Tesla stock split 1 naar 5 -> fiscale gevolgen
TIP
Tesla stock split 1 naar 5 -> fiscale gevolgen
Tesla heeft zojuist een stock split aangekondigd.
https://ir.tesla.com/news-releases/news ... tock-split
Ik vraag me af of er zekerheid is over de fiscale gevolgen voor Belgische aandeelhouders.
In het verleden is er in dit soort situaties de raad geweest om alle aandelen te verkopen en na de split terug te kopen.
https://www.tijd.be/bear_and_bull/fisca ... 81493.html
Het lijkt erop dat dit bizar neveneffect van de wetgeving rond roerende voorheffing recent door de wetgever is rechtgetrokken.
https://today.abnamro.be/artikels/spin- ... waardelijk
Maar het risico is dat de banken toch een roerende voorheffing gaan inhouden bij de minste twijfel over de toepasbaarheid van deze vrijstelling. Dit gaat over enorme bedragen (zomaar even 30% belasting op 4/5 van de aandelen na een split).
Zit er anderzijds wat mee verveeld in deze ver- en aankoop transacties:
2 x verhandelingskosten en 2 x beurstaks
Bovendien: het aandeel lijkt terug in volatiliteit toe te nemen (+7% nu nabeurs door het nieuws van de stock split)
Met ook de mogelijks nakende S&P500 index toevoeging die ook weer voor volatiliteit kan zorgen.
Zou jammer zijn om door deze suffe Belgische regels een deel upside te missen...
https://ir.tesla.com/news-releases/news ... tock-split
Ik vraag me af of er zekerheid is over de fiscale gevolgen voor Belgische aandeelhouders.
In het verleden is er in dit soort situaties de raad geweest om alle aandelen te verkopen en na de split terug te kopen.
https://www.tijd.be/bear_and_bull/fisca ... 81493.html
Het lijkt erop dat dit bizar neveneffect van de wetgeving rond roerende voorheffing recent door de wetgever is rechtgetrokken.
https://today.abnamro.be/artikels/spin- ... waardelijk
Maar het risico is dat de banken toch een roerende voorheffing gaan inhouden bij de minste twijfel over de toepasbaarheid van deze vrijstelling. Dit gaat over enorme bedragen (zomaar even 30% belasting op 4/5 van de aandelen na een split).
Zit er anderzijds wat mee verveeld in deze ver- en aankoop transacties:
2 x verhandelingskosten en 2 x beurstaks
Bovendien: het aandeel lijkt terug in volatiliteit toe te nemen (+7% nu nabeurs door het nieuws van de stock split)
Met ook de mogelijks nakende S&P500 index toevoeging die ook weer voor volatiliteit kan zorgen.
Zou jammer zijn om door deze suffe Belgische regels een deel upside te missen...
Re: Tesla stock split 1 naar 5 -> fiscale gevolgen
Interessante vraag, heb hier eigenlijk nog niet bij stil gestaan, dacht dat het enkel over split ups ging (Dus splitsing in meerdere bedrijven zoals bij phillips en HP).Ook bij Apple komt er een stock split aan (4 for 1). Ga zelf opzoek gaan naar het antwoord maar ben zeker ook benieuwd of iemand hier meer over weet.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hopelijk is dit niet het geval inderdaad! Tesla is 50% van mijn portfolio. Ik vind het toch maar bizar dat er dan 24% zou verdwijnen omwille van een stocksplit. Voor mijn portfolio betekent dit dus van de ene dag op de andere dag -12%, zou dramatisch zijn. Ik ben dus ook benieuwd naar de verdere respons op dit forum.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
Niet nodig. U verwart een stock split met een spin-off. In dit laatste geval wordt een nieuw bedrijf gecreëerd en dat krijgt zijn eigen ISIN code. Gevolg: er komt een nieuwe "lijn" bij in uw effectenrapport en de fiscus interpreteerde dit als een bijkomend dividend waarop RV moest betaald worden. Ook dit is verleden tijd.
In het geval van Tesla, Apple gaat het over een split: er wordt geen nieuw bedrijf gecreëerd, er is geen nieuwe ISIN code, er wordt geen bijkomende 'lijn' aangemaakt in uw effectendossier. Alleen het aantal aandelen wordt aangepast (en hun prijs).
Geen RV verschuldigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is de situatie voor tesla niet anders aangezien de stock split gebeurt volgens het principe van uitkeren van dividend?Belca2 schreef: ↑12 augustus 2020, 09:37Niet nodig. U verwart een stock split met een spin-off. In dit laatste geval wordt een nieuw bedrijf gecreëerd en dat krijgt zijn eigen ISIN code. Gevolg: er komt een nieuwe "lijn" bij in uw effectenrapport en de fiscus interpreteerde dit als een bijkomend dividend waarop RV moest betaald worden. Ook dit is verleden tijd.
In het geval van Tesla, Apple gaat het over een split: er wordt geen nieuw bedrijf gecreëerd, er is geen nieuwe ISIN code, er wordt geen bijkomende 'lijn' aangemaakt in uw effectendossier. Alleen het aantal aandelen wordt aangepast (en hun prijs).
Geen RV verschuldigd.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
Afblijven dit aandeel is veel te duurwoodenhome schreef: ↑12 augustus 2020, 09:57Is de situatie voor tesla niet anders aangezien de stock split gebeurt volgens het principe van uitkeren van dividend?Belca2 schreef: ↑12 augustus 2020, 09:37
Niet nodig. U verwart een stock split met een spin-off. In dit laatste geval wordt een nieuw bedrijf gecreëerd en dat krijgt zijn eigen ISIN code. Gevolg: er komt een nieuwe "lijn" bij in uw effectenrapport en de fiscus interpreteerde dit als een bijkomend dividend waarop RV moest betaald worden. Ook dit is verleden tijd.
Geen RV verschuldigd.
Dit moet je mij eens uitleggen. Waar heb je dit gelezen?woodenhome schreef: ↑12 augustus 2020, 09:57 Is de situatie voor tesla niet anders aangezien de stock split gebeurt volgens het principe van uitkeren van dividend?
Er zitten heel wat shorters op het aandeel, wat o.a. toch een indicatie is voor een eventueel duur aandeel?
(50% van je portefeuille in Tesla zou ik persoonlijk te veel risico vinden, los van Tesla zou ik dat ook niet doen met een ander aandeel, maar dat is eigen risico-aversie...)
(50% van je portefeuille in Tesla zou ik persoonlijk te veel risico vinden, los van Tesla zou ik dat ook niet doen met een ander aandeel, maar dat is eigen risico-aversie...)
-
- Newbie
- Contacteer:
''Tesla, Inc. (“Tesla”) announced today that the Board of Directors has approved and declared a five-for-one split of Tesla’s common stock in the form of a stock dividend to make stock ownership more accessible to employees and investors. Each stockholder of record on August 21, 2020 will receive a dividend of four additional shares of common stock for each then-held share, to be distributed after close of trading on August 28, 2020. Trading will begin on a stock split-adjusted basis on August 31, 2020.”Belca2 schreef: ↑12 augustus 2020, 10:46Dit moet je mij eens uitleggen. Waar heb je dit gelezen?woodenhome schreef: ↑12 augustus 2020, 09:57 Is de situatie voor tesla niet anders aangezien de stock split gebeurt volgens het principe van uitkeren van dividend?
Bron electrek
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan me geen ander aandeel voor de geest halen waar ik meer van verwacht de komende 10 jaar als Tesla. Ik ben eigenlijk een heel voorzichtige belegger, maar mijn overtuiging van Tesla is gewoon enorm hoog. En ik kan cijfers goed interpreteren, de exponentiële groei is nog maar juist op stroomsnelheid aan het komen. De 50% is overigens ook deels gekomen omwille van de enorme groei in waarde afgelopen halfjaar en aangezien ik niets verkoop.gilberke schreef: ↑12 augustus 2020, 11:37 Er zitten heel wat shorters op het aandeel, wat o.a. toch een indicatie is voor een eventueel duur aandeel?
En hoeveel groter zijn jouw verwachtingen dan de verwachtingen van de markt, die reeds in de huidige prijs zit.woodenhome schreef: ↑12 augustus 2020, 11:54 Ik kan me geen ander aandeel voor de geest halen waar ik meer van verwacht de komende 10 jaar als Tesla. Ik ben eigenlijk een heel voorzichtige belegger, maar mijn overtuiging van Tesla is gewoon enorm hoog. En ik kan cijfers goed interpreteren, de exponentiële groei is nog maar juist op stroomsnelheid aan het komen.
Tesla heeft vandaag al de grootste beurswaarde van all auto bouwers; hoeveel exponentiële groei kan hier nog boven?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor spin-offs zou roerende voorheffing sinds vorig jaar niet meer van toepassing zijn: Spin-offs vrijgesteld van roerende voorheffing (dit werd op 4 april 2019 effectief goedgekeurd).
Maar met de verwoording "stock dividend" is het misschien inderdaad nog een ander geval...
Maar met de verwoording "stock dividend" is het misschien inderdaad nog een ander geval...
-
- Newbie
- Contacteer:
De markt prijst geen 5 a 10 jaren in hoor... Ik heb een termijn van 5 a 10 jaar. Wat ik verwacht voor 2030 bijvoorbeeld: 10 miljoen auto's per jaar aan 30.000 gemiddeld met 25% gross margins dit zou een marktwaarde van 1,5T met zich meebrengen aan een multiple van 20. Dit is dan nog niet eens al de rest van hun producten en zelfrijdende auto's mee in rekening gebracht. Is dit haalbaar? Wie zal het zeggen, ik geloof erin en voel me er goed bij.B7H4long schreef: ↑12 augustus 2020, 12:16En hoeveel groter zijn jouw verwachtingen dan de verwachtingen van de markt, die reeds in de huidige prijs zit.woodenhome schreef: ↑12 augustus 2020, 11:54 Ik kan me geen ander aandeel voor de geest halen waar ik meer van verwacht de komende 10 jaar als Tesla. Ik ben eigenlijk een heel voorzichtige belegger, maar mijn overtuiging van Tesla is gewoon enorm hoog. En ik kan cijfers goed interpreteren, de exponentiële groei is nog maar juist op stroomsnelheid aan het komen.
Tesla heeft vandaag al de grootste beurswaarde van all auto bouwers; hoeveel exponentiële groei kan hier nog boven?
Het gebruik van de term "Stock dividend" door Tesla is het lastige.
Wanneer je de keuze hebt (bij aandelen in het algemeen) om cash dividend in de vorm van een stock dividend uit te laten keren, ben je hier wel RV op verschuldigd.
Discussie over de prijs van het aandeel is interessant maar liever in een andere thread.
Wanneer je de keuze hebt (bij aandelen in het algemeen) om cash dividend in de vorm van een stock dividend uit te laten keren, ben je hier wel RV op verschuldigd.
Discussie over de prijs van het aandeel is interessant maar liever in een andere thread.