Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Voor de EV autoliefhebbers.
DE oplossing: 2 of meerdere EV-auto's aanschaffen en alternerend opladen tijdens de dag terwijl je de andere gebruikt.
De stationaire EV-auto kan ook dienen als netbatterij waardoor je 's avonds geen/minder dure stroom van het net dient te halen. Een afgedankte EV autobatterij is dan te overwegen... (of koop die occasie van de eco-chic buurman).
Imo betaalt die constructie zichzelf wel af op de langere termijn. En je hebt reserve voor als er ene in panne valt.
In de winter is gratis opladen op het werk een MUST.
BTW. Het is gewoon een voorstel hé!
DE oplossing: 2 of meerdere EV-auto's aanschaffen en alternerend opladen tijdens de dag terwijl je de andere gebruikt.
De stationaire EV-auto kan ook dienen als netbatterij waardoor je 's avonds geen/minder dure stroom van het net dient te halen. Een afgedankte EV autobatterij is dan te overwegen... (of koop die occasie van de eco-chic buurman).
Imo betaalt die constructie zichzelf wel af op de langere termijn. En je hebt reserve voor als er ene in panne valt.
Waarom een electrische stoof in de tuin? Of heb je het graag nog warmer in de zomer?Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 14:14 Dat klopt!
Maar wat ga je doen als je je opgewekte electriciteit niet kàn opgebruiken op de moment dat ze opgewekt wordt? Niet thuis, aan het werk, niet nodig op dat moment...enz Of ga je tegen je vrouw zeggen 'marie, de zon schijnt, we gaan NU de frieten bakken!'
Dus, rest daar maar één oplossing : een electrische stoof aanzetten in de tuin, dat is goedkoper dan ze terug op het net sturen, want dan betaal je -zoals je hierboven beschreef- 2X
Overtollige electriek wordt beter niet geproduceerd (minder slijtage aan panelen en omzetter) en/of wordt zo nodig naar de aarde afgeleid.
Hoeveel gaan er nog naïef volgen wat de overheid promoot?
Dat van die zonnepanelen is een afgedankt item, nadat die groene stroom certificaten (terecht) wegdeemsterden voelde je al een addertje onder het gras. Dit is nu werkelijkheid geworden door iemand van een partij die tegen belastingen is (zoals steeds).
Het volgende waaraan de goedgelovige burger zich mag aan verwachten is de toename (met de jaren) aan taksen voor de elektrische wagens. Ik denk dat er velen zich ook niet bewust zijn met welke bom (aan batterijen) ze zich in hun auto bevinden. Ik hoop van niet maar denk dat er zich bij ongevallen met deze wagens zich makkelijk een brand kan ontwikkelen. Doe hiervoor maar enige kennis op over batterijen, makkelijk te vinden op google.
Anderzijds is men tegen alles wat elektrisch wordt aangestuurd, zoals elektrische verwarming bvb. Weet als er geen elektriciteit is er ook geen centrale verwarming kan werken.
Dus nu met deze nieuwe teller, waarbij men alles van a tot z kan registreren blijft er geen vrijheid meer over. Steeds gebonden aan regeltjes.
Dat van die zonnepanelen is een afgedankt item, nadat die groene stroom certificaten (terecht) wegdeemsterden voelde je al een addertje onder het gras. Dit is nu werkelijkheid geworden door iemand van een partij die tegen belastingen is (zoals steeds).
Het volgende waaraan de goedgelovige burger zich mag aan verwachten is de toename (met de jaren) aan taksen voor de elektrische wagens. Ik denk dat er velen zich ook niet bewust zijn met welke bom (aan batterijen) ze zich in hun auto bevinden. Ik hoop van niet maar denk dat er zich bij ongevallen met deze wagens zich makkelijk een brand kan ontwikkelen. Doe hiervoor maar enige kennis op over batterijen, makkelijk te vinden op google.
Anderzijds is men tegen alles wat elektrisch wordt aangestuurd, zoals elektrische verwarming bvb. Weet als er geen elektriciteit is er ook geen centrale verwarming kan werken.
Dus nu met deze nieuwe teller, waarbij men alles van a tot z kan registreren blijft er geen vrijheid meer over. Steeds gebonden aan regeltjes.
-
anonymous
Treenman, Hartelijk bedankt voor de berekeningen! Dit verduidelijkt al 1 en ander.treenman schreef: ↑17 januari 2021, 10:33 Ik ben op basis van deze gegevens nog eens aan het rekenen gegaan op basis van mijn situatie:
enkelvoudige analoge meter / Jaarverbruik 3700kW / PV productie 2400kW / Fluvius-Antwerpen
Netto verbruik nu (eigenlijk 100% injectie, gezien ik het net als batterij gebruik) dus 1300kW
-prosumententaks 190eur
-1 kW van het net halen kost 8.76ct + netwerk, transport, groenestroom en wkk (15.111ct) = 23.871ct (kost)
-1 kW op het net plaatsen zou kosten: netwerk+transport (12.3ct) en opleveren (4.545ct) = 7.755ct (kost!)
-> het net als batterij gebruiken kost dus 31ct/kW: 1kW erop zetten in de dag kost me 7.75ct, en die er terug afhalen 's nachts kost weer 23.87ct (correct geredeneerd?)
Ik kom dan op het volgende:
-zonder PV (dus puur 3700kW afname) kost 883eur/jaar, als ik geen PV zou hebben
-huidige situatie met terugdraaiende teller (1300kW afname) kost 500eur -> dus besparing 380eur/jaar
-toekomstige situatie (digitale teller, geen prosumententaks, vergoeding voor injectie maar ook betalen voor injectie)
0% injectie: kost 310eur (is eigenlijk 500eur-prosumententaks 190eur) -> 570eur besparing per jaar
100% injectie: kost 774eur -> 110eur besparing per jaar
40% injectie (dus 60% direct zelf gebruik van de PV-productie): kost 495eur -> 380eur besparing per jaar zoals vandaag
(1440kW zelf gebruikt, 960kW productie injectie, en in totaal 2260kW af het net halen)
Wel een vraagje, hoe je bij 100% injectie aan die 774 eur komt.
Als ik reken dat 3700kWh afname € 883 kost. En 2400 kWh injecteren € 186 kost, dan is de afrekening toch €1069 oftewel een stuk meer, dan dat je géén panelen zou hebben. Hoe kom jij aan die € 774?
Waar zit ik fout?
je gaat ervan uit dat je autobatterij élke dag plat is. Dat is alleen zo als je elke dag 300km rijdt. Wie rijdt dagelijks 300km, of méér?aossa schreef: ↑17 januari 2021, 14:31 Voor de EV autoliefhebbers.
Nog even wachten tot er iemand brood ziet in "wij kopen zonnepanelen" om voor een appel en een ei panelen op te kopen. Als particulier is het immers totaal niet meer interessant om overbodige zonnepanelen te laten liggen eenmaal de groene stroom certificaten uitgeput zijn. Wie dan nog stroom op het net steekt doet de stroom leverancier een gigantisch cadeau, één geïnjecteerde kWh kost hun 3 cent en brengt zonder er iets voor te doen 30 cent op. Diefstal zal niet de juiste term zijn maar weet niet direct een betere omschrijving. Onze lieve overheid zal natuurlijk de simpele burger trachten te overtuigen om nog eens te investeren in thuisbatterijen (subsidie of belastingkorting) en of zijn consumptie gedrag aan te passen.
Damn, foutje in m'n excel! Inderdaad 1069eur...anonymous schreef: ↑17 januari 2021, 14:48Treenman, Hartelijk bedankt voor de berekeningen! Dit verduidelijkt al 1 en ander.treenman schreef: ↑17 januari 2021, 10:33 Ik ben op basis van deze gegevens nog eens aan het rekenen gegaan op basis van mijn situatie:
enkelvoudige analoge meter / Jaarverbruik 3700kW / PV productie 2400kW / Fluvius-Antwerpen
Netto verbruik nu (eigenlijk 100% injectie, gezien ik het net als batterij gebruik) dus 1300kW
-prosumententaks 190eur
-1 kW van het net halen kost 8.76ct + netwerk, transport, groenestroom en wkk (15.111ct) = 23.871ct (kost)
-1 kW op het net plaatsen zou kosten: netwerk+transport (12.3ct) en opleveren (4.545ct) = 7.755ct (kost!)
-> het net als batterij gebruiken kost dus 31ct/kW: 1kW erop zetten in de dag kost me 7.75ct, en die er terug afhalen 's nachts kost weer 23.87ct (correct geredeneerd?)
Ik kom dan op het volgende:
-zonder PV (dus puur 3700kW afname) kost 883eur/jaar, als ik geen PV zou hebben
-huidige situatie met terugdraaiende teller (1300kW afname) kost 500eur -> dus besparing 380eur/jaar
-toekomstige situatie (digitale teller, geen prosumententaks, vergoeding voor injectie maar ook betalen voor injectie)
0% injectie: kost 310eur (is eigenlijk 500eur-prosumententaks 190eur) -> 570eur besparing per jaar
100% injectie: kost 774eur -> 110eur besparing per jaar
40% injectie (dus 60% direct zelf gebruik van de PV-productie): kost 495eur -> 380eur besparing per jaar zoals vandaag
(1440kW zelf gebruikt, 960kW productie injectie, en in totaal 2260kW af het net halen)
Wel een vraagje, hoe je bij 100% injectie aan die 774 eur komt.
Als ik reken dat 3700kWh afname € 883 kost. En 2400 kWh injecteren € 186 kost, dan is de afrekening toch €1069 oftewel een stuk meer, dan dat je géén panelen zou hebben. Hoe kom jij aan die € 774?
Waar zit ik fout?
Implicatie: ik moet 75% ipv 60% direct zelf gebruiken om binnen 8j break-even te zijn....
Aan 40% directgebruik betaal ik 765eur (of 117eur besparing tov geen PV... nog 26j voor ik break-even ben :-(
Als ik m'n overproductie niet injecteer in het net, maar in de bodem (of gewoon verspil aan stoofkes in de tuin) moet ik maar 65% 'direct gebruik' van m'n productie doen, en verspil ik 840kW/jaar (jaarverbruik is dan niet 3700kW maar 4540kW), en dan is m'n investering binnen 8jaar rond... Als ik 1440 in de grond pomp (want maar 40% direct gebruik) ben ik op 13 jaar break-even (met een jaarvebruik van 5140kW...)
Als ik maar 25% direct zelf kan gebruiken van m'n productie, betaal ik terug evenveel aan elec per jaar, als zonder panelen...
Ontnuchterend... Vortex z'n berichtje (van hierboven) past hier ineens goed bij...
Kan je eens even zeggen hoe je 'electriciteit in de grond pompt' ??
-
anonymous
Als mijn berekeningen kloppen, dan wil het zeggen dat je verlies doet met je zonnepanelen ten opzichte van géén panelen als je minder dan 25% zelf verbruikt.
25% van de opgewekte stroom gebruiken op moment dat het opgewekt wordt, betekent:
25% van uw opgewekte stroom = 600 kWh
Blijft over dat:
* je nog 1800 op het net zet, tegen een kost van 139.59
* je nog 3100 van het net moet halen, tegen een kost van 740
dus in totaal 879.60
Dus als je minder dan 25% zelf verbruikt op moment van opwekken, dan kan je beter de zonnepanelen van je dak slopen?
25% van de opgewekte stroom gebruiken op moment dat het opgewekt wordt, betekent:
25% van uw opgewekte stroom = 600 kWh
Blijft over dat:
* je nog 1800 op het net zet, tegen een kost van 139.59
* je nog 3100 van het net moet halen, tegen een kost van 740
dus in totaal 879.60
Dus als je minder dan 25% zelf verbruikt op moment van opwekken, dan kan je beter de zonnepanelen van je dak slopen?
-
anonymous
Kan je geen filter tussen de meter en omvormer zetten, dat er nooit stroom naar het net terugvloeit?
Dus m.a.w.:
* Je panelen wekken elektriciteit op en jij vebruikt op dat moment => je neemt geen stroom van het net af, maar gebruikt die van je eigen productie
* Je panelen wekken niets op (of niet genoeg) => je neemt de elektriciteit van het net af
* Je panelen wekken op, maar jij gebruikt het niet => er wordt niks naar het net gezet
Dus m.a.w.:
* Je panelen wekken elektriciteit op en jij vebruikt op dat moment => je neemt geen stroom van het net af, maar gebruikt die van je eigen productie
* Je panelen wekken niets op (of niet genoeg) => je neemt de elektriciteit van het net af
* Je panelen wekken op, maar jij gebruikt het niet => er wordt niks naar het net gezet
Zoals een bliksemafleider
Of zoals een overspanningsbeveiliger.
Laatst gewijzigd door aossa op 17 januari 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je op geen enkele manier je opgewekte electriciteit DIRECT (en voldoende) kunt opgebruiken, dan is het inderdaad slimmer om je panelen uit te schakelen. Bijv. tijdens afwezigheid, vakantie enz...ook wanneer er overdag niemand thuis is omdat je gaat werken. Het is in al deze omstandigheden verstandiger en goedkoper om je panelen uit te zetten.
Je moet al een duur electronisch systeem aanschaffen om een-en ander te automatiseren.
Je moet al een duur electronisch systeem aanschaffen om een-en ander te automatiseren.
Kleine nuance wel, diegenen met groenstroomcertificaten laten hun omvormer gewoon aanstaan
In- of uitgeschakeld, je blijft die prosumententarief (afhankelijk van de omvormer) steeds betalen.Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 15:21 Als je op geen enkele manier je opgewekte electriciteit DIRECT (en voldoende) kunt opgebruiken, dan is het inderdaad slimmer om je panelen uit te schakelen. Bijv. tijdens afwezigheid, vakantie enz...ook wanneer er overdag niemand thuis is omdat je gaat werken. Het is in al deze omstandigheden verstandiger en goedkoper om je panelen uit te zetten.