MijnKapitaal Flexerfonds
TIP
Re: MijnKapitaal Flexerfonds
Gelukkig maar dat er toch een paar winnaars zijn.
Het zou pas erg zijn als je aan een tombola deelneemt waar geen van de loten een prijs wint.
Voor kosten zou je verwachten dat de helft van de beleggingen beter doen dan de markt.
Als je de (hogere) kosten in aanmerking neemt schieten er nog 1 of 2 op tien over die beter doen.
Niet abnormaal. Zij selecteren de fondsen gebaseerd op de resultaten uit het verleden. Het is geweten dat dit geen goede manier is om fondsen te selecteren. De resultaten uit het verleden zijn geen goede indicator naar de toekomst toe.
Daarom zijn ze gedoemd om steeds hun portefeuille aan te passen. Ze raden de fondsen aan die juist gestegen zijn en verkopen de fondsen die gedeeld zijn; een gegarandeerde manier om hoog te kopen en laag te verkopen; een gegarandeerde manier om veel winst te laten liggen.
Spreiding is principeel goed. Daarom dat indexfondsen die spreiden over "alle" aandelen het zo goed doen.
Spreiden over een aantal actieve fondsen is eigelijk zinloos. De fondsen gaan elkaar tegenwerken. Om 9 winnende loten te trekken moet je al veel geluk hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn kapitaal bestaat niet meer
2 van de 3 oprichters zijn apart verder gegaan (na een onregelmatigheid bij de 3de - ivm MeDirect)
2 van de 3 oprichters zijn apart verder gegaan (na een onregelmatigheid bij de 3de - ivm MeDirect)
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijnkapitaal bestaat vooral voor de inkomsten van de advertenties op die website. De inhoud is saai... Niets relevant meer. Van mijnportefeuille kan je tenminste zeggen dat ze een eigen visie hebben. Of die de juiste is dat doet er niet toe.
Dat klopt, de website Mijn Portefeuille is (soms) wel eens interessant om te lezen omwille van de eigenzinnige visie. Maar wat ik hen (heel) kwalijk neem is het retroactief aanpassen van hun portefeuilles (bijvoorbeeld, in 2020 voegen ze goede fondsen toe en halen ze slechte fondsen eruit en vanaf dan doen ze alsof ze reeds sedert januari 2019 in de aangepaste portefeuille met enkel de goede fondsen hebben geïnvesteerd).jantubaman schreef: ↑15 juli 2020, 16:34
Mijnkapitaal bestaat vooral voor de inkomsten van de advertenties op die website. De inhoud is saai... Niets relevant meer. Van mijnportefeuille kan je tenminste zeggen dat ze een eigen visie hebben. Of die de juiste is dat doet er niet toe.
Op die manier doen ze natuurlijk net hetzelfde als vele anderen in de financiële sector en mogen ze uiteraard niet meer beweren dat hun enige doel is om een zogenaamd "objectief" advies te geven aan de individuele belegger...
Interessante discussie wel, maar ze maakt mijn vraagteken rond wat te doen met mijn achterhaalde portefeuille alleen maar moeilijker
.
ETF's kunnen een goed idee zijn, al ken ik daar helemaal niks van.

ETF's kunnen een goed idee zijn, al ken ik daar helemaal niks van.
Wat hebben de mannen van MijnPortefeuille geantwoord toen je hen de vraag stelde?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
B7H4long, als het van jou afhing zouden we Spaargids beter sluiten en alle vragen rechtstreeks aan de bank en dergelijke stellen. Dit forum is er toch juist voor vragen over financiële zaken?
Begin met grondig te lezen om te begrijpen wat een beleggingsportefeuille precies is (boeken, internetartikelen, enz., genoeg over dit onderwerp - de website/gratis online-boek van Boompje / Carl die op dit forum onlangs werd gepromoot is hiervoor trouwens een goede vertrekbasis).
Als je niet bereid bent om (veel) tijd in deze studie te steken, laat dan gewoon alles op een spaarboekje staan. Wie een beetje ervaring heeft in de financiële sector weet immers dat heel veel mensen gewoon niet weten waarmee ze bezig zijn en dat dit ook de reden is van de vele misverstanden en verkeerde verwachtingen omtrent beleggen. In dat geval is het beter om dit gewoon niet te doen (eenvoudige vergelijking: je gaat ook niet autorijden, indien je niet weet hoe dit moet).
Eénmaal je de nodige basiskennis over beleggen hebt verworven en je goed begrijpt waarom een beleggingsportefeuille kan stijgen of dalen, bepaal dan met hoeveel % van je vermogen je (in aandelen) wenst te beleggen. Daarna kun je voor jezelf bepalen of je dit actief (zelf geselecteerde fondsen, aandelen, enz.) wil doen dan wel passief (ETF's) of een combinatie van beiden. Indien je beslist om voor de passieve optie te gaan, dan vind je op dit forum genoeg informatie over hoe je een wereldportefeuille met de juiste ETF's samenstelt.
We zijn meer dan 20 reacties verder.
Als er nu nog geen antwoord gekomen is van de leden van dit forum dan zal het waarschijnlijk niet komen.
Normaal, het zullen enkel da mannen van MP zijn die weten hoe men de teletijdsmachine moet hanteren.
Zeepbel,
Merci voor je reactie. IK geef je ook 100% gelijk. Wel is het zo dat ik al 12 jaar in verschillende fondsen beleg. Mijn winsten zijn oké maar ik wil minder actief opvolgen. De portefeuille van Mijnkapitaal/Mijnportefeuille leek me daarvoor ideaal. Daar zit ik nu dus mee in de rats.
Ik zal wat zelfstudie rond ETF's moeten doen.
B7H4long,
Geen reactie.
Merci voor je reactie. IK geef je ook 100% gelijk. Wel is het zo dat ik al 12 jaar in verschillende fondsen beleg. Mijn winsten zijn oké maar ik wil minder actief opvolgen. De portefeuille van Mijnkapitaal/Mijnportefeuille leek me daarvoor ideaal. Daar zit ik nu dus mee in de rats.
B7H4long,
Geen reactie.
Zeepbel,
Als je al veel ervaring hebt met fondsen is dit niet zo moeilijk: met een groot stuk Vanguard World (VWCE) of IWDA, eventueel aangevuld met wat small caps en/of emerging Markets heb je een goede passieve wereld portefeuille. Doorblader de Bogleheads-draad en vnl. de posts van B7H4long daarin voor alle details.
Als je al veel ervaring hebt met fondsen is dit niet zo moeilijk: met een groot stuk Vanguard World (VWCE) of IWDA, eventueel aangevuld met wat small caps en/of emerging Markets heb je een goede passieve wereld portefeuille. Doorblader de Bogleheads-draad en vnl. de posts van B7H4long daarin voor alle details.
update: reactie van Mijnportefeuile.be
"Als je nog een beetje geduld hebt, zal er misschien een elegante oplossing hiervoor komen. Als je daar kan op wachten, dan hoef je voorlopig niets te doen."
"Als je nog een beetje geduld hebt, zal er misschien een elegante oplossing hiervoor komen. Als je daar kan op wachten, dan hoef je voorlopig niets te doen."
Dan zal je nu moeten beslissen of je actief blijft beleggen met actieve fondsen, of dat je een andere manier verkiest.
Persoonlijk, ken ik geen portefeuille van aktieve fondsen die een paar jaar na publicatie zijn passieve indexvariant heeft verslagen. Gebaseerd op het % aandelen kan men meestal een passieve indexportefeuille definiëren die zeker geen groter risico heeft en meestal een hoger rendement haalt.
De Flexer portefeuille heeft 75% aandelen. Hieronder twee grafieken die aantonen hoe de portefeuille van actieve flexerfondsen zich heeft gedragen sinds begin 2018. Ik denk dat dit overeenkomt met jouw aankoopdatum.
Er is exact een fonds dat beter presteerde dan de index met 75% wereldwijde aandelen en 25% euro obligaties.
Je ziet dat de indexportefeuille duidelijk beter presteerde dan de Flexer. Indien je 10000 Euro zou belegd hebben in de Flexer zou je vandaag 10906 Euro hebben. Indien je hetzelfde bedrag passief zou belegd hebben zou je 11519 Euro hebben. Dus een derde meer rendement.
Op de grafieken kan je ook duidelijk zien dat de neerwaartse bewegingen ten hoogste gelijkaardig waren; de aktieve fondsen hebben geen extra bescherming geboden; noch tijdens de correctie van 2018, noch tijdens de crash in het begin van dit jaar.
Je kan kiezen wat je doet: ofwel actief blijven beleggen, ofwel passief beleggen.
- Als je passief wil beleggen kan je het stabiele gedeelte van je portefeuille ook gewoon op het spaarboekje laten staan. In het recente verleden was er geen verschil (11460 voor de portefeuille 75/0/25 sinds 1/1/2018).
- Het passieve fonds dat in deze simulatie werd gebruikt is IWDA - iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - verkrijgbaar bij MeDirect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.