Top 5 (of 10) voor 2020
TIP
Re: Top 5 (of 10) voor 2020
Wanneer dan?YelitBiros schreef: ↑28 december 2019, 10:55 In het begin van dit jaar heeft de beurs ook een serieuze duik gemaakt. Ik zou toch maar even afwachten tot medio januari om bij te kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
GVP1 en B74HShort,
Met dank voor uw wijze raad in 2019. Ik denk - maar wie ben ik - dat u er met kop en schouder - boven het gemiddelde steekt. Wellicht heb ik het weer niet goed verwoord, maar hopelijk voelt u de bedoeling van dit bericht.
Met heel veel dank, ik leer veel van u...en de rest...tja...is ook leren...maar vergeten soms.
Vooral een gezond 2020.............
Jozefien
Met dank voor uw wijze raad in 2019. Ik denk - maar wie ben ik - dat u er met kop en schouder - boven het gemiddelde steekt. Wellicht heb ik het weer niet goed verwoord, maar hopelijk voelt u de bedoeling van dit bericht.
Met heel veel dank, ik leer veel van u...en de rest...tja...is ook leren...maar vergeten soms.
Vooral een gezond 2020.............
Jozefien
Gemiddeld +58,01% dus (zonder dividend).DeZatteNonkel schreef: ↑28 december 2018, 20:27 Ook maar eens een poging doen. Willekeurige volgorde:
Bayer +20,29%
RPS Group +22,14%
Apple +83,51%
Galapagos +136,84%
Roche +27,28%
Geluk(?) gehad dit jaar. Eens kijken wat 2020 geeft voor volgende selectie:
Norcros
Pandora
Intel
IBM
Pfizer
Met het logo van conservatief en vooral passief belegger in hart en nieren, blijf ik volharden in de boosheid. Mijn winnaars van "gisteren", waarvan ik de posities verlichtte naar "de helft" na verdubbeling van de koers in een jong verleden, blijf ik koesteren. Galapagos, d'Ieteren, Tencent, Aedifica, VGP, Microsoft en nog een handvol anderen blijven lekker in portefeuille. Evenals mijn oogappels sinds héél lang, Franco Nevada, Wheaton Precious Metals en nog enkele andere buffers die vrijwel elke zwakte in port opgevangen hebben.
Mijn top vijf is bekend bij twee forumgenoten met wie ik ondertussen een intieme band gesmeed heb. Ze worden, in tegenstelling tot mezelf, gewaardeerd alhier. Ik heb hen de eer gegund mijn belangrijkste posities voor 2020 halverwege 't jaar te openbaren. Gratis tips? Niks meer voor mij. Ik herinner me levendig dat ik destijds menig belegger gered heb van de ondergang, na een al te matige poging van het gelukkig teloorgegane fortis dat erin slaagde hun gelden te doen krimpen gedurende een periode van zeven jaar. Waarvan akte en waarvoor "hulde"!
Terloops, ik ben een gelukkig belegger die zowat een dagje per maand bezig is met beurs en co. Gelukkig stoelen de indexen tegenwoordig op sentiment, en op dat vlak heeft God me echt verwend!
Succes, allen!
Mijn top vijf is bekend bij twee forumgenoten met wie ik ondertussen een intieme band gesmeed heb. Ze worden, in tegenstelling tot mezelf, gewaardeerd alhier. Ik heb hen de eer gegund mijn belangrijkste posities voor 2020 halverwege 't jaar te openbaren. Gratis tips? Niks meer voor mij. Ik herinner me levendig dat ik destijds menig belegger gered heb van de ondergang, na een al te matige poging van het gelukkig teloorgegane fortis dat erin slaagde hun gelden te doen krimpen gedurende een periode van zeven jaar. Waarvan akte en waarvoor "hulde"!

Terloops, ik ben een gelukkig belegger die zowat een dagje per maand bezig is met beurs en co. Gelukkig stoelen de indexen tegenwoordig op sentiment, en op dat vlak heeft God me echt verwend!
Succes, allen!
Even wat met de grove borstel er door gegaan. Gelieve het rustig te houden met respect voor elkaar!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Wells Fargo
- Bank of America
- Realty Income
- 3M
- IBM
- Bank of America
- Realty Income
- 3M
- IBM
Mijn idee voor 2020 is om de kat uit de boom te kijken.
- Stijgt de markt vrolijk door zoals in 2019, dan profiteer ik (vooral via breed gespreide trackers).
- Blijft de markt status-quo: den maakt het geen verschil
- Komt er toch een stevige correctie? Dan koop ik trackers bij.
- Stijgt de markt vrolijk door zoals in 2019, dan profiteer ik (vooral via breed gespreide trackers).
- Blijft de markt status-quo: den maakt het geen verschil
- Komt er toch een stevige correctie? Dan koop ik trackers bij.
Door mijn leeftijd heb ik zowat al mijn aandelenposities afgebouwd. Door mijn pensioenspaarfonds zit ik wel nog in de markt.
Na meer dan 30 jaar beurservaring weet ik dat de beurswijsheid "The trend is tour friend" een prima basis is om te beleggen.
Persoonlijk zou ik wel niet meer beleggen in aandelen zoals Sofina of Brederode. Aandelen die zo door iedereen opgehemeld worden, bereiken vroeg of laat een punt dat de torenhoge verwachtingen niet meer ingelost kunnen worden. Ackermans is hier een voorbeeld van. Vroeger ook door iedereen jarenlang opgehemeld. Nu al een hele tijd aan het slabakken.
Ik zou ook niet beleggen in farmabedrijven. Het kost tegenwoordig veel te veel aan R&D om van een veelbelovende molecule, een succesvol farmacie te maken. Al de voor de hand liggende dingen, zijn nu eenmaal al ontdekt.
Ik heb geen zicht op de financiële sector. De torenhoge koersen van aandelen daarvan blijven mij verbazen, terwijl we om de oren worden geslagen met doemberichten daarrond.
Persoonlijk geloof ik ook niet in bedrijven waarvan men ervan uitgaat dat ze kunnen profiteren van de hele klimaatproblematiek. In hun koersen zit dat allemaal al een hele tijd verrekend, terwijl de geschiedenis aantoont dat bij dergelijke gevaren er meestal een harde reset van het systeem nodig is, en dat dan pas blijkt welke aandelen daarvan profiteren.
Na al jarenlang in een opgaande markt te zitten, geloof ik wel dat we aan de derde fase zitten van een Kondratiev-cyclus. De opgang van de laatste cyclus begon met het Internet als baanbrekende nieuwe technologie. Wie weet wordt dan een nieuwe technologie rond dus die klimaatproblematiek het begin van een nieuwe cyclus. Als dat zo zou zijn, moeten we wel eerst nog door een fase van neergang.
Na meer dan 30 jaar beurservaring weet ik dat de beurswijsheid "The trend is tour friend" een prima basis is om te beleggen.
Persoonlijk zou ik wel niet meer beleggen in aandelen zoals Sofina of Brederode. Aandelen die zo door iedereen opgehemeld worden, bereiken vroeg of laat een punt dat de torenhoge verwachtingen niet meer ingelost kunnen worden. Ackermans is hier een voorbeeld van. Vroeger ook door iedereen jarenlang opgehemeld. Nu al een hele tijd aan het slabakken.
Ik zou ook niet beleggen in farmabedrijven. Het kost tegenwoordig veel te veel aan R&D om van een veelbelovende molecule, een succesvol farmacie te maken. Al de voor de hand liggende dingen, zijn nu eenmaal al ontdekt.
Ik heb geen zicht op de financiële sector. De torenhoge koersen van aandelen daarvan blijven mij verbazen, terwijl we om de oren worden geslagen met doemberichten daarrond.
Persoonlijk geloof ik ook niet in bedrijven waarvan men ervan uitgaat dat ze kunnen profiteren van de hele klimaatproblematiek. In hun koersen zit dat allemaal al een hele tijd verrekend, terwijl de geschiedenis aantoont dat bij dergelijke gevaren er meestal een harde reset van het systeem nodig is, en dat dan pas blijkt welke aandelen daarvan profiteren.
Na al jarenlang in een opgaande markt te zitten, geloof ik wel dat we aan de derde fase zitten van een Kondratiev-cyclus. De opgang van de laatste cyclus begon met het Internet als baanbrekende nieuwe technologie. Wie weet wordt dan een nieuwe technologie rond dus die klimaatproblematiek het begin van een nieuwe cyclus. Als dat zo zou zijn, moeten we wel eerst nog door een fase van neergang.
Hoe bedoel je de hoge waarderingen in de financiële sector? De meeste banken hebben net een heel lage P/E ratio ten opzichte van de rest van de markt als ik me niet vergis?
Dat aandelen in de financiële sector met een lage KW noteren is in het verleden al dikwijls gebeurd. Ik heb het dan meer specifiek over de al jaren stijgende koersen, terwijl die doemberichten die steeds maar de kop opsteken blijkbaar geen invloed hebben op de koersen. Traditioneel presteren bankaandelen ook beter bij een dalende LT rente. Dan worden hun eigen beleggingen op lange termijn ook meer waard. Maar de rente schommelt nu al enkele jaren rond hetzelfde lage niveau. Ook dat representeert zich niet in de koersen. Verder ben ik natuurlijk alleen maar een amateur, met een eigen persoonlijke visie, zonder zelf nog aandelen te kopen. Het is voor mij nu puur een hobby, zonder nog inzet.
Wijze taal ! Wat meer bepaald de banken aangaat: in 2007-begin 2008 keek ik elke dag met verbazing naar de koersen van Fortis en KBC. Elke dag maar hoger. Keek er naar zoals een konijn voor een lichtbak. Vroeg me af: maar waar komen hun steeds stijgende winsten toch vandaan ? Had toen nattigheid moeten voelen en 'alles' verkopen. Zeepbel van vandaag is de rente denk ik.MoreOrLess schreef: ↑29 december 2019, 20:53 Ik heb geen zicht op de financiële sector. De torenhoge koersen van aandelen daarvan blijven mij verbazen, terwijl we om de oren worden geslagen met doemberichten daarrond.