Call opties
TIP
Re: Call opties
Ik heb slechts op 1 transactie deze taks moeten betalen. Uitoefening van geschreven put kbc gehad, en die werd 2 maand later door geschreven call verkocht. Kostte me een 24 eur, had nog iets van +100 eur profijt over.
Op geschreven puts was er sowieso geen toepassing mogelijk.
Maar van dat onding zijn we intussen toch volledig verlost dacht ik?
-
- Newbie
- Contacteer:
Opties zijn ongekend en onbemind. Veel mythes ook. Zelf ben ik begonnen met de covered call.zao schreef: ↑8 mei 2017, 15:11Merci. Maar als je de drie aandelen sowieso graag zou hebben, is er geen enkele drempel om een put optie te schrijven. Staan ze op expiratiedatum eronder, krijg je ze aangewezen. Anders niet.( Je kan ze nog altijd doorrollen tegen dan).Kevva schreef: ↑8 mei 2017, 14:37 Ik heb een zeer goeie uitleg gekregen van zao, waarvoor dank.
Ik heb 3 aandelen in gedachten die ik graag zou hebben. Toch voel ik wel nog altijd een drempel om ook effectief de stap te wagen tot het schrijven van een put optie.
Bovendien noteren de beurzen ook heel hoog en wacht ik liever nog wat af voor we met z'n allen corrigeren.
Als je ze sowieso wil, kan je zelfs eigenlijk je strike price bijna op de huidige koers zetten.
Hou er alleen even rekening mee dat opties per 100 stuks werken.
PS Ik heb geen glazen bol, en kan niet zien of we gaan stijgen of dalen. Ik bestuur enkel mijn optieboot, en of we nu op of neer gaan, zolang die blijft drijven is het goed...
Het vraagt wat inspanning om opties te begrijpen. Eens je "frank" valt, dan zal je zien dat een put schrijven soms minder risico heeft dan het aandeel kopen. Je mogelijke winst is wel beperkt.
Ik heb een samenvatting hier:
https://ambertreeleaves.wordpress.com/2 ... investors/
Lees en begrijp wel alle kleine lettertjes. En het is al vaak vermeld: opties zijn per 100 aandelen. één put is dus 100 aandelen. Je gaat dat ook zien bij het inleggen van een order. Je krijgt niet je prijs te zien, maar 100 keer je prijs!
https://ambertreeleaves.wordpress.com
'Triple witching day' morgen als zowel maandelijkse, driemaandelijkse als jaarlijkse series van opties op vervaldag komen. Met een geschreven put en een geschreven covered call (beide niet ver van de strike) kan het alle kanten uit.

Stel dat ik vermoed dat de koers van RDSA naar €17 gaat tegen de 3de vrijdag van juni. Welke optie geniet dan jullie voorkeur en waar vind ik de prijs per optie terug?
Iets zegt me dat ik dan: RD C 18/06/2021 17.00 moet aankopen.
Value is de waarde van de optie, in dit geval 0.65, dit contract bestaat uit 100 aandelen dus ik betaal 65 euro (zonder transactiekosten).
Mijn maximaal verlies is dus afgerond een goeie 70 euro (want transactie krijg ik nooit terug en is iets van €5 dacht ik). Klopt dit nog?
Nu heb ik het wat moeilijker.
Stel dat we op de expiratiedatum op een koers van €18 zouden eindigen. Dan heb ik het recht om die 100 aandelen te kopen.
Mijn optie is 1 euro waard (verschil tussen koers en strike) * 100 aandelen = €100 (winst is 35 euro)
Ik koop de aandelen aan 17 euro * 100 = 1700 euro (zonder transactiekosten) en verkoop ze terug aan €18 * 100 = €1800 (zonder transactiekost).
Mijn winst is in dit geval €100 geweest i.p.v. die 35 euro.
Of ben ik de bal aan het mistrappen?
Je moet de €65 premie nog aftellen van je €100 bruto winst
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
De call terug verkopen kost je een fractie van de transactiekosten tov. de optie uitoefenen en vervolgens de aandelen weer verkopen (2x transactie + 2x beurstaks).
Transactiekost voor opties bij Keytrade is €2,95 per optiecontract.
Transactiekost voor opties bij Keytrade is €2,95 per optiecontract.
Maar misschien moet je dit topic, dat je bijna 4 jaar geleden zelf geopend hebt, eerst eens doornemen.
Terug verkopen, zover ben ik nog niet :p
Is dat dan een put?
De call die je eerder gekocht had (buy to open) terug verkopen (sell to close).
Dat je maximaal €70 kan verliezen klopt. Maar je koopt het recht om RDSA aan €17 te kopen, terwijl je kan het vandaag aan €14,6 kunt kopen, niet zo slim met andere woorden.Kevva schreef: ↑3 januari 2021, 11:11 Stel dat ik vermoed dat de koers van RDSA naar €17 gaat tegen de 3de vrijdag van juni. Welke optie geniet dan jullie voorkeur en waar vind ik de prijs per optie terug?
Value is de waarde van de optie, in dit geval 0.65, dit contract bestaat uit 100 aandelen dus ik betaal 65 euro (zonder transactiekosten).
Mijn maximaal verlies is dus afgerond een goeie 70 euro (want transactie krijg ik nooit terug en is iets van €5 dacht ik). Klopt dit nog?
Klopt, met €70 inzet €35 gewonnen maar hiervoor moet de koers wel naar €18. Kocht je direct 100 aandelen aan €14,6 had je €340 winst.
Met het kopen van out of the money call opties ga je vaker verliezen dan winnen, het aandeel moet al behoorlijk stijgen om de premie goed te maken. Beter diep in the money call opties kopen, zo beleg je met een hefboom en betaal je relatief weinig premie.
In de veronderstelling dat de koers naar of boven €17 gaat, kun je ook een put optie verkopen, bv 06/2021 €17, dit zal iets van een €300 premie opleveren, indien de koers bij expiratie boven €17 gaat, verloopt de optie en is de premie verworven, indien lager dan €17 ben je verplicht om 100 aandelen aan €17 te kopen, met de premie eraf betaal je dan iets meer dan €14 terwijl ze vandaag €14,6 kosten. Meestal zal men door rollen als een geschreven put ITM dreigt te expireren, tenzij je de aandelen effectief wenst te kopen.
vortex schreef: ↑3 januari 2021, 13:26Dat je maximaal €70 kan verliezen klopt. Maar je koopt het recht om RDSA aan €17 te kopen, terwijl je kan het vandaag aan €14,6 kunt kopen, niet zo slim met andere woorden.Kevva schreef: ↑3 januari 2021, 11:11 Stel dat ik vermoed dat de koers van RDSA naar €17 gaat tegen de 3de vrijdag van juni. Welke optie geniet dan jullie voorkeur en waar vind ik de prijs per optie terug?
Mik ik in dit geval dan beter op de RD C 18/06/2021 13.00 of 14? De premie wordt dan ook ineens immens veel hoger.
Nee, dat is te dicht bij de huidige koers, hier betaal je veel tijdswaarde (14 + 1,59 - 14,56 = €1,03), beter dieper in the money, bv bij een call op €10 betaal je maar iets van €0,1 tijdswaarde (10 + 4,65 - 14,56 = 0,09). Deze kost uiteraard meer omdat je het recht hebt om op €10 te kopen, als je ze laat uitoefenen op expiratie ben je €14,65 per aandeel kwijt, dat is een fractie meer dan de huidige koers en je spaart nog wat beurstaks uit omdat je aan €10 koopt.
Als ze stijgen naar €17 kun je de optie verkopen voor ca €700, met een inzet van €465 levert dat iets van een 50% winst op (hefboom effect). Als het aandeel €2 zakt zal je optie eveneens €200 minder waard zijn tegen expiratie.
Best eens een aantal opties enkele maanden opvolgen om te zien hoe de prijs evolueert en kijk ook naar het schrijven van put opties.
Bedanktvortex schreef: ↑4 januari 2021, 18:55Nee, dat is te dicht bij de huidige koers, hier betaal je veel tijdswaarde (14 + 1,59 - 14,56 = €1,03), beter dieper in the money, bv bij een call op €10 betaal je maar iets van €0,1 tijdswaarde (10 + 4,65 - 14,56 = 0,09). Deze kost uiteraard meer omdat je het recht hebt om op €10 te kopen, als je ze laat uitoefenen op expiratie ben je €14,65 per aandeel kwijt, dat is een fractie meer dan de huidige koers en je spaart nog wat beurstaks uit omdat je aan €10 koopt.
Als ze stijgen naar €17 kun je de optie verkopen voor ca €700, met een inzet van €465 levert dat iets van een 50% winst op (hefboom effect). Als het aandeel €2 zakt zal je optie eveneens €200 minder waard zijn tegen expiratie.
Best eens een aantal opties enkele maanden opvolgen om te zien hoe de prijs evolueert en kijk ook naar het schrijven van put opties.
Zal het inderdaad wat opvolgen in een schaduwportefeuille.
Schrijven van put opties durf ik nog niet, ben echt nog een groentje op dat vlak. Risico is te groot.
Je kunt ook gedekt schrijven en dan is het risico veel minder: een put-optie bijkopen aan een lagere strike dan de geschreven put-optie. Als je toch gaat oefenen in een papertrading account zet dan deze maar alvast op de agenda:

Zijn callopties vooral niet heel interessant in tijden van onzekerheid en correcties? Dan heb je de neiging om misschien 6 of 7 aandelen op te pikken maar omwille van cash geld dat je je moet beperken tot 2 of 3. Als je dan callopties koopt heb je over X-aantal tijd toch de kans om die aandelen nog op te pikken.