Vragen over beleggen
Re: Vragen over beleggen
Zie weeral maar eens een groot vooroordeel zonder te weten waar het over gaat. ( alles over een kam scheren)
Een mening is snel gegeven .
De grootste manier van oplichten is na grote beurs stijgingen diegene die nog niet op de beurs aanmanen om de beurs op te gaan.
Ze wijs maken wat ze laten liggen., ze zot maken met lage rente's op sr rekeningen.
Estate Guru believer.
de discussie gaat hier niet over de prehistorie, maar over VANDAAG
Buiten Belgie eens rond kijken kan nooit kwaad.
Of men zijn ganse fortuin er moet aan besteden is iets anders.
Estate Guru believer.
Er zijn genoeg manieren om op heden meer dan 4% te halen door te investeren. Er zijn echter geen manier om dat te doen zonder risico te nemen. De "risicoloze" rente op heden is (lager dan) 0.11%. Een spaarrekening die meer dan dat oplevert, daar gebruikt men u geld waarschijnlijk op een iets risicovollere manier (wat geen probleem moet zijn).
Laatst gewijzigd door Roo op 17 januari 2021, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
9% en 15% is verleden tijd. Zulke hoge interesten komen nooit meer terug.
Whisky, wijn, lego-blokjes, Ferrari's, kunst, antiek, oude manuscripten, oldtimers, ..., dat is meer speculeren dan beleggen. Als je geluk hebt word je er rijk van maar het is evengoed mogelijk dat je er niets aan verdient.
Whisky, wijn, lego-blokjes, Ferrari's, kunst, antiek, oude manuscripten, oldtimers, ..., dat is meer speculeren dan beleggen. Als je geluk hebt word je er rijk van maar het is evengoed mogelijk dat je er niets aan verdient.
-
anonymous9
De meerderheid van de forumleden heeft als belegger nog geen echte crash meegemaakt waarin heel het financieel systeem davert op zijn grondvesten. De corona-crash van maart vorig jaar was dat alvast niet. Het bleek slechts een akkefietje. Als heel het financieel systeem wankelt, en aandelen dagelijks dalen én blijven dalen, en men bang is om zijn baan te behouden, men vreest dat men zijn spaargeld kwijt is - laat staan dat men dit durft riskeren, dat beleggers zelfmoord plegen omwille van grote verliezen, .., dan is er nog slechts een kleine minderheid die in aandelen durft beleggen. De bankencrisis van 2008 ging in die richting. Zoals Warren Buffett ergens zei: "Only when the tide goes high, you can see who is swimming naked." Pas bij zulk een enorme systeem-crisissen zal men kunnen zien wie als belegger 'sterke handen' heeft, en niet verkoopt, maar durft bijkopen. De grote meerderheid van diegenen die nu systematisch in ETF's beleggen 'voor de lange termijn' zal dan eieren voor zijn geld kiezen.
-
anonymous9
Dat valt onmogelijk te voorspellen. Toen de rente op 9% en 15% stond zei men ook: "De tijd van de lage interesten is voorbij". Door het overnemen van de financiële markten door de centrale banken zal de rente wellicht wel nog lang zeer laag blijven. Maar tot in de eeuwigheid kan dit onmogelijk duren. Wie weet ziet het er binnen 10 jaar al anders uit.
En denk dat we het hoogtepunt van de kromme naderen.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 17:12De meerderheid van de forumleden heeft als belegger nog geen echte crash meegemaakt waarin heel het financieel systeem davert op zijn grondvesten. De corona-crash van maart vorig jaar was dat alvast niet. Het bleek slechts een akkefietje. Als heel het financieel systeem wankelt, en aandelen dagelijks dalen én blijven dalen, en men bang is om zijn baan te behouden, men vreest dat men zijn spaargeld kwijt is - laat staan dat men dit durft riskeren, dat beleggers zelfmoord plegen omwille van grote verliezen, .., dan is er nog slechts een kleine minderheid die in aandelen durft beleggen. De bankencrisis van 2008 ging in die richting. Zoals Warren Buffett ergens zei: "Only when the tide goes high, you can see who is swimming naked." Pas bij zulk een enorme systeem-crisissen zal men kunnen zien wie als belegger 'sterke handen' heeft, en niet verkoopt, maar durft bijkopen. De grote meerderheid van diegenen die nu systematisch in ETF's beleggen 'voor de lange termijn' zal dan eieren voor zijn geld kiezen.
Als je kapper erover begint ...
Jammer dat ze nu gesloten zijn.
Zowiezo zal zulke stijging van de rentes niet alleen gebeuren.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 17:16Dat valt onmogelijk te voorspellen. Toen de rente op 9% en 15% stond zei men ook: "De tijd van de lage interesten is voorbij". Door het overnemen van de financiële markten door de centrale banken zal de rente wellicht wel nog lang zeer laag blijven. Maar tot in de eeuwigheid kan dit onmogelijk duren. Wie weet ziet het er binnen 10 jaar al anders uit.
Wat zal de inflatie op dat moment zijn?
Hoe zullen de aandelen gewaardeerd zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik snap niet waarom iedereen zo gefixeerd is op die hoge rentes van vroeger. Als je de inflatie van toen mee in rekening brengt, was de reële rente ook enorm laag. Uiteindelijk maakt het daarom dus niets uit hoe hoog de rente juist is, je hoort naar de reële en niet de nominale rentestand te kijken.
-
anonymous9
Dat was niet altijd zo. Toen Crédit Lyonnais met zijn spaarrekening op de markt kwam met 9% interest, was de inflatie al gezakt naar een paar procent.
Er is weinig specifiek aan ETFs of indexfondsen in deze uitleg. Zeker niet over obligatie-ETFs.MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 17:12De meerderheid van de forumleden heeft als belegger nog geen echte crash meegemaakt waarin heel het financieel systeem davert op zijn grondvesten. De corona-crash van maart vorig jaar was dat alvast niet. Het bleek slechts een akkefietje. Als heel het financieel systeem wankelt, en aandelen dagelijks dalen én blijven dalen, en men bang is om zijn baan te behouden, men vreest dat men zijn spaargeld kwijt is - laat staan dat men dit durft riskeren, dat beleggers zelfmoord plegen omwille van grote verliezen, .., dan is er nog slechts een kleine minderheid die in aandelen durft beleggen. De bankencrisis van 2008 ging in die richting. Zoals Warren Buffett ergens zei: "Only when the tide goes high, you can see who is swimming naked." Pas bij zulk een enorme systeem-crisissen zal men kunnen zien wie als belegger 'sterke handen' heeft, en niet verkoopt, maar durft bijkopen. De grote meerderheid van diegenen die nu systematisch in ETF's beleggen 'voor de lange termijn' zal dan eieren voor zijn geld kiezen.
De volledige uitleg gaat over aandelen; in al zijn vormen: individuele aandelen, (aktieve) aandelenfondsen en ( passieve/index) ETFs. Ik ga akkoord met deze uitleg. Het "mechanisme" van beursgenoteerde-index fondsen zal zeker geen negatieve invleod hebben op het rendement.
Sinds jaren preken er sommige dat indexfondsen slecht(er) zullen presteren gedurende een crash. Dat is tot nu toe nog niet het geval geweest. Ook niet tijdens de crash van 2020; ongeveer het droomscenario voor de actieve belegger: een snelle daling en een snelle stijging. Tijdens de crash van 2020 hebben de aktieve fondsen in het algemeen geen extra winst kunnen boeken tov hun repectievelijke indexen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
anonymous9
Dan is er een misverstand. Ik reageerde op het bericht van Yaris die terecht schreef dat wanneer aandelen uit de gratie vallen na een crash, dat logischerwijze dan de aandelentrackers dat ook doen. Mijn bericht ging erover dat de meeste forumleden zo nog geen serieuze crash hebben meegemaakt en dus nu zeggen in trackers te beleggen 'voor de lange termijn'. Dat is zowat de meest gebruikte (en nietszeggende vanwege geen ervaring) zinsnede hier op dit forum . Dat het niet over obligatie-ETF's gaat heb ik in deze draad ook geschreven. Ik ga mezelf ook niet altijd maar herhalen.B7H4long schreef: ↑17 januari 2021, 18:51
Er is weinig specifiek aan ETFs of indexfondsen in deze uitleg. Zeker niet over obligatie-ETFs.
De volledige uitleg gaat over aandelen; in al zijn vormen: individuele aandelen, (aktieve) aandelenfondsen en ( passieve/index) ETFs. Ik ga akkoord met deze uitleg. Het "mechanisme" van beursgenoteerde-index fondsen zal zeker geen negatieve invleod hebben op het rendement.
Sinds jaren preken er sommige dat indexfondsen slecht(er) zullen presteren gedurende een crash. Dat is tot nu toe nog niet het geval geweest. Ook niet tijdens de crash van 2020; ongeveer het droomscenario voor de actieve belegger: een snelle daling en een snelle stijging. Tijdens de crash van 2020 hebben de aktieve fondsen in het algemeen geen extra winst kunnen boeken tov hun repectievelijke indexen.
MoreOrLess schreef: ↑17 januari 2021, 15:02Het zal wel weer overwaaien zoals alle hypes dit hier vroeger hebben gedaan. Wie weet moeten er velen binnen bijv een jaar niets meer van aandelen weten, dan verdwijnt ook een groot van de berichten over ETF's. ETF"s van aandelen welteverstaan en daarover gaan hier de meeste berichten als het over trackers gaat. Bij alle vroegere hypes hier konden velen zich niet voorstellen dat het ooit anders zou gaan. En toch gebeurde dat onvermijdelijk vroeg of laat.
-
anonymous9
En eerlijk gezegd en geschreven: ik begin me ook serieus te ergeren dat bij werkelijk elk advies dat men wil geven, men dadelijk met de ETF-fanatici geconfronteerd wordt. Ik ben zelf één van de eersten geweest die het op dit forum over ETF's had. Ik zie er ook de voordelen van in. Maar niet alleen in deze vorm van beleggen.
Laat aub ook mensen die een andere visie op beleggen hebben nu ook eens hun mening zeggen zonder dat ze onmiddellijk afgekraakt worden door de hogepriesters en acolieten van deze vorm van beleggen.
Mensen zitten op dit forum ook voor hun plezier. Ze moeten niet voortdurend opgejaagd worden door de ETF-politie. Er zijn ook nog andere vormen van beleggen.
Laat aub ook mensen die een andere visie op beleggen hebben nu ook eens hun mening zeggen zonder dat ze onmiddellijk afgekraakt worden door de hogepriesters en acolieten van deze vorm van beleggen.
Mensen zitten op dit forum ook voor hun plezier. Ze moeten niet voortdurend opgejaagd worden door de ETF-politie. Er zijn ook nog andere vormen van beleggen.