Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Klopt helemaal niet. je krijgt 5j vrijstelling van onroerende voorheffing, maar enkel omdat ik onder een bepaald E-peil ben gedoken. Als ik dit liet zoals het was, moest ik boete betalen. Als ik het gevraagde E-peil haalde, was het halvr vrijstelling geloof ik... Ik heb geopteerd om ineens onder de norm van 2030 te gaan, om niet direct voor problemen te staan als we ooit verbouwing doen. Was niet met de insteek van KI.Jhn schreef: ↑16 januari 2021, 08:16
Dus 5 jaar roerende voorgeving betalen ook dankzij die panelen.
Serieus voordeel toch?
Want uw KI zal toch ook behoorlijk zijn als ik zo hoor.
Ik doe een gokske: KI van 2200 x 5 = 11.000 al gespaard!
Ben er zeker van dat je je e pijl niet ging halen en dus een boete zou moeten betalen.
Dus all in all, die panelen hebben toch al financiële voordelen geboden!
KI is +/- 1600 eur denk ik. Maar dat is niet de rekening die je betaalt é. Daar komen allerlei factoren bij kijken. Voor mij zou het op +/- 750 uitkomen.
Bijkomend betaal ik wel die prosumententaksdiefstalshit. Ik heb dus 5* 750 eur voordeel, maar moet intussen 686 belasting betalen. Is dus maar 64 eur voordeel/jaar. En nu komt daar nog eens veel electriciteit bovenop, en binnen een jaar die onroerende voorheffing. Rekening knalt dus omhoog.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Compleet mee eens. Het cadeau van de Vlaamse regering zal weer eens door alle Vlamingen mogen betaald worden. De put die ons Freya destijds heeft gemaakt is nog niet gevuld en maken hem nog wat dieper.platin schreef: ↑16 januari 2021, 11:07 Zonnepanelen plaatsen voor een verbruik van hoger dan werkelijk verbruik.
Langs de staats kassa passeren.
En zich dan op zijn tenen getrapt voelen.
Diegene die er nooit in bezit hebben gehad wegens bvb niet mogelijk (mede eigenaar)
Die zich al jaren aan een hogere factuur blauw betalen dat is zeker normaal ?
De graaiers gaan weer maar klagen.
En d.w.niet zeggen dat contract , contract is.
Maar een ander laten opdraaien voor hun eigen profijt hoezee als daar wordt aangeraakt.
Koken kost geld , wacht maar tot covid factuur op ons bord komt. ( dan pas reden tot klagen)
Ik zou die mansion van jou in de verkoop doen... (nu het nog kan)!zao schreef: ↑16 januari 2021, 11:50Klopt helemaal niet. je krijgt 5j vrijstelling van onroerende voorheffing, maar enkel omdat ik onder een bepaald E-peil ben gedoken. Als ik dit liet zoals het was, moest ik boete betalen. Als ik het gevraagde E-peil haalde, was het halvr vrijstelling geloof ik... Ik heb geopteerd om ineens onder de norm van 2030 te gaan, om niet direct voor problemen te staan als we ooit verbouwing doen. Was niet met de insteek van KI.Jhn schreef: ↑16 januari 2021, 08:16
Dus 5 jaar roerende voorgeving betalen ook dankzij die panelen.
Serieus voordeel toch?
Want uw KI zal toch ook behoorlijk zijn als ik zo hoor.
Ik doe een gokske: KI van 2200 x 5 = 11.000 al gespaard!
Ben er zeker van dat je je e pijl niet ging halen en dus een boete zou moeten betalen.
Dus all in all, die panelen hebben toch al financiële voordelen geboden!
KI is +/- 1600 eur denk ik. Maar dat is niet de rekening die je betaalt é. Daar komen allerlei factoren bij kijken. Voor mij zou het op +/- 750 uitkomen.
Bijkomend betaal ik wel die prosumententaksdiefstalshit. Ik heb dus 5* 750 eur voordeel, maar moet intussen 686 belasting betalen. Is dus maar 64 eur voordeel/jaar. En nu komt daar nog eens veel electriciteit bovenop, en binnen een jaar die onroerende voorheffing. Rekening knalt dus omhoog.
-
anonymous7
Ook eens helaas. Onze installatie is berekend op 110% jaarlijks verbruik, installateur zei dat in het begin hij bij velen installaties deed van x5 jaarlijks verbruik puur door de scheve situatie van de beginjaren.fid509 schreef: ↑16 januari 2021, 12:25Compleet mee eens. Het cadeau van de Vlaamse regering zal weer eens door alle Vlamingen mogen betaald worden. De put die ons Freya destijds heeft gemaakt is nog niet gevuld en maken hem nog wat dieper.platin schreef: ↑16 januari 2021, 11:07 Zonnepanelen plaatsen voor een verbruik van hoger dan werkelijk verbruik.
Langs de staats kassa passeren.
En zich dan op zijn tenen getrapt voelen.
Diegene die er nooit in bezit hebben gehad wegens bvb niet mogelijk (mede eigenaar)
Die zich al jaren aan een hogere factuur blauw betalen dat is zeker normaal ?
De graaiers gaan weer maar klagen.
En d.w.niet zeggen dat contract , contract is.
Maar een ander laten opdraaien voor hun eigen profijt hoezee als daar wordt aangeraakt.
Koken kost geld , wacht maar tot covid factuur op ons bord komt. ( dan pas reden tot klagen)
Even off-topic, weet iemand hoé die digitale meter verbinding maakt met de netbeheerder? Dat gaat toch niet via je internetverbinding?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
We kunnen klagen en zagen zoveel we willen... we zullen allemaal moeten bijdragen om onze wereld leefbaar te houden (of terug te maken).
Het gaat niet over mensen pesten of voordelen geven, het gaat over doelstellingen halen. De manier waarop dat gebeurd is inderdaad wel niet altijd zinvol of eerlijk.
Ik heb persoonlijk op de valreep eind december 2009 een installatie aangeschaft van zo'n 3800 Wp voor 16.000 euro waarvan 9.000 teruggekregen via belasting over 3 jaar. Terugverdientijd berekend op 6 jaar.
Vanaf 2010 dus geen electriciteitsfactuur en elk jaar zo'n 1.200 euro aan GSC gehad.
Vanaf 2017 zou ik dan een voordeel hebben van zo'n 1.800 euro per jaar (GSC + uitsparing electriciteit), zonder rekening te houden met eventuele kosten aan de installatie (tot nu toe nog niet gehad).
Sinds 2015 betaal ik echter zo'n 400 euro per jaar prosumententarief (mijn omvormers zijn te zwaar in verhouding tot de panelen, dat speelde in 2009 geen rol).
Dus vanaf 2018 en (voorlopig) nog tot 2029 heb ik een voordeel van zo'n 1.400 euro per jaar (GSC + uitsparing electriciteit - prosumententarief), werderom zonder rekening te houden met eventuele kosten aan de installatie.
Met dank aan Freya inderdaad, maar het is nu ook weer niet de grote pot hé.
Het gaat niet over mensen pesten of voordelen geven, het gaat over doelstellingen halen. De manier waarop dat gebeurd is inderdaad wel niet altijd zinvol of eerlijk.
Ik heb persoonlijk op de valreep eind december 2009 een installatie aangeschaft van zo'n 3800 Wp voor 16.000 euro waarvan 9.000 teruggekregen via belasting over 3 jaar. Terugverdientijd berekend op 6 jaar.
Vanaf 2010 dus geen electriciteitsfactuur en elk jaar zo'n 1.200 euro aan GSC gehad.
Vanaf 2017 zou ik dan een voordeel hebben van zo'n 1.800 euro per jaar (GSC + uitsparing electriciteit), zonder rekening te houden met eventuele kosten aan de installatie (tot nu toe nog niet gehad).
Sinds 2015 betaal ik echter zo'n 400 euro per jaar prosumententarief (mijn omvormers zijn te zwaar in verhouding tot de panelen, dat speelde in 2009 geen rol).
Dus vanaf 2018 en (voorlopig) nog tot 2029 heb ik een voordeel van zo'n 1.400 euro per jaar (GSC + uitsparing electriciteit - prosumententarief), werderom zonder rekening te houden met eventuele kosten aan de installatie.
Met dank aan Freya inderdaad, maar het is nu ook weer niet de grote pot hé.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 januari 2021, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De digitale electriciteitsmeter verbind via het GSM netwerk.
Andere digitale meters (bv. aardgas) zullen communiceren via de electriciteitsmeter.
Draadloos internet vermoed ik,
De nieuwe generatie water - elec- en gas meters werken ook op die manier met ingebouwde batterij die 5 of 10 jaar ??meegaat..
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Draadloos via GSM netwerk (niet internet vermoedelijk) voor de electriciteitsmeter.
De andere communiceren draadloos met de electriciteitsmeter (hiervan geen idee hoe) en hebben een batterij die tot 15 jaar mee zou moeten gaan.
Wij hebben vorig jaar zonnepanelen gelegd. We wisten dat dit mogelijk was en zijn van plan eenmaal dat we een digitale meter krijgen dat we airconditioning gaan plaatsen. Daarop zijn onze panelen berekend
Ok dat snap ik, maar hoe gaat dat dan in de praktijk in zijn werk?
De zon schijnt, het is warm, hoe u weet uw airco dat er dan genoeg pv opbrengst is?
Dat wordt plannen, wanneer wassen, wanneer drogen, tegelijkertijd of na elkaar, wanneer mag de airco aan, piek opbrengst is van 10 tot 19 uur? Dus geen airco tussen 19 en 10 ? Wat heb je daar aan s nachts? Dan heb je nog sowieso je continue verbruik, van lampen, ijskast diepvries, electro allerlei, ...
Misschien schijnt de zon meer s morgens!
Minder opbrengst in de namiddag.
Ik zie het voor mij, meter in de gaten houden en dan anticiperen en rondlopen, aan dan weer uit, stekker in stekker uit
Het enige wat kan is: meer investeren!!!
Een batterij om 1 dag zon op te vangen en die dan terug vrij te geven door de dag heen.
Sturing van apparaten door ze intelligent te maken of ze moesten het zelf al zijn, maar terug investeren!
Controle krijgen over je stopcontacten, verbruik meten en beheren en het dan sturen.
Volgens mij zie je het veel te simpel.
Mocht ik een airco hebben dan zet ik hem aan overdag, maar zeker ook s nachts!
Zie jij ook het probleem?
Wat hebben jullie toch allemaal met dat 'wassen als de zon schijnt'?
Vul de wasmachine met warm water uit de boiler dan kost het je een minimum aan electriek.
Waarschijnlijk minder dan je koffie automaat of je haardroger!
En droog de was aan de waslijn buiten ipv in de condensaatdroogkast.
Vul de wasmachine met warm water uit de boiler dan kost het je een minimum aan electriek.
Waarschijnlijk minder dan je koffie automaat of je haardroger!
En droog de was aan de waslijn buiten ipv in de condensaatdroogkast.
-
anonymous
Als je al hele dagen moet gaan plannen en rekenen wanneer je wel of niet elektriciteit kan gaan verbruiken is de lol er snel af. Allee voor mij toch. Misschien dat er mensen bestaan die dat leuk vinden maar ik doe toch liever andere dingen in mijn vrije tijd. En dat allemaal om een paar euro's per maand te besparen. Voor den deze geen zonnepanelen. Nu niet en waarschijnlijk nooit.