Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
Beste,
zou iemand mij kunnen uitleggen wat vrijstelling van RV eigenlijk inhoud? Wat kan de overheid hiermee doen om de economische groei te laten stijgen?
Bedankt
zou iemand mij kunnen uitleggen wat vrijstelling van RV eigenlijk inhoud? Wat kan de overheid hiermee doen om de economische groei te laten stijgen?

Bedankt
Op een bepaald klein deel dividenden kan je de betaalde roerende voorheffing recupereren. Minder belastingen = meer netto in de pocket = meer geld dat naar de reële economie kan vloeien.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mwoah, stijging van de koopkracht en bijgevolg van de btw-inkomsten e.d. zal wel een klein effect hebben, maar is het niet eerder de bedoeling om het investeren in risicokapitaal (zoals aandelen) aantrekkelijker te maken, en geld dat staat vast te roesten op spaarboekjes (waar al een vrijstelling RV voor bestaat) te activeren.
Ook dit toont weer de absurditeit van sommige beslissingen. Het geldt alleen voor aandelen en niet voor fondsen en trackers. Geld is geld zou een normaal mens denken en de reele economie kan er maar wel bij varen.
Als de rente stijgt (zoals nu aan de gang is) en dit zou resulteren in opnieuw hogere rentes voor spaarboekjes, dan zullen er meer en meer Belgen snel aan hun maximaal bedrag vrij te stellen roerende voorheffing komen.
Men geeft dus aan de ene zijde wat terug aan de aandelen belegger (die wel hogere beurstaksen moet slikken) in de hoop het hele Belgische slapende kapitaal te activeren.
Het is namelijk zo dat de Belgen kampioenen van het spaarboekje zijn, terwijl de (meestal buitenlandse) banken het geld risicovoller beleggen en met de kapitaalwinsten gaan lopen.
Het is een slinkse maatregel, maar wel een goede vind ik.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Er is natuurlijk ook het risico dat de fiscus zicht krijgt op je aandelenportefeuille en je beleggingswinsten gekwalificeerd worden als divers inkomen of zelfs een beroepsinkomen. Toch een afweging die je moet maken, zeker als je een actieve belegger bent of optiestrategieën gebruikt e.d.m.
dat is mijn vrees ook.nyotaimori schreef: ↑9 oktober 2018, 14:02 Er is natuurlijk ook het risico dat de fiscus zicht krijgt op je aandelenportefeuille en je beleggingswinsten gekwalificeerd worden als divers inkomen of zelfs een beroepsinkomen. Toch een afweging die je moet maken, zeker als je een actieve belegger bent of optiestrategieën gebruikt e.d.m.
en vooral als ze opties zien, dan krijgt de fiscus een orgasme
eventueel kan men ongedekte opties bij een andere broker aanhouden en enkel het "brave" attestje aan de fiscus tonen
bij gedekte opties lukt dat normaal niet
ik handel nog maar heel weinig in aandelen omdat vanaf 2016 ook voor buitenlandse brokers de belgische beurstaks gaat moeten betaald worden ( via belastingaangifte )
weinig beurstransacties is daarom niet minder winst
als het overzichtje wordt uitgedrukt, misschien op dat moment zien dat er zo weinig tot geen opties opstaan ?
en de dag nadien terug in opties h andelen
of je aandelen zo spreiden over de brokers dat je op het eerste zicht een jan-met-de-pet lijkt, wel zien dat de totaliteit beneden de 500 K blijft, en de overige miljoenen euro in opties ( bv synthetische opties ) en je betaalt dan zelfs geen effectentaks
Voor vrijstelling RV moet je toch alleen maar borderellen van een dividend uitbetaling laten zien, en geen overzicht van je hele portefeuille?
tenzij de regering op het idee komt om eens lekker in je effectenporteuille te willen gluren, en een bewijs van je volledige portfeuille vragen
Binckbank levert tot op heden niet echt borderel , daar kunnen op die uittreksels ook verrichtingen staan van opties en co
keytrade levert wel borderls af
Even dit naar boven halen ...
Hoe zullen jullie dit praktisch aanpakken?
Bvb. bij Binckbank kun je overzichten afprinten van de uitgekeerde dividenden, maar de detailberekening (maw hoeveel onroerende voorheffing ingehouden werd per dividend), kan slechts individueel per lijn opgevraagd worden. Dit betekent dat je al die individuele borderellen afprint om dan samen te tellen?
Of komt er nog een 'report' van Binckbank met alle ingehouden roerende voorheffingen?
Hoe zullen jullie dit praktisch aanpakken?
Bvb. bij Binckbank kun je overzichten afprinten van de uitgekeerde dividenden, maar de detailberekening (maw hoeveel onroerende voorheffing ingehouden werd per dividend), kan slechts individueel per lijn opgevraagd worden. Dit betekent dat je al die individuele borderellen afprint om dan samen te tellen?
Of komt er nog een 'report' van Binckbank met alle ingehouden roerende voorheffingen?
Onlangs stond er op de Tijd (waarschijnlijk nog wel terug te vinden) dat de banken daar niet aan gaan meewerken.
Keytrade en Binck hadden nog niet gereageerd, maar als de anderen er niets voor doen, ga ik er van uit dat er van hen ook niet veel zal komen.
Keytrade en Binck hadden nog niet gereageerd, maar als de anderen er niets voor doen, ga ik er van uit dat er van hen ook niet veel zal komen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb vorige maand aan Binckbank gevraagd of ze een attest gaan opmaken. Ik ontving volgend antwoord:
Hartelijk dank voor uw mail in verband met de vrijstelling van Roerende voorheffing voor dividenden tot 640 euro. U wenst uiteraard zo optimaal mogelijk gebruik te maken van deze vrijstelling.
De Belgische regering heeft inderdaad beslist in het 'zomerakkoord' dat de eerste schijf van 640 euro aan ontvangen dividenden vrijgesteld zijn van RV. Op dit moment is het zo dat nog niet alle details over de praktische afwikkeling deze maatregel beschikbaar zijn. Voor alle concrete details in verband met de terugvordering dienen wij nog te wachten op officiële instructies van overheidswege. Van zodra deze instructies beschikbaar zijn, zullen wij al onze klanten uitgebreid informeren hieromtrent.
Wij kunnen u dus op dit moment nog geen officieel attest bezorgen. Wat u uiteraard wel steeds beschikbaar hebt zijn de rekeningafschriften. Op onze website onder de knop transactieoverzicht, vindt u zelfs nog een extra overzicht van alle dividenduitkeringen.
Hartelijk dank voor uw mail in verband met de vrijstelling van Roerende voorheffing voor dividenden tot 640 euro. U wenst uiteraard zo optimaal mogelijk gebruik te maken van deze vrijstelling.
De Belgische regering heeft inderdaad beslist in het 'zomerakkoord' dat de eerste schijf van 640 euro aan ontvangen dividenden vrijgesteld zijn van RV. Op dit moment is het zo dat nog niet alle details over de praktische afwikkeling deze maatregel beschikbaar zijn. Voor alle concrete details in verband met de terugvordering dienen wij nog te wachten op officiële instructies van overheidswege. Van zodra deze instructies beschikbaar zijn, zullen wij al onze klanten uitgebreid informeren hieromtrent.
Wij kunnen u dus op dit moment nog geen officieel attest bezorgen. Wat u uiteraard wel steeds beschikbaar hebt zijn de rekeningafschriften. Op onze website onder de knop transactieoverzicht, vindt u zelfs nog een extra overzicht van alle dividenduitkeringen.
Wat gaan ze doen met roerende voorheffing die betaald is in andere munten?
Als je in april vorig jaar 100 $ roerende voorheffing betaalde, hoe ga je dit omrekenen naar een getal in euro?
Heb wel voldoende RV in euro's betaald dat dit probleem zich niet stelt, maar heb ook in $ en £ RV betaald.
Als je in april vorig jaar 100 $ roerende voorheffing betaalde, hoe ga je dit omrekenen naar een getal in euro?
Heb wel voldoende RV in euro's betaald dat dit probleem zich niet stelt, maar heb ook in $ en £ RV betaald.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Het is toch enkel de Belgische RV die je kan terugkrijgen? En die is per definitie in euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.