Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
Instapkosten - uitstapkosten - aan en verkoopkosten - beheersvergoeding en wat nog allemaal die je rendement deftig naar beneden halen.
Ja, dat moet je zoveel mogelijk zien te vermijden, zeker met een lange beleggingshorizon, want dat vreet door de samengestelde interest enorm aan je rendement. Niemand heeft hier toch het tegendeel beweerd?
Lange termijn beleggen is een berekend risico. Geen roekeloos risico en al helemaal niet zoals op de lotto spelen.ludo schreef: ↑3 juli 2019, 14:00nee zeker niet. en is ook niet de bedoeling. Voor alles zal wel een oplossing zijn ...maar bij het kind zal wel blijven hangen dat je met zijn eigendom/geld gespeeld hebt door er aandelen van te kopen, en je dit risico eigenlijk met je eigen geld had moeten doen, en niet met het verkregen geld dat op het kind zijn spaarboekje stond.
Of vind je dat de overheid ook onverantwoord is door pensioensparen aan te moedigen aan brave huisvaders?
Zoals al eerder gezegd door anderen: de verwachte 'schade' aan je kapitaal is groter door het op een spaarboekje te zetten dan door het in aandelen te beleggen. (Je moet natuurlijk niet 100% van je geld in Nystar steken.)
Pensioensparen is iets anders dan het spaargeld van en op naam van je kind zonder toestemming van de vrederechter gebruiken om er aandelen van te kopen.En geen enkele vrederechter gaat dit toestaan om begrijpelijke reden. Het is niet de eerste en zal zeker niet de laatste keer zijn dat er een beurscrash komt ,de beurs kent nu eenmaal een hoge volatiliteit:
Maar als je mijn mening over pensioensparen wil ///
Pensioensparen is grotendeels in het voordeel van de overheid zij het dan lange termijn planning.
Je hebt wel de zekerheid dat je 30% van je beperkte inleg kunt terugverdienen via belastingen. Het zuiver rendement kan het ene jaar iets meer zijn, en het andere jaar pak minder. Vroeger was er een gegarandeerd rendement op onze pensioencentjes bij private groepsverzekeraars. Maar dat werd afgeschaft door Alexander De Croo... Dus echte zekerheid heb je daar niet mee.
Persoonlijk vindt ik pensioensparen voor de aankomend jeugd risicovol. Waarom???
De pensioenkassen zullen over 30/40 jaar niet voldoende zijn om redelijke pensioenen te blijven uit te betalen.
In de pensioen wetgeving is vervat dat ieder recht heeft op uitkering naargelang de gepresteerde jaren en " indien je behoeftig "bent.
En het is dat " behoeftig" zijn dat dan wel eens parten kan spelen als je op je 67/68 jaar dan een deel van je privé pensioensparen optrekt ( wat de overheid perfekt weet hoeveel),omdat je een deel 30% al terug hebt via de belastingen en als de overheid/pensioenkas zegt dat je elke maand paar honderd euro minder wettelijk pensioen krijgt,omdat je niet ten volle 100% afhankelijk/behoeftig bent van je wettelijke pensioen inkomsten...
Dit is misschien een paranoia instelling, maar ik zie iets dergelijks toch wel in de toekomst gebeuren,het deels privatiseren van de pensioenen.
De overheid geeft 30% met de linkerhand om het later dubbel en dik met de rechterhand terug te komen halen.
Men is niet voor niets bezig met een " vermogens register " van iedereen aan te leggen.
Ikzelf ben 67 jaar,dus voor mij zal het niet meer van toepassing zijn,maar ik vrees voor diegene die binnen 30/40 jaar op pensioen gaan.
Maar als je mijn mening over pensioensparen wil ///
Pensioensparen is grotendeels in het voordeel van de overheid zij het dan lange termijn planning.
Je hebt wel de zekerheid dat je 30% van je beperkte inleg kunt terugverdienen via belastingen. Het zuiver rendement kan het ene jaar iets meer zijn, en het andere jaar pak minder. Vroeger was er een gegarandeerd rendement op onze pensioencentjes bij private groepsverzekeraars. Maar dat werd afgeschaft door Alexander De Croo... Dus echte zekerheid heb je daar niet mee.
Persoonlijk vindt ik pensioensparen voor de aankomend jeugd risicovol. Waarom???
De pensioenkassen zullen over 30/40 jaar niet voldoende zijn om redelijke pensioenen te blijven uit te betalen.
In de pensioen wetgeving is vervat dat ieder recht heeft op uitkering naargelang de gepresteerde jaren en " indien je behoeftig "bent.
En het is dat " behoeftig" zijn dat dan wel eens parten kan spelen als je op je 67/68 jaar dan een deel van je privé pensioensparen optrekt ( wat de overheid perfekt weet hoeveel),omdat je een deel 30% al terug hebt via de belastingen en als de overheid/pensioenkas zegt dat je elke maand paar honderd euro minder wettelijk pensioen krijgt,omdat je niet ten volle 100% afhankelijk/behoeftig bent van je wettelijke pensioen inkomsten...
Dit is misschien een paranoia instelling, maar ik zie iets dergelijks toch wel in de toekomst gebeuren,het deels privatiseren van de pensioenen.
De overheid geeft 30% met de linkerhand om het later dubbel en dik met de rechterhand terug te komen halen.
Men is niet voor niets bezig met een " vermogens register " van iedereen aan te leggen.
Ikzelf ben 67 jaar,dus voor mij zal het niet meer van toepassing zijn,maar ik vrees voor diegene die binnen 30/40 jaar op pensioen gaan.
Zat eerder te denken in de vorm van:vortex schreef: ↑3 juli 2019, 08:12 Dat zou ik niet doen, is eigenlijk diefstal, geld dat het kind van familie krijgt is niet jouw geld. De belofte aan jezelf om het op te tellen en te gebruiken kan of wil je misschien niet hard maken 18 jaar later, ofwel zet je dat op een spaarboek, ofwel kom je met de schenker overeen dat je het mag investeren. Het is trouwens beter dat je je kids van jongs af leert sparen om iets te kopen, zodat ze geld besef krijgen, een eigen spaarboek is een goeie eerste stap om vertrouwd te geraken met geld beheer. Lijkt mij in elk geval beter dan wekelijks wat zakgeld om op te brassen en pas op 18 jaar een som geld ter beschikking te stellen, in de hoop dat die een week later ook niet opgebrast is.
- Cash (15 euro/maand)
- Op hun spaarboekje (ook ontvangen gelden van familie): 25 euro/maand
- Op een effectenrekening dat naar het kind gaat: 25 euro/maand
Die laatste twee (spaarboekje en effectenrekening) krijgen ze niet voor hun 18de.
Inderdaad!!
En de meerderheid van de belgen trapt er weer in, spaartegoeden stijgen weer....
Met een belegingshorizon van 18 jaar, en dan elke maand pakweg 25€ inleggen, en dat dan in bv het Keyplan.
Ik wil wel eens een onderzoekje doen welke kans je dan hebt om van de inleg nog geld te verliezen.
Of gewoon elk jaar bij het begin van het jaar met wat er staat één aandeel kopen van het type "holding" of "vastgoedbeheerder". Ik denk concreet aan WDP, Sofina, AVH, ....
Voor mijn kinderen is het wat laat, maar als ik het geluk heb kleinkinderen te krijgen, dan zal dat zo gebeuren.
Tegen dat mijn kleinkinderen me voor een vrederechter kunnen sleuren zal ik me daar wel verdedigen met mijn wandelstok.
Ik sla die dood met statistieken, en zal bewijzen dat het minder risico in houdt dan geld 10 jaar+ op een idiote spaarrekening te laten staan aan een rente van zero zero zero zero zero five.
-
jantubaman
- Full Member

- Contacteer:
Amen on that +1Blackbelt schreef: ↑4 juli 2019, 13:16Inderdaad!!
En de meerderheid van de belgen trapt er weer in, spaartegoeden stijgen weer....
Met een belegingshorizon van 18 jaar, en dan elke maand pakweg 25€ inleggen, en dat dan in bv het Keyplan.
Ik wil wel eens een onderzoekje doen welke kans je dan hebt om van de inleg nog geld te verliezen.
Of gewoon elk jaar bij het begin van het jaar met wat er staat één aandeel kopen van het type "holding" of "vastgoedbeheerder". Ik denk concreet aan WDP, Sofina, AVH, ....
Voor mijn kinderen is het wat laat, maar als ik het geluk heb kleinkinderen te krijgen, dan zal dat zo gebeuren.
Tegen dat mijn kleinkinderen me voor een vrederechter kunnen sleuren zal ik me daar wel verdedigen met mijn wandelstok.
Ik sla die dood met statistieken, en zal bewijzen dat het minder risico in houdt dan geld 10 jaar+ op een idiote spaarrekening te laten staan aan een rente van zero zero zero zero zero five.
Bekijk ook de mogelijkheden om te werken via beleggingsverzekering, met periodieke storting, en optimaliseer begunstigsclausule
Kijk dan wel uit met de kosten. 1-2% jaarlijkse beheerskosten + investeren in een dakfonds = een zware aanslag op het potentieel rendement.
Dat is slecht beheer.
Over welke bedragen hebben jullie het dan?
- 10.000 euro, 15 jaar aan 0.11 of 3% ?
- 100.000 euro, 15 jaar aan 0,11 of 3%
In het eerste geval kan je met het verschil net een elektrische fiets kopen. In het tweede geval een kleine renovatie aan een oudere woning ...
]
Met spaargeld van je kinderen mag je wettelijk niet beleggen.
Als je één euro winst hebt gemaakt, zal da geen probleem zijn, maar als hun eigen spaargeld minder is geworden door te beleggen kunnen ze je inderdaad aanklagen wegens slecht en roekeloos beheer.
Met spaargeld van je kinderen mag je wettelijk niet beleggen.
-
neo
Als ik het goed begrijp, is jaarlijks verlies door inflatie wettelijk gezien perfect in orde zolang er maar geen eurocent van het bedrag verloren is geraakt?
Dit vind ik een belangrijk gegeven voor de toekomst. Ik moet toegeven dat de schenkingsregels onbekend zijn voor mij.
Ondertussen lees ik op de website van vlaanderen.be dat...:
Klopt het dan dat de TS een in de komende tiental jaar bespaarde bedrag aan zijn kinderen zal kunnen schenken zonder enige belasting te betalen tenzij hij in de periode van 3 jaar vanaf de schenking, overlijdt?Schenking van roerende goederen
Bij een schenking van roerende goederen, bv. de overhandiging van een geldsom (handgift), een overschrijving van geld (bankgift) of de schenking van een effectenportefeuille (aandelen, opties, obligaties van een belegger) is de registratie niet verplicht.
Schenking zonder registratie
Als u het bewijs van de schenking niet laat registreren, betaalt u geen schenkbelasting.
Als de schenker echter binnen de drie jaar na de schenking overlijdt, wordt de waarde van deze schenking bij het actief van de nalatenschap geteld en betaalt u hierop wel erfbelasting die hoger ligt dan de schenkbelasting.
Indien wel, welk nut heeft dan nog een stelsel waar men op naam van zijn kinderen spaart?