Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Dat gaat niet he. Dat geeft hetzelfde probleem.voodoo schreef: ↑14 januari 2021, 15:27 Hier ook panelen van in 2011, maar er komt gene ene binnen om een meter te zetten zenne.
Nu ik vermoed wel dat Demir een tussenoplossing zal geven. Ik vermoed iedereen terugdraaiende teller tot 2030 ofzo.
Dank aan Tommeleintje, die ging het eens allemaal gaan regelen seh.
In 2011: gratis levenslange stroom
in 2016: 15 jaar lang gratis stroom
nu: het was maar om te lachen
Wat kan lijkt mij bv een premie van 15 jaar voor uw opgewekte stroom. Dat die toch iets waarde hebben. Soort van groene stroomcertificaten:D
Ik heb momenteel een teller die veel terugdraait, mijn verbruik is quasi 0. Wat betekent dit precies voor mij? Welk voordeel haal ik nog uit die panelen?
-
anonymous
Dat je je energie moet verbruiken op het moment dat deze opgewekt wordt. Tenzij je gepensioneerd bent en thuis blijft in de zomer om uw airco volle bak te laten draaien zul je niet veel voordeel meer halen uit uw panelen. Ofwel moet je een thuisbatterij kopen of een EV en deze tijdens de dag opladen.
Zodra die digitale meter er hangt zal ik zeer nauwgezet volop energie verspillen op m'n telewerkdagen.anonymous schreef: ↑14 januari 2021, 19:36 Dat je je energie moet verbruiken op het moment dat deze opgewekt wordt. Tenzij je gepensioneerd bent en thuis blijft in de zomer om uw airco volle bak te laten draaien zul je niet veel voordeel meer halen uit uw panelen. Ofwel moet je een thuisbatterij kopen of een EV en deze tijdens de dag opladen.
Denk dat er redelijk wat zonnepaneeleigenaars met weinig enthousiasme een elektrische wagen zullen gaan kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga als zonnepanelen eigenaar sinds 2009 inderdaad volgende week mijn nieuwe "puur diesel" wagen afhalen in de garage ;-)
Je lacht ermee, maar dit is toch geen noodzakelijke herstelling/aanpassing? M.i. is dit een argument dat ze niet naast zich neer kunnen leggen.
Morgen bel ik dat ze moeten wachten tot ik na de zomer mijn 2de spuit heb gekregen. En dan zoek ik wel een ander excuus.
Ik heb een te zware installatie waardoor ik in de tussenseizoenen mijn airco warmte pomp gebruik op te warmen. Ik heb nog een houtkachel die ik niet gebruik.
Blijkbaar willen ze nu dat ik deze wat meer ga gebruiken. Als we toch ganse dagen thuis moeten werken...
Blijkbaar willen ze nu dat ik deze wat meer ga gebruiken. Als we toch ganse dagen thuis moeten werken...
voodoo : Ik heb een speksteenkachel om het huis te verwarmen naast de CV installatie op gas. Je wil niet weten met dat thuiswerk hoeveel hout er hier al doorgegaan is in vgl met andere jaren...
Of de overtollige elektriciteit op het net zetten en de injectievergoeding opstrijken. Er is maar een probleem je moet nu 1.6kwh opwekken en injecteren om hetzelfde effect te krijgen als via de terugdraaiende teller.
https://www.engie.be/nl/injectie-zonnepanelen/
en
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... mfy-shine/
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... 2F7D66CB10
https://www.engie.be/nl/injectie-zonnepanelen/
en
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... mfy-shine/
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... 2F7D66CB10
Mijn panelen zijn van 2011, hoe lang geniet ik nog van die terugdraaiende teller?
Geloof ik graag heb nog een oude stoof van de jaren 70. Komt niets aan en eên rendement van ik denk 50pct toch dus, dan maar erop branden als alternatief.
Dat gaat niks helpen. Als ik zie wat die panelen in november, december en januari nog maar opgebracht hebben...
Juli: 758 kWh
December: 99 kWh
Dan gaan ze hun elektrische auto alleen in de zomer opladen? Zoveel autonomie hebben die baterijen niet dat fe daar de winter mee overbrugt...
´k Zal tegen m´n vriendin zeggen dat we vlug extra kleren gaan kopen zodat we gans de winter geen wasmachine of droogkast moeten gebruiken. Alles 2 dagen dragen en dan bijhouden tot de zomer, dan wassen, drogen en strijken, en volgend jaar hetzelfde herhalen .
Back to the dark ages.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Bericht door anonymous » Vandaag 19:36
Dat je je energie moet verbruiken op het moment dat deze opgewekt wordt. Tenzij je gepensioneerd bent en thuis blijft in de zomer om uw airco volle bak te laten draaien zul je niet veel voordeel meer halen uit uw panelen. Ofwel moet je een thuisbatterij kopen of een EV en deze tijdens de dag opladen.
Met andere woorden, je wordt verplicht om meer kosten te maken dan wat je ooit kan terugkrijgen, wil je nog voordeel halen uit die panelen. En wie een elektrische wagen koopt om er veel gebruik van te maken, die zal die wagen overdag willen gebruiken natuurlijk. Dan ga je hem toch niet overdag gaan opladen.
Bij mij gaan die panelen direct naar het containerpark als ze niet meer renderen . Ik wil ervan af, omdat ze je in feite naar een hoger consumptiegedrag leiden en naar dingen die een mens niet nodig heeft. En dan moet je dit nog voortdurend monitoren, controleren, aanpassen,... want met de variabele tarieven in de toekomst zullen nog veel variabelen en extra kosten volgen en gaat men de mensen nog dikwijls in de gordijnen jagen. Ik wil terug een eenvoudig systeem waar ik weer zelf mijn kosten kan beheersen door echte bezuinigingen in minder verbruik. Want die elektriciteitsmaatschappijen durven nog beweren dat 60 % van de mensen beter is met zonnepanelen. Ja, met daarbij heel veel veronderstellingen dat je dan je was doet, dan je vaatwas laat draaien, 's middags je elektrische waterboiler aan zet (zelfs dit durven ze uit de kast halen, terwijl een tijd geleden iedereen al naar een zonneboiler gestuurd werd), je een batterij koopt en een elektrische auto. Kom zeg, stop met die leugens. Men wil je liever in een hoger verbruik en extra investeringen duwen om dan maar te hopen dat je de zaken nog minder controleren kan, zoals ze al jaren hun facturen ingewikkelder maken opdat niemand dit nog volgen kan.
Met andere woorden, je wordt verplicht om meer kosten te maken dan wat je ooit kan terugkrijgen, wil je nog voordeel halen uit die panelen. En wie een elektrische wagen koopt om er veel gebruik van te maken, die zal die wagen overdag willen gebruiken natuurlijk. Dan ga je hem toch niet overdag gaan opladen.
Bij mij gaan die panelen direct naar het containerpark als ze niet meer renderen . Ik wil ervan af, omdat ze je in feite naar een hoger consumptiegedrag leiden en naar dingen die een mens niet nodig heeft. En dan moet je dit nog voortdurend monitoren, controleren, aanpassen,... want met de variabele tarieven in de toekomst zullen nog veel variabelen en extra kosten volgen en gaat men de mensen nog dikwijls in de gordijnen jagen. Ik wil terug een eenvoudig systeem waar ik weer zelf mijn kosten kan beheersen door echte bezuinigingen in minder verbruik. Want die elektriciteitsmaatschappijen durven nog beweren dat 60 % van de mensen beter is met zonnepanelen. Ja, met daarbij heel veel veronderstellingen dat je dan je was doet, dan je vaatwas laat draaien, 's middags je elektrische waterboiler aan zet (zelfs dit durven ze uit de kast halen, terwijl een tijd geleden iedereen al naar een zonneboiler gestuurd werd), je een batterij koopt en een elektrische auto. Kom zeg, stop met die leugens. Men wil je liever in een hoger verbruik en extra investeringen duwen om dan maar te hopen dat je de zaken nog minder controleren kan, zoals ze al jaren hun facturen ingewikkelder maken opdat niemand dit nog volgen kan.
Als je het even op een afstandje bekijkt kan je enkel vaststellen dat:
- de beslissing van het grondwettelijk hof terecht is
- de vlaamse overheid hier 100% in de fout is gegaan (vóór het decreet gestemd werd hadden vele experts dit al aangegeven)
Elke zonnepaneeleigenaar komt hier, grotendeels terecht, moord en brand schreeuwen. Dat is je goed recht, maar schiet AUB op de toenmalige vlaamse regering. En dus niet op die arme FLUVIUS-werkman, het grondwettelijk hof, de VREG,....
Nog een raad: probeer eens een totaal-simulatie te maken van het verschil in €. Voor een aantal types van opwekking/verbruik valt dit best nog mee. Worst case ben je, inderdaad, wel enkele 100-en euro's armer per jaar. Dat verlies kan mogelijk wel nog verminderen als, zoals verwacht, de injectieprijs-markt nu effectief losbarst.
Ook nog: de meesten beseffen (deep down) best wel dat het systeem van de terugdraaiende teller niet klopt => feitelijk is het een afschuiving van allerhande (netwerk)kosten van paneelbezitters naar niet-paneel bezitters. Prosumententarief corrigeerde dat ook onvoldoende. Dat dit zo snel als mogelijk zou sneuvelen stond in de sterren geschreven.
- de beslissing van het grondwettelijk hof terecht is
- de vlaamse overheid hier 100% in de fout is gegaan (vóór het decreet gestemd werd hadden vele experts dit al aangegeven)
Elke zonnepaneeleigenaar komt hier, grotendeels terecht, moord en brand schreeuwen. Dat is je goed recht, maar schiet AUB op de toenmalige vlaamse regering. En dus niet op die arme FLUVIUS-werkman, het grondwettelijk hof, de VREG,....
Nog een raad: probeer eens een totaal-simulatie te maken van het verschil in €. Voor een aantal types van opwekking/verbruik valt dit best nog mee. Worst case ben je, inderdaad, wel enkele 100-en euro's armer per jaar. Dat verlies kan mogelijk wel nog verminderen als, zoals verwacht, de injectieprijs-markt nu effectief losbarst.
Ook nog: de meesten beseffen (deep down) best wel dat het systeem van de terugdraaiende teller niet klopt => feitelijk is het een afschuiving van allerhande (netwerk)kosten van paneelbezitters naar niet-paneel bezitters. Prosumententarief corrigeerde dat ook onvoldoende. Dat dit zo snel als mogelijk zou sneuvelen stond in de sterren geschreven.
Laatst gewijzigd door Lirec op 14 januari 2021, 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.