Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Verzekeringen Auto / Brand / Hospitalisatie
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

nieuwe autoverzekering & nieuwe nummerplaat

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
103 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: nieuwe autoverzekering & nieuwe nummerplaat

• Citeer

Bericht door ludo » 27 juli 2019, 20:14

Nefertari schreef: ↑27 juli 2019, 20:07
ludo schreef: ↑27 juli 2019, 15:16 …
Je controleert de goederen enz. is de auto er wel, juiste kleur en assecoires. En gelijk oversteken.
De garagist zal je de auto ook niet meegeven, als je zegt " zal het straks overschrijven. " Dan vertrouwd de garagist jou ook niet. Waarom moet jij hem wel vertrouwen en hij jou niet????
Maar jij zou wel duizenden euro's op voorhand moeten betalen... nou moe???
…
Toen ik indertijd mijn eerste occasie auto kocht bij deze garagist, heb ik eerst gratis een testrit mogen afleggen, zónder dat ik iets moest ondertekenen.
En als mijn auto een paar uurtjes binnen moet voor onderhoud, (of ooit eens voor 1 dag binnen moest voor reparatie na een schadegeval) krijg ik zondermeer een vervangwagen.
Er bestaat nog altijd zoiets als 'wederzijds vertrouwen'. ;)
Dat is niet hetzelfde als op voorhand duizenden euro's op iemand zijn rekening schrijven als je het voorwerp niet in je bezit hebt..
Zelfs als je geen klant bent krijg je bij de merkgarages een vervangwagen die dan wel op naam staat van het bedrijf als je auto binne moet voor onderhoud of herstelling.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 27 juli 2019, 20:16

ludo schreef: ↑27 juli 2019, 16:24 …
Je moet dan wel eerst het " roze formulier " van je garagist krijgen, en daarmee eerst naar je verzekering gaan, en die zullen je wagen dan online inschrijven bij de DIV, en je kan dan je nieuwe plaat en het inschrijvingsbewijs naar de garage laten opsturen.. dan pas kan je met de nieuwe wagen de garage buiten rijden met geldige europese nummerplaat - inschrijvingsbewijs en verzekering.
Daar werd ik al van op de hoogte gebracht (toch dank om mij eraan te herinneren): zowel door de info die ik hier eerder kreeg van enkele mede-forumleden, als van Ethias. En dit heb ik ook al besproken met de garagist.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 27 juli 2019, 20:32

voodoo schreef: ↑27 juli 2019, 16:29 je kan misschien ook de limiet van je bankkaart verhogen en met bancontact betalen.
tussen particulieren kan je met bankapp betalen. dan zie je direct of er betaald is. je kan je via de meeste bankapps wel regelen.
Ik heb 2 debetkaarten: Argenta en Keytrade. Bij beide banken zocht ik de voorwaarden op, en de limieten voor betalingen zijn respectievelijk 2500€ per 7 dagen en 2510€ per 7 dagen.
Bij Keytrade is er geen mogelijkheid om deze limiet aan te passen.
Bij Argenta kan men dit maximaal 2 X per jaar aanvragen, maar alleen door ondertekening in een kantoor (wat ik niet direct zie zitten).

Aan mobiel bankieren doe ik niet (geen smartphone). Mijn online bankieren doe ik uitsluitend met PC desktop.

In deze persoonlijke situatie, zie ik geen probleem om via overschrijving te betalen. Bij Rabobank.be kan ik daarvoor tijdelijk mijn limiet online verhogen, alvorens mijn overschrijving in te geven. Dus kies ik daarvoor.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 27 juli 2019, 21:02

Sebastiaan1985 schreef: ↑27 juli 2019, 14:32 Als je online bestelt, betaal je toch ook op voorhand zonder dat je de goederen gezien hebt ???
Je hebt wettelijk 2 weken om de goederen zonder opgave van reden terug te sturen met teruggave van de betaalde som bij online aankopen.
Bij de aankoop van een wagen sta je voor een voldongen feit.

Garagisten zijn per definitie oplichters. Mijn excuses aan die weinige eerlijken maar dat hebben ze aan de strapatsen van hun collega's te danken. Daarom gelijk oversteken. Bankcheque op zak en die wagen van boven tot onder controleren of alles wel is zoals overeengekomen, en dan pas tekenen en afgeven. Verborgen gebreken zijn het probleem niet, die vallen onder de garantie, wat niet wil zeggen dat dit geen lijdensweg kan zijn maar als je ze niet kan zien kan je ze ook niet vaststellen. Zou de wagen zeker ook starten voordat je betaalt, de motorkap open trekken en goed kijken en luisteren. Als het geen automaat is koppeling een aantal keer intrappen terwijl motor draait, eens door alle versnellingen gaan en kijken of er geen lampjes blijven branden. Als lampje brandt, aan de computer en uit laten lezen, foutcode en omschrijving op papier met datum en handtekening a.u.b. Ik weet het, het lijkt overdreven maar iemand merkte het hier al op, geld is een zeer vreemde zaak die het slechtste in mensen naar boven kan halen.

Ik kan ook alleen maar aanraden van bij je wagen te blijven bij een onderhoud. Ik zette vroeger wel eens een kras op de olie- of dieselfilter, 2 van de 3 keren werd die niet vervangen. De strafste verklaringen mogen aanhoren. Remblokken verbrandt in Zwitserse Alpen, daar laten vervangen met nieuwe remschijven waar ik bij stond, paar dagen later onderhoud in België, rarara, nieuwe remblokken op de factuur. Niet betaald uiteraard en de zoveelste nonsens uitleg mogen aanhoren.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 27 juli 2019, 21:20

Man man man :o
Ik krijg hier zo stilaan de indruk dat jullie allemaal onbetrouwbare automerken hebben, die om deze reden dan ook alleen maar verkocht worden door malafide garagisten.

Gelukkig ben ik niet in dat geval: betrouwbaar merk én betrouwbare garage! Die bestáán!!
Ga eens op zoek; doe navraag bij kennissen, collega's, … en laat jullie niet bedotten.

Ik heb eerst ook een hele weg afgelegd om bij "een goede" terecht te komen.
Heb in "een vorig leven/vorige relatie" ooit een onbetrouwbare garagist gehad, die uiteindelijk door zijn hoofdmerk (toen Nissan) uitgesloten werd en later alleen nog voormalige Oostblok-merken verkocht.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 27 juli 2019, 21:23

ludo schreef: ↑27 juli 2019, 20:14 …
Dat is niet hetzelfde als op voorhand duizenden euro's op iemand zijn rekening schrijven als je het voorwerp niet in je bezit hebt..
Zelfs als je geen klant bent krijg je bij de merkgarages een vervangwagen die dan wel op naam staat van het bedrijf als je auto binne moet voor onderhoud of herstelling.
Zo kunnen we blijven "doorlullen" hee ::) .
Maar zoals ik eerder al aangaf: ik weet zéker dat deze bepaalde garage te vertrouwen is, en dat ik ingeval van problemen nog altijd mag vertrouwen op mijn Toyota garantie.
Nefertari schreef: ↑27 juli 2019, 14:06 …
Het is een officiële Toyota concessiehouder, ontstaan als familiebedrijf, intussen uitgebreid tot een 10-tal medewerkers. Als daar iets zou misgaan met een van de medewerkers, is er altijd iemand anders, bij wie men als klant terecht kan.
Ik heb er alle vertrouwen in, dat men mij daar nooit voor een voldongen feit zou stellen en dat ze hun verantwoordelijkheid zullen nemen om hun reputatie hoog te houden.
Nefertari schreef: ↑27 juli 2019, 19:53 ...
Daarom dat ik bij een garage ga, waar ik al jaren een goede klantrelatie mee heb!
En indien er al een probleem zou zijn met de nieuwe auto: dan is er nog altijd de Toyota garantie van 5 jaar. Toyota kan zich niet veroorloven om haar klanten in de steek te laten en doet bij de auto-eigenaars regelmatig navraag naar hun ervaringen met hun garagist. Eventuele slechte garagisten verliezen hun licentie voor Toyota-verkoop.

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Sebastiaan1985
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 27 juli 2019, 21:30

Van die filters heb ik nog gehoord ja. Maar waarom zou een Merkgarage dat flikken met de kans dat de licentie wordt ingetrokken? Of ben ik te naïef ;D

Maar als je gaat met een koelvloeistoflek of het vervangen van de distributieriem, kunnen ze toch onmogelijk maken deze niet te vervangen.....nu ja vanaf nu ga ik basisonderhoud ook beter in de gaten houden...

Ik heb eens gesproken met een garagist op pensioen en die zei dat het vroeger schering en inslag was met die filters niet te vervangen maar dat Merkgarages dat tegenwoordig niet meer kunnen maken en je dus maar afzetten met te veel werkuren te factureren....

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 27 juli 2019, 21:40

Nefertari schreef: ↑27 juli 2019, 21:20 Man man man :o
Ik krijg hier zo stilaan de indruk dat jullie allemaal onbetrouwbare automerken hebben, die om deze reden dan ook alleen maar verkocht worden door malafide garagisten.

Gelukkig ben ik niet in dat geval: betrouwbaar merk én betrouwbare garage! Die bestáán!!
Ga eens op zoek; doe navraag bij kennissen, collega's, … en laat jullie niet bedotten.

Ik heb eerst ook een hele weg afgelegd om bij "een goede" terecht te komen.
Heb in "een vorig leven/vorige relatie" ooit een onbetrouwbare garagist gehad, die uiteindelijk door zijn hoofdmerk (toen Nissan) uitgesloten werd en later alleen nog voormalige Oostblok-merken verkocht.
Ben blij dat die bestaan en dat we hier een voorbeeld uit de praktijk mogen lezen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 27 juli 2019, 21:53

Sebastiaan1985 schreef: ↑27 juli 2019, 21:30 Van die filters heb ik nog gehoord ja. Maar waarom zou een Merkgarage dat flikken met de kans dat de licentie wordt ingetrokken? Of ben ik te naïef ;D

Maar als je gaat met een koelvloeistoflek of het vervangen van de distributieriem, kunnen ze toch onmogelijk maken deze niet te vervangen.....nu ja vanaf nu ga ik basisonderhoud ook beter in de gaten houden...

Ik heb eens gesproken met een garagist op pensioen en die zei dat het vroeger schering en inslag was met die filters niet te vervangen maar dat Merkgarages dat tegenwoordig niet meer kunnen maken en je dus maar afzetten met te veel werkuren te factureren....
- 100ml potjes ruitensproeier vloeistof van + 12€
- optoppen koelvloeistof, vanaf de eerste druppel per liter aangerekend aan absurde prijzen
- optoppen remolie terwijl dat onzin is, lage remolie wil zeggen remblokken ver versleten
- ieder onderhoud remblokken op de factuur
- ieder tweede onderhoud remschijven op de factuur
- distributieriem wordt vervangen, koelvloeistof opgevangen, terug erin, 5 liter nieuwe op de factuur
- ...
- en natuurlijk de werkuren

Blijf bij je wagen, kijk op je horloge (oeps 2019, smartphone) en hou de boel in de gaten.
Freedom is not free.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 27 juli 2019, 22:45

Sebastiaan1985 schreef: ↑27 juli 2019, 21:30
Dat ken ik. En als je dan iets opmerkt hebben ze er met 2 tegelijk aan gewerkt of werken ze met forfaitaire bedragen va uit het merk. Dat gebeurt vaak bij Franse merken van het goedkopere segment heb ik mij laten wijsmaken.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 27 juli 2019, 22:49

GreenDean schreef: ↑27 juli 2019, 21:53
Sebastiaan1985 schreef: ↑27 juli 2019, 21:30 Van die filters heb ik nog gehoord ja. Maar waarom zou een Merkgarage dat flikken met de kans dat de licentie wordt ingetrokken? Of ben ik te naïef ;D

- 100ml potjes ruitensproeier vloeistof van + 12€
- optoppen koelvloeistof, vanaf de eerste druppel per liter aangerekend aan absurde prijzen
- optoppen remolie terwijl dat onzin is, lage remolie wil zeggen remblokken ver versleten
- ieder onderhoud remblokken op de factuur
- ieder tweede onderhoud remschijven op de factuur
- distributieriem wordt vervangen, koelvloeistof opgevangen, terug erin, 5 liter nieuwe op de factuur
- ...
- en natuurlijk de werkuren

Blijf bij je wagen, kijk op je horloge (oeps 2019, smartphone) en hou de boel in de gaten.
Goede kwaliteitsolie kost max. 6euro btw in. Sommige garages vragen hiervoor 18 euro exclusief btw.
Dat is hun aankoopprijs x 4 ofzo.
Maar ik snap het wel. Ze verdienen minder op verkoop en moeten het hier van hebben...
Zij moeten ook vaak investeren van het merk uit. En de concurrentie onderling.....
Maar we wijken serieus af....
Ik herinner mij een ander topic waarin hetzelfde gebeurde. Blijkbaar een gevoelig punt bij spaargidsers ..

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 27 juli 2019, 23:48

Op een kleine wagen mogen ze 250€ hebben van het fabriek bij verkoop heb ik me laten vertellen. Het is dus zeker te begrijpen dat ze het van het onderhoud moeten hebben. Ze hebben hun marges en op sommige producten zijn die zeker ruim, op andere minder. Maar ik denk niet dat iemand zulke praktijken als hierboven beschreven normaal vindt.
Freedom is not free.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 8 augustus 2019, 10:33

Intussen rij ik al enkele dagen met mijn nieuwe auto.
Zoals verwacht (en mede dankzij jullie tips) is alles vlotjes verlopen.
-Toen men mij liet weten dat de auto aangekomen was in de Toyota garage, ben ik er dezelfde dag nog naartoe gereden.
-Het roze formulier (aanvraag tot inschrijving) kreeg ik direct mee; en ik ben er rechtstreeks mee naar het plaatselijk Ethias kantoor gereden, waar alles onmiddellijk geregeld werd (aanvraag nieuwe nummerplaat, omniumverzekering, afrekening tussen oud en nieuw verzekeringscontract).
-Diezelfde avond heb ik het bedrag (aankoopprijs - overname oude wagen) overgeschreven vanaf mijn Rabobank-zichtrekening.
-'s Anderendaags stond het geld al op de rekening van de garagist en was de nieuwe nummerplaat al in zijn bezit.

Toen ik de auto ging ophalen waren beide nummerplaten aangebracht, maar moest ik alleen de 30€ betalen voor de officiële; de andere was gratis.
Ook voor de inlevering voor schrapping van mijn oude nummerplaat bij Bpost heb ik niets moeten betalen, want blijkbaar is dit sinds begin augustus gratis.

NS2SN
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer NS2SN
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door NS2SN » 8 augustus 2019, 14:10

Nefertari schreef: ↑27 juli 2019, 20:07 Toen ik indertijd mijn eerste occasie auto kocht bij deze garagist, heb ik eerst gratis een testrit mogen afleggen, zónder dat ik iets moest ondertekenen.
En als mijn auto een paar uurtjes binnen moet voor onderhoud, (of ooit eens voor 1 dag binnen moest voor reparatie na een schadegeval) krijg ik zondermeer een vervangwagen.
Er bestaat nog altijd zoiets als 'wederzijds vertrouwen'. ;)
Met testritjes oppassen geblazen (als je zelf rijdt). Zo'n auto is via de Z-platen wel in BA verzekerd maar niet in omnium. Indien je die auto dus per totale rijdt tijdens een testrit, blijf je met een financiële kater achter. Zeg niet dat het niet voorkomt want het gebeurt jaarlijks wel een aantal keren. Hetzelfde met de goedlachse Bob die de auto van zijn dronken vriend, die niet meer omnium verzekerd is, kapot rijdt.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 8 augustus 2019, 15:00

Handelaarsplaat

Een Z-plaat, of handelaarsplaat
, laat toe dat enkel de houder van die nummerplaat en iedereen die door 'm wordt tewerkgesteld en er de toelating voor krijgt, toelating heeft om met die nummerplaat te rijden.

Het uitlenen van een handelaarsplaat aan een klant is principieel verboden.

Wettelijk gezien mag een klant van de garage, wel zo'n auto meekrijgen en daar mee rijden, zolang z'n eigen auto bij die garage in herstelling is (en dan moet het inschrijvingsbewijs van de in herstelling zijnde auto mee worden genomen in de handelaarsauto). Tijdelijke onbruikbaarheid is een vereiste, dus dat wil de facto zeggen dat de auto in de registers van de garage ter herstelling is opgenomen. Dit is om te verhinderen dat een klant zijn eigen auto "ter herstelling" op de parking laat staan en daar een half uur later weer mee wegrijdt. Aangezien het betreffende register bij controle wordt nagezien samen met de facturen, zullen garagisten geen wagen in hun boeken ter herstelling opnemen, zonder daar een factuur voor uit te schrijven.

Een auto met Z-platen meegeven aan een klant, zonder begeleiding, voor een testrit terwijl het voertuig van de klant NIET in herstelling is, mag en kan dus principieel niet, en kan door een lacune in de wet en door de onwil van de maatschappijen ook op vandaag zelfs ook moeilijk correct verzekerd worden als de testrijder (de "klant") geen eigen auto heeft of niet geldig verzekerd is (wat B.A. betreft), en is zowiezo verzekeringstechnisch een probleem wat betreft de casco-verzekering (dus de omnium).

Proefrittenplaten

Met ZZ-platen of proefrittenplaten
is het echter nog moeilijker. ZZ-platen zijn "proefrittenplaten", ja, maar dat wil niet zeggen dat een auto onder proefrittenplaat zomaar kan meegegeven worden aan een klant zonder begeleiding !!!

De proefrittenplaat is wettelijk en verzekeringstechnisch nog beperkter qua gebruik dan een handelaarsplaat. Waar een handelaarsplaat legaal zonder begeleiding kan worden meegegeven aan een klant (zie hoger) als diens auto in herstelling is, waar een handelaarsplaat legaal mag worden gebruikt door de houder van de plaat voor privaat-doeleinden, of door zijn familieleden... is dit bij een proefrittenplaat allemaal niet mogelijk.
En bovendien moet er in de buurt van de plaats van constructie of herstelling of verkoop worden gereden, en dit volgens een vastgelegde route. Geen privaat-gebruik, en de titularis van de proefrittenplaat moet aanwezig zijn (in de auto of in een begeleidend voertuig).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

103 berichten
  • Pagina 4 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Auto / Brand / Hospitalisatie”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy