Welke voorbeeldportefeuille is het best?
TIP
Re: Welke voorbeeldportefeuille is het best?
Ter info, laten beleggen maakt gebruik van ETF's. Misschien zijn we toch niet zo verschillendannetje schreef: ↑24 december 2019, 10:16 Een andere optie die al door Karine aangehaald is, is kiezen voor vermogensbeheer, en het beheer aan anderen overlaten. Dat kan bij Medirect vanaf 5000 euro, via Keyprivate vanaf 15000 euro of via Laten Beleggen van Binck vanaf 10000.
Voor dat laatste heb ik zelf onlangs gekozen.

"Om te beleggen in aandelen en obligaties maken de BinckBank fondsen in eerste instantie uitsluitend gebruik van ETF’s (Exchange Traded Funds), ook wel indextrackers genoemd. Deze hebben als voordeel dat ze een ruime spreiding toelaten en lage beheerkosten hebben. Bovendien zijn ze vlot verhandelbaar, wat leidt tot lage transac-tiekosten. De keuze voor trackers volgt uit de ruim gedocumenteerde vaststelling dat actieve beleggers gemiddeld genomen de markt niet verslaan voor afhouding van kosten. Met inbegrip van kosten is het actief rendement dus negatief. Er bestaat dan ook een brede waaier aan academisch onderzoek dat het gebruik van passieve instrumen-ten zoals indextrackers steunt."
Ze gebruiken ook een soort van market timing model:
"De werking van het risicomodel wordt vereenvoudigd voorgesteld met behulp van onderstaande grafiek. Als voor-beeld vertrekken we hierbij van een fictieve klant met een belegd vermogen van 100.000 EUR. Voor deze klant is een groei-marge van 10% bepaald, waardoor de portefeuille initieel evenredig verdeeld wordt over beide fondsen. Vervolgens beschouwen we een negatief en positief scenario, waarbij de portefeuille 3% in waarde daalt en stijgt. Zoals u las in paragraaf 1.2.2.1, groeit en krimpt uw groei-marge naarmate de waarde van uw portefeuille schommelt. In het negatieve scenario daalt de portefeuille 3% in waarde, wat overeenkomt met een verlies van 3.000 EUR.
10De groei-marge krimpt dan ook tot een waarde van 7.000 EUR. Als gevolg past BinckBank de beleggingsmix aan door een vijfvoud van de groei-marge, nl. 35.000 EUR te beleggen in het aandelenfonds. Het resterende bedrag van 62.000 EUR (= 97.000 EUR – 35.000 EUR) beleggen we in het obligatiefonds. In het positieve scenario stijgt de waarde van de portefeuille met 3%, wat overeenkomt met een winst van 3.000 EUR. De groei-marge groeit dan ook tot een waarde van 13.000 EUR. Opnieuw wordt een vijfvoud van deze groei-marge belegd in het aandelenfonds, en het resterende bedrag belegd in het obligatiefonds."
https://www.binck.be/docs/librariesprov ... leggen.pdf
Aandelen gaan wel blijven stijgen, weliswaar met af en toe een knikje naar beneden en niet 30% per jaar, maar op lange termijn gaan ze blijven stijgen. Kijk maar naar de Dow Jones.

Of je kiest voor mixfondsen, of voor aandelenfondsen, of een combinatie van beiden. Maar dat zijn keuzes die jij moet maken. Aangezien een Keyplan voor de lange termijn is, en dit elke maand om beperkte bedragen gaat, zou ik persoonlijk opteren voor aandelenfondsen.
Ze allemaal nemen zou ik niet doen. Ik zou me beperken tot een stuk of 5 max. 6 fondsen per plan.
Een toppertje is Gl Consumer Trends (Robeco) K € (zie ook hoger in dit draadje).
Je kan daarnaast ook nog een Europees en een Amerikafonds kiezen. Daarnaast zou ik nog enkele wereldfondsen kiezen.
Dat van Fidelity zat al in mijn oud plan, en doet het nog altijd super goed. Ook dat van Pictet kan me wel bekoren.
Wil je het toch bij mixfondsen houden/er enkele opnemen, dan zou ik zeker eens kijken naar dat van NN en Triodos.
Tot zover mijn persoonlijke keuze.
Dank voor jullie advies.
Misschien is het toch beter de keyplannen, die nu 5j staan, niet op te zeggen en bij te blijven storten?
Ik som ze hieronder even op, wat denken jullie hiervan? Iedereen zal wel pro en contra's hebben, maar zit dit in algemene lijn goed? Of toch maar opzeggen? ppffff... Dank !
Plan 1:
Amundi Funds Global Aggregate Bond AE
Amundi Funds Cash Eur A2
BL Global Equities B
Blackrock Global Funds Global Equity Income Fund A2 Hedged
Franklin Templeton Investment Funds Franklin Euro Government Bond Fund A
Schroder International Selection Fund Global Inflation Linked Bond A
Totale Initiële Waarde€ 3202,37 ** Totale waarde€ 3421,50 ** +6,84%
Plan 2:
Carmignac Patrimoine A
DNCA Invest Eurose A
Ethna-Aktiv T
First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis)
Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
Threadneedle Investment Funds Global Bond Fund 1
Totale Initiële Waarde€ 3219,68 ** Totale waarde€ 3380,32 ** +4,99%
Plan 3:
Carmignac Portfolio Commodities A
DNCA Invest Evolutif B
Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc)
Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A (cap)
UBAM Global High Yield Solution AHC
Totale Initiële Waarde€ 3169,97 ** Totale waarde€ 3412,57 **+7,65%
Wat denken jullie? Te weinig winst tov risico?
Misschien is het toch beter de keyplannen, die nu 5j staan, niet op te zeggen en bij te blijven storten?
Ik som ze hieronder even op, wat denken jullie hiervan? Iedereen zal wel pro en contra's hebben, maar zit dit in algemene lijn goed? Of toch maar opzeggen? ppffff... Dank !
Plan 1:
Amundi Funds Global Aggregate Bond AE
Amundi Funds Cash Eur A2
BL Global Equities B
Blackrock Global Funds Global Equity Income Fund A2 Hedged
Franklin Templeton Investment Funds Franklin Euro Government Bond Fund A
Schroder International Selection Fund Global Inflation Linked Bond A
Totale Initiële Waarde€ 3202,37 ** Totale waarde€ 3421,50 ** +6,84%
Plan 2:
Carmignac Patrimoine A
DNCA Invest Eurose A
Ethna-Aktiv T
First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis)
Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
Threadneedle Investment Funds Global Bond Fund 1
Totale Initiële Waarde€ 3219,68 ** Totale waarde€ 3380,32 ** +4,99%
Plan 3:
Carmignac Portfolio Commodities A
DNCA Invest Evolutif B
Franklin Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A (acc)
Invesco Funds Invesco Pan European Equity Fund A (cap)
UBAM Global High Yield Solution AHC
Totale Initiële Waarde€ 3169,97 ** Totale waarde€ 3412,57 **+7,65%
Wat denken jullie? Te weinig winst tov risico?
Op 5 jaar is deze winst erg mager ja. Wat is de verhouding aandelen/obligaties?
Eerlijk gezegd vind ik de winst die je hebt heel pover.
Komende zomer heb ik mijn Keyplan 5 jaar. Maar ik ben heel defensief begonnen. Het eerste jaar alleen maar obligatiefondsen en mixfondsen. En die daalden ook in het najaar van 2015 en begin 2016. En het herstel was minder dan verwacht. In het voorjaar 2016 ben ik begonnen met enkele aandelenfondsen toe te voegen. en zomer 2016 ben ik volledig geswitcht naar aandelenfondsen.
Ondanks de kwakkelende start, heb ik momenteel een resultaat van 34.60% winst.
Had het nog beter gekend ? Ja. Ik ben niet voor een gelijke verdeling gegaan. Hierdoor heb ik zelfs nog veel winst laten liggen, omdat in de beste fondsen soms een veel kleiner bedrag steekt.
Mijn les naar de toekomst, als ik dan terug een nieuw Keyplan start : een stuk of 5-6 aandelenfondsen, en dit met een +/- gelijke verdeling.
Komende zomer heb ik mijn Keyplan 5 jaar. Maar ik ben heel defensief begonnen. Het eerste jaar alleen maar obligatiefondsen en mixfondsen. En die daalden ook in het najaar van 2015 en begin 2016. En het herstel was minder dan verwacht. In het voorjaar 2016 ben ik begonnen met enkele aandelenfondsen toe te voegen. en zomer 2016 ben ik volledig geswitcht naar aandelenfondsen.
Ondanks de kwakkelende start, heb ik momenteel een resultaat van 34.60% winst.
Had het nog beter gekend ? Ja. Ik ben niet voor een gelijke verdeling gegaan. Hierdoor heb ik zelfs nog veel winst laten liggen, omdat in de beste fondsen soms een veel kleiner bedrag steekt.
Mijn les naar de toekomst, als ik dan terug een nieuw Keyplan start : een stuk of 5-6 aandelenfondsen, en dit met een +/- gelijke verdeling.
Laatst gewijzigd door annetje op 24 december 2019, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Obligaties en obligatiefondsen renderen momenteel niet omdat:
- de rente op nieuwe obligaties te laag is;
- tussentijdse meerwaarde niet evident is omdat de rente niet veel verder meer kan zakken.
Ik verdedig de stelling dat je als beginner of als leek zo weinig mogelijk selecties moet maken, net omdat je daarvoor te weinig knowhow hebt. Stel je tevreden met een gemiddeld rendement waarbij je bovendien weinig kosten betaalt (bogleheadsfilosofie).anonymous schreef: ↑24 december 2019, 10:49Kan je dan eens aangeven op basis van wat jij je selecties maakt?
Volgens mij ga je je per definitie op historische gegevens baseren.
* Je kan je baseren of historische koersen, gemiddelden berekenen op laatste 120 of 60 maanden (zoals MP doet).
* Je kan die vergelijken met "de markt"
* Ook de index lovers baseren zich op historische gegevens. Bewijzen zijn uitspraken als "ETF presteert beter als actieve fondsen".
* Als je individuele aandelen selecteert op basis van verschillende analyses die gemaakt zijn op basis van jaarrekeningen, boekhouding, balansen, etc. Dat zijn allemaal historische gegevens en geven geen enkele zekerheid naar de toekomst.
Zelfs al ga je statistische modellen bouwen om predicties te doen, of AI modellen of whatever, die worden allemaal gevoed met historische gegevens.
Mijn tenen gaan ervan krullen als financiële analfabeten beweren dat het gemakkelijk is om fondsen te selecteren die de markt outperformen. Waarom zou iemand als Annetje, die weinig onderlegd is in de financiële markten of in economie tout court, beter in staat zijn om goede fondsen te kiezen dan een ander? Gegeven dat er tussen de pool aan beleggers ook een heleboel financiële experts zitten denk ik dat een doorsnee Jan met de pet eerder aan de onderkant van de skill-ladder staat. In het beste geval, als beleggen als vogelpik zou zijn, zit je in het midden, maar waarom zou je dan niet voor de goedkopere passieve variant gaan?
Wat mijn persoonlijke portefeuille betreft: ik volg de bogleheadsfilosofie, maar 'voor de sport' geef ik daarbij een underweight aan VS-aandelen. Ik baseer me daarbij vooral op waarderingen zoals bijvoorbeeld de Shiller CAPE index. Daarmee doe ik dus ongeveer het omgekeerde van Annetje, namelijk aandelen kopen die relatief laag geprijsd staan. Maar in tegenstelling tot Annetje roep ik niet van de daken dat dat zeker een winnende strategie zal zijn. Ik heb genoeg zelfrelativeringsvermogen om te beseffen dat er 13 beleggers in een dozijn zijn die denken dat ze een winnende strategie toepassen.
Mijn ervaring met beginnelingen hier op het forum is dat zij helemaal niet bezig willen zijn met strategieën uit te dokteren die bovendien helemaal geen outperformance garanderen. Zij willen gewoon een simpele strategie waarbij ze hun graantje willen meepikken op de beurs zonder daarbij veel moeite te moeten doen. Analyses van fondsen doorsturen zorgt daarbij alleen maar voor verwarring want bij elke suggestie voor fonds A zal iemand anders fonds B aanprijzen. Op het einde van de rit denkt de leek dat de beurs veel te moeilijk is en haakt hij af...
En de volgende persoonlijke aanvallen in deze vredige Kersttijd kunnen er nog wel bij.
Volgens u ben ik dus een financieel analfabeet en weinig onderlegd, en zit ik hier het orakel te verkondigen
. Wat doen al die bogles ?
Ik koop geen dure aandelen of fondsen. Sinds april staat zelfs mijn Keyplan op pauze !
Ik roep niet van de daken wat een winnende strategie is. Maar mensen helpen probeer ik wel. Toen ik in het voorjaar van 2015 mijn eerste stappen op de beurs zette, was ik heel blij om hier dingen te kunnen bijleren. Maar toen kon dat nog, want het was geen zwart-wit-verhaal.
Iedereen moet met zijn geld doen waar hij zich goed bij voelt. Het zijn jou centen. Ik heb er geen enkel voordeel bij dat jij voor A of B kiest.
En voor mij stopt het hier, want sommigen hebben hier heel lange tenen.
Volgens u ben ik dus een financieel analfabeet en weinig onderlegd, en zit ik hier het orakel te verkondigen

Ik koop geen dure aandelen of fondsen. Sinds april staat zelfs mijn Keyplan op pauze !
Ik roep niet van de daken wat een winnende strategie is. Maar mensen helpen probeer ik wel. Toen ik in het voorjaar van 2015 mijn eerste stappen op de beurs zette, was ik heel blij om hier dingen te kunnen bijleren. Maar toen kon dat nog, want het was geen zwart-wit-verhaal.
Iedereen moet met zijn geld doen waar hij zich goed bij voelt. Het zijn jou centen. Ik heb er geen enkel voordeel bij dat jij voor A of B kiest.
En voor mij stopt het hier, want sommigen hebben hier heel lange tenen.
Niet veralgemenen, hoor! Kijk maar eens naar volgende obligatiefondsen:
LU0110060430 Fidelity Funds - European High Yield Fund A-DIST-EUR
YTD > 12%
LU0165128421 HSBC Global Investment Funds - Euro High Yield Bond
YTD > 9%
Stel dat die fondsen ok zijn.MeOnline schreef: ↑24 december 2019, 10:46Weer een vraag van een leek: De fondsen die zij aangeven in het groen zouden dus min of meer OK moeten zijn... Allemaal dan nemen? Of enkele er van kiezen?annetje schreef: ↑22 december 2019, 10:21 Kijk eens hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/) en hier (https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/) om te weten wat de goede fondsen zijn.
Volgend probleem is er , al die fondsen wordt heden afgeraden ze aan te kopen.
In die fondsen gaan is een iets maar wat met de gogi die alles op stop plaatst heden.
En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Wat uw key fondsen betreft zou die plannen gewoon heden op hold plaatsen.
En als de 5 jaar verlopen verkopen.
Blijft dan nog wat heden te doen , in die aangeraden fondsen of niet.
Gaat reactie op komen op dit antwoord.
Maar als ik dan vergelijk met mijn nog enige grootbank tak 23 heden 6% voor aankoop en verkoop kosten.
Vervalt in jan 2020.
De hausse van 2019 in gedachte , hoe hebben die het klaargespeeld het povere 6 % heden.
En hoeveel mensen in die val getrapt zijn en nog steeds trappen 40 plus en ouder ...........
Dat wordt door sommige hier op forum al eens vergeten wanneer het over povere rendementen gaat die sommigen hier posten.
Estate Guru believer.
Misschien eens in de glazen bol van de EU, kijken, want de kraan staat er open, wel alleen voor landen en bedrijven die willen investeren in een toekomst… uw tenen zullen vlug terug recht staan…

https://ec.europa.eu/clima/policies/int ... finance_en
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
De gogi, is dat niet iets van die goede oude Al Fonds? Wanneer heeft de gogi alles op stop geplaatst? In het begin van het jaar waardoor de beleggers 20% rendement gemist hebben?
Een newbie vraag maar hoe zie je binnen KeyPlan of iets een aandelen of obligaties of mix fonds is?Yaris schreef:Obligaties en obligatiefondsen renderen momenteel niet omdat:
- de rente op nieuwe obligaties te laag is;
- tussentijdse meerwaarde niet evident is omdat de rente niet veel verder meer kan zakken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zou me niet verbazen.
Een ETF, gewogen volgens marktkapitalisatie, zal sowieso gemiddeld presteren binnen de markt die hij volgt en na kosten bovengemiddeld. Dat is te bewijzen door simpele wiskunde: https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/ ... active.htm