Defensief sparen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Defensief sparen
Rekening houdend dat spaarrekeningen niet veel meer opbrengen,
termijnrekeningen en kasbons ook al niet..
Als je (gedeeltelijk) zou afstappen van het houden van spaarrekeningen, wat is dan volgens jullie de eerste beste stap ?
Niet 'de kous' of het geld cash begraven of in een kluis leggen.
Maar een bankproduct met zo min mogelijk risico en als het enigzins kan, redelijke beschikbaarheid van het geld en een opbrengst (gegarandeerd) van meer dan 1 procent per jaar.
Niet : geld vastzetten voor 10 jaar en dan 1 procent per jaar krijgen.
Bestaat het ?
Obligaties ?
Windmolenparken ?
Iemand een idee ?
termijnrekeningen en kasbons ook al niet..
Als je (gedeeltelijk) zou afstappen van het houden van spaarrekeningen, wat is dan volgens jullie de eerste beste stap ?
Niet 'de kous' of het geld cash begraven of in een kluis leggen.
Maar een bankproduct met zo min mogelijk risico en als het enigzins kan, redelijke beschikbaarheid van het geld en een opbrengst (gegarandeerd) van meer dan 1 procent per jaar.
Niet : geld vastzetten voor 10 jaar en dan 1 procent per jaar krijgen.
Bestaat het ?
Obligaties ?
Windmolenparken ?
Iemand een idee ?
Re: Defensief sparen
Ik denk in dat geval, aandelen kopen is het nog altijd het veiligste, tenminste als je standvastige aandelen koopt (goedevaderaandelen)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Defensief sparen
sparen bij Rabobank lever nu 0,3 procent op dat is 200 procent meer dan bij klassieke banken, bovendien is het ook een betrouwbare bank.
Re: Defensief sparen
Ik vrees dat dit een utopie is ...
Re: Defensief sparen
Er zijn nog verschillende TAK21 van Patronale met min. 1% gegarandeerd + eventuele winstdeelname. Er is wel die 2% tax, maar als je dat levenslang laat lopen weegt dat op jaarbasis niet zo veel. Je moet het omwille van RV wel 8 jaar vastzetten, maar in noodgeval blijft het toch beschikbaar en kan het (deels) opgevraagd worden.
Ik ben bv. nu heel tevreden dat ik een aantal jaren terug daar wat centen daarin heb gestopt.
Er zijn ook nog termijnrekeningen met >1% rente, maar ik weet dat jij niet happig bent op Zuid-Europese banken.
Ik ben bv. nu heel tevreden dat ik een aantal jaren terug daar wat centen daarin heb gestopt.
Er zijn ook nog termijnrekeningen met >1% rente, maar ik weet dat jij niet happig bent op Zuid-Europese banken.
Re: Defensief sparen
In West-Europa, Eurozone, inderdaad utopie voorlopig, denk ik.
Een mogelijkheid zou erin kunnen bestaan je geld om te wisselen naar een (oosterse?, forint, roebel, kroon, ...) valuta die wel nog een degelijke intrest geeft. Ik zou dan veiligheidshalve zeggen ook naar daar te verhuizen (huis kopen en je leven opzetten zoals hier) om een eventueel zeer pijnlijk wisselkoers-drama te vermijden wanneer je opnieuw € of $ voor die valuta wilt. 't Is maar een gedacht, ik zeg zomaar wat.
Een mogelijkheid zou erin kunnen bestaan je geld om te wisselen naar een (oosterse?, forint, roebel, kroon, ...) valuta die wel nog een degelijke intrest geeft. Ik zou dan veiligheidshalve zeggen ook naar daar te verhuizen (huis kopen en je leven opzetten zoals hier) om een eventueel zeer pijnlijk wisselkoers-drama te vermijden wanneer je opnieuw € of $ voor die valuta wilt. 't Is maar een gedacht, ik zeg zomaar wat.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
anonymous9
Re: Defensief sparen
Uit Tak 23 verzekeringen kan men stappen wanneer men wil, zonder fiscale boete. Maar die hebben geen gegarandeerd rendement.
Bij Tak 21 verzekeringen kan men contracten kiezen met lange looptijden. Na 8 jaar en 1 dag kan men over zijn geld beschikken of het contract dan verder laten lopen. In dat geval kan u vrijuit beschikken over uw geld terwijl het nog rendeert. Ik weet niet of het dat is wat u bedoelt met "redelijke beschikbaarheid van het geld". Er bestaan contracten zonder uitstapkosten die eerste 8 jaar. Maar u betaalt dan wel een fiscale boete.
Anders lijkt uw vraag inderdaad utopisch. Een rendement van 1 procent, vrijuit kunnen beschikken over uw geld, en zonder risico, is gewoonweg onmogelijk als de korte termijn rente negatief is (in de eurozone).
Bij Tak 21 verzekeringen kan men contracten kiezen met lange looptijden. Na 8 jaar en 1 dag kan men over zijn geld beschikken of het contract dan verder laten lopen. In dat geval kan u vrijuit beschikken over uw geld terwijl het nog rendeert. Ik weet niet of het dat is wat u bedoelt met "redelijke beschikbaarheid van het geld". Er bestaan contracten zonder uitstapkosten die eerste 8 jaar. Maar u betaalt dan wel een fiscale boete.
Anders lijkt uw vraag inderdaad utopisch. Een rendement van 1 procent, vrijuit kunnen beschikken over uw geld, en zonder risico, is gewoonweg onmogelijk als de korte termijn rente negatief is (in de eurozone).
Re: Defensief sparen
Misschien ook eens kijken naar medirect? Je kan je geld steeds opvragen maar dan verlies je de getrouwheidspremie...
MeDirect
Fidelity sparen
0,05% basisrente op jaarbasis
0,80% getrouwheidspremie op jaarbasis
Maar het is geen 1%
MeDirect
Fidelity sparen
0,05% basisrente op jaarbasis
0,80% getrouwheidspremie op jaarbasis
Maar het is geen 1%
Re: Defensief sparen
Dat het utopisch is, zeggen een paar mensen hier..
Wel, ik was me daarvan deels bewust. Ik ken zelf geen manieren om geld meer dan 1 procent te laten opbrengen met de eisen die ik stel.
Ik wou eens horen of ik veel dingen vergeten was...
@Ardennois : Dat heb je goed onthouden, waarvoor dank
Rabobank : inderdaad.. En het is geen 750 euro per maand- rekening zoals Beobank voor dezelfde rente.
Thanks voor alle posts die al geweest zijn en nog komen zullen. Overal zit wijsheid in die te overwegen is.
Wel, ik was me daarvan deels bewust. Ik ken zelf geen manieren om geld meer dan 1 procent te laten opbrengen met de eisen die ik stel.
Ik wou eens horen of ik veel dingen vergeten was...
@Ardennois : Dat heb je goed onthouden, waarvoor dank
Rabobank : inderdaad.. En het is geen 750 euro per maand- rekening zoals Beobank voor dezelfde rente.
Thanks voor alle posts die al geweest zijn en nog komen zullen. Overal zit wijsheid in die te overwegen is.
-
fropskottel
- Hero Member

- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: Defensief sparen
Mag ik een antwoord geven dat niet is wat je vraagt?
Draai eens een knop om. Probeer je eens in te leven in een licht ander scenario:
- 90% op de hoogst rentende superveilige spaarrekening houden (rabo plus account, 0.35%).
- de andere 10% als verloren beschouwen.
Als je met die 10% een rendement van 6.5% haalt, met aandelen bijvoorbeeld, dan zit je aan 1% op jaarbasis, én heb je 90% van je kapitaal onmiddellijk beschikbaar.
Draai eens een knop om. Probeer je eens in te leven in een licht ander scenario:
- 90% op de hoogst rentende superveilige spaarrekening houden (rabo plus account, 0.35%).
- de andere 10% als verloren beschouwen.
Als je met die 10% een rendement van 6.5% haalt, met aandelen bijvoorbeeld, dan zit je aan 1% op jaarbasis, én heb je 90% van je kapitaal onmiddellijk beschikbaar.
Re: Defensief sparen
Natuurlijk
Maar voor 6,5 % te halen ga ik het toch wel goed moeten doen hier he ..
Je weet nooit wat voor een beursjaar 2020 wordt natuurlijk.
Je kan ook zeggen : 80 procent op spaarrekeningen. 20 procent in een super gespreid fonds (??)
Thanks ..ik hou het (ook) in gedachten.
Re: Defensief sparen
Voor mensen die vasthouden aan kapitaalsgarantie, geef ik ook altijd een gelijkaardig advies zoals gegeven door fropskottel. Steek het grootste deel, bijv. 80%, in een 'zekere' formule, zoals een TAK21. Over 8 jaar ben je dan al zeker dat je minstens 85% van je belegging terugziet (uitgaande van 1% op je TAK21).
De andere 20% steek je in iets met meer risico. Je kan zelf bepalen hoeveel risico. Stel dat je dit in iets heel defensief steekt (fonds zoals "Robeco QI Global Dynamic Duration DH ", bijvoorbeeld), dan zou er al heel veel moeten mislopen vooraleer dit fonds lager zou staan over 8 jaar. En zelfs al staat het 25% lager, dan heb je nog steeds je oorspronkelijk bedrag terug. Voor dit fonds denk ik niet dat je een periode van 8 jaar kan vinden waarbij het fonds minder dan 10% gestegen is op 8 jaar.
Voorzichtig scenario: Als we uitgaan dat het fonds 10% stijgt op 8 jaar, en de TAK21 een rendement van 1% per jaar haalt, dan haal je een totaal rendement van ong 1% per jaar.
Gemiddeld scenario: Dit fonds haalt op lange termijn ong. 2,8% per jaar, dan haal je een gecombineerd rendement van bijna 1,4%.
Je kan die 20% ook steken in iets zoals bijv. Sofina, een holding die investeert in meerdere bedrijven.
In het (zeer onwaarschijnlijke) scenario dat Sofina over 8 jaar 50% is gedaald, heb je een rendement van nagenoeg 0% (dus kapitaalsbehoud)
Indien Sofina het even goed doet als de voorbije 10 jaar (12%), dan heb je een totaal rendement van ong. 4%
Eigenlijk komt het erop neer dat je je eigen 'structured note' met kapitaalsbehoud maakt. Alleen met véél minder kosten. En je zit niet vast aan een einddatum.
De andere 20% steek je in iets met meer risico. Je kan zelf bepalen hoeveel risico. Stel dat je dit in iets heel defensief steekt (fonds zoals "Robeco QI Global Dynamic Duration DH ", bijvoorbeeld), dan zou er al heel veel moeten mislopen vooraleer dit fonds lager zou staan over 8 jaar. En zelfs al staat het 25% lager, dan heb je nog steeds je oorspronkelijk bedrag terug. Voor dit fonds denk ik niet dat je een periode van 8 jaar kan vinden waarbij het fonds minder dan 10% gestegen is op 8 jaar.
Voorzichtig scenario: Als we uitgaan dat het fonds 10% stijgt op 8 jaar, en de TAK21 een rendement van 1% per jaar haalt, dan haal je een totaal rendement van ong 1% per jaar.
Gemiddeld scenario: Dit fonds haalt op lange termijn ong. 2,8% per jaar, dan haal je een gecombineerd rendement van bijna 1,4%.
Je kan die 20% ook steken in iets zoals bijv. Sofina, een holding die investeert in meerdere bedrijven.
In het (zeer onwaarschijnlijke) scenario dat Sofina over 8 jaar 50% is gedaald, heb je een rendement van nagenoeg 0% (dus kapitaalsbehoud)
Indien Sofina het even goed doet als de voorbije 10 jaar (12%), dan heb je een totaal rendement van ong. 4%
Eigenlijk komt het erop neer dat je je eigen 'structured note' met kapitaalsbehoud maakt. Alleen met véél minder kosten. En je zit niet vast aan een einddatum.
-
fropskottel
- Hero Member

- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: Defensief sparen
Dat ligt in lijn met historische rendementen op de beurs.
Absoluut. Je weet wel dat je 90% onmiddellijk liquide beschikbaar hebt, en een grote kans om 10% terug te plus ongeveer 6% rendement te halen.Je weet nooit wat voor een beursjaar 2020 wordt natuurlijk.
Da's waar je voor jezelf de grens legt. Veel mensen voelen zich comfortabeler met een groot deel op een spaarboekje. Je mag niet vergeten dat je daar vooral de zekerheid hebt dat je jaarlijks 2% verliest...Je kan ook zeggen : 80 procent op spaarrekeningen. 20 procent in een super gespreid fonds (??)
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: Defensief sparen
Inflatie is een relatief begrip om iets te meten wat nooit algemeen toepasbaar is!!! Er zijn geen 2 mensen in België waarvoor de inflatie exact hetzelfde is!!!
Als ik leef van producten/diensten die gedaald zijn in prijs, is mijn (persoonlijke) koopkracht zelfs gestegen
Als ik leef van producten/diensten die gedaald zijn in prijs, is mijn (persoonlijke) koopkracht zelfs gestegen




