Uitstel lening door Corona
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Uitstel lening door Corona
Is gisteren op het nieuws geweest, dat BNP alle afhoudingen uitgesteld heeft met enkele dagen, om de mensen de kans te geven die opschorting aan te vragen.
Wel raar dat er nu ook al geklaagd wordt dat de banken het geld NIET van de rekening haalt

Wel raar dat er nu ook al geklaagd wordt dat de banken het geld NIET van de rekening haalt

Ah kijk, hier vind ik een antwoord op mijn 'probleem', mijn lening is ook niet terugbetaald op de eerste. En ik heb daar geen communicatie over gehad, misschien dat er in de online banking een bericht gestuurd is, maar dat is dan in de app niet meteen te zien denk ik.
En om te antwoorden waarom er geklaagd wordt:
Mensen die een automatische opdracht hebben om 'de rest' naar een andere rekening over te schrijven moeten dit wel weten natuurlijk, anders komen ze volgende week in de problemen.
Bedankt voor de info. Ook (toevallig) op de desktop website ingelogd en ook daar geen bericht. Was toch geen grote moeite geweest denk ik dan...Leeneke_0102 schreef: ↑3 april 2020, 09:52Alle aflossingen hyp. Lening die normaal moeten betaald worden op 01/04 verschuiven naar 06/04 bij BNP.
Vandaag deze mail gekregen van Keytrade :
Indicatief voorbeeld: Een krediet met een openstaand saldo van 100.000 EUR, een
resterende looptijd van 10 jaar heeft een maandlast gelijk aan 919,32 EUR. Door het
betalingsuitstel werden gedurende 6 maanden geen intresten betaald. De intresten die
kwamen te vervallen tijdens het uitstel worden over de resterende looptijd van het krediet
verrekend door een aanpassing van de maandlast. De nieuwe maandlast zal bijgevolg
928,47 EUR bedragen. Dit is een stijging van de maandlast met 9,15 EUR.
De gevraagde opschorting van de afbetaling impliceert dat deze bedragen ook niet zullen
opgenomen worden in de fiscale attesten, en dat dit bijgevolg een impact kan hebben op
de bedragen die in 2020 in aanmerking zullen komen voor berekening van de eventuele
belastingvermindering/belastingvoordeel in het kader van woonkredieten van de
kredietnemers.
Is latijn voor mij.
Als je er gebruik kan van maken is dit aangeraden?
Wij lenen nog maar vanaf 01 januari 2020.
Nu zijn we aan het sparen om ons huis beetje op te knappen. Als we natuurlijk nu 5 maanden geen lening moeten afbetalen kunnen we vlugger ons huis in orde zetten.
Indicatief voorbeeld: Een krediet met een openstaand saldo van 100.000 EUR, een
resterende looptijd van 10 jaar heeft een maandlast gelijk aan 919,32 EUR. Door het
betalingsuitstel werden gedurende 6 maanden geen intresten betaald. De intresten die
kwamen te vervallen tijdens het uitstel worden over de resterende looptijd van het krediet
verrekend door een aanpassing van de maandlast. De nieuwe maandlast zal bijgevolg
928,47 EUR bedragen. Dit is een stijging van de maandlast met 9,15 EUR.
De gevraagde opschorting van de afbetaling impliceert dat deze bedragen ook niet zullen
opgenomen worden in de fiscale attesten, en dat dit bijgevolg een impact kan hebben op
de bedragen die in 2020 in aanmerking zullen komen voor berekening van de eventuele
belastingvermindering/belastingvoordeel in het kader van woonkredieten van de
kredietnemers.
Is latijn voor mij.
Als je er gebruik kan van maken is dit aangeraden?
Wij lenen nog maar vanaf 01 januari 2020.
Nu zijn we aan het sparen om ons huis beetje op te knappen. Als we natuurlijk nu 5 maanden geen lening moeten afbetalen kunnen we vlugger ons huis in orde zetten.
Bij mij is het snel gegaan.
Vrijdag telefonisch contact gehad met de bank, kwam ik op wachtlijst.
Afgelopen maandag gecontacteerd geweest voor verdere details.
Gisteren gecontacteerd geweest ivm digitale ondertekening.
Kapitaal en intrest op pauze gezet, melding dat ik eventueel mindere aftrek heb ivm woonbonus maar dat zit wel goed.
Ben alleenstaande en dus minder dan 1700euro netto na aftrek lening.
Vandaag bericht dat alles in orde is.
De uitkering dat we krijgen is niet om over naar huis te schrijven en aangezien ik horeca gerelateerd werk doe duurt het nog wel een paar maanden voor ik terug 100% aan het werk kan, het geeft dus wel wat gemoedsrust.
Vrijdag telefonisch contact gehad met de bank, kwam ik op wachtlijst.
Afgelopen maandag gecontacteerd geweest voor verdere details.
Gisteren gecontacteerd geweest ivm digitale ondertekening.
Kapitaal en intrest op pauze gezet, melding dat ik eventueel mindere aftrek heb ivm woonbonus maar dat zit wel goed.
Ben alleenstaande en dus minder dan 1700euro netto na aftrek lening.
Vandaag bericht dat alles in orde is.
De uitkering dat we krijgen is niet om over naar huis te schrijven en aangezien ik horeca gerelateerd werk doe duurt het nog wel een paar maanden voor ik terug 100% aan het werk kan, het geeft dus wel wat gemoedsrust.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mij lijkt dit interessant om te doen, al kan het bedrag toch maandelijks financieel draagbaar zijn.
1) Indien dit financieel draagbaar is en u vraagt toch 5 maand uitstel, dan kan u het bedrag van de kapitaalsaflossing gewoon sparen of investeren in werken aan uw huis.
2) Uw looptijd wordt gewoon 5 maand verlangd, maar indien u zoals mij nog 19 jaar moet afbetalen, is het bedrag tegen dan toch minder waard. Ik betaal liever binnen 20 jaar 5x 1000 EUR af dan dat ik nu 5x 1000 EUR afbetaal.
Enig nadeel is dat de interesten, vanaf het hervatten, toch moeten betaald worden... Let er dus op dat u weet hoeveel die bedragen en dat je die zeker langs de kant zet.
Weet iemand over welke looptijd die interesten verrekend worden? Is dat gedurende de de gehele looptijd of is dat in 12 maanden? Mijn eigen bankier weet dit zelf niet....
1) Indien dit financieel draagbaar is en u vraagt toch 5 maand uitstel, dan kan u het bedrag van de kapitaalsaflossing gewoon sparen of investeren in werken aan uw huis.
2) Uw looptijd wordt gewoon 5 maand verlangd, maar indien u zoals mij nog 19 jaar moet afbetalen, is het bedrag tegen dan toch minder waard. Ik betaal liever binnen 20 jaar 5x 1000 EUR af dan dat ik nu 5x 1000 EUR afbetaal.
Enig nadeel is dat de interesten, vanaf het hervatten, toch moeten betaald worden... Let er dus op dat u weet hoeveel die bedragen en dat je die zeker langs de kant zet.
Weet iemand over welke looptijd die interesten verrekend worden? Is dat gedurende de de gehele looptijd of is dat in 12 maanden? Mijn eigen bankier weet dit zelf niet....
Hou er wel rekening mee dat als je later nog extra geld wil lenen om te verbouwen de bank waarschijnlijk een hogere rente zal aanrekenen omdat je als hoger risico aanzien wordt.
Volgens ik gelezen heb over de resterende looptijd, en kan je tussen 5 en 8 euro/maand kosten...bart_daxke schreef: ↑9 april 2020, 10:50 Mij lijkt dit interessant om te doen, al kan het bedrag toch maandelijks financieel draagbaar zijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
volgens mijn interpretatie en berekeningen, kan dat inderdaad kloppen. Als je de kans hebt, doen dus!ludo schreef: ↑9 april 2020, 12:22Volgens ik gelezen heb over de resterende looptijd, en kan je tussen 5 en 8 euro/maand kosten...bart_daxke schreef: ↑9 april 2020, 10:50 Mij lijkt dit interessant om te doen, al kan het bedrag toch maandelijks financieel draagbaar zijn.
-
- Newbie
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
kga niet ingaan op het betalingsuitstel : heb uitgerekend op basis van mijn aflossingsplan (de kolom intresten van april maal 6 maand) dan ik dan bijna 1500 euro meer intresten zou moeten betalen : kga dus gewoon mijn lening verder betalen zonder uitstel aan te vragen
-
- Newbie
- Contacteer:
Dan ben je niet goed geïnformeerd... stel dat het deel interesten dat je uitstelt, 1500 eur bedragen. Dan wordt dit bedrag verdeeld over alle maanden die u nog moet betalen. Bij mij komt dit op +/- 3 Eur extra per maand. Te verwaarlozen dus. De laatste zes maanden van uw lening zult u enkel nog het gedeelte kapitaal dienen te betalen... er zijn geen extra kosten aan verbonden!calimero1 schreef: ↑9 april 2020, 14:17 kga niet ingaan op het betalingsuitstel : heb uitgerekend op basis van mijn aflossingsplan (de kolom intresten van april maal 6 maand) dan ik dan bijna 1500 euro meer intresten zou moeten betalen : kga dus gewoon mijn lening verder betalen zonder uitstel aan te vragen