Overbieden bij aankoop van een woning
-
Thegallerist
- Newbie

- Contacteer:
Overbieden bij aankoop van een woning
Wij zijn op zoek naar een woning in de Leuvense randgemeenten en stoten almaar meer op het feit dat er (sterk) boven de vraagprijs geboden wordt.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring in had, en hoeveel zou er procentueel overboden worden op een afgewerkt pand met een reeds vrij correct prijskaartje.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring in had, en hoeveel zou er procentueel overboden worden op een afgewerkt pand met een reeds vrij correct prijskaartje.
Re: Overbieden bij aankoop van een woning
Ja en mijn ervaring is ongeveer 10% overbod op de vraagprijs bij de toewijzing.
Gezien er meer en meer met gesloten omslagen een bod moet uitgebracht worden heb ik natuurlijk geen zicht op wat het bod was van diegenen die geen toewijzing kregen.
Je vaststelling in de regio Vlaams-Brabant en Antwerpen is correct.
Als een makelaar ziet dat er veel interesse in een pand is (soms bieden zich voor goed gelegen panden tot 80 gegadigden binnen de week aan) kan hij meestal niet aan de verlokking weerstaan om over te schakelen op blind bieden.
Goed voor de makelaar en de verkoper. Iets minder gunstig voor de kopers maar het zijn wel de kopers die de prijzen opdrijven door er in mee te gaan. Zonder kopers immers geen opbod.
Gezien er meer en meer met gesloten omslagen een bod moet uitgebracht worden heb ik natuurlijk geen zicht op wat het bod was van diegenen die geen toewijzing kregen.
Je vaststelling in de regio Vlaams-Brabant en Antwerpen is correct.
Als een makelaar ziet dat er veel interesse in een pand is (soms bieden zich voor goed gelegen panden tot 80 gegadigden binnen de week aan) kan hij meestal niet aan de verlokking weerstaan om over te schakelen op blind bieden.
Goed voor de makelaar en de verkoper. Iets minder gunstig voor de kopers maar het zijn wel de kopers die de prijzen opdrijven door er in mee te gaan. Zonder kopers immers geen opbod.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 22 juni 2020, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Thegallerist
- Newbie

- Contacteer:
Dit is exact het scenario waar wij ons nu in bevinden.
We hebben een blind bod uitgebracht, wetende dat er al boven de vraagprijs geboden werd.
Wij zijn uiteindelijk 3,5% boven de vraagprijs gegaan, dat zal misschien niet zo veel kans maken dus.
We hebben een blind bod uitgebracht, wetende dat er al boven de vraagprijs geboden werd.
Wij zijn uiteindelijk 3,5% boven de vraagprijs gegaan, dat zal misschien niet zo veel kans maken dus.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Exact, heel dat systeem van gesloten omslag werkt gewoon omdat mensen er in meegaan.
De regel is gewoon om niet meer te bieden dan dat jij de woning waard vindt. Geldt bij alles zo maar hier lijken mensen het vaak te vergeten. Kijk objectief naar wat jij de woning waard vindt en laat je niet leiden door anderen of nog erger, het gepush van een makelaar.
De regel is gewoon om niet meer te bieden dan dat jij de woning waard vindt. Geldt bij alles zo maar hier lijken mensen het vaak te vergeten. Kijk objectief naar wat jij de woning waard vindt en laat je niet leiden door anderen of nog erger, het gepush van een makelaar.
Goh, vind ik een moeilijke. Wij hebben voor onze huidige woning ook 7500€ meer betaald dan wat ik het waard vind. Maar het was ons de ideale woning. Qua ligging, qua stijl dat we willen enz. Dus om die reden hebben we meer geboden. Ook met de gedachte wat is 7500€ extra op 20j? 2 keer niets voor een woning die voor beiden perfect is.miljonairtje schreef: ↑22 juni 2020, 16:55 Exact, heel dat systeem van gesloten omslag werkt gewoon omdat mensen er in meegaan.
Van ons was het niet via gesloten omslag, onderhandeld met de verkoper.
Er is idd een verschil tussen wat je vindt dat een woning waard is en wat je er voor wil geven.
Ik kan mij voorstellen als het bijvoorbeeld vlakbij de scholen is en bij uw werk en bij uw ouders en ... dat je meer wil bieden dat wat de woning waard is, gewoon om alle voordelen die jij individueel kan genieten.
Nu de markt is overhit, zoveel is duidelijk. Hoe lang gaat dat duren en kan de overheid hier iets tegen inbrengen? (verhoging registratierechten, huurinkomsten meer belasten, ...). Zaken waar TS rekening mee moet houden. Onmogeijk te bepalen natuurlijk. Voor investeerders zij het boeiende tijden, voor koppels die hun eerste woning wil kopen en die gehoopt hadden dat het medio 2020 goedkoper zou zijn, na het afschaffen van de woonbonus zijn het schrijnende tijden.
Ik kan mij voorstellen als het bijvoorbeeld vlakbij de scholen is en bij uw werk en bij uw ouders en ... dat je meer wil bieden dat wat de woning waard is, gewoon om alle voordelen die jij individueel kan genieten.
Nu de markt is overhit, zoveel is duidelijk. Hoe lang gaat dat duren en kan de overheid hier iets tegen inbrengen? (verhoging registratierechten, huurinkomsten meer belasten, ...). Zaken waar TS rekening mee moet houden. Onmogeijk te bepalen natuurlijk. Voor investeerders zij het boeiende tijden, voor koppels die hun eerste woning wil kopen en die gehoopt hadden dat het medio 2020 goedkoper zou zijn, na het afschaffen van de woonbonus zijn het schrijnende tijden.
"voor koppels die hun eerste woning wil kopen en die gehoopt hadden dat het medio 2020 goedkoper zou zijn, na het afschaffen van de woonbonus zijn het schrijnende tijden."
Welke politicus had dat ook al weer gepromoot ?
In het kieshokje eens aan denken
Welke politicus had dat ook al weer gepromoot ?
In het kieshokje eens aan denken
Zal wel door corona komen
Ik snap wel dat er iets moest gedaan worden aan de woonbonus. Ik en mijn vriendin maken nu winst op onze lening door het belasting voordeel wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Misschien is het een idee om iets verder dan Leuven en de rand rond Leuven te kijken? De prijzen zijn dan nog hoog maar toch al iets schappelijker. Waar ik woon is er een rechtstreekse treinverbinding naar Leuven op 10 minuten en je krijgt meer waar voor je geld (vind ik).
Wat is 7500, wat is 15000, wat is 22500 ... enzovoorts, en zo maken kopers elkaar gek ... wat ik wel weet is dat ik 25 jaar geleden 100.000 frank meer of minder verschrikkelijk veel geld vond toen wij onze woning kochten.
Los daarvan, we zijn eigenlijk ook zoekende om te verhuizen en ik merk inderdaad dat die "gesloten enveloppe" heel populair is ... vooral dan voor de verkoper maar den dezen zal daar niet zot door laten maken. "De markt" zal binnen hier en een tijd toch weer eens moeten afkoelen zeker ?
-
anonymous9
Die redenering kan ik niet volgen?Nairo schreef: ↑22 juni 2020, 17:17 Wij hebben voor onze huidige woning ook 7500€ meer betaald dan wat ik het waard vind. Maar het was ons de ideale woning. Qua ligging, qua stijl dat we willen enz. Dus om die reden hebben we meer geboden. Ook met de gedachte wat is 7500€ extra op 20j? 2 keer niets.
Je vindt een woning een bepaald bedrag waard. In dat bedrag zitten dan ook alle zaken zoals de ligging, de stijl, enz.
Daar zitten die €7.500 dan toch al bij?
Het lijkt me dan dat je de woning aanvankelijk te weinig waard vond .
Neen objectief gezien is de marktwaarde 7500€ lager dan wat wij betaald hebben, in vergelijking met de woning in de buurt. Omdat voor ons het totale plaatje klopte van de woning. We wilden ook niet wachten tot de prijs meer zakte met het risico de woning niet te hebben. Het is niet omdat wij 7500€ teveel hebben betaald dat de woning nu zoveel waard is.MoreOrLess schreef: ↑22 juni 2020, 21:14Die redenering kan ik niet volgen?Nairo schreef: ↑22 juni 2020, 17:17 Wij hebben voor onze huidige woning ook 7500€ meer betaald dan wat ik het waard vind. Maar het was ons de ideale woning. Qua ligging, qua stijl dat we willen enz. Dus om die reden hebben we meer geboden. Ook met de gedachte wat is 7500€ extra op 20j? 2 keer niets.
Je vindt een woning een bepaald bedrag waard. In dat bedrag zitten dan ook alle zaken zoals de ligging, de stijl, enz.
Daar zitten die €7.500 dan toch al bij?
Het lijkt me dan dat je de woning aanvankelijk te weinig waard vond .
Correct.Badwater schreef: ↑22 juni 2020, 20:21 Misschien is het een idee om iets verder dan Leuven en de rand rond Leuven te kijken? De prijzen zijn dan nog hoog maar toch al iets schappelijker. Waar ik woon is er een rechtstreekse treinverbinding naar Leuven op 10 minuten en je krijgt meer waar voor je geld (vind ik).
Maar dat gaat het fenomeen van overbieden niet tegen.
Woningen worden niet verkocht aan de marktwaarde maar wat de koper er voor over heeft.
Je bent het levende bewijs dat kopers, als ze het er zelf voor over hebben, meer dan de marktwaarde bieden voor een woning.
Daar is overigens niets mis mee. Ook jij hebt gewoon geboden wat jij het waard vond, niet conform de marktwaarde.
En die emotie drijft juist de prijzen de hoogte in.
Waardoor de marktwaarde in de buurt weer stijgt, enz.
Gewoon de basiswet van vraag en aanbod.
De dag dat niemand meer wenst te betalen dan de marktwaarde dalen de prijzen automatisch terug naar dat niveau.
Als niemand meer de marktwaarde wenst te betalen voor een pand wordt het verkocht onder de prijs.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 22 juni 2020, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.