Doe ik er in mijn situatie goed aan om een huis te kopen?
TIP
Re: Doe ik er in mijn situatie goed aan om een huis te kopen?
Dat begrijp ik nu echt niet.
Ik ben ook financieel alleenstaande en heb alleen nog maar een lening aangegaan omdat het fiscaal voordeliger was, niet uit financiële noodzaak. En die is al meer dan 20 jaar geleden afgelost (10 jaar omdat dit destijds deminimum looptijd was voor fiscale voordelen).
En ik ben al aan mijn derde hoop bakstenen toe (figuurlijk, de laatste is overwegend een hoop houten planken). En ik heb al driekwart van de aardbol afgereisd. En ik ben op mijn zestigste vrijwillig gestopt met werken omdat, naar mijn behoeften, de spaarberg al groot genoeg was.
En dat allemaal met een ambetantenaren loon.

Ge zijt het kindergeld vergeten, Jef. 4 keer !
Wat is tegenwoordig een financieel alleenstaande? Is dat het nieuwe synoniem van lat-relatie?

Wat is tegenwoordig een financieel alleenstaande? Is dat het nieuwe synoniem van lat-relatie?

Je vergeet er wel bij te zeggen dat je de Lotto hebt gewonnenJefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 19:18Dat begrijp ik nu echt niet.
Ik ben ook financieel alleenstaande en heb alleen nog maar een lening aangegaan omdat het fiscaal voordeliger was, niet uit financiële noodzaak. En die is al meer dan 20 jaar geleden afgelost (10 jaar omdat dit destijds deminimum looptijd was voor fiscale voordelen).
En ik ben al aan mijn derde hoop bakstenen toe (figuurlijk, de laatste is overwegend een hoop houten planken). En ik heb al driekwart van de aardbol afgereisd. En ik ben op mijn zestigste vrijwillig gestopt met werken omdat, naar mijn behoeften, de spaarberg al groot genoeg was.
En dat allemaal met een ambetantenaren loon.![]()

By the way : ambtenaar met salariswagen en maaltijdcheques ?
Uit ervaring, beroepsmatig zie ik veel cijfers, lonen, prijzen... weet ik gewoon dat het 30j geleden beter te doen was, en dat de mythe van lage ambtenarenlonen meestal niet opgaat. De overgrote meerderheid van (lagere) bedienden en arbeiders verdient minder dan het gemiddelde ambtenarenloon.
Desalniettemin, bij elk loon en is het vereist een bepaald uitgavenpatroon aan te houden om niet in de problemen te komen.
Maar soms maakt een klein loonverschil of voordeel het verschil tussen structureel wel of niet rondkomen.
Desalniettemin, bij elk loon en is het vereist een bepaald uitgavenpatroon aan te houden om niet in de problemen te komen.
Maar soms maakt een klein loonverschil of voordeel het verschil tussen structureel wel of niet rondkomen.
Tegenwoordig vragen ze voor veel ambtenaren jobs een bachelor diploma. Die kun je bezwaarlijk vergelijken met lagere bedienden en arbeiders.
De niveau d's onder de ambtenaren zijn maar triestig verloond. Het begint pas een aardig loon te worden vanaf niveau b. En zeker in het begin verdien je minder dan een gelijkwaardige job in de privé.
Mijn buurmeisje heeft een bachelor, werkt bij de rva en heeft 1500 netto. Toch geen vette. De vriend van mijn dochter heeft eveneens een bachelor, werkt bij een multinational, heeft 1800 netto + salariswagen + gsm + laptop + hospitalisatieverzekering + pensioenplan. Ze zijn beiden even oud en op hetzelfde ogenblik beginnen werken.
De niveau d's onder de ambtenaren zijn maar triestig verloond. Het begint pas een aardig loon te worden vanaf niveau b. En zeker in het begin verdien je minder dan een gelijkwaardige job in de privé.
Mijn buurmeisje heeft een bachelor, werkt bij de rva en heeft 1500 netto. Toch geen vette. De vriend van mijn dochter heeft eveneens een bachelor, werkt bij een multinational, heeft 1800 netto + salariswagen + gsm + laptop + hospitalisatieverzekering + pensioenplan. Ze zijn beiden even oud en op hetzelfde ogenblik beginnen werken.
Met de meeste bachelors kun je kasseien leggen, niet onlogisch dat er dan weinig tegenover staat. Een bachelor wiskunde, ingenieurswetenschappen of iets gelijkaardigs gaat dat probleem nooit hebben.
Een flat kan ook zijn iets van 2 verdiepingen. ( 3 flats dat is al ) geen mastodont he.Jefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 14:08 Platin, niet iedereen wil in een flat wonen.
Alleen al de gedachte dat je geen meester bent van je eigen woning (volledig afhankelijk van de beslissingen van een ander voor de grote kosten) doet mij al rillen.
En een kleine nieuwe woning (ze zijn tenslotte maar met 2) hoeft niet duurder te zijn dan een flat.
Integendeel. Als ik zie wat ze tegenwoordig voor een centrumflat durven vragen, daar koop ik bijna een kasteel op de buiten voor met park (komt altijd van pas in coronatijden).
Gewoon mijn bedenkingen.![]()
En een gelijkvloers met een klein tuintje he.
Is schaars te vinden maar het is er wel he , geduld in deze een schone zaak.
Estate Guru believer.
Toch vreemd dat men er hier vanuit gaat dat 1600 E/maand NA afbetaling lening niet genoeg is om van te leven en een huis te onderhouden.... Er zijn mensen die van 1600 E/maand een lening afbetalen én leven, ook met een kind...
In plaats van een nieuw topic te openen, wens ik mij bij dit topic aan te sluiten met een vrij gelijklopende vraag.
Ben 38jaar, alleenstaand zonder kinderen en heb nog geen eigendom. Ik huur een kleine studio aan 400 EUR/maand vlakbij mijn werk.
Bedoeling is dat ik later sowieso het huis van mijn ouders overneem, maar in tussentijd en nu zeker met de onzekerheid n.a.v. corona kriebelt het toch al een hele tijd om toch maar zelf iets te kopen/bouwen (schrik voor mijn spaargeld dat nu al reeds verdampt door inflatie).
Mijn netto-inkomsten bedragen gemiddeld 2900 EUR/maand (vakantiegeld, eindejaarspremie inbegrepen), vastbenoemd ambtenaar, geen bedrijfswagen, wel maaltijdcheques. Ik beschik over 270000 EUR spaargeld, geen andere beleggingen. Ik leef zeer zuinig (misschien té volgens sommigen) en zet vlotjes jaarlijks >20000 EUR opzij.
Ikzelf vind zelfs die 400 EUR die ik aan huurgeld betaal weggesmeten geld, ik maak iemand anders "rijk" en verwerf zelf niets.
Ben dus al een hele tijd aan het nadenken wat ik in mijn situatie het beste zou doen. Spaargeld brengt niets op, als ik nu een huis zou kopen/bouwen, kan ik stoppen met huren. Later, als ik het huis van mijn ouders verwerf, kan ik mijn eigen huis dan nog verkopen, verhuren of zelf als tweede verblijf beschouwen.
Wat denken jullie dat voor mij het verstandigste is, welk budget is voor mij eventueel haalbaar. Zoals vermeld, ben ik alleenstaand en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook zo blijven in de toekomst.
Ben 38jaar, alleenstaand zonder kinderen en heb nog geen eigendom. Ik huur een kleine studio aan 400 EUR/maand vlakbij mijn werk.
Bedoeling is dat ik later sowieso het huis van mijn ouders overneem, maar in tussentijd en nu zeker met de onzekerheid n.a.v. corona kriebelt het toch al een hele tijd om toch maar zelf iets te kopen/bouwen (schrik voor mijn spaargeld dat nu al reeds verdampt door inflatie).
Mijn netto-inkomsten bedragen gemiddeld 2900 EUR/maand (vakantiegeld, eindejaarspremie inbegrepen), vastbenoemd ambtenaar, geen bedrijfswagen, wel maaltijdcheques. Ik beschik over 270000 EUR spaargeld, geen andere beleggingen. Ik leef zeer zuinig (misschien té volgens sommigen) en zet vlotjes jaarlijks >20000 EUR opzij.
Ikzelf vind zelfs die 400 EUR die ik aan huurgeld betaal weggesmeten geld, ik maak iemand anders "rijk" en verwerf zelf niets.
Ben dus al een hele tijd aan het nadenken wat ik in mijn situatie het beste zou doen. Spaargeld brengt niets op, als ik nu een huis zou kopen/bouwen, kan ik stoppen met huren. Later, als ik het huis van mijn ouders verwerf, kan ik mijn eigen huis dan nog verkopen, verhuren of zelf als tweede verblijf beschouwen.
Wat denken jullie dat voor mij het verstandigste is, welk budget is voor mij eventueel haalbaar. Zoals vermeld, ben ik alleenstaand en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook zo blijven in de toekomst.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je kan met je spaargeld bijna idealiter gewoon een appartement kopen zonder lening afhankelijk van waar je woont.
Maar er zijn hier experts die lenen kunnen uitbuiten vanwege het fiscaal voordeel
Maar er zijn hier experts die lenen kunnen uitbuiten vanwege het fiscaal voordeel

Over dat al of niet lenen zou ik ook die experts wel eens willen horen.Timoootjex schreef: ↑8 augustus 2020, 15:27 Je kan met je spaargeld bijna idealiter gewoon een appartement kopen zonder lening afhankelijk van waar je woont.
Maar er zijn hier experts die lenen kunnen uitbuiten vanwege het fiscaal voordeel![]()
Aangezien de woonbonus weggevallen is vraag ik me af wat het nut nog zou kunnen zijn van het aangaan van een lening - in de veronderstelling dat je een huis met eigen middelen zou kunnen aanschaffen (door verkoop eigen huis + spaargeld).
Spaargeld brengt niets op, en als je gaat lenen betaal je intresten... De keuze moet dan snel gemaakt zijn.. Toch??
Appartement wil ik absoluut niet omwille van diverse redenen. Huis of zelf bouwen, anders niks.
Ik zou nog even wachten want Janneke Hesp heeft begin dit jaar gezegd dat huizen goedkoper zouden worden met het afschaffen van de woonbonus en Janneke liegt nooit
Bedankt voor de reacties, ik onthou dat ik niet voor dit huis moet gaan en misschien beter nog wat geduld uitoefen. Of mij een vent zoek ;-)