Integrale in de problemen?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Integrale in de problemen?
Zie mijn eerdere vraag. Ik heb Ethias hierover gebeld ; geen korting op afkoopkosten nu want staat zo in bijzondere voorwaarden .Ik vroeg dan of er iets veranderd nadat de NBB heeft gesproken, maar daar wilden ze niet op reageren…crimi schreef: ↑28 oktober 2020, 14:20 Ik ben nu 100 % overtuigd om uit de Certiflex te stappen . Dank voor jullie inbreng !
De enige vraag die ik me nog stel is of ik nog moet wachten op wat de NBB gaat beslissen , en of Ethias dan nog een soort geste zou doen mbt de 1.5 % afkoopkosten als NBB negatief antwoordt. Wat denken jullie daarvan ? Ik twijfel omdat ik vrees dat de rente op mijn geplande herbelegging zal dalen in de komende weken , en wie weet hoelang Ethias daarover gaat nadenken …
Weet niet of ik nu best wacht of niet .
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Je vraag betreft UW geld. U bent de baas. Niemand zal in UW plaats beslissen.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Integrale is - dixit hun woordvoerder tijdens de infosessie- 3/4 groepsverzekeringen. Die zitten gebetonneerd, en niet aan onhoudbare rentes. Van de 1/4 andere producten zit er een hoop aan lagere rentes (certiflex en andere producten). De 786 tak-21 niet-fiscaal maakt maar een klein stukje uitmaakt van hun klantenbestand. Om die reden zie ik ze nog wel een uitkoopbod lanceren...Superspaarder schreef: ↑28 oktober 2020, 10:15 Ethias was tak21 + huis + wagen... en Ethias gebruikte publiciteit (tv, radio, kranten...). Integrale was tak 21 (en 23), niks anders. En Integrale is afwezig op Spaargids.be...
Ik heb dezelfde tak21 portefeuille plus Credimo. Jaren geleden al aangeraden te spreiden en onder de 100.000 € te blijven. Dat blijkt dus nogmaals bewezen.Brugse Leeuw schreef: ↑28 oktober 2020, 15:05 Mijn vrouw en ik hebben indertijd sterk belegd in Integrale 786.
Gegarandeerde rentes aan 3,25%, 2,25%, 1,60% en begin dit jaar nog aan 0,75%.
We hadden wel het verstand om onder de 100.000€/persoon te blijven.
Patronale Secure 21 hebben we indertijd ook nog ingestapt als spreiding tak21 aan 2,25% tot 99 jaar.
Rentes zijn daar nu wel aangepast, dus ik hoop daar binnenkort ook geen problemen.
Ik merk wel op dat ze anno 2020 nog minimum 0,85% op jaarbasis en in 2019 met bonus nog 1,65% geven.
-
anonymous9
Hier ook altijd netjes onder de 100 k Euro gebleven. Allemaal 1ste klasse spaarverzekeringen en daar hoort voor mij Integrale 786 door hun gewaarborgde rendementen vooralsnog nog steeds bij.
Verder Waarborgfonds van Afer Europese en Federale Vita Invest (de 1ste versie).
Van geen van de 3 ooit spijt gehad: minimale instapkosten en tot nu toe steeds hoge rendementen. Allemaal nu ook minstens 10 jaar gelopen. Ik kan er uitstappen wanneer ik wil.
Bij geen van de 3 van deze Tak21 verzekeringen kunnen mensen zich nog inschrijven. Ze behoren nog tot de tijd dat de contracten veel meer in het voordeel van de beleggers/spaarders waren.
Verder Waarborgfonds van Afer Europese en Federale Vita Invest (de 1ste versie).
Van geen van de 3 ooit spijt gehad: minimale instapkosten en tot nu toe steeds hoge rendementen. Allemaal nu ook minstens 10 jaar gelopen. Ik kan er uitstappen wanneer ik wil.
Bij geen van de 3 van deze Tak21 verzekeringen kunnen mensen zich nog inschrijven. Ze behoren nog tot de tijd dat de contracten veel meer in het voordeel van de beleggers/spaarders waren.
In een groter geheel toch zorgwekkend dat steeds meer "veilige" spaarhuisjes zoals ook Tak21 beginnen om te vallen. Blijven dan nog maar de termijnrekeningen en de spaarboekjes over ...
Maar ik vermoed dat diegenen die het beleid uitmaken, zelf ook in dit soort 'veilige' spaarhuisjes zitten en de waarborgregel van 100.000 € hier zeker de joker is die van pas zal komen, ook voor hen.
Probleem is dat je bij die TAK 21 eigenlijk minimaal 8 jaar vastzit. Als er dan dus "en cours de route" een wiel afloopt en je moet enkel met de magere gegarandeerde interest verder ... dan is dit product gewoon ten dode opgeschreven. Wie gaat daar nog instappen aan 2% tax + meestal een beheerskost en soms nog een instapkost? Dat wordt toch over en uit voor nieuwe tak21-contracten.
Op het moment dat je inschrijft weet je wat je zal krijgen, en dan is er daar bovenop misschien nog een bonus.
Iedereen kent toch de rendementen van obligaties over acht jaar.
Zij die op veel winstdeelneming hoopten maken zichzelf iets wijs.
Zijn er dan veel alternatieven? Met gelijkaardig risiconiveau?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
nee, dat is net mijn punt, dat er steeds minder veilige huisjes zijn, nu ook tak21 voor nieuwe contracten zo goed als dood is.
Dus gegeven het huidige status van de economie, zijn tak 21 nog steeds valabele opties voor het stabiele gedeelte van een portefeuille.
Op spaargids.be zie ik bvb de volgende tak21.
Patronale Life Starfix - 0,80% gegarandeerd voor 8 jaar - 50 EUR instapkosten - geen beheerskosten
omdat het tak21 is : geen RV, geen meerwaardetaks, overheidsgarantie tot 100k
In het huidige klimaat zeker niet te verwaarlozen.
Vergelijk dit met de Belgische staatsobligaties die een negatief rendement geven zelfs voor een looptijd van 8 jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Nu heb je er inderdaad nog de beste tak21 uitgehaald. Dus 0,80% gegarandeerd ... na de 2% taks maakt dat 2,5 jaar tegen dat je terug aan start bent. 5,5 jaar verder (dus na 8 jaar) heb je dan in totaal 4,40% rente verdiend ... dat is 0,55%/jaar. Ok, het is beter dan 0,11% op sommige spaarboekjes, maar toch maar beter een termijnrekening aan bv. 0,84%/jaar denk ik dan. Keuze uit Izola/CKV/Me direct, die alle beter doen. Voor mij persoonlijk blijft tak21 vanaf heden helaas dan ook dood en begraven.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Eind augustus - begin september, tijdelijke promotie met Starfix : 1.00 in plaats van 0.80 (tijdens 8 jaar). Het is nu voorbij, jammer genoeg.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Na het debacle met de First Fiscaal ben ik op aanbieding van Ethias overgestapt naar een Certiflex Fiscaal.
Nu is het weer van dat, alleen nog slechter.
Daar waar de First gewaarborgde rendementen duren voor de looptijd van het contract is het bij Certiflex anders, die zijn maar 8 jaar gegarandeerd en gaan dan voor de volgende periode van 8 jaar in aan een nieuwe gegarandeerde rentevoet.
Op advies van een medewerker van Ethias werd ditmaal de einddatum van het contract gelegd voorbij mijn pensioendatum. Ik lees dat sommige contracten lopen tot 99 jaar, ikzelf heb voor een einddatum op mijn 75 jaar gekozen. Voordeel is dat je dan tijdens uw pensioen ook nog een fiscaal voordeel kan doen, uiteraard niet meer zo hoog.
Als je het contract stopzet en terugbetaling vraagt voor je pensioen word je ( terecht ) fiscaal zwaar gestraft, dus dat is geen optie.
Als je na je pensioen maar voor einddatum terugbetaling vraagt kan er een conjuncturele vergoeding aangerekend worden volgens een bepaalde formule. Hoeveel die vergoeding bedraagt kan ik zelf niet uitrekenen. Je zal het wel kunnen opvragen uiteraard maar dit is nu niet aan de orde.
Dus ondertussen zitten we met een contract die nog lang loopt en waar momenteel volgend rendement op zit;
- Vanaf 01/01/21 gegarandeerd rendement 0%.
- Geleidelijk aan voor de stortingen in het verleden ( benaderend 8 jaar na storting ) gegarandeerd rendement 0%.
- Jaarlijkse beheerskosten 0,18 %.
- Winstdeelname voor de rest van het contract 0% ( Tenzij je bijgelovig bent ).
Dit tot er iemand bij Integrale op het idee komt om het gegarandeerd rendement op een negatieve rente te plaatsen, dan kunnen ze de verworven waarde nog meer gaan afromen. Ik weet niet of dit wettelijk kan, ik lees er niets over in het contract.
Bovendien, in mijn geval, als ik een nieuw Fiscaal langetermijnsparen contract afsluit, op mijn leeftijd van volgend jaar 59, zal de eindbelasting van 10 % op dit contract geheven worden op mijn 69 jaar. Dus een aanzienlijk aantal stortingen die bij Integrale niet meer aan deze eindbelasting zouden onderworpen zijn zullen dat nu wel zijn.
Mocht ik iets verkeerd voor hebben, laat het gerust weten.
Nu is het weer van dat, alleen nog slechter.
Daar waar de First gewaarborgde rendementen duren voor de looptijd van het contract is het bij Certiflex anders, die zijn maar 8 jaar gegarandeerd en gaan dan voor de volgende periode van 8 jaar in aan een nieuwe gegarandeerde rentevoet.
Op advies van een medewerker van Ethias werd ditmaal de einddatum van het contract gelegd voorbij mijn pensioendatum. Ik lees dat sommige contracten lopen tot 99 jaar, ikzelf heb voor een einddatum op mijn 75 jaar gekozen. Voordeel is dat je dan tijdens uw pensioen ook nog een fiscaal voordeel kan doen, uiteraard niet meer zo hoog.
Als je het contract stopzet en terugbetaling vraagt voor je pensioen word je ( terecht ) fiscaal zwaar gestraft, dus dat is geen optie.
Als je na je pensioen maar voor einddatum terugbetaling vraagt kan er een conjuncturele vergoeding aangerekend worden volgens een bepaalde formule. Hoeveel die vergoeding bedraagt kan ik zelf niet uitrekenen. Je zal het wel kunnen opvragen uiteraard maar dit is nu niet aan de orde.
Dus ondertussen zitten we met een contract die nog lang loopt en waar momenteel volgend rendement op zit;
- Vanaf 01/01/21 gegarandeerd rendement 0%.
- Geleidelijk aan voor de stortingen in het verleden ( benaderend 8 jaar na storting ) gegarandeerd rendement 0%.
- Jaarlijkse beheerskosten 0,18 %.
- Winstdeelname voor de rest van het contract 0% ( Tenzij je bijgelovig bent ).
Dit tot er iemand bij Integrale op het idee komt om het gegarandeerd rendement op een negatieve rente te plaatsen, dan kunnen ze de verworven waarde nog meer gaan afromen. Ik weet niet of dit wettelijk kan, ik lees er niets over in het contract.
Bovendien, in mijn geval, als ik een nieuw Fiscaal langetermijnsparen contract afsluit, op mijn leeftijd van volgend jaar 59, zal de eindbelasting van 10 % op dit contract geheven worden op mijn 69 jaar. Dus een aanzienlijk aantal stortingen die bij Integrale niet meer aan deze eindbelasting zouden onderworpen zijn zullen dat nu wel zijn.
Mocht ik iets verkeerd voor hebben, laat het gerust weten.
Er is ook tak 21 met fiscaal voordeel.Ardennois schreef: ↑29 oktober 2020, 15:53 Nu heb je er inderdaad nog de beste tak21 uitgehaald. Dus 0,80% gegarandeerd ... na de 2% taks maakt dat 2,5 jaar tegen dat je terug aan start bent. 5,5 jaar verder (dus na 8 jaar) heb je dan in totaal 4,40% rente verdiend ... dat is 0,55%/jaar. Ok, het is beter dan 0,11% op sommige spaarboekjes, maar toch maar beter een termijnrekening aan bv. 0,84%/jaar denk ik dan. Keuze uit Izola/CKV/Me direct, die alle beter doen. Voor mij persoonlijk blijft tak21 vanaf heden helaas dan ook dood en begraven.
Of dan een termijn rekening een hogere opbrengst geeft ?
Estate Guru believer.