groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
Heb het even nagelezen, maar zeezoutjes hebben het beter dan IWDA gedaan. Althans gedurende de periode dat ze bestaan... Zeezoutjes zijn toch dividend aandelen en dan nog enkel Belgische.
Beide vrij lazy portefeuilles.
Als ik hier 1 ding geleerd heb op dit forum is het dat ieder zijn visie verkoopt als de waarheid. Maar dat die ene waarheid niet bestaat. Er zijn bij beleggen verschillende wegen die naar Rome leiden en het is moeilijk te zeggen welke de beste is gezien de voortdurend veranderende omstandigheden...
Een selectie dividend aandelen kan het beter doen dan de standaard bogleheads portefeuille, maar ook slechter... Dividenden zijn niet heilig, maar ook geen vloek.
Als nieuweling, heb ik gemerkt, is het belangrijk dit in te zien en hier rekening mee te houden. Maak je eigen keuzes die passen bij jou profiel, interesses en overtuiging. Leer, leer bij en stuur bij indien nodig.
Op zeker moment was er een topic waar je de eigen beleggingshistorie kon delen. Daaruit bleek duidelijk, iedereen maakt fouten en betaald leergeld...
Beide vrij lazy portefeuilles.
Als ik hier 1 ding geleerd heb op dit forum is het dat ieder zijn visie verkoopt als de waarheid. Maar dat die ene waarheid niet bestaat. Er zijn bij beleggen verschillende wegen die naar Rome leiden en het is moeilijk te zeggen welke de beste is gezien de voortdurend veranderende omstandigheden...
Een selectie dividend aandelen kan het beter doen dan de standaard bogleheads portefeuille, maar ook slechter... Dividenden zijn niet heilig, maar ook geen vloek.
Als nieuweling, heb ik gemerkt, is het belangrijk dit in te zien en hier rekening mee te houden. Maak je eigen keuzes die passen bij jou profiel, interesses en overtuiging. Leer, leer bij en stuur bij indien nodig.
Op zeker moment was er een topic waar je de eigen beleggingshistorie kon delen. Daaruit bleek duidelijk, iedereen maakt fouten en betaald leergeld...
+1 voor vosqu
Daarom neem ik ook deel aan alle disciplines, maw fondsen, etf, holdings, zeezoutjes, groei aandelen.
Het is voor mij een geweldige mix en het brengt meer dan genoeg op!
Daarom neem ik ook deel aan alle disciplines, maw fondsen, etf, holdings, zeezoutjes, groei aandelen.
Het is voor mij een geweldige mix en het brengt meer dan genoeg op!
Of nieuwelingen moeten beseffen dat er altijd meerdere kanten zijn aan elk verhaal? En eens de zoekfunctie leren gebruiken?
T'is ier precies een plaat die blijft hangen.
T'is ier precies een plaat die blijft hangen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
De keuze tussen groei en dividend aandelen is natuurlijk al een een heel oude verhaal. Verschillende bekende beleggers houden wél van dividenden, waaronder de grote Buffett, maar ik begrijp het theoretische verhaal dat een goed renderend bedrijf het geld beter kan investeren in hun hoogrenderende aktiviteiten dan het geld uit te keren aan aandeelhouders in de vorm van dividenden. Dan moeten die investeringsmogelijkheden natuurlijk wel gevonden worden, anders dreigt het geld zich op te potten zoals nu b.v. bij Berkshire Hathaway gebeurt. Dat geld op de bankrekening brengt niets op, dus dan wordt het wél interessant om aan aandeleninkopen of aan dividenden te gaan denken. Zoals gezegd zit aan de uitkering van die dividenden doorgaans helaas een fiscaal nadeel vast voor de belegger.
Ikzelf beleg in dividendaandelen, maar ook in groeiaandelen. Bij de groeiaandelen gaat het meestal om bedrijven waarvan het niet duidelijk is of ze die groei zullen kunnen vasthouden (denk aan FANG), bij dividendaandelen gaat het eerder om gevestigde namen waarvan het niet zo duidelijk is of ze hun positie in de toekomst zullen kunnen handhaven (denk aan Engie, Proximus, Shell).
Volgens De Tijd slaagden amper zeven Belgische bedrijven er de voorbije kwarteeuw in hun coupon nooit te verlagen: Sofina, Ackermans & van Haaren, Lotus Bakeries, Solvay, UCB, Colruyt en Co.Br.Ha.
Dat is op z'n minst een indicatie dat dit (zeer) goed geleide bedrijven zijn die zich over een langere periode hebben weten te bewijzen, gesteund door familiale aandeelhouders met een langetermijn visie. Het lijkt ook geen toeval te zijn dat ál deze bedrijven verankerd zijn door familiale aandeelhouders.
Is dit een garantie dat deze aandelen het over de komende 25 jaar weer zo goed gaan doen? Nee, maar deze aandelen hebben bij mij wel een streepje voor.
Ikzelf beleg in dividendaandelen, maar ook in groeiaandelen. Bij de groeiaandelen gaat het meestal om bedrijven waarvan het niet duidelijk is of ze die groei zullen kunnen vasthouden (denk aan FANG), bij dividendaandelen gaat het eerder om gevestigde namen waarvan het niet zo duidelijk is of ze hun positie in de toekomst zullen kunnen handhaven (denk aan Engie, Proximus, Shell).
Volgens De Tijd slaagden amper zeven Belgische bedrijven er de voorbije kwarteeuw in hun coupon nooit te verlagen: Sofina, Ackermans & van Haaren, Lotus Bakeries, Solvay, UCB, Colruyt en Co.Br.Ha.
Dat is op z'n minst een indicatie dat dit (zeer) goed geleide bedrijven zijn die zich over een langere periode hebben weten te bewijzen, gesteund door familiale aandeelhouders met een langetermijn visie. Het lijkt ook geen toeval te zijn dat ál deze bedrijven verankerd zijn door familiale aandeelhouders.
Is dit een garantie dat deze aandelen het over de komende 25 jaar weer zo goed gaan doen? Nee, maar deze aandelen hebben bij mij wel een streepje voor.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb er in ieder geval al veel uitgehaald. Hij heeft mij bovendien al meermaals betrapt op denkfouten; enkel zo leert een mens bij. Bovendien worden de stellingen van B7H4long altijd onderbouwd door bewijs, in tegenstelling tot anderen die gewoon hun mening verkondigen. Hoe meer hoe liever dus.
Klein vraagje betreffende dividenden.
Hoe bereken je het dividend rendement?
Bruto dividend / koers aandeel
Maar de koers op welk moment? Declaratie datum, ex dividend datum, ...
En wat met meervoudige uitbetaling per kalenderjaar? Dividenden samentellen en dan vergelijken met de koers, maar de koers op welk moment?
Het juiste moment kiezen lijkt me wel belangrijk anders kan elke belegger een ander rendement bekomen?
En wat met meervoudige uitbetaling per kalenderjaar? Dividenden samentellen en dan vergelijken met de koers, maar de koers op welk moment?
Het juiste moment kiezen lijkt me wel belangrijk anders kan elke belegger een ander rendement bekomen?
Dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken met mijn bijdrage.
Redelijk simpele wiskunde lijkt me, maar de jeugd lijkt het meer te hebben voor statistiek en meta-analyses van die statistiek.
Wat de posts van B7H4long betreft, ze zijn er en maar goed ook, dit forum zou al lang doodgebloed zijn zonder.
Je hoeft het niet eens te zijn met B7H4, en als je dat onderbouwd hier op het forum post heeft iedereen er wat aan (behalve de zeikerds, maar die moeten dan maar leren hun ogen te sluiten voor wat ze niet willen lezen). Als niemand nog post omdat de zeikerds daar commentaar op zouden kunnen hebben...
Je kan natuurlijk ook gewoon een vraag posten, of een mening, ..., of gewoon een beetje trollen, dat is af en toe, met mate, ook plezant.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Het dividendrendement berekenen is op basis van de huidige koers. Dat wijzigt dus constant. Elke belegger krijgt evenveel euro's per aandeel dat hij bezit maar je individuele dividendrendement in percenten hangt af van de koers die je voor het aandeel geeft.Vosqe schreef: ↑21 januari 2020, 07:28 Klein vraagje betreffende dividenden.
Er is een standaard definitie voor dividend rendement:
Natuurlijk kan je een eigen definitie fabriceren als dat nodig is om je getallen beter te laten uitkomen. :-)https://www.investopedia.com/terms/d/dividendyield.asp schreef:What Is Dividend Yield?
The dividend yield is the ratio of a company's annual dividend compared to its share price.
The dividend yield is represented as a percentage and is calculated as follows:
Dividend Yield = Annual Dividend / Share Price
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor de feedback.
Ging er vanuit dat er een specifiek uniform moment was om dit te berekenen, maar kon niets terugvinden. Maar het is er dus gewoon niet.
Ging er vanuit dat er een specifiek uniform moment was om dit te berekenen, maar kon niets terugvinden. Maar het is er dus gewoon niet.
-
anonymous38476
Je neemt de de koers die JIJ voor het aandeel betaalt hebt. Voorbeeld: je kocht RTL aan €41: je dividend yield is 9,75%. De koers stijgt vervolgens naar €50. Het dividend rendement op je initiële belegging is niet veranderd. Berekend op basis van de huidige waarde is de yield wel verschillend natuurlijk, maar dat is m.i. niet relevant.
Op langere termijn kan het misschien wel aangeraden zijn om je positie te verkopen (of af te bouwen) om te herinvesteren aan een hogere yield (als passief inkomen ja doel is natuurlijk).
Op langere termijn kan het misschien wel aangeraden zijn om je positie te verkopen (of af te bouwen) om te herinvesteren aan een hogere yield (als passief inkomen ja doel is natuurlijk).
-
Marcoborro
- Newbie

Welk aandeel zou spaargids momenteel aanraden voor een beginner? Voor een bedrag van 4000 euro?
IWDA IWRD TGET TRET VUSA
Je kan het aandeel niet meer kopen of verkopen aan de koers waaraan jij het kocht (respectievelijk afhankelijk van of het sindsdien steeg of daalde). Dus ik vind zo'n metriek niet echt belangrijk. Kan leuk zijn om in je persoonlijke excel erbij te nemen maar niet meer dan dat.DeZatteNonkel schreef: ↑21 januari 2020, 23:57 Je neemt de de koers die JIJ voor het aandeel betaalt hebt. Voorbeeld: je kocht RTL aan €41: je dividend yield is 9,75%. De koers stijgt vervolgens naar €50. Het dividend rendement op je initiële belegging is niet veranderd. Berekend op basis van de huidige waarde is de yield wel verschillend natuurlijk, maar dat is m.i. niet relevant.
Dividendrendement wordt uitgedrukt aan de laatste koers van het aandeel.
En bij voorkeur neem je het dividend van volgend jaar van zodra dit bevestigd wordt. Je kan dividenden uit het verleden namelijk niet meer ontvangen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash