twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
TIP
-
frisseharry
- Newbie

- Contacteer:
twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
Alhoewel ik me nog niet oud voel en ben vraag ik mij toch af of ik nog zou starten met beleggen.
Eind dit jaar mag ik van mijn welverdiende rust genieten na 44 dienstjaren. Ikzelf ben dan 61 mijn vrouw 51.
Door ziekte werkt mijn vrouw maar halftijds de rest bijgepast door ziekenkas
Na jaren verbouwen aan ons huis zijn wij wat later beginnen te sparen. Alles wat we in de eerste 20 jaar spaarden ging op aan de verbouwingen van ons huis.
Wij hebben bijna alles op een gewone spaarboek staan.
zo'n 100K dat niets op brengt. Een deel daarvan is van kleine erfenis
Wel een fonds bij de ing waar elke maand 200 euro in stoppen dat is het enige wat we van belegging hebben
7K in totaal en hebben nog winst nog verlies
We hebben ook een huisje op wielen dus als we op vakantie willen dan kost het niet zo veel.
Zijn met weinig tevreden en koken graag ons potje zelf.
Zeker niet gierig en gaan graag eens eten en een koffietje drinken maar meer hoeft voor ons niet.
Wij hadden toch graag onze centjes nog ietwat zien groeien.
Als ik met pensioen ga dan komen we nog ruimschoots toe.
We betalen nog een kleinigheid voor een verbouwing van 125 euro dit tem 2030
Elke maand gaan we nog een bedrag kunnen aan de kant zetten.
Wij hebben geen kinderen dus hetgeen we hebben huis, spaargeld etc gaat voor een groot deel naar de staat.
Binnen een jaar of 5 willen wij graag samen enkele reizen doen binnen europa.
Misschien gaat mijn vrouw dan volledig stoppen met werken wij zijn daar nog niet uit.
Iemand die deze stap nog zou overwegen om fondsen aan te kopen. We zijn ons aan het inlezen maar weten niet of 5 jaar een voldoende lange termijn is.
Binnen 5 jaar hebben we het eigenlijk niet nodig hoor maar we zijn wat voorzichtig
Ook nog vermelden binnen 4 jaar komt pensioensparen vrij zo'n 25K
Wij staan open voor alle commentaren dus shoot zouden we zeggen, lol
Eind dit jaar mag ik van mijn welverdiende rust genieten na 44 dienstjaren. Ikzelf ben dan 61 mijn vrouw 51.
Na jaren verbouwen aan ons huis zijn wij wat later beginnen te sparen. Alles wat we in de eerste 20 jaar spaarden ging op aan de verbouwingen van ons huis.
Wel een fonds bij de ing waar elke maand 200 euro in stoppen dat is het enige wat we van belegging hebben
We hebben ook een huisje op wielen dus als we op vakantie willen dan kost het niet zo veel.
Zeker niet gierig en gaan graag eens eten en een koffietje drinken maar meer hoeft voor ons niet.
Wij hebben geen kinderen dus hetgeen we hebben huis, spaargeld etc gaat voor een groot deel naar de staat.
Misschien gaat mijn vrouw dan volledig stoppen met werken wij zijn daar nog niet uit.
Iemand die deze stap nog zou overwegen om fondsen aan te kopen. We zijn ons aan het inlezen maar weten niet of 5 jaar een voldoende lange termijn is.
Binnen 5 jaar hebben we het eigenlijk niet nodig hoor maar we zijn wat voorzichtig
-
anonymous9
Re: twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
Als u geen kinderen hebt en daardoor alles bij jullie overlijden naar de staat gaat, dan lijkt lijfrente een mogelijkheid. Zowel voor uw huis als uw kapitaal. U kunt dan immers bij beiden bepalen dat u maandelijks een vergoeding krijgt en dat er bij jullie overlijden niets moet overblijven.
Lijfrente met kapitaal gebeurt door een verzekeringspolis.
Lijfrente op uw onroerend vermogen is een bedrag dat u met de koper van uw huis bepaalt. U kunt dan bijvoorbeeld bepalen dat u ondertussen het vruchtgebruik van uw huis krijgt terwijl u maandelijks dat bedrag krijgt. Dat bedrag kan vast zijn of kan aangepast worden aan de inflatie, al naargelang is overeengekomen. Dat vruchtgebruik wil zeggen dat u er kan blijven wonen, terwijl u uw huis niet meer bezit.. Meestal staat daar wel een maximumleeftijd op. Maar ook daar vallen mouwen aan te passen.
Lijfrente met kapitaal gebeurt door een verzekeringspolis.
Lijfrente op uw onroerend vermogen is een bedrag dat u met de koper van uw huis bepaalt. U kunt dan bijvoorbeeld bepalen dat u ondertussen het vruchtgebruik van uw huis krijgt terwijl u maandelijks dat bedrag krijgt. Dat bedrag kan vast zijn of kan aangepast worden aan de inflatie, al naargelang is overeengekomen. Dat vruchtgebruik wil zeggen dat u er kan blijven wonen, terwijl u uw huis niet meer bezit.. Meestal staat daar wel een maximumleeftijd op. Maar ook daar vallen mouwen aan te passen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
frisseharry
- Newbie

- Contacteer:
Ik bedoelde dat er 40% naar de staat gaat als het naar mijn broer en mijn man zijn zus gaat. Er mag natuurlijk iets overblijven voor hen maar het jammere is dat er veel verloren gaat.
Je hebt het goed,en komt niets tekort.
Je zegt met weinig tevreden te zijn, waarom zou je dan nog risico lopen om alles in fondsen te steken, waar je na x jaar de uitkomst niet van kan voorspellen.
Keep it simpel, en investeer in je gemoedsrust,, ook al brengt het niets op,( je hebt het toch niet vandoen die rente) zet het op een spaarboek of termijn.
Je zegt met weinig tevreden te zijn, waarom zou je dan nog risico lopen om alles in fondsen te steken, waar je na x jaar de uitkomst niet van kan voorspellen.
Keep it simpel, en investeer in je gemoedsrust,, ook al brengt het niets op,( je hebt het toch niet vandoen die rente) zet het op een spaarboek of termijn.
- Spagazeuse
- Newbie

- Contacteer:
Ik zou persoonlijk ook geen zotte dingen en alles laten zoals het is.
-
frisseharry
- Newbie

- Contacteer:
Jullie hebben gelijk.
Gemoedsrust is belangrijk in ons korte leventje
Gemoedsrust is belangrijk in ons korte leventje
Die 200 € bij Ing elke maand.
Daar zijn goedkopere , betere alternatieven voor.
Hoeveel kosten betaalt ge bij Ing ?
Daar zijn goedkopere , betere alternatieven voor.
Hoeveel kosten betaalt ge bij Ing ?
Estate Guru believer.
Hier ook niet jong meer, maar eveneens nog niet oud-voelend (en geen kinderen die het waard zijn om iets te krijgen/erven).
Na een tijdje te hebben ge-experimenteerd met beleggingen, besloten dat een goede nachtrust veel meer waard is, dan elke dag te moeten vaststellen dat er geen zekerheden bestaan in de beleggingswereld.
Het geld op de spaarrekeningen is tenminste wél een zekerheid. (En vóór de "belegging-believers" hier weer over beginnen zagen: inflatie heeft altijd al bestaan; waarom wordt daar tegenwoordig zo angstig op gereageerd?)
Iedereen beslist dit uiteraard voor zichzelf, maar persoonlijk vind ik het niet nodig om nog risico's te nemen vanaf een bepaalde leeftijd, als je goed kunt leven met wat je bezit.
-> Vooral niet vergeten om te "leven" nu je het nog kunt: over 5 jaar kan het daarvoor te laat zijn (of nog eerder).
Na een tijdje te hebben ge-experimenteerd met beleggingen, besloten dat een goede nachtrust veel meer waard is, dan elke dag te moeten vaststellen dat er geen zekerheden bestaan in de beleggingswereld.
Het geld op de spaarrekeningen is tenminste wél een zekerheid. (En vóór de "belegging-believers" hier weer over beginnen zagen: inflatie heeft altijd al bestaan; waarom wordt daar tegenwoordig zo angstig op gereageerd?)
Iedereen beslist dit uiteraard voor zichzelf, maar persoonlijk vind ik het niet nodig om nog risico's te nemen vanaf een bepaalde leeftijd, als je goed kunt leven met wat je bezit.
-> Vooral niet vergeten om te "leven" nu je het nog kunt: over 5 jaar kan het daarvoor te laat zijn (of nog eerder).
Erven zullen ze toch...of ze het nu “waard” zijn of niet, of je zou alles bij leven al moeten opdoen.Nefertari schreef: ↑12 juli 2020, 11:24 Hier ook niet jong meer, maar eveneens nog niet oud-voelend (en geen kinderen die het waard zijn om iets te krijgen/erven).
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
De cijfertjes op de spaarrekening zijn een zekerheid. Wat je daarmee kan aanschaffen niet.Nefertari schreef: ↑12 juli 2020, 11:24 Hier ook niet jong meer, maar eveneens nog niet oud-voelend (en geen kinderen die het waard zijn om iets te krijgen/erven).
Het geld op de spaarrekeningen is tenminste wél een zekerheid.
In België is er een spectaculair voorbeeld uit 1947, operatie Gutt [0]. Idem voor grote delen van Europa in die periode. Recentere periodes van hoge reële muntontwaarding zijn minder spectaculair geweest, maar mag je toch ook niet onderschatten.
Het grootste deel van Oost-Europa heeft ook in de jaren '90 een desastreuze muntontwaarding gekend. Mijn partner, haar ouders en grootouders kunnen ervan meespreken.
Er is één historische uitzondering, een land waar muntontwaarding weinig vat op heeft gevat de laatste 250 jaar: de VS. De inflatie is daar tot nu toe vrij beperkt gebleven.
Volledig mee eens. Mijn conclusie is wel anders dan die van jou. Het inflatierisico kan je ontwijken door op zijn minst een deel van je vermogen buiten een spaarboekje te parkeren!Iedereen beslist dit uiteraard voor zichzelf, maar persoonlijk vind ik het niet nodig om nog risico's te nemen vanaf een bepaalde leeftijd, als je goed kunt leven met wat je bezit.
Volledig mee eens!-> Vooral niet vergeten om te "leven" nu je het nog kunt: over 5 jaar kan het daarvoor te laat zijn (of nog eerder).
[0] https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gutt
Zal alleszins niet veel zijn, indien wij de kans krijgen om nog jarenlang van "het goede leven" te profiteren!
De kleinkinderen hebben al iets gekregen toen ze op eigen benen gingen staan; bij wijze van spreken: "om hun onverantwoordelijke ouders voor een stuk over te slaan".
fropskottel schreef: ↑12 juli 2020, 12:32 ... Het inflatierisico kan je ontwijken door op zijn minst een deel van je vermogen buiten een spaarboekje te parkeren! ...
@ fropskottel,
Topicstarter liet weten voor alle commentaren open te staan.
Ik heb de mijne gegeven en jij kunt de jouwe geven, zonder mijn commentaar te beoordelen!
frisseharry schreef: ↑11 juli 2020, 21:22 ...
Personen die op pensioen gaan in België leven gemiddeld nog zo'n 20 jaar. Als je dus een planning maakt lijkt het nuttig om voor zo'n 30 jaar te plannen.frisseharry schreef: ↑11 juli 2020, 21:22 Alhoewel ik me nog niet oud voel en ben vraag ik mij toch af of ik nog zou starten met beleggen.
Het lijkt belangrijk dat jullie een planning maken van jullie inkomsten en uitgaven voor de volgende jaren. bvb: zal de uitbetaling van het pensioensparen (hou rekening met de eindkosten) genoeg zijn voor jullie reizen.
Zoals aangegeven door anderen moet je rekening houden met de inflatie. Als je binnen 20 jaar hetzelfde wil doen als vandaag zal je er een stuk meer voor betalen.
Met deze gegevens kan je schatten of vandaag reeds voldoende geld heb ofdat je nog "moet" beleggen met winst om je doelen waar te maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een wijze raad::: Als je aan iets twijfeld, moet je het nooit doen,,, loopt altijd verkeerd..
Hoop voor jullie dat jullie timing dan goed zit, want ik denk niet dat jullie kinderen zullen bijspringen als het zover komt.Nefertari schreef: ↑12 juli 2020, 13:08Zal alleszins niet veel zijn, indien wij de kans krijgen om nog jarenlang van "het goede leven" te profiteren!![]()
De kleinkinderen hebben al iets gekregen toen ze op eigen benen gingen staan; bij wijze van spreken: "om hun onverantwoordelijke ouders voor een stuk over te slaan".