Ontevreden over buitensporige maandelijkse uitgaven - graag jullie advies
Ontevreden over buitensporige maandelijkse uitgaven - graag jullie advies
Hallo,
Ik werk nu sinds een tweetal jaar als arts, en verbaas mij er telkens over hoe buitensporig mijn uitgaven zijn. Ik heb het gevoel dat ik veel meer zou kunnen moeten sparen. Ik slaag er wel telkens in, met wat overschot, om 500 euro opzij te zetten per maand voor te beleggen in VWCE, maar het moet een stuk beter kunnen.
Graag daarbij jullie hulp. Ik startte al eerder een topic met vraag naar algemene tips. Hieronder zijn mijn uitgaven van deze maand, januari 2020, in chronologische volgorde.
Mijn brutosalaris in januari was 6650 euro. Alle tips worden op prijs gesteld.
Bedankt
Edit: ter verduidelijking, ik heb een vennootschap sinds juli 2019; net na het afsluiten van mijn hypotheek
Ik werk nu sinds een tweetal jaar als arts, en verbaas mij er telkens over hoe buitensporig mijn uitgaven zijn. Ik heb het gevoel dat ik veel meer zou kunnen moeten sparen. Ik slaag er wel telkens in, met wat overschot, om 500 euro opzij te zetten per maand voor te beleggen in VWCE, maar het moet een stuk beter kunnen.
Graag daarbij jullie hulp. Ik startte al eerder een topic met vraag naar algemene tips. Hieronder zijn mijn uitgaven van deze maand, januari 2020, in chronologische volgorde.
Dan kom ik in totaal aan ongeveer 3011,38 euro. Daarbovenop heb ik 500 euro in DeGiro ingelegd. Dit lijkt mij een gemiddelde maand, maar ik wil veel, veel meer sparenTakeaway 27 euro (uitzonderlijk op een donderdag, gezien nieuwjaar. Normaal enkel en telkens tijdens weekend)
Maandelijkse last hypotheek 1210,85
Takeaway 15,50
Klimaatzaak 3 euro
Sodexocard maaltijdcheques 684,74
Sodexocard terugkerende kost 3
Bijdrage bankkost persoonlijke rekening 3,31
Bijdrage bankkost zakenrekening 17,55
Wekelijkse diepvriesmaaltijden aan huis: 35,94
NMBS ticket 15,50
De Lijn ticket 1,80
Achterkomende kost aankoop auto december 2019: 236,11
Aankoop medicatie eenmalig 29,15
Takeaway 15,90
Supermarkt kost die niet op maaltijdcheques kon betaald worden 17,02
Boekhouder maandelijks 302,50
Internet 34,94
Supermarkt kost die niet op maaltijdcheques kon betaald worden 5,75
Takeaway 18,45
Gas en elektriciteit 66,99
Ziekenfonds 99,60
Supermarkt kost die niet op maaltijdcheques kon betaald worden 7,50
Aankoop PC game via PayPal 9
Wekelijkse diepvriesmaaltijden aan huis: 35,94
Takeaway 13,25
Artsbezoek (volledig terugbetaald) 61,27
Benzine 39,19
Mijn brutosalaris in januari was 6650 euro. Alle tips worden op prijs gesteld.
Bedankt
Edit: ter verduidelijking, ik heb een vennootschap sinds juli 2019; net na het afsluiten van mijn hypotheek
Laatst gewijzigd door shaokim op 31 januari 2020, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontevreden over buitensporige maandelijkse uitgaven - graag jullie advies
misschien een bvba oprichten, dan kan je wat meer kosten aftrekken
en jezelf een ( laag )loon toekennen, waarop je minder belastingen betaalt
ook een beetje een rare uitgave van 61 euro aan de arts terwijl je het volledig terugtrekt, dan is het geen uitgave
ziekenfonds 99,60 dat zal waarschijnlijk per jaar zijn dus dat bedrag kan je al door 12 delen
en jezelf een ( laag )loon toekennen, waarop je minder belastingen betaalt
ook een beetje een rare uitgave van 61 euro aan de arts terwijl je het volledig terugtrekt, dan is het geen uitgave
ziekenfonds 99,60 dat zal waarschijnlijk per jaar zijn dus dat bedrag kan je al door 12 delen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vennootschap is hier inderdaad de meest logische keuze. Want hoog bruto naar een hoog nettoloon kan in België heel moeilijk zonder veel belastingen te betalen. Maar uw setup is eigenlijk slecht.
In plaats van een hypotheek af te sluiten in privé naam had je beter via een IPT gewerkt (type pensioensparen). Die vergoeding is in de vennootschap fiscaal volledig aftrekbaar maar kan je dan wel meteen gebruiken voor de aankoop van vastgoed. Zo spaar je netto gemakkelijk een 1.000 EUR uit per maand.
Internet, telefoon, wagen, etc kan dan ook op de vennootschap. Dat kost allemaal een pak minder dan wanneer je die dingen gewoon als bediende met nettoloon moet aankopen.
300 EUR per maand voor een boekhouder is ook duur bij een eenmanszaak. Of lees ik het verkeerd en heb je al een vennootschap?
In plaats van een hypotheek af te sluiten in privé naam had je beter via een IPT gewerkt (type pensioensparen). Die vergoeding is in de vennootschap fiscaal volledig aftrekbaar maar kan je dan wel meteen gebruiken voor de aankoop van vastgoed. Zo spaar je netto gemakkelijk een 1.000 EUR uit per maand.
Internet, telefoon, wagen, etc kan dan ook op de vennootschap. Dat kost allemaal een pak minder dan wanneer je die dingen gewoon als bediende met nettoloon moet aankopen.
300 EUR per maand voor een boekhouder is ook duur bij een eenmanszaak. Of lees ik het verkeerd en heb je al een vennootschap?
En dan vragen werknemers zich af waarom er van hun brutoloon zo weinig over blijft.
Tot dusver twee tips die hetzelfde aanraden: wordt zelfstandige en breng al uw, al dan niet terecht op de vennootschap geboekte, kosten in mindering zodat er zo min mogelijk belastbaar overblijft.
Tot dusver twee tips die hetzelfde aanraden: wordt zelfstandige en breng al uw, al dan niet terecht op de vennootschap geboekte, kosten in mindering zodat er zo min mogelijk belastbaar overblijft.
300€ per maand voor een boekhouder? Dus 3600 op jaarbasis, en dat voor een vrij beroeper, dat is er ver over. Daar kan je al op besparen. In feite het hele bedrag, als je de wil hebt zelf wat administratie te doen.
Ik ga ervan uit dat je al een deel van je kosten ten laste van je vrij beroep neemt om de belastingdruk wat te milderen.
Een vennootschap kan een oplossing zijn of een manier om van de regen in de drop te komen.
Als je kan, is een optie een paar dagen per week over de grens te werken en die inkomsten toe te wijzen aan de 'vaste basis' daar. Dit bespaart je belastingen en vooral sociale zekerheidsbijdragen, want met jouw omzet ben je zowat het duurst mogelijk sociaal verzekerd.
Ik ga ervan uit dat je al een deel van je kosten ten laste van je vrij beroep neemt om de belastingdruk wat te milderen.
Een vennootschap kan een oplossing zijn of een manier om van de regen in de drop te komen.
Als je kan, is een optie een paar dagen per week over de grens te werken en die inkomsten toe te wijzen aan de 'vaste basis' daar. Dit bespaart je belastingen en vooral sociale zekerheidsbijdragen, want met jouw omzet ben je zowat het duurst mogelijk sociaal verzekerd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
63,10 voor takeaway's, zonder uw nieuwjaar? das 750€ / jaarTakeaway 27 euro (uitzonderlijk op een donderdag, gezien nieuwjaar. Normaal enkel en telkens tijdens weekend)
Takeaway 15,50
Takeaway 15,90
Takeaway 18,45
Takeaway 13,25
Je verdiend veel, maar als je meer wil overhouden, moet je minder uitgeven..
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
of adviserend arts bij een ziekenfonds worden, kan je meer met verdienen als je voldoende anncientiteit hebt en minder uren kloppen en minder uitgaven
of controlearts van een werkgever, of arbeidsgeneesheer
of controlearts van een werkgever, of arbeidsgeneesheer
OK, dan kan je toch al optimaliseren.
Die boekhouder blijft duur, ook voor een vrij beroeper met een BV of een andere vennootschapsvorm.
Een vennootschap is niet zaligmakend, dikwijls kost het meer dan het opbrengt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
anonymous9
Hoe raak je aan 684 EUR aan maaltijdcheques? Is dat niet beperkt tot 8 EUR/dag? Anders geef ik mezelf ook meer hoor
Alsook. Terugkerende kost Sodexokaart: waarom betaalt uw vennootschap die niet?
Alsook. Terugkerende kost Sodexokaart: waarom betaalt uw vennootschap die niet?
klopt dit verhaaltje wel helemaal ?
Ik dacht al een zekere herhalingswaarde te zien...
overmatige-maandelijkse-uitgaven-aan-su ... ml#p393114
Ik dacht al een zekere herhalingswaarde te zien...
overmatige-maandelijkse-uitgaven-aan-su ... ml#p393114
Ik heb al geantwoord op Reddit, maar ik vraag me ook af hoe dat precies ineen zit met die boekhouder. Rekent die een vast forfaitair bedrag aan per maand, of is dat een gemiddelde? Als arts kan ik me niet voorstellen dat je veel aan- en verkoopfacturen hebt, en als de vennootschap nog maar pas opgericht is zullen er ook niet al te veel constructies zijn waar ze tijd in moeten steken.
En zoals vermeld, ik zie het verschil hier niet tussen vennootschap en privé. Bijna de helft van uw kosten hoef je niet privé te rekenen.
En zoals vermeld, ik zie het verschil hier niet tussen vennootschap en privé. Bijna de helft van uw kosten hoef je niet privé te rekenen.
Hoe zou dat in Thailand zijn ?
Zeg eens, meneer dokteur, hou je een lijst bij van je meest suksesrijke berichten ? Wil je ons dan vertellen welk dat was ?
Voor zij die nog niet goed uitgeslapen waren: onze vriend geeft steeds 1 of meerdere tips.
Wil er nog 2 aan toevoegen:
- de hilarische kost van het busticket
- het ontbreken van parkeergeld
Bovendien zit er meestal een lijn in: een discussie op gang brengen (geen loutere mening of info zoals bij de meesten).
Zeg eens, meneer dokteur, hou je een lijst bij van je meest suksesrijke berichten ? Wil je ons dan vertellen welk dat was ?
Voor zij die nog niet goed uitgeslapen waren: onze vriend geeft steeds 1 of meerdere tips.
Wil er nog 2 aan toevoegen:
- de hilarische kost van het busticket
- het ontbreken van parkeergeld
Bovendien zit er meestal een lijn in: een discussie op gang brengen (geen loutere mening of info zoals bij de meesten).
Het trollen is wel erg toegenomen op spaargids. Als er nu ook al schijndoktoors hun vuile was komen buiten hangen.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Een arts (?) die blijkbaar uitsluitend ongezonde maaltijden eet, die zou nooit mijn vertrouwen kunnen winnen. (takeaway=meestal fast food, en diepvriesmaaltijd=meestal teveel zout, smaakversterkers, ed.)
Af en toe moet dit kunnen, maar als men wil gezond blijven: nooit een dagelijkse gewoonte van maken.
Geen wonder dat er ook een artsbezoek in het lijstje staat.
Af en toe moet dit kunnen, maar als men wil gezond blijven: nooit een dagelijkse gewoonte van maken.
Geen wonder dat er ook een artsbezoek in het lijstje staat.