ETF DeGiro
TIP
Re: ETF DeGiro
Bij DeGiro gewoon niet op het overzicht vertrouwen maar dividenden handmatig optellen. Kan niet zo moeilijk zijn, tenzij gigantische portefeuille met honderden effecten.
Bedankt, heb je het ook?
Ik zal wel mijn eigen optelsom doorsturen.
Ik zal wel mijn eigen optelsom doorsturen.
Nog niet gecheckt, maar ik ging meestal gewoon naar 'transacties' -> zoekfunctie 'div' en dan optellen maar (enkel niet-Belgische uiteraard).
Het is DeGiro, al je dividenden zul je moeten aangeven aangezien er geen RV afgehouden wordt. Bij DeGiro heb ik enkel trackers (die staan in Ierland gedomicilieerd).
De Belgische moet je niet aangeven, daar is de bronheffing het enige. En dat gaat vanzelf, aan de bron
In de jaaropgaves van zowel 2017 en 2018 staat er bij mij €0,00 bronheffing.
Ook bij DeGiro moet je normaliter geen Belgische dividenden aangeven. De bronheffing zou reeds moeten gebeurd zijn. Kan je eens nazien bij een recent dividend van een Belgisch aandeel? Of het gestort bedrag een bruto dan wel netto dividend betreft?
Ik heb bij Degiro enkel de cumulerende ETF's waar ik maandelijks aankopen op verricht.
Ik lees in een andere post van kevva dat je het bewaarloon zou moeten aangeven?
Is dat de 66 cent in mijn geval? Dit is vanwege de keuze courtesy.
Zou ik deze moeten aangeven in mijn belastingsaangifte?

Ik lees in een andere post van kevva dat je het bewaarloon zou moeten aangeven?
Is dat de 66 cent in mijn geval? Dit is vanwege de keuze courtesy.
Zou ik deze moeten aangeven in mijn belastingsaangifte?

Kort antwoord: nee
Als je een custody account hebt bij Degiro (dwz dat ze je aandelen niet uitlenen) dan rekent Degiro kleine kosten aan zoals bij het uitkeren van dividend. Deze kost mag je uiteraard niet aftrekken bij de aangifte van je dividend.
Daarover ging het in de andere draad.
Als je een custody account hebt bij Degiro (dwz dat ze je aandelen niet uitlenen) dan rekent Degiro kleine kosten aan zoals bij het uitkeren van dividend. Deze kost mag je uiteraard niet aftrekken bij de aangifte van je dividend.
Daarover ging het in de andere draad.
Is dat geen compensatie voor het negatieve rendement op het geldmarktfonds?
Dag iedereen
Ik denk dat ik mijn vraag best in dit gesprek plaats:
Ik ben een jonge belegger en beleg sinds dit jaar via DeGiro.
VB in iShares Core MSCI World UCITS ETF
Als ik de meerwaardebelastingen wil bepalen op het synthetisch deel van dit fonds moet dit vb via de prospectus uitmaken welk de exacte belastingbijdrage is. (het percentage fysieke aandelen van het fonds varieert ook over de tijd). In die documenten wordt er vaak vermeld om zelf nog een fiscaal adviseur raad te plegen.
Ik heb zelf gezocht naar zulke adviseurs maar via Google maar dit blijkt minder evident dan verwacht.
Daarom vroeg ik mij af waar je als kleine particulieren belegger in België zulk advies kan vinden tegen redelijke prijzen? En heeft iemand al ervaring om dit vb rechtstreeks aan de fiscus te vragen?
De kost van zelf advies te zoeken kan natuurlijk hoger liggen dan vb gewoon een account bij Bolero te openen wat natuurlijk het punt voorbijgaat om DeGiro als broker te hebben. Maar voor mij zijn er nog steeds 2 voordelen:
-Je kan met bescheiden bedragen ook aan dollar averaging doen ipv lumpsum door de lage kosten van DeGiro
-Door zelf je belastingen te doen leer je hier ook veel meer over dan wanneer je dit automatisch laat doen en bouw je hopelijk een netwerk uit met betrouwbare adviseurs etc die je in de toekomst ook voor andere dingen kan raadplegen.
Alvast bedankt.
Als ik de meerwaardebelastingen wil bepalen op het synthetisch deel van dit fonds moet dit vb via de prospectus uitmaken welk de exacte belastingbijdrage is. (het percentage fysieke aandelen van het fonds varieert ook over de tijd). In die documenten wordt er vaak vermeld om zelf nog een fiscaal adviseur raad te plegen.
Ik heb zelf gezocht naar zulke adviseurs maar via Google maar dit blijkt minder evident dan verwacht.
Daarom vroeg ik mij af waar je als kleine particulieren belegger in België zulk advies kan vinden tegen redelijke prijzen? En heeft iemand al ervaring om dit vb rechtstreeks aan de fiscus te vragen?
De kost van zelf advies te zoeken kan natuurlijk hoger liggen dan vb gewoon een account bij Bolero te openen wat natuurlijk het punt voorbijgaat om DeGiro als broker te hebben. Maar voor mij zijn er nog steeds 2 voordelen:
-Je kan met bescheiden bedragen ook aan dollar averaging doen ipv lumpsum door de lage kosten van DeGiro
-Door zelf je belastingen te doen leer je hier ook veel meer over dan wanneer je dit automatisch laat doen en bouw je hopelijk een netwerk uit met betrouwbare adviseurs etc die je in de toekomst ook voor andere dingen kan raadplegen.
Alvast bedankt.
Waarom een meerwaardebelasting berekenen?
Meerwaardebelasting is voor beleggen via vennootschap.
Meerwaardebelasting is voor beleggen via vennootschap.
Het enige dat je zeker niet mag vergeten is uw effectenrekening te vermelden in de pb en melding aan cap.
Er is geen meerwaardebelasting op iShares Core MSCI World UCITS ETF.KristofV1 schreef: ↑5 oktober 2019, 17:19 Dag iedereen