beleggen kinderen lange termijn
TIP
Re: beleggen kinderen lange termijn
Beter dan dat je moet uitleggen waarom den ouwe destijds niets beter wist dan een spaarboekje.
Volledig akkoord met denkwijze van Yaris 

Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.
En beleggen hoort daar niet bij omdat dit risicovol is.
En beleggen hoort daar niet bij omdat dit risicovol is.
Het risico neemt af naarmate de termijn toeneemt.
Aangezien we hier spreken over een termijn van ca. 15 jaar, is het niet onredelijk te stellen dat dit wellicht de optie is.
Speculeren is tegen het principe van de goede huisvader. Verstandig beleggen is dat niet.
Wat U nu zegt is niet wettelijk bepaald. U moet het geld van het kind beheren binnen het wettelijk kader. "Verstandig beleggen" valt daar helaas niet onder.
Ik zou niet uw kind willen zijn die zijn spaargeld in 2008/2009 nodig had om een serieuze aankoop te willen doen.
Het is niet het geld VAN het kind, het is geld VOOR een kind. Zonder verplichtingen jegens de ouders, die mogen gerust dat geld zelf gebruiken over 10 jaar als hun kinderen geen schop onder hun gat waard zijn.
Ik zou akkoord zijn met Davy indien men enkel een lump sum zou gebruiken om te beleggen. Maar de topicopener heeft het over 200/maand bijstorten. Kan je bezwaarlijk geld 'van' een kind noemen indien het nog door de ouders moet geschonken worden.
Kleine correctie : Alleen GVV's die minimaal 60% in zorgvastgoed beleggen (momenteel alleen Aedifica en Care Propery Invest) genieten van de verlaagde RV van 15%. Bij alle andere GVV's betaal je 30% RV.
Een Keyplan lijkt me een goed idee om een deel van het geld maandelijks in te "sparen".
Hier https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/ kan je zien welke fondsen, sinds de nieuwe samenstelling, de moeite zijn.
Ik heb er ook 1 en ben er zeer tevreden over (ik heb het bijna 5 jaar).
Een ander alternatief kan zijn om een termijnrekening te openen. Bij MeDirect kan dat momenteel nog aan 1,05% netto op 5 jaar.
Cofinimmo mag straks het groepje 60% zorgvastgoed gaan vervoegen.
Hebben nu reeds 54% en zijn hun portefeuille aan het herschikken naar meer zorgvastgoed.
Voor een LT belegging zou ik nu reeds Cofinimmo opnemen, nu het nog redelijk goedkoop noteert.
https://www.cofinimmo.com/zorgvastgoed/
Laatst gewijzigd door aossa op 3 november 2019, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
U hebt hier onlangs die discussie met Ludo gevoerd. Ben niet van plan om ze nog eens te doen. Men kan ze steeds nalezen.
maandelijks-beleggen-voor-je-kind-t20801-30.html
Ja, en ik vraag me af waarom dit zich moet herhalen, want de wet is ondertussen niet gewijzigd.
Ik weet ook dat de grootste verzekeraar van ons land Tak-23 beleggingsverzekeringen verkoopt voor kinderen, daar maar liefst 2% instapkosten en 1,86% jaarlijkse beheerkosten voor aanrekent en dat daar geen haan naar kraait.
Maar als een geïnformeerde ouder aandelen, holdings of trackers voor zijn kind wil aankopen, dan laat het wettelijk kader dat plots niet toe? Laat me niet lachen zeg.
Ik weet ook dat de grootste verzekeraar van ons land Tak-23 beleggingsverzekeringen verkoopt voor kinderen, daar maar liefst 2% instapkosten en 1,86% jaarlijkse beheerkosten voor aanrekent en dat daar geen haan naar kraait.
Maar als een geïnformeerde ouder aandelen, holdings of trackers voor zijn kind wil aankopen, dan laat het wettelijk kader dat plots niet toe? Laat me niet lachen zeg.