Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

MijnKapitaal Flexerfonds

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
47 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: MijnKapitaal Flexerfonds

• Citeer

Bericht door B7H4long » 14 juli 2020, 17:24

ann01 schreef: ↑14 juli 2020, 16:10 @ B7H4long, ik volg je betreft passieve indexfondsen maar er zijn ook heel goede actieve fondsen die een stuk beter doen.
Vb : Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends D EUR (LU0187079347)
Gelukkig maar dat er toch een paar winnaars zijn.
Het zou pas erg zijn als je aan een tombola deelneemt waar geen van de loten een prijs wint.

Voor kosten zou je verwachten dat de helft van de beleggingen beter doen dan de markt.
Als je de (hogere) kosten in aanmerking neemt schieten er nog 1 of 2 op tien over die beter doen.

ann01 schreef: ↑14 juli 2020, 16:10 Ik vind het wel spijtig van "mijn kapitaal" dat ze eerst een portefeuille met al die fondsen aanraden om dan enkele jaren later de helft te gaan verkopen en kosten te maken en dan weer opnieuw te beginnen met andere zo gezegd betere fondsen.
Niet abnormaal. Zij selecteren de fondsen gebaseerd op de resultaten uit het verleden. Het is geweten dat dit geen goede manier is om fondsen te selecteren. De resultaten uit het verleden zijn geen goede indicator naar de toekomst toe.
Daarom zijn ze gedoemd om steeds hun portefeuille aan te passen. Ze raden de fondsen aan die juist gestegen zijn en verkopen de fondsen die gedeeld zijn; een gegarandeerde manier om hoog te kopen en laag te verkopen; een gegarandeerde manier om veel winst te laten liggen.

ann01 schreef: ↑14 juli 2020, 16:10 Maar het verhaal van beter op 9 fondsen te wedden dan op twee heb ik toch ook sterk mijn twijfels bij daar de rendementen van de betere fondsen vaak gelijklopend zijn.
Spreiding is principeel goed. Daarom dat indexfondsen die spreiden over "alle" aandelen het zo goed doen.

Spreiden over een aantal actieve fondsen is eigelijk zinloos. De fondsen gaan elkaar tegenwerken. Om 9 winnende loten te trekken moet je al veel geluk hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

STST
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer STST
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door STST » 15 juli 2020, 13:01

Mijn kapitaal bestaat niet meer
2 van de 3 oprichters zijn apart verder gegaan (na een onregelmatigheid bij de 3de - ivm MeDirect)

dreaZ
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer dreaZ
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dreaZ » 15 juli 2020, 14:53

sintorama schreef: ↑14 juli 2020, 16:34 Die beurstaks is toch peanuts in vergelijking met de RV die je op de meerwaarde van sommige mixfondsen betaald?
Inderdaad, en dan moet je nog hopen dat alles correct berekend wordt (TIS), want niet alle banken kunnen dat.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » 15 juli 2020, 15:33

STST schreef: ↑15 juli 2020, 13:01 Mijn kapitaal bestaat niet meer
2 van de 3 oprichters zijn apart verder gegaan (na een onregelmatigheid bij de 3de - ivm MeDirect)
Dat is oud nieuws.
Is nu ‘’mijn portefeuille‘’ geworden.
Trouwens’’mijn kapitaal’’ bestaat ook nog steeds.

jantubaman
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer jantubaman
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jantubaman » 15 juli 2020, 16:34

karine schreef: ↑15 juli 2020, 15:33
STST schreef: ↑15 juli 2020, 13:01 Mijn kapitaal bestaat niet meer
Dat is oud nieuws.
Is nu ‘’mijn portefeuille‘’ geworden.
Trouwens’’mijn kapitaal’’ bestaat ook nog steeds.
Mijnkapitaal bestaat vooral voor de inkomsten van de advertenties op die website. De inhoud is saai... Niets relevant meer. Van mijnportefeuille kan je tenminste zeggen dat ze een eigen visie hebben. Of die de juiste is dat doet er niet toe.

Zeepbel
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Zeepbel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zeepbel » 16 juli 2020, 13:37

jantubaman schreef: ↑15 juli 2020, 16:34

Mijnkapitaal bestaat vooral voor de inkomsten van de advertenties op die website. De inhoud is saai... Niets relevant meer. Van mijnportefeuille kan je tenminste zeggen dat ze een eigen visie hebben. Of die de juiste is dat doet er niet toe.
Dat klopt, de website Mijn Portefeuille is (soms) wel eens interessant om te lezen omwille van de eigenzinnige visie. Maar wat ik hen (heel) kwalijk neem is het retroactief aanpassen van hun portefeuilles (bijvoorbeeld, in 2020 voegen ze goede fondsen toe en halen ze slechte fondsen eruit en vanaf dan doen ze alsof ze reeds sedert januari 2019 in de aangepaste portefeuille met enkel de goede fondsen hebben geïnvesteerd).

Op die manier doen ze natuurlijk net hetzelfde als vele anderen in de financiële sector en mogen ze uiteraard niet meer beweren dat hun enige doel is om een zogenaamd "objectief" advies te geven aan de individuele belegger...

Rat
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Rat
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rat » 16 juli 2020, 14:02

Interessante discussie wel, maar ze maakt mijn vraagteken rond wat te doen met mijn achterhaalde portefeuille alleen maar moeilijker ;D .
ETF's kunnen een goed idee zijn, al ken ik daar helemaal niks van.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 16 juli 2020, 14:05

Rat schreef: ↑16 juli 2020, 14:02 Interessante discussie wel, maar ze maakt mijn vraagteken rond wat te doen met mijn achterhaalde portefeuille alleen maar moeilijker ;D .
Wat hebben de mannen van MijnPortefeuille geantwoord toen je hen de vraag stelde?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 16 juli 2020, 15:18

B7H4long, als het van jou afhing zouden we Spaargids beter sluiten en alle vragen rechtstreeks aan de bank en dergelijke stellen. Dit forum is er toch juist voor vragen over financiële zaken?

Zeepbel
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Zeepbel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zeepbel » 16 juli 2020, 17:06

Rat schreef: ↑16 juli 2020, 14:02 Interessante discussie wel, maar ze maakt mijn vraagteken rond wat te doen met mijn achterhaalde portefeuille alleen maar moeilijker ;D .
ETF's kunnen een goed idee zijn, al ken ik daar helemaal niks van.
Begin met grondig te lezen om te begrijpen wat een beleggingsportefeuille precies is (boeken, internetartikelen, enz., genoeg over dit onderwerp - de website/gratis online-boek van Boompje / Carl die op dit forum onlangs werd gepromoot is hiervoor trouwens een goede vertrekbasis).

Als je niet bereid bent om (veel) tijd in deze studie te steken, laat dan gewoon alles op een spaarboekje staan. Wie een beetje ervaring heeft in de financiële sector weet immers dat heel veel mensen gewoon niet weten waarmee ze bezig zijn en dat dit ook de reden is van de vele misverstanden en verkeerde verwachtingen omtrent beleggen. In dat geval is het beter om dit gewoon niet te doen (eenvoudige vergelijking: je gaat ook niet autorijden, indien je niet weet hoe dit moet).

Eénmaal je de nodige basiskennis over beleggen hebt verworven en je goed begrijpt waarom een beleggingsportefeuille kan stijgen of dalen, bepaal dan met hoeveel % van je vermogen je (in aandelen) wenst te beleggen. Daarna kun je voor jezelf bepalen of je dit actief (zelf geselecteerde fondsen, aandelen, enz.) wil doen dan wel passief (ETF's) of een combinatie van beiden. Indien je beslist om voor de passieve optie te gaan, dan vind je op dit forum genoeg informatie over hoe je een wereldportefeuille met de juiste ETF's samenstelt.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 16 juli 2020, 19:16

Yaris schreef: ↑16 juli 2020, 15:18 B7H4long, als het van jou afhing zouden we Spaargids beter sluiten en alle vragen rechtstreeks aan de bank en dergelijke stellen. Dit forum is er toch juist voor vragen over financiële zaken?
We zijn meer dan 20 reacties verder.
Als er nu nog geen antwoord gekomen is van de leden van dit forum dan zal het waarschijnlijk niet komen.
Normaal, het zullen enkel da mannen van MP zijn die weten hoe men de teletijdsmachine moet hanteren.

Rat
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Rat
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rat » 16 juli 2020, 22:28

Zeepbel,

Merci voor je reactie. IK geef je ook 100% gelijk. Wel is het zo dat ik al 12 jaar in verschillende fondsen beleg. Mijn winsten zijn oké maar ik wil minder actief opvolgen. De portefeuille van Mijnkapitaal/Mijnportefeuille leek me daarvoor ideaal. Daar zit ik nu dus mee in de rats.

Ik zal wat zelfstudie rond ETF's moeten doen.

B7H4long,
Geen reactie.

Zeepbel
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Zeepbel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zeepbel » 16 juli 2020, 23:54

Zeepbel,

Ik zal wat zelfstudie rond ETF's moeten doen.

Als je al veel ervaring hebt met fondsen is dit niet zo moeilijk: met een groot stuk Vanguard World (VWCE) of IWDA, eventueel aangevuld met wat small caps en/of emerging Markets heb je een goede passieve wereld portefeuille. Doorblader de Bogleheads-draad en vnl. de posts van B7H4long daarin voor alle details.

Rat
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Rat
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rat » 17 juli 2020, 11:29

update: reactie van Mijnportefeuile.be

"Als je nog een beetje geduld hebt, zal er misschien een elegante oplossing hiervoor komen. Als je daar kan op wachten, dan hoef je voorlopig niets te doen."

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 17 juli 2020, 15:47

Rat schreef: ↑17 juli 2020, 11:29 update: reactie van Mijnportefeuile.be

"Als je nog een beetje geduld hebt, zal er misschien een elegante oplossing hiervoor komen. Als je daar kan op wachten, dan hoef je voorlopig niets te doen."
Dan zal je nu moeten beslissen of je actief blijft beleggen met actieve fondsen, of dat je een andere manier verkiest.

Persoonlijk, ken ik geen portefeuille van aktieve fondsen die een paar jaar na publicatie zijn passieve indexvariant heeft verslagen. Gebaseerd op het % aandelen kan men meestal een passieve indexportefeuille definiëren die zeker geen groter risico heeft en meestal een hoger rendement haalt.

De Flexer portefeuille heeft 75% aandelen. Hieronder twee grafieken die aantonen hoe de portefeuille van actieve flexerfondsen zich heeft gedragen sinds begin 2018. Ik denk dat dit overeenkomt met jouw aankoopdatum.

Er is exact een fonds dat beter presteerde dan de index met 75% wereldwijde aandelen en 25% euro obligaties.
Je ziet dat de indexportefeuille duidelijk beter presteerde dan de Flexer. Indien je 10000 Euro zou belegd hebben in de Flexer zou je vandaag 10906 Euro hebben. Indien je hetzelfde bedrag passief zou belegd hebben zou je 11519 Euro hebben. Dus een derde meer rendement.
Op de grafieken kan je ook duidelijk zien dat de neerwaartse bewegingen ten hoogste gelijkaardig waren; de aktieve fondsen hebben geen extra bescherming geboden; noch tijdens de correctie van 2018, noch tijdens de crash in het begin van dit jaar.

Je kan kiezen wat je doet: ofwel actief blijven beleggen, ofwel passief beleggen.

- Als je passief wil beleggen kan je het stabiele gedeelte van je portefeuille ook gewoon op het spaarboekje laten staan. In het recente verleden was er geen verschil (11460 voor de portefeuille 75/0/25 sinds 1/1/2018).
- Het passieve fonds dat in deze simulatie werd gebruikt is IWDA - iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR - verkrijgbaar bij MeDirect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

47 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy