Onnatuurlijk hoog waterverbruik zonder lek
Re: Onnatuurlijk hoog waterverbruik zonder lek
Dixit schreef: ↑25 juni 2020, 09:23 Ik lees dat draadje met interesse.
Wij verbruikten in 2018 170 m3 en in 2019 158 m3.
Eengezinswoning met twee ouders twee kinderen. We zijn wel bijna permanent thuis (ook zonder lock-down), aangezien ik van huis uit werk.
Maar om even aan te geven: van 100 m3 met zijn tweeën sta ik ook niet helemaal verbaasd. De originele 50 m3 per jaar was eigenlijk erg laag.
Nu, de theorie van het overdrukventiel van de warmwaterboiler ga ik wel even nakijken...
Kan me aansluiten bij Dixit.
Als je met 4 bent, en je douchet elke dag 1x (en soms 2x), en dan wat kinderen die intensief sporten waardoor in de zomer de waterput niet toereikend is voor de wasmachine, en je vult een zwembad met 8000 liter,... Dan hoef je echt niet elke dag de gazon te besproeien (doe ik eigenlijk bijna nooit) om al richting 200 kuub per jaar te gaan.
Hooguit 5x per jaar krijgt iemand het bij ons in z´n hoofd om opeens een ligbad te nemen.
Als je met 4 bent, en je douchet elke dag 1x (en soms 2x), en dan wat kinderen die intensief sporten waardoor in de zomer de waterput niet toereikend is voor de wasmachine, en je vult een zwembad met 8000 liter,... Dan hoef je echt niet elke dag de gazon te besproeien (doe ik eigenlijk bijna nooit) om al richting 200 kuub per jaar te gaan.
Hooguit 5x per jaar krijgt iemand het bij ons in z´n hoofd om opeens een ligbad te nemen.
Het is inderdaad aan hun om meer te gaan bewijzen. Minder kan je zelf ook wel aantonen door bv wijziging gezinssituatie. Maar idd, je regenwaterput vullen, zwembaden vullen, laat u gaan.
100 m3 Is maar 273 liter per dag.Lerre schreef: ↑24 juni 2020, 11:18 Beste mensen,
Ik kreeg overlaatst een gigantische hoge waterrekening en toen in belde naar Farys bleek dit geen foutje te zijn. Ons verbruik was meer dan verdubbeld.
We wonen hier met 2 mensen in een triplex, en wanneer ik kijk naar ons verbruik is het meer dan de 2 andere appartementen te samen..,
We zitten zelfs boven de 100 kubieke m water waardoor we voor de rest zelfs een nog hoger tarief betalen.
We dachten eerst aan een lek maar na een nacht zonder verbruik is de meterstand onveranderd gebleven, dus dit kunnen we uitsluiten.
Wat kan hier in hemelsnaam de aanleiding voor zijn?
We hebben een zeer oude vaatwasmachine, en een minder oude wasmachine nieuw aangekocht in 2013...
Wat kan hier mogelijk een aanleiding zijn voor dit hoge verbruik
5 minuten onder de douche of een kwartiertje zeker.
10 minuten douche is al 130 a 140 liter.
Spaarknop wc wel of niet 4 liter of 10 liter per keer.
Estate Guru believer.
Hier met 55m3 alles op leiding, en we zijn niet zuinig maar ook nier verspillendDixit schreef: ↑25 juni 2020, 09:25Dixit schreef: ↑25 juni 2020, 09:23 Ik lees dat draadje met interesse.
Wij verbruikten in 2018 170 m3 en in 2019 158 m3.
Eengezinswoning met twee ouders twee kinderen. We zijn wel bijna permanent thuis (ook zonder lock-down), aangezien ik van huis uit werk.
Maar om even aan te geven: van 100 m3 met zijn tweeën sta ik ook niet helemaal verbaasd. De originele 50 m3 per jaar was eigenlijk erg laag.
Nu, de theorie van het overdrukventiel van de warmwaterboiler ga ik wel even nakijken...
Deze snap ik niet goed, een meter die minder telt dan hij verbruikt is toch niet kapot (want kapot is - in mijn ogen althans - stilstand dus nul verbruik), hoe kan je als verbruiker weten of zien dat die trager draait ... op basis van wat hebben ze dan een nieuwe factuur gemaakt ? En een boete ? Vreemd verhaal ...
-
Janmetvrees
- Jr. Member

ja, dat is een zuiver broodje-aap verhaal
Oh ?
Als dat 10 m3 per jaar is voor een wooneenheid van vier, dan zullen ze het op een gegeven moment toch mogen gaan uitleggen.
Sterker nog: te laag waterverbruik werd (wordt ?) sowieso regelmatig gebruikt om domiciliefraude en uitkeringsfraude te bewijzen.
Dat wordt he-le-maal een mooi verhaal: eerst word je beschuldigd van uitkeringsfraude. Dus niet. Oef... en dan heb je alsnog Water-Link aan je broek wegens een kapotte meter.
De wantrouwige verbruikers kunnen bij twijfel een tussenmeter water plaatsen op de hoofdleiding na de officiële waterteller. Al vanaf 18 euro te verkrijgen exclusief werkuren.
Hier heb ik het ook voorgehad. Vorige bewoner zat met een lek, na de koop hebben wij alle leidingen vervangen en ook een aansluiting gemaakt naar de regenput voor WC en wasmachine, waardoor het verbruik op mijn adres plots heel erg terugviel.
Een klein jaar later viel een brief van de watermaatschappij in de bus: controle omdat ze dachten dat er fraude was... We hebben alles netjes kunnen uitklaren, maar ze houden het dus toch in de gaten.
Een klein jaar later viel een brief van de watermaatschappij in de bus: controle omdat ze dachten dat er fraude was... We hebben alles netjes kunnen uitklaren, maar ze houden het dus toch in de gaten.
-
odbc
Ik heb een putje op 4,5 meter(theoretisch hemelwater) met pomp enkel op 2 wc's , bad vloog deur uit voor inloopdouche met spaardouchekop, resultaat 50% vermindering .Wij zijn met 2 en verbruiken juist 90 m3
Elke morgend douchen en in de avond ook.
Onze oude wasmachine verbruikte 28 liter tegenover nu recent 10 liter, dat zal volgend jaar ook wel -+ 3 m3 minder zijn.
In 1993 heeft VMM ook een correctie gegeven op factuur door verborgen lek aan het gemiddelde van jaren ervoor.
toen was mij waterverbruik meer dan mijn gasverbruik???
Elke morgend douchen en in de avond ook.
Onze oude wasmachine verbruikte 28 liter tegenover nu recent 10 liter, dat zal volgend jaar ook wel -+ 3 m3 minder zijn.
In 1993 heeft VMM ook een correctie gegeven op factuur door verborgen lek aan het gemiddelde van jaren ervoor.
toen was mij waterverbruik meer dan mijn gasverbruik???
Typisch , mogen ze minder ontvangen controleren ze het.Imagine schreef: ↑26 juni 2020, 10:23 Hier heb ik het ook voorgehad. Vorige bewoner zat met een lek, na de koop hebben wij alle leidingen vervangen en ook een aansluiting gemaakt naar de regenput voor WC en wasmachine, waardoor het verbruik op mijn adres plots heel erg terugviel.
Moet er een pak meer betaald worden , dan slapen ze verder.
Van een dubbele tariefmeter die in stille uren nul verbruikt slapen ze verder.
Een dag teller die niet werkt , dat merken ze wel op.
Waarom het een wel en het andere niet ?
Idem dito met Fluvius.
Estate Guru believer.
Beste mensen,
ben verder op onderzoek gegaan, met jullie tips.
Heb al de meterstanden bijgehouden, van alle woning in de triplex, op 5 dagen.
Onze stand verandert van 753,559 naar 765,004
Middenste appartement van 280,267 naar 280,444
Onderste appartement van 200,648 naar 200,885
Dit kan toch niet? als wij 2 keer ons wc spoelen (0,17 per keer) verbruiken we al meer dan de 2 onderste appartementen op een week.
Het bizarre is nog dat de appartementen wel verbruiken, zij het een zeer zeer klein beetje.
ben verder op onderzoek gegaan, met jullie tips.
Heb al de meterstanden bijgehouden, van alle woning in de triplex, op 5 dagen.
Onze stand verandert van 753,559 naar 765,004
Middenste appartement van 280,267 naar 280,444
Onderste appartement van 200,648 naar 200,885
Dit kan toch niet? als wij 2 keer ons wc spoelen (0,17 per keer) verbruiken we al meer dan de 2 onderste appartementen op een week.
Het bizarre is nog dat de appartementen wel verbruiken, zij het een zeer zeer klein beetje.
Kan ik dingen doen om een compensatie aan te vragen?
Er komt woensdag een Farys technieker langs, hopelijk kan die iets doen?
Kan ik tijdelijk geen huur meer betalen om de verhuurder onder druk te zetten? Hij doet al weken nonchalant over deze kwestie? Ook vind ik dat wij een compensatie verdienen, dit is een gigantische blunder van de verhuurder.
Als ik slecht werk lever word ik ook niet betaald, en als mijn werk mijn klanten geld kost, zal ik dat ook moeten compenseren toch?
Er komt woensdag een Farys technieker langs, hopelijk kan die iets doen?
Kan ik tijdelijk geen huur meer betalen om de verhuurder onder druk te zetten? Hij doet al weken nonchalant over deze kwestie? Ook vind ik dat wij een compensatie verdienen, dit is een gigantische blunder van de verhuurder.
Als ik slecht werk lever word ik ook niet betaald, en als mijn werk mijn klanten geld kost, zal ik dat ook moeten compenseren toch?