Uitstel lening door Corona
TIP
Re: Uitstel lening door Corona
Hier worden enkele foute voorbeelden gegeven, die ik graag meteen uit de wereld help:
Hypothecaire kredieten:
Inkomen na terugbetaling leningen = >1.700 EUR
-> Je vraagt uitstel kapitaal + intresten.
Concreet zal je looptijd verlengd worden met het uitstel dat je vraagt, makkelijkheidshalve 6 maanden voor ons voorbeeld.
Je looptijd wordt verlengd met 6 maanden, en intussen had je normaal ook intresten moeten betalen.
Indien je vrijstelling vraagt van deze intresten worden deze bij de resterende looptijd, na de komende 6 maanden geteld.
Het kan dus dat je lening vandaag 1.000 EUR bedraagt, je 6 maanden geen kapitaal + intresten betaalt, en vervolgens 1.003 EUR (afhankelijk van je resterende looptijd). Dit zijn dan de intresten die je in deze periode had moeten betalen, gespreid over je resterende looptijd.
Dit is dus voor élk dossier verschillend: afhankelijk van looptijd en openstaand bedrag.
Vraag je enkel uitstel van kapitaal, blijf je in tussentijd wél de bewuste intresten betalen, en zal je aflossing na de 6 maanden wél dezelfde zijn dan eerder.
Wanneer je overblijvend inkomen (na leningen) <1.700 EUR bedraagt worden deze bijkomende, tussentijdse intresten kwijtgescholden. De aflossing blijft voor en na hetzelfde.
Ik vermoed dat sommige de tussentijdse periode willen gebruiken om extra liquiditeit op te bouwen. Omdat je wel nog de tussentijdse intresten verschuldigd bent, is dit dus in beperkte mate in je eigen voet schieten.
Volledigheidshalve geef ik graag mee dat het uitstel mogelijk is tot 31/10, en niet zoals eerder gecommuniceerd 30/9.
Investeringskredieten:
Enkel uitstel van kapitaal, de intresten blijven verschuldigd.
Hypothecaire kredieten:
Inkomen na terugbetaling leningen = >1.700 EUR
-> Je vraagt uitstel kapitaal + intresten.
Concreet zal je looptijd verlengd worden met het uitstel dat je vraagt, makkelijkheidshalve 6 maanden voor ons voorbeeld.
Je looptijd wordt verlengd met 6 maanden, en intussen had je normaal ook intresten moeten betalen.
Indien je vrijstelling vraagt van deze intresten worden deze bij de resterende looptijd, na de komende 6 maanden geteld.
Het kan dus dat je lening vandaag 1.000 EUR bedraagt, je 6 maanden geen kapitaal + intresten betaalt, en vervolgens 1.003 EUR (afhankelijk van je resterende looptijd). Dit zijn dan de intresten die je in deze periode had moeten betalen, gespreid over je resterende looptijd.
Dit is dus voor élk dossier verschillend: afhankelijk van looptijd en openstaand bedrag.
Vraag je enkel uitstel van kapitaal, blijf je in tussentijd wél de bewuste intresten betalen, en zal je aflossing na de 6 maanden wél dezelfde zijn dan eerder.
Wanneer je overblijvend inkomen (na leningen) <1.700 EUR bedraagt worden deze bijkomende, tussentijdse intresten kwijtgescholden. De aflossing blijft voor en na hetzelfde.
Ik vermoed dat sommige de tussentijdse periode willen gebruiken om extra liquiditeit op te bouwen. Omdat je wel nog de tussentijdse intresten verschuldigd bent, is dit dus in beperkte mate in je eigen voet schieten.
Volledigheidshalve geef ik graag mee dat het uitstel mogelijk is tot 31/10, en niet zoals eerder gecommuniceerd 30/9.
Investeringskredieten:
Enkel uitstel van kapitaal, de intresten blijven verschuldigd.
NTO, volgens De Tijd is dat enkel maar voor de kredietnemers met een maandinkomen beneden 1700€.NTO schreef: ↑1 april 2020, 11:47Dat is niet wat ik lees in De Standaard:Tycoon schreef: ↑1 april 2020, 10:51 Ja, maar uw totale afbetalingstermijn blijft wel gelijk. Je hebt gewoon 6 maanden opschorting van betaling gekregen.
Voorbeeld bij netto maandinkomen > 1700€:
Huidige lening 20 jaar vast (240 maanden): € 1.010,05 betaalt u maandelijks terug als u € 200.000,00 leent aan 2,00% rente.
Betalingsuitstel vanaf april gedurende 6 maanden op het openstaande kapitaal van 200k.
Bij herneming van de afbetalingen: lening wordt nu beschouwd als 200k op 19,5jaar (234 maanden) vast met een maandelijkse terugbetaling van € 1.031,17.
Verschil: 21.12€/maand meer af te betalen vanaf de herneming.
Het plan betekent voor de particulieren dat al wie financieel getroffen is door het coronavirus, zes maanden opschorting van betaling kan krijgen. Die zes maanden worden toegevoegd aan de looptijd van de lening.
En afhankelijk van hoeveel je verdient (overhoudt per maand) ga je de interesten voor die 6 maanden opschorting al dan niet moeten betalen.
Dan nog hebben ze een probleem voor leningen op 30jaar hoe gaan ze die dan naar 30,5jaar verlengen als op de hypotheek op 30j afloopt. Dan kan die kredietnemer de laatste 6 maanden gewoon niet meer afbetalen of gaan ze die opnieuw naar de notaris sturen voor een hypotheekhernieuwing gedurende die periode.
De banken werkten ook een regeling uit voor een tweede categorie van ‘kwetsbare’ hypotheeknemers die nog harder worden getroffen. Voor wie het netto maandelijks gezinsinkomen 1.700 euro of minder bedraagt is er de mogelijkheid de betaling van zijn woonkrediet uit te stellen zonder bijkomende interesten over de gevraagde periode. Als de betalingen hernemen, worden de uitgestelde rentelasten niet verrekend in de maandlasten.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 1 april 2020, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kraker1999 dat is voor een maandinkomen hoger dan 1700€. Voor die met een inkomen lager dan 1700€ wordt alles gewoon maximaal 6 maanden opgeschoven volgens het artikel in De Tijd.kraker1999 schreef: ↑1 april 2020, 11:15kraker1999 schreef: ↑1 april 2020, 11:14
Kan je dit eens uitrekenen als je maandinkomen hoger is dan 1700.
In wat je citeert zie ik geen tegenspraak met wat ik schreef: er zijn geen BIJKOMENDE interesten voor die 6 maanden opschorting indien gezinsinkomen lager dan 1700 is. Je moet dus geen EXTRA intresten betalen op die som waarvoor je 6 maanden opschorting krijgt. Stel dat je 1300 per maand betaalt, met 6 maand opschorting: je moet geen EXTRA intrest betalen op het feit dat je 6 maand later betaalt, als je aan die voorwaarde van 1700 voldoet.Tycoon schreef: ↑1 april 2020, 13:14NTO, volgens De Tijd is dat enkel maar voor de kredietnemers met een maandinkomen beneden 1700€.De banken werkten ook een regeling uit voor een tweede categorie van ‘kwetsbare’ hypotheeknemers die nog harder worden getroffen. Voor wie het netto maandelijks gezinsinkomen 1.700 euro of minder bedraagt is er de mogelijkheid de betaling van zijn woonkrediet uit te stellen zonder bijkomende interesten over de gevraagde periode. Als de betalingen hernemen, worden de uitgestelde rentelasten niet verrekend in de maandlasten.
Ik zie ook nergens iets om je bewering te ondersteunen dat de looptijd niet met 6 maanden verlengd wordt.
Als je uitstel van betaling krijgt, ga je al dan niet minder intresten betalen, en mogelijks heeft dit een impact op je belastingen, in verband met aftrek leningintresten
?
@Tycoon: maar pas als iemand naar de bank geweest is, en een concrete simulatie gevraagd heeft, gaan we precies weten hoe het zit.
Pas als ze exacte berekeningen gaan maken, gaan we het weten.
Mijn opmerkingen zijn dus misschien verkeerd
Pas als ze exacte berekeningen gaan maken, gaan we het weten.
Mijn opmerkingen zijn dus misschien verkeerd
Ik was verkeerd, zoals NTO en GRUN terecht opmerkten.
Volgens FAQ van Febelfin worden in beide gevallen de lening met 6 maand verlengd. Ik ging ervan uit dat dit alleen in geval twee, inkomen lager dan 1700€ was.
Het Febelfin Charter voor betalingsuitstel.
Nu blijft nog de vraag hoe ze de bijkomende interest gaan verrekenden in scenario 1 afhankelijk of je nu wel of niet nog kapitaalsaflossingen, enkel intresten of enkel kapitaal terugbetaalde.
Ook vraag ik me af welke rentevoet ze voor die bijkomede interest gaan gebruiken.
Bij volledige stopzetting van intrest en kapitaalsaflossingen zie ik nog de mogelijkheid dat ze het dan als een bullet krediet gaan beschouwen met x maanden intrest op het uitstaande kapitaal tot aan de eerste terugbetaling. Dus aflossing van april in september is normale maandaflossing + 6 maanden intrest over uitstaand kapitaal, enz?
Zoals GRUN zei zal het voor iedere kredietnemer iets anders zijn.
Volgens FAQ van Febelfin worden in beide gevallen de lening met 6 maand verlengd. Ik ging ervan uit dat dit alleen in geval twee, inkomen lager dan 1700€ was.
Het Febelfin Charter voor betalingsuitstel.
Nu blijft nog de vraag hoe ze de bijkomende interest gaan verrekenden in scenario 1 afhankelijk of je nu wel of niet nog kapitaalsaflossingen, enkel intresten of enkel kapitaal terugbetaalde.
Ook vraag ik me af welke rentevoet ze voor die bijkomede interest gaan gebruiken.
Bij volledige stopzetting van intrest en kapitaalsaflossingen zie ik nog de mogelijkheid dat ze het dan als een bullet krediet gaan beschouwen met x maanden intrest op het uitstaande kapitaal tot aan de eerste terugbetaling. Dus aflossing van april in september is normale maandaflossing + 6 maanden intrest over uitstaand kapitaal, enz?
Laatst gewijzigd door Tycoon op 1 april 2020, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De toegepaste rentevoet blijft de rentevoet van uw contract.Tycoon schreef: ↑1 april 2020, 15:02 Ook vraag ik me af welke rentevoet ze voor die bijkomede interest gaan gebruiken.
Dus intrest op uw uitstaand bedrag.
Stel 1200 EUR aan intresten gedurende 6 maanden samen geteld.
Bij vrijstelling van kapitaal + intresten:
-> deze intresten worden verspreid over de resterende looptijd, bv 10 jaar (120M)
-> maandaflossing zal stijgen met 10 EUR (1.200 EUR intresten over 120M)
Indien je enkel vrijstelling kapitaal vraagt, geen intresten:
-> intresten worden verrekend doorheen de maanden die volgen. 1200 / 6 = 200 EUR
-> Na afloop blijft je maandaflossing dezelfde als voorheen.
Wat vreemd is, het is de eerste van de maand, op een werkdag, 19u en BNP heeft mijn aflossingen nog niet afgehouden....
normaal gezien gebeurt dat altijd al in de ochtend ... ben benieuwd of het morgen in orde is...
normaal gezien gebeurt dat altijd al in de ochtend ... ben benieuwd of het morgen in orde is...
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Ook BNP of andere bank?
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik kreeg uitstel van de bank en van mij is de lening er wel van gegaan :-(
Niet dat dit een ramp is maar was de afspraak niet . . .