Uitlenen effecten Binck
TIP
-
anonymous9
Re: Uitlenen effecten Binck
Als ze weer issues krijgen met hun grade variability gaan ze aan uw deur staan kloppen om te mogen shorten. Ben eens benieuwd of Binck dan opnieuw gaat doen alsof de short-kost maar 1% per jaar is...
-
kierkegaard
- Full Member

- Contacteer:
Ik had de optie in het begin ingeschakeld. Maar de cijfers hierboven vind ik toch eigenaardig. Bij mij leverde dit veel meer op, alhoewel het 'peanuts' blijft op de totale portefeuille. Dat zal idd met aandelen te maken hebben. Binck plaatst trouwens een lijst van 'hot stocks' online, die erg bevraagd zijn op de uitleenmarkt: https://www.binck.be/docs/librariesprov ... e48c234_20
Binck heeft enkele veiligheidsgaranties zoals een reservefonds, maar ik heb de afweging gemaakt dat (1) het beperkte rendement (was mss 20-30/maand) voor mij niet opweegt tegen het (beperkte) extra veiligheidsrisico en (2) ik fundamenteel tégen het marktprincipe ben waarin je met geleende effecten kan shorten. Ik heb het dan ook weer uitgeschakeld.
Ik vind het wel mooi van Binck dat de mogelijkheid op een transparante manier wordt geboden, ook met de optie ze uit te schakelen. Dat is niet overal het geval. Jammer dat ze overgenomen zijn door Saxo want ik had ook Binck in portefeuille.
Binck heeft enkele veiligheidsgaranties zoals een reservefonds, maar ik heb de afweging gemaakt dat (1) het beperkte rendement (was mss 20-30/maand) voor mij niet opweegt tegen het (beperkte) extra veiligheidsrisico en (2) ik fundamenteel tégen het marktprincipe ben waarin je met geleende effecten kan shorten. Ik heb het dan ook weer uitgeschakeld.
Ik vind het wel mooi van Binck dat de mogelijkheid op een transparante manier wordt geboden, ook met de optie ze uit te schakelen. Dat is niet overal het geval. Jammer dat ze overgenomen zijn door Saxo want ik had ook Binck in portefeuille.
-
anonymous9
Mijn Greenyard's zijn alleszins nooit uitgeleend geweest aan 5-7.5%. Ik geloof dat het 0,68% was ofzo. En ik kan moeilijk geloven dat de kost tot shorten op de markt dan ook effectief maar rond de 1,5% ligt.
-
anonymous9
Kijk voila. Greenyard wordt opnieuw uitgeleend bij mij. Aan 1,37% dus zelfs in de verste verte niet aan 5-7,5% (dus 2,5-3,75% voor de klant).
Dus als ik het goed begrijp leent men zijn aandelen uit aan shorters. Hierdoor kan de koers meer zakken waardoor je meer kwijt bent dan wat het uitlenen opbrengt....Slim! Of ben ik verkeerd in mijn redenering?
De koers zakt niet door shorters, shorters gaan er gewoon vanuit dat er lucht in de koers zit die op afzienbare termijn zal verdwijnen. Als de markt natuurlijk begint te geloven dat de shorters het bij het rechte eind hebben zal dat de koers wél onder druk zetten.
-
anonymous9
Wel, mij maken kortetermijnfluctueringen niet uit. Dus als iemand mij wil betalen om mijn aandelen te lenen om tegen mij (als long) te speculeren ben ik daartoe bereid. Ik ben er echter niet toe bereid tot elke prijs dit te doen, vandaar dat ik het jammer vind dat Binck geen tool heeft om bvb een vereist minimumrendement in te geven. Als ik een vergoeding krijg van 0,13%, dan hoeft het voor mij ook niet, dat klopt.
Niet als de shorters het bij het verkeerde eind hebben. Iemand die long gaat kan iets extra verdienen aan een aandeel waar-ie oprecht in gelooft. En wat Poldermol zegt.
-
FlamesBond
- Newbie

- Contacteer:
Zie juist dat m'n kleine pakket Biocartis aandelen worden uitgeleend aan 3,06% op jaarbasis.
Not bad. Hopelijk krijgt de shorter wel ongelijk :/
Not bad. Hopelijk krijgt de shorter wel ongelijk :/
Een groot deel van mijn TINC positie wordt momenteel uitgeleend. De koers van TINC (€12,70 op het moment van de short) varieert doorgaans erg weinig over het jaar.
-
anonymous
Al een drietal maanden Xfab , nu deze maand aan 4,5xx % , eerdere maanden boven de 5%
Nee, jij bent juist, maar je bent op dit forum onderwerk blijkbaar niet in de meerderheid….
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
KArelKArton
- Newbie

Elke bank is verzekerd tegen zware verliezen door shorters. Maar om dat risico te beperken (en de bijhorende verzekeringspremie te verlagen) hebben ze officieel toestemming nodig van de eiegenaars om hun aandelen te (mis)bruiken. Die worden echter evengoed uitgeleend zonder hun medeweten...