Elektrische verwarming
-
anonymous
Re: Elektrische verwarming
Klopt! Die lucht warmtepompen zijn goed om te koelen. Ze kunnen ook verwarmen, maar vergeet niet dat ze de warmte uit de buitenlucht nemen om binnen te verwarmen. Het hoogste rendement haal je, wanneer het buiten warm is (ook logisch dat er dan meer warmte uitgehaald kan worden). Als het kouder wordt, kan er minder warmte gerecupereerd worden uit de buitenlucht. Je extra rendement zakt dan al snel naar 0% of hetzelfde als een gewone elektrische verwarming.
Wij hebben ooit ook eens geïnformeerd voor zo'n warmtepomp ipv de elektrische verwarming.Niet alleen was de kostprijs hoog, zoals anonymous zegt, bij vriesweer heb je een probleem en moet je bijverwarmen. Waarschijnlijk goed in een supergeisoleerd huis of appartement maar voor oudere woningen dus niet zo evident.
Ik heb toen zelfs een mail gestuurd naar Tommelein, met de vraag hoe hij dit ging oplossen met zijn ambitieus plan, specifiek voor appartementen. Buiten extra isolatie en warmtepompen had zijn kabinet niet meer zinnigs voor te stellen...
Ik heb toen zelfs een mail gestuurd naar Tommelein, met de vraag hoe hij dit ging oplossen met zijn ambitieus plan, specifiek voor appartementen. Buiten extra isolatie en warmtepompen had zijn kabinet niet meer zinnigs voor te stellen...
Mijn eigen ervaring met het toestel dat ik heb is dat je het niet kan gebruiken bij echte koude of vriesweer.
De verkoper van het toestel (installateur) raadde me aan om te verwarmen in de overgang van zomer naar winter of omgekeerd, bij gematigde temperaturen. In dat geval zou het toestel volgens hem een goed rendement halen en goedkoper verwarmen dan mijn gaskachel.
Als enige vorm van verwarming zou het voor mij 100 procent onbruikbaar zijn. Geen idee of voodoo een beter presterend toestel heeft voor verwarmen bv en of hij dat wel kan gebruiken bij erg koud weer.
In de koudste tijd van de winter heb ik nog altijd een andere vorm van verwarming nodig omdat mijn airco dan totaal onbruikbaar is om te verwarmen / als enige manier om zijn woning te verwarmen.
Ik schiet nogal wat kennis tekort over de werking van het toestel maar het stuk van de cyclus waarin er warmte geproduceerd wordt is zo kort dat het totaal onvoldoende is. Korte tijd komt er warmte, daarna is de condensor bevroren (dacht ik toch zo begrepen te hebben) waarna er energie gestoken wordt in ontdooien.. waarna het toestel weer even heel kort warmte geeft.. en zo altijd opnieuw.
Vergeef me als er in die uitleg wat onvolkomenheden zitten. Het is wat ik me ervan herinner.
De verkoper van het toestel (installateur) raadde me aan om te verwarmen in de overgang van zomer naar winter of omgekeerd, bij gematigde temperaturen. In dat geval zou het toestel volgens hem een goed rendement halen en goedkoper verwarmen dan mijn gaskachel.
Als enige vorm van verwarming zou het voor mij 100 procent onbruikbaar zijn. Geen idee of voodoo een beter presterend toestel heeft voor verwarmen bv en of hij dat wel kan gebruiken bij erg koud weer.
In de koudste tijd van de winter heb ik nog altijd een andere vorm van verwarming nodig omdat mijn airco dan totaal onbruikbaar is om te verwarmen / als enige manier om zijn woning te verwarmen.
Ik schiet nogal wat kennis tekort over de werking van het toestel maar het stuk van de cyclus waarin er warmte geproduceerd wordt is zo kort dat het totaal onvoldoende is. Korte tijd komt er warmte, daarna is de condensor bevroren (dacht ik toch zo begrepen te hebben) waarna er energie gestoken wordt in ontdooien.. waarna het toestel weer even heel kort warmte geeft.. en zo altijd opnieuw.
Vergeef me als er in die uitleg wat onvolkomenheden zitten. Het is wat ik me ervan herinner.
Die prijzen van warmtepompen zijn echt krankzinnig en onbetaalbaar
De beste renderende WP is er één met een grondboring en kunnen oplopen tot 25.000-30.000 euro (dan spreken we nog niet over de elektriciteitskosten om dat ding in gang te zetten !)
Dat is veel geld voor je woning te verwarmen. Break even na 25-30 jaar???
En met zonnepanelen in de winter, vergeet het maar.
Neen ik vind warmtepompen geen ideale oplossing in mijn geval.
En waarom zijn die zo duur? Waarschijnlijk geen massaproductie zoals een koelkast of airco.
De beste renderende WP is er één met een grondboring en kunnen oplopen tot 25.000-30.000 euro (dan spreken we nog niet over de elektriciteitskosten om dat ding in gang te zetten !)
Dat is veel geld voor je woning te verwarmen. Break even na 25-30 jaar???
En met zonnepanelen in de winter, vergeet het maar.
Neen ik vind warmtepompen geen ideale oplossing in mijn geval.
En waarom zijn die zo duur? Waarschijnlijk geen massaproductie zoals een koelkast of airco.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Om de kost van een warmtepomp een beetje eerlijker te vergelijken moet je ook wel de aparte kost van een koelinstallatie in beschouwing nemen. Die heb je er meteen bij. En in het geval van een warmtepomp met grondboringen (niet interessant voor een gewone woning) ben je zelfs verplicht om ook in de zomer te koelen. Anders put je na een paar seizoenen de bodem uit. De koeling is wel heel voordelig, de temperatuur van de grond (10 à 14°C) is al voldoende om mee te koelen.
In het kantoor waar ik werk wordt er verwarmd en gekoeld met een warmtepomp met diepteboringen en het is héél aangenaam en zeer zuinig. De gemiddelde COP om te verwarmen is zo'n 4,8. Met de kost voor elektriciteit aan €0,14 komt dat dan op een verwarmingskost van €0,03/kWh én de koeling is gratis. Die laatste wordt belangrijker en belangrijker.
Maar het is inderdaad initieel een grote investering. Ondertussen zou men voor nieuwbouw beter minder streng worden op vlak van isolatie zodat er wat meer budget over is voor een warmtepomp.
In het kantoor waar ik werk wordt er verwarmd en gekoeld met een warmtepomp met diepteboringen en het is héél aangenaam en zeer zuinig. De gemiddelde COP om te verwarmen is zo'n 4,8. Met de kost voor elektriciteit aan €0,14 komt dat dan op een verwarmingskost van €0,03/kWh én de koeling is gratis. Die laatste wordt belangrijker en belangrijker.
Maar het is inderdaad initieel een grote investering. Ondertussen zou men voor nieuwbouw beter minder streng worden op vlak van isolatie zodat er wat meer budget over is voor een warmtepomp.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Sorry voor de ontbrekende info
Het gaat hier om een huurwoning
Het gaat hier om een huurwoning
-
odbc
Beste,salima88 schreef: ↑15 november 2019, 15:18 Hallo
Graag jullie advies.
Ik verwarm met elektrische convectoren.
Heb dag nacht en excl nacht.. Best hoge afrekeningen
Is het voordeliger om met een mobiele verwarming te verwarmen. Het is enkel voor in de woonkamer 40m2 en overdag (elke dag)
Zo ja welke raden jullie aan. Misschien via bolcom…?
Of toch beter elektrische verwarming gebruiken. Graag jullie advies
Heel erg bedankt
1 op 1 verwarmen met stroom is natuurlijk niet goedkoop, warmtepomp lucht/lucht geeft voor elke primair stroomverbruik vb. 1kwh / thermische +- 3,5 kwh terug of COP 3,5
Gezien je in een huurhuis woont kan ik enkel maar meegeven hang behangpapier met isolatie materiaal in.
En niet onbelangrijk , hou vochtgehalte in lucht tussen 45% en 50% (*) dit geeft ook een warmer gevoel.
Bij drogere lucht geeft lichaam meer zweet af en krijg je nadien een koud gevoel.
*Is zelfs gezonder.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Dag Salima,
Voordelen:
- beperkte investering
- mobiel: elders inprikken kan ook, gewoon in het stopcontact
- stralingswarmte, dus snel en gericht warm
- lager vermogen dan elektrische convectoren
Een interessant artikel in dat verband is https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/ ... rming.html .
In een huurwoning kan je dikwijls besparen met enkele strategisch geplaatste langgolvige infraroodpanelen. Dat is een vrij recente techniek die weinig of niets te maken heeft met de kortgolvige roodgloeiende infraroodstralertjes die in nogal wat oudere badkamers hangen of hingen.
Voordelen:
- beperkte investering
- mobiel: elders inprikken kan ook, gewoon in het stopcontact
- stralingswarmte, dus snel en gericht warm
- lager vermogen dan elektrische convectoren
Een interessant artikel in dat verband is https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/ ... rming.html .
Ik heb vorige week 3 binnenunits op een lucht lucht warmtepomp laten installeren in m'n 3 slaapkamers.
Het kan een kamer in no-time verwarmen, ook bij 2°C zoals deze ochtend. In een ouder huis zou ik dit niet aanraden voor je leefruimte waar je een aangename 21°C wil, en waar de ruimte toch vele liters groter is. Daikin geeft zélf aan dat dit enkel kan bij zeer goed geïsoleerde huizen.
Het verbruik kan ik opvolgen via een app, maar heb nog te weinig data om conclusies te trekken.
PV is de volgende stap - Afhankelijk van de offerte heb ik 5 à 7 jaar nodig op break-even te raken, erna kan ik spreken van 'gratis' warmte en afkoeling.
Het hele gebeuren zou m'n woning ook moeten verhogen in marktwaarde.
Het kan een kamer in no-time verwarmen, ook bij 2°C zoals deze ochtend. In een ouder huis zou ik dit niet aanraden voor je leefruimte waar je een aangename 21°C wil, en waar de ruimte toch vele liters groter is. Daikin geeft zélf aan dat dit enkel kan bij zeer goed geïsoleerde huizen.
Het verbruik kan ik opvolgen via een app, maar heb nog te weinig data om conclusies te trekken.
PV is de volgende stap - Afhankelijk van de offerte heb ik 5 à 7 jaar nodig op break-even te raken, erna kan ik spreken van 'gratis' warmte en afkoeling.
Onze slaapkamers worden nooit verwarmd. Ik heb zelfs geen verwarming voorzien in de slaapkamers. Veluxen blijven ook in 'putteke winter' op een kier staan.
De 2 badkamers worden elektrisch verwarmd. De benedenverdieping ( 150 m²) krijgt warmte van de finoven. Ik besef wel dat dit bij een latere doorverkoop een issue kan zijn. So be it: ik leef hier en nu en niet om later mss meer geld van de woning te maken.
De 2 badkamers worden elektrisch verwarmd. De benedenverdieping ( 150 m²) krijgt warmte van de finoven. Ik besef wel dat dit bij een latere doorverkoop een issue kan zijn. So be it: ik leef hier en nu en niet om later mss meer geld van de woning te maken.
Lol.BRT schreef: ↑1 december 2019, 17:14 Ik heb vorige week 3 binnenunits op een lucht lucht warmtepomp laten installeren in m'n 3 slaapkamers.
Je houdt geen rekening met de domme meter die iedereen binnenkort zal krijgen.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Lol.
Je houdt geen rekening met de domme meter die iedereen binnenkort zal krijgen.
Inderdaad. En al die zonnepaneelverkopers maar mooie vooruitzichten van snelle terugverdientermijnen voorschotelen op basis van nog jaren 'terugdraaiende teller', terwijl hiertegen een proces loopt van de VREG.
En wetende dat niet veel directe zonne energie kan opgewekt worden in de winter en tot heden ook geen systemen bestaan om je gewonnen Kwh aan energie van de zomer zes maanden op te slaan.
Moeder waarmee zijn sommigen toch bezig ?
Gratis warmte en afkoeling wil ik ook wel.
Collega van mij heeft enkele jaren geleden dergelijk systeem gemaakt dat gevoed wordt door 10. 000 kWh aan zonnepanelen.
Eigenlijk volledig foute redenering omdat hij in de zomer tot 50 a 60 kWh per dag opwekt maar bijna niets verbruikt. In de winter heeft hij veel elektriciteit nodig maar dan is er geen. Nu is het te hopen dat de net tarieven zullen meevallen want anders wordt het een erg dure grap zowel in de zomer als winter.
Voorlopig niks goedkopers dan gas lijkt me, en de prijzen dalen eerder dan te stijgen door de warmere zomers.
Collega van mij heeft enkele jaren geleden dergelijk systeem gemaakt dat gevoed wordt door 10. 000 kWh aan zonnepanelen.
Eigenlijk volledig foute redenering omdat hij in de zomer tot 50 a 60 kWh per dag opwekt maar bijna niets verbruikt. In de winter heeft hij veel elektriciteit nodig maar dan is er geen. Nu is het te hopen dat de net tarieven zullen meevallen want anders wordt het een erg dure grap zowel in de zomer als winter.
Voorlopig niks goedkopers dan gas lijkt me, en de prijzen dalen eerder dan te stijgen door de warmere zomers.
Rustig maar, ik voel een bepaalde emotie hier op het forum aangaande zonnepanelen. Ik heb geen interesse in betweten of wedijveren.
Ieder moet voor zich beslissen, en mijn keuze ligt bij zonne-energie.
Ieder moet voor zich beslissen, en mijn keuze ligt bij zonne-energie.
Volgens mij heeft het meer met realiteit te maken dan met emotie.
Wij heb ook zonnepanelen liggen en wilden dit jaar nog uit te breiden naar 10.000 kWh en dan een groot deel van de verwarming over te schakelen naar warmtepompen.(zou ook perfect uitkomen voor een nieuwe lening)
Beetje rond geinformeerd en op het "Zonstraal" forum gaan luisteren(zitten meerdere experten hierin) en die raden het ook af vanwege de onzekerheid betreft de net tarieven.
Ik heb dan ook uitgekeken naar een Tesla batterij (+- €8000) maar die haalbaarheid is momenteel ook nog veel te laag.
Andere discussie is wat met de bestaande elektriciteitsnetten ? Zo merkten we deze zomer dat onze omvormer regelmatig uitsprong wanneer de zon volop scheen. Bleek dat er al zoveel panelen in onze straat lagen dat er overspanning op het net kwam en we tijdens piekmomenten meer dan 250V op onze stopcontacten kregen.
Positief :
Zonnepalen waren met de mooie premies(en misschien ook zonder) een mooie investering.
Negatief :
Wat met de nettarieven ??
Het kan in de toekomst natuurlijk nog alle kanten opgaan zoals bv overdag een wagen opladen of binnen enkele jaren thuisbatterijen opladen, alleen zal die donkere wintermaanden overbruggen nog een grote uitdaging worden.