarbij de buur de helft van de kosten draagt op het moment hij tegen je aanbouwt. Het is sowieso best om een isolatie laag tussen twee huizen te hebben, al is het maar om geluidsoverlast tegen te gaan.Natal schreef: ↑3 februari 2019, 13:58 Aangezien de binnenkant afgewerkt is, kan enkel buitengevel-isolatie helpen, maar ik krijg geen duidelijk antwoord van de eigenaars van de grond naast ons om te weten wat hun plannen zijn. Ik heb geen zit er een paar duizend euro tegenaan te gooien als ze 6 maand later een bouwvergunning komen plaatsen om tegen onze woning te gaan bouwen.
Je moet isoleren en je moet inderdaad met het dak beginnen.
Al vind ik de prijzen in de krant te hoog. Pas op er is een verschil tussen een vrijstaande woning op het platte land of een gesloten bebouwing in centrum Antwerpen.
Laat ons maar aannemen dat dit wat de worst-case scenario's zijn.
Zoals men eerder al aangaf is de terugverdien tijd heel lang.
Vroeger subsidieerde de overheid, wat de mensen liet isoleren en dit bracht geld op.
Ik heb hier isolatie gekocht aan 6 euro per m2 en 6 euro subsidie gekregen + belastingaftrek (al had ik die eigenlijk niet mogen aanvragen).
Nu geen subsidies meer, dan moet de overheid maar gaan verplichten. Men verplicht in theorie al condenserende ketels. Dubbel glas gaat volgen. Dakisolatie ook. Ik geloof tegen 2020 of 2023, weet het niet heel zeker.
Het volgende gaat zijn dat je zoals bij je elektriciteit, je epc naar minstens C moet gaan krijgen bijvoorbeeld.
Al vind ik de prijzen in de krant te hoog. Pas op er is een verschil tussen een vrijstaande woning op het platte land of een gesloten bebouwing in centrum Antwerpen.
Laat ons maar aannemen dat dit wat de worst-case scenario's zijn.
Zoals men eerder al aangaf is de terugverdien tijd heel lang.
Vroeger subsidieerde de overheid, wat de mensen liet isoleren en dit bracht geld op.
Ik heb hier isolatie gekocht aan 6 euro per m2 en 6 euro subsidie gekregen + belastingaftrek (al had ik die eigenlijk niet mogen aanvragen).
Nu geen subsidies meer, dan moet de overheid maar gaan verplichten. Men verplicht in theorie al condenserende ketels. Dubbel glas gaat volgen. Dakisolatie ook. Ik geloof tegen 2020 of 2023, weet het niet heel zeker.
Het volgende gaat zijn dat je zoals bij je elektriciteit, je epc naar minstens C moet gaan krijgen bijvoorbeeld.
Ik hoor dat allemaal graag zeggen, en zolang het je eigen woning is, zal je eerder geneigd zijn om het te doen.
Maar als je in een appartementsgebouw woont, is het een heel ander verhaal.
3 jaar zijn we bezig om zonnepanelen te laten plaatsen. En we zijn nog geen stap verder. Het dak is ideaal, er zijn geen hogere daken in de buurt, en die zullen er ook niet komen. Er wonen hoofdzakelijk oudere mensen, mensen die 20 jaar geleden de overstap gemaakt hebben van een huis naar een appartement. Maar kosten doen ? Nee, dat is niet meer voor hen, toch niet met hun klein pensioentje. Nu dreigen sommigen ermee om naar de vrederechter te stappen, als op de volgende A.V. de zonnepanelen er toch zouden doorkomen...
Onze voorgevel is de laatste jaren ook heel vuil geworden. Vooral sinds de komst van een bushalte voor de deur (en aan de overkant van de straat) waar alleen oude en vervuilde dieselbussen rijden.
De voorgevel is ook niet onderhoudsvriendelijk, dus reinigen wordt superduur. Dus stelde ik anderhalf jaar geleden voor om de gevel te vervangen door een onderhoudsvriendelijke gevel, en ineens ook extra isolatie toe te voegen. Ik werd net niet gelyncht !
Maar als je in een appartementsgebouw woont, is het een heel ander verhaal.
3 jaar zijn we bezig om zonnepanelen te laten plaatsen. En we zijn nog geen stap verder. Het dak is ideaal, er zijn geen hogere daken in de buurt, en die zullen er ook niet komen. Er wonen hoofdzakelijk oudere mensen, mensen die 20 jaar geleden de overstap gemaakt hebben van een huis naar een appartement. Maar kosten doen ? Nee, dat is niet meer voor hen, toch niet met hun klein pensioentje. Nu dreigen sommigen ermee om naar de vrederechter te stappen, als op de volgende A.V. de zonnepanelen er toch zouden doorkomen...
Onze voorgevel is de laatste jaren ook heel vuil geworden. Vooral sinds de komst van een bushalte voor de deur (en aan de overkant van de straat) waar alleen oude en vervuilde dieselbussen rijden.
De voorgevel is ook niet onderhoudsvriendelijk, dus reinigen wordt superduur. Dus stelde ik anderhalf jaar geleden voor om de gevel te vervangen door een onderhoudsvriendelijke gevel, en ineens ook extra isolatie toe te voegen. Ik werd net niet gelyncht !
Doet me denken aan die verhalen ivm apparte waterafvoer voor op het rioolnet. Mensen die in hun eigen huis wonen, maar geen kost kunnen doen om dit in orde te krijgen. Dus moeten ze boetes blijven betalen tot het in orde is.
Ongelofelijk hoeveel mensen een huis kopen, maar niet voorzien dat er ooit kosten kunnen komen. Zou er nog niet van verschieten dat ze veel commentaar hebben op de begroting van de regering.
Ongelofelijk hoeveel mensen een huis kopen, maar niet voorzien dat er ooit kosten kunnen komen. Zou er nog niet van verschieten dat ze veel commentaar hebben op de begroting van de regering.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
ik zou eerder zeggen: ongelooflijk hoeveel gemeentes hun zakken vullen met regels en boetes op te leggen dienaangaande, om de mensen dwingen dat aan te leggen, 3 putten plaatsen, etc... maar dus zelf GEEN gescheiden rioleringsssysteem aanleggen. Ondanks alle boetes die ze innen, zijn ze zelf met niks in orde.Cydox schreef: ↑3 februari 2019, 17:14 Doet me denken aan die verhalen ivm apparte waterafvoer voor op het rioolnet. Mensen die in hun eigen huis wonen, maar geen kost kunnen doen om dit in orde te krijgen. Dus moeten ze boetes blijven betalen tot het in orde is.
Dan praat ik zelfs nog niet over de riolering die ik hier zelf heb moeten paatsen en bekostigen, omdat ze de 'truc van de luie charel' toepassen. Ja zeker meneer, de gemeente kan dit voor u goedkoop plaatsen. Binnen een jaar of 3 komen we wel eens...