Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
dat klopt volledigkaohsiung schreef: ↑5 mei 2019, 14:53Belgische banken of buitenlandse banken krijgen beiden het nettobedrag van Belgische div. doorgestort vermits de Mij. Zelf de R.V. doorstort aan de fiscus.paul schreef: ↑4 mei 2019, 12:39 De R.V. op dividenden van Belgische aandelen wordt niet door de uitbetalende bank ingehouden
klopt niet, kan ook zijn dat de buitelandse bank zelf enkel het netto-dividend ontvangt.
maw voor de belastingeplichtige is het alsof hij aan zijn taak voldaan heeft wat betreft rv als het belgische aandelen betreft
Men kan enkel bij een buitenlandse bank rv proberen te omzeilen door daar buitenlandse aandelen te hebben, en geen belgische aandelen
Men kan enkel bij een buitenlandse bank rv proberen te omzeilen door daar buitenlandse aandelen te hebben, en geen belgische aandelen
Dit is steeds zo geweest met buitenlandse aandelen (nooit Belgische) Denk aan de couponnetjestrein naar Luxemburg maar ook naar Nederland!
maar met de gegevensuitwisseling van tegenwoordig, zal er van proberen te omzeilen niet veel meer in huis komen denk ik
nogmaals over kinderen, maar nu van een andere cooperatieve :
U heeft kinderen die ook coöperant zijn bij Storm CVBA?
Ouders hebben het wettelijk vruchtgenot van roerende inkomsten genoten door niet-ontvoogde minderjarigen, en dit tot aan de meerderjarigheid of ontvoogding van het kind in kwestie. Fiscaal heeft dit tot gevolg dat de ouders de inkomsten uit roerende goederen van het kind tot de leeftijd van 18 jaar moeten aangeven samen met hun eigen inkomsten.
Concreet betekent dat dus dat de recuperatie van de door Storm CVBA ingehouden roerende voorheffing moet gebeuren via de eigen aangifte in de personenbelasting van de ouder(s) van de betrokken minderjarige aandeelhouder.
Vanaf de leeftijd van 18 jaar (of vanaf de ontvoogding, mocht die vroeger plaatsvinden) moet het kind zijn roerende inkomsten zelf aangeven en gebeurt de recuperatie van de door Storm CVBA ingehouden roerende voorheffing desgevallend via de eigen aangifte in de personenbelasting van het meerderjarig kind
U heeft kinderen die ook coöperant zijn bij Storm CVBA?
Ouders hebben het wettelijk vruchtgenot van roerende inkomsten genoten door niet-ontvoogde minderjarigen, en dit tot aan de meerderjarigheid of ontvoogding van het kind in kwestie. Fiscaal heeft dit tot gevolg dat de ouders de inkomsten uit roerende goederen van het kind tot de leeftijd van 18 jaar moeten aangeven samen met hun eigen inkomsten.
Concreet betekent dat dus dat de recuperatie van de door Storm CVBA ingehouden roerende voorheffing moet gebeuren via de eigen aangifte in de personenbelasting van de ouder(s) van de betrokken minderjarige aandeelhouder.
Vanaf de leeftijd van 18 jaar (of vanaf de ontvoogding, mocht die vroeger plaatsvinden) moet het kind zijn roerende inkomsten zelf aangeven en gebeurt de recuperatie van de door Storm CVBA ingehouden roerende voorheffing desgevallend via de eigen aangifte in de personenbelasting van het meerderjarig kind
Vraagje van praktische kant:
Voor het bereiken van het max. van 640 Euro per belastingplichtige, moet je hiervoor het brutobedrag van het ontvangen dividend in acht nemen, of het ontvangen nettobedrag (bruto - de afgehouden R.V.) ?
Voor het bereiken van het max. van 640 Euro per belastingplichtige, moet je hiervoor het brutobedrag van het ontvangen dividend in acht nemen, of het ontvangen nettobedrag (bruto - de afgehouden R.V.) ?
Geen van beiden. Je moet kijken naar de R.V. die is afgehouden en dat van elk aandeel samen tellen.
Zonet van Binck een mail gehad met het bedrag aan RV dat ik afgelopen jaar zou betaald hebben op dividenden. Goeie service, maar bedrag klopt m.i. niet. Heb mijn berekening doorgestuurd aan hen. Wait and see
Snel een duidelijk antwoord gekregen. Top!
"Zo mogen er volgens de fiscus geen kapitaaluitkeringen worden meegeteld en gaat het enkel om dividenden uit aandelen. De roerende voorheffing uit dividenden van trackers telt dus niet mee. Ook de uitkering van XXXX van XXX betreft een kapitaaluitkering."
"Zo mogen er volgens de fiscus geen kapitaaluitkeringen worden meegeteld en gaat het enkel om dividenden uit aandelen. De roerende voorheffing uit dividenden van trackers telt dus niet mee. Ook de uitkering van XXXX van XXX betreft een kapitaaluitkering."
Ik las dit artikel. Begrijp het niet?
Welke codes invullen op de belastingaangifte?
De belastingvrijstelling van dividenden is gesitueerd in vak VII van de aangifte. Je moet zelf invullen hoeveel roerende voorheffing je onterecht betaald hebt. Dat kan in de nieuwe rubriek A1b van vak VII. Heb je netto minstens 448 euro aan dividenden ontvangen (640 euro minus de 30% roerende voorheffing van 192 euro), dan kan je het bedrag 192 invullen in de code 1437 of 2437.
Ik ga mijn vraag anders formuleren:
Ondertussen weet ik wel al dat enkel het bedrag van de R.V. in de codes 1437 en/of 2437 moet aangegeven worden.
Stel:
Ik wens de vrijstelling van R.V voor het maximum te recupereren (dus voor 192 Euro).
Indien de fiscale administratie (vroeg of laat) mij hierover vragen gaat stellen, welk bedrag moet ik dan kunnen aantonen, gestaafd met de nodige bankdocumenten:
Minimaal voor 640 Euro aan "bruto ontvangen" dividenden?
OF
Minimaal voor 640 Euro aan "netto ontvangen" dividenden (bruto ontvangen - de ingehouden R.V.)
Minimaal voor 640 Euro aan "bruto ontvangen" dividenden
Inderdaad,
maar ook het praktisch bekijken en in het vakje max 192 euro r.v. invullen
maar ook het praktisch bekijken en in het vakje max 192 euro r.v. invullen
Bedankt, ik heb dit alles eens gesimuleerd via DVV belastingberekening en die 192 gaat er correct vanaf.
Man man, geraken ze er bij de belastingen zelf nog aan uit?
Als je daar zo van die paar vastgeroeste werknemers hebt die zich nog amper willen omscholen dan kun je invullen wat je wil
Denk dat je bijna universitair moet zijn en belastingen eer als een 'hobby' moet zien wil je daar als werknemer nog een beetje zicht hebben op de situatie. Wat moet die teamleider daar dan zijn? Een fantast wat betreft belastingen?
De kat vindt haar jongen daar al lang niet meer terug volgens mij.
Als je daar zo van die paar vastgeroeste werknemers hebt die zich nog amper willen omscholen dan kun je invullen wat je wil
Denk dat je bijna universitair moet zijn en belastingen eer als een 'hobby' moet zien wil je daar als werknemer nog een beetje zicht hebben op de situatie. Wat moet die teamleider daar dan zijn? Een fantast wat betreft belastingen?
komt door de brolprogramma's van de belastingen, niet door hun personeelKevva schreef: ↑8 mei 2019, 16:29 Man man, geraken ze er bij de belastingen zelf nog aan uit?
Ben nog altijd benieuwd waar hun informatici zitten ; in China ?
Ik vraag me echt af wat er zou gebeuren als elke belg in code 1437 of 2437 gewoon 192 € zou invullen. zomaar for the fun.
ze gaan dat allemaal controleren? natuurlijk niet
Steekproeven? jamaar mijn vriend had gezegd dat ik dat moest invullen....
Allez probeer het eens..
ze gaan dat allemaal controleren? natuurlijk niet
Steekproeven? jamaar mijn vriend had gezegd dat ik dat moest invullen....
Allez probeer het eens..