beleggen op je 90
TIP
-
anonymous9
Re: beleggen op je 90
Er bestaan genoeg voorbeelden van mensen die tot hun 50e, 60e bij hun ouders blijven inwonen tot het niet meer gaat omdat die op de duur het loodje leggen. Dat zijn meestal verschrikkelijke drama's. Het eindigt dan dikwijls aan een touw of in de chronische psychiatrie.
Mijn wablief sloeg op de 80% van zijn loon dat hij afstond.
Is er hier geen notaris op de site die kan bevestigen dat bij verkoop van het ouderlijk huis door een overblijvende ouder, iets minder dan de helft naar de kinderen gaat?
Bij de verkoop van het huis van mijn moeder was dat alleszins het geval.
Het stukje dat mijn moeder méér kreeg dan de helft was een compensatie voor haar recht op het vruchtgebruik. Dit stukje wordt trouwens kleiner naarmate de verkoper ouder is.
Dus geen €250.000 maar €125.000 om de rest van haar leven mee toe te komen!
Het stukje dat mijn moeder méér kreeg dan de helft was een compensatie voor haar recht op het vruchtgebruik. Dit stukje wordt trouwens kleiner naarmate de verkoper ouder is.
Geen notaris hier.edward schreef: ↑11 oktober 2020, 11:05 Is er hier geen notaris op de site die kan bevestigen dat bij verkoop van het ouderlijk huis door een overblijvende ouder, iets minder dan de helft naar de kinderen gaat?
Als het huis van je moeder is zal zij het volledige bedrag krijgen van de verkoop.
Als het huis van je moeder en haar kinderen is zal zij haar aandeel in de verkoop krijgen.
Dikwijls is het huis oorspronkelijk van vader+moeder.
Als een van de twee dan sterft word dikwijls een deel van het huis geerfd door de kinderen. De kinderen worden dan mede-eigenaar van het huis; dikwijls met vruchtgebruik voor de overblijvende ouder.
Het kan ook anders geregeld worden dat het huis na het overlijden van 1 vd ouders volledige eigendom word van de andere ouder.
In jouw geval veronderstel ik dat het huis reeds voor een deel eigendom was van de kinderen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee, integendeel.Jozefien1969 schreef: ↑10 oktober 2020, 21:04 En dus - volgens uw denkwijze - moet die oma al haar vermogen overmaken aan de kinderen en kleinkinderen. Oma kan ook nog 100 worden.
Alleen oma beslist wat er met haar vermogen dient te gebeuren.
Ze kan dus best eerst goed voor zichzelf zorgen en (laten) uitrekenen wat ze met dat vrijgekomen vermogen eerst ZELF nog wil doen. Blijft er (omdat haar sterfatum een onbekende factor is) nadien nog wat over voor de erfgenamen is dat voor de erfgenamen mooi meegenomen. Maar dat zou niet het uitgangspunt van oma mogen zijn.
Volgens mijn denkwijze zal er na mijn dood zo weinig mogelijk overblijven voor de erfgenamen.
Ik leef liever zelf mijn vermogen op. En als dat op bepaalde momenten te hoog zou worden om zelf nog op te krijgen schenk ik het liever bij leven en welzijn beetje bij beetje aan kinderen, kleinkinderen, familieleden, whatever. Omdat ik dat wil en omdat ik daar dan plezier aan beleef. Niet andersom en zeker niet op aangeven van nabestaanden of wie dan ook.
De kinderen zijn trouwens zo opgevoed dat de stelling van TS hier absoluut geen optie zou zijn. Het zou gewoon nie tin hun hoofd opkomen.
Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik wil wel degelijk sterven. Ik heb, net zoals iedereen, niet eens de keuze op een andere optie.Jozefien1969 schreef: ↑10 oktober 2020, 21:04 Oma wil niet sterven, u toch ook niet? Het is niet te geloven hoe kinderen en kleinkinderen tot aasgieren verworden. Oma let op!
Waar ik wel een keuze in heb is hoe lang ik dat 'leven' wil rekken. Daar heb ik wel een duidelijk idee over maar dat valt buiten dit topic.
Inderdaad.
En het spijtige is dat (en dat geldt niet alleen voor dit topic) dat de TS het verhaal zijn gang laat gaan en zich er verder weinig van aantrekt. Als er verkeerde aannames gemaakt worden is het aan TS om bij te sturen.
Of, nog beter, van in het begin zeer didelijke info te verschaffen en niet een half verhaal dat alle kanten opkan (als dat al niet de bedoeling was).
Zo begin je op dit forum argwaan te krijgen voor ieder nieuw topic. Ook als het wel goedbedoeld is.
Daar heb je geen notaris voor nodig maar bijkomende info van de TS.edward schreef: ↑11 oktober 2020, 11:05 Is er hier geen notaris op de site die kan bevestigen dat bij verkoop van het ouderlijk huis door een overblijvende ouder, iets minder dan de helft naar de kinderen gaat?
Jij gaat uit van een aanname die je niet kan opmaken uit de info van TS.
Ik ben bv. 100% eigenaar van mijn roerend en onroerend vermogen. Mijn huidige partner van het hare.
Moest ik zo'n tread opstarten was je aanname dus al verkeerd.
Tja, blijkbaar was dat de gewoonte vroeger om een groot deel van uw loon af te staan en heeft hij dit gaandeweg niet heronderhandeld. Dit initieel als bijdrage tot kost en inwoon, maar op den duur stond dit totaal niet meer in proportie.
Het restant was zijn zak-/drinkgeld.
Over de jaren heeft dit zich geaccumuleerd tot een paar honderdduizend euro op de spaarrekening van de moeder waardoor de broers en zussen al jarenlang vlammende ambras hebben over de erfenis.
Te weinig geld is niet leuk, maar veel geld geeft vaak ook miserie.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Mijn diepste excuses, maar misschien heb ik al te veel meegemaakt, het niet meer om de mens gaat maar om het vermogen. Ondanks dat er voor zowel het een als het ander ietwat te zeggen is, lijk mij het allerbelangrijkste dat u er bent wanneer diegene die u lief heeft gaat. Met of zonder portefeuille, met winst of verlies. Ik zie maar al te vaak wanneer meer kinderen in het spel zijn en de ouders het niet hebben geregeld dat het ''oorlog'' wordt. Laat het u niet overkomen.Jefdewit schreef: ↑11 oktober 2020, 14:04Nee, integendeel.Jozefien1969 schreef: ↑10 oktober 2020, 21:04 En dus - volgens uw denkwijze - moet die oma al haar vermogen overmaken aan de kinderen en kleinkinderen. Oma kan ook nog 100 worden.
Alleen oma beslist wat er met haar vermogen dient te gebeuren.
Ze kan dus best eerst goed voor zichzelf zorgen en (laten) uitrekenen wat ze met dat vrijgekomen vermogen eerst ZELF nog wil doen. Blijft er (omdat haar sterfatum een onbekende factor is) nadien nog wat over voor de erfgenamen is dat voor de erfgenamen mooi meegenomen. Maar dat zou niet het uitgangspunt van oma mogen zijn.
Volgens mijn denkwijze zal er na mijn dood zo weinig mogelijk overblijven voor de erfgenamen.
Ik leef liever zelf mijn vermogen op. En als dat op bepaalde momenten te hoog zou worden om zelf nog op te krijgen schenk ik het liever bij leven en welzijn beetje bij beetje aan kinderen, kleinkinderen, familieleden, whatever. Omdat ik dat wil en omdat ik daar dan plezier aan beleef. Niet andersom en zeker niet op aangeven van nabestaanden of wie dan ook.
De kinderen zijn trouwens zo opgevoed dat de stelling van TS hier absoluut geen optie zou zijn. Het zou gewoon nie tin hun hoofd opkomen.Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik wil wel degelijk sterven. Ik heb, net zoals iedereen, niet eens de keuze op een andere optie.Jozefien1969 schreef: ↑10 oktober 2020, 21:04 Oma wil niet sterven, u toch ook niet? Het is niet te geloven hoe kinderen en kleinkinderen tot aasgieren verworden. Oma let op!
Waar ik wel een keuze in heb is hoe lang ik dat 'leven' wil rekken. Daar heb ik wel een duidelijk idee over maar dat valt buiten dit topic.
Uw uitleg is duidelijk. Regel het ook duidelijk. U heeft uiteindelijk geen keuze hoe lang u uw leven gaat rekken. Maar blijf bij ons.
Excuses zijn voor niets nodig. Het is noch mijn topic noch mijn vraag en probleemstelling. Er valt in deze context bij mij dus niets in die zin te regelen.Jozefien1969 schreef: ↑12 oktober 2020, 21:02 Mijn diepste excuses, maar misschien heb ik al te veel meegemaakt, het niet meer om de mens gaat maar om het vermogen. Ondanks dat er voor zowel het een als het ander ietwat te zeggen is, lijk mij het allerbelangrijkste dat u er bent wanneer diegene die u lief heeft gaat. Met of zonder portefeuille, met winst of verlies. Ik zie maar al te vaak wanneer meer kinderen in het spel zijn en de ouders het niet hebben geregeld dat het ''oorlog'' wordt. Laat het u niet overkomen.
Uw uitleg is duidelijk. Regel het ook duidelijk. U heeft uiteindelijk geen keuze hoe lang u uw leven gaat rekken. Maar blijf bij ons.
Het verband met uw laatste zin ontgaat me ook volledig maar laten we het daar maar bij houden want volledig off topic.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Wellicht heb ik uw probleemstelling niet geheel begrepen. Mijn excuses daarvoor.
Uw excuses gaan te laat komen. Jef is pleite ...
Maar de brave man zou ze allicht aanvaard hebben. Walk on.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
SG gaat idd, ook zonder Jef, gewoon verder. Wat had je er anders onder verstaan?